Voorzitter Gerard de Kuijper van Geen Noordtak Velp sprak gisteren de gemeenteraad en wethouder Elsenaar toe over de Spoornota.
--------------------
Namens de vereniging Geen Noordtak Velp, die momenteel 130 leden telt en die vooral wonen langs het spoor vraag ik uw aandacht voor het volgende:
Het college van B&W is van plan de Spoornota te schrappen.
Het tot nu toe gehoorde argument, bezuiniging, is zwak en overtuigt niet. De bezuiniging van 100.000 euro bedraagt nog geen tiende procent (0,1 %) van de gemeentebegroting. Bovendien is die 100.000 euro bij lange na niet nodig. Geen Noordtak Velp (GNV) heeft onlangs aan de gemeente creatieve voorstellen gedaan, waardoor de kosten aanzienlijk gedrukt kunnen worden. Tevens hebben we onderwerpen aangedragen, die ons inziens in die spoornota moeten worden opgenomen.
Als voorbeeld noem ik de visie op de woningbouw langs het spoor.
Om te kunnen bouwen moet door de gemeente een ontheffing op de geluidsbelasting aangevraagd worden. Die ontheffing komt er, maar daardoor heeft de gemeente wel een inspanningsverplichting om deze overlast in de toekomst te beperken. En waarom wordt dan niet gedacht aan bronbestrijding van het geluid? Daardoor kunnen de nieuwe huizen goedkoper gebouwd worden en een lagere huur berekend worden.
Vanuit democratisch oogpunt gezien is het onacceptabel dat een in 2005 door de gemeenteraad unaniem genomen besluit wordt genegeerd. Zes van de huidige zeven raadsfracties zaten destijds al in de gemeenteraad en stonden als één blok achter het besluit. De SP, de zevende politieke partij, heeft zich daar van harte bijgevoegd. In de begrotingsstukken van de afgelopen jaren onderschrijven B&W bovendien zelf het belang van de Spoornota. De politiek heeft het talmende college dan ook al enkele keren terecht gemaand voortgang met de nota te maken. Er werd beloofd, dat de spoornota er eind dit jaar zou zijn. Het zou getuigen van inconsequent en inconsistent gedrag als de gemeenteraad de Spoornota nu laat vallen.
Bovendien zijn er belangrijke argumenten voor het ontwikkelen van een Spoornota.
De spoorlijn klieft de gemeente Rheden in tweeën. Duizenden huizen staan dicht bij het spoor terwijl er voortdurend nieuwe woningen in de directe nabijheid van dat spoor worden gebouwd. De passerende (goederen)treinen beinvloeden de leefomgeving van een veelvoud aan mensen die in die woningen leven.
En de problemen stapelen zich op. Overgangen worden gesloten, er dreigen meer goederentreinen te komen dan de 21 die waren afgesproken, er is geen zicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen, de mogelijkheden voor geluiddemping worden niet benut, beleid ten aanzien van stof- en trillingshinder is er niet en aan verbetering van de situatie wordt onvoldoende aandacht besteed. De gemeente heeft gewoon geen zicht op toekomstige ontwikkelingen. Laat staan grip!
De leden van GNV zijn mensen die zich zorgen maken over de gezondheid en de veiligheid van hun gezinnen. Wij willen onze omgeving leefbaar houden en waar mogelijk verbeteren. Wij willen af van onzekerheid en ad-hoc oplossingen. Wij mogen van de locale overheid verwachten dat die zich volledig inzet voor de belangen van haar inwoners. En dat geldt niet alleen voor onze leden. Langs de hele spoorlijn, van Velp tot Spankeren, wonen mensen die er hetzelfde over denken.
Het wordt de hoogste tijd voor het ontwikkelen van visie en samenhangend beleid. Voor anticiperen inplaats van afwachten. Voor overleg mét, inbreng ván en aandacht vóór de Rhedense burgers.
Het zou een uiterst slecht signaal zijn als de nota wordt geschrapt en een nieuwe deuk slaan in het toch al wankele vertrouwen in bestuur en politiek.
En dat hoeft helemaal niet. Integendeel. Als gemeentebestuur en burger samen optrekken dan heeft dat niet alleen positieve effecten voor de leefbaarheid rond het spoor. Het zal tevens het vertrouwen in de politiek versterken.
Wij zijn bereid om een steentje bij te dragen. Samen met TAK (Tijdelijke Aftakking Katastrofaal) en RONA (Regionaal Overleg Noordelijk Aftakking) zijn we bereid om onze kennis en ervaringen te gebruiken voor het tot stand komen van een spoornota.
Daarnaast kunnen de ervaringen van andere gemeenten als Voorst en Wijchen als input voor deze spoornota dienen. Op ons werkbezoek aan Twello (gemeente Voorst) hebben we gemerkt, hoe enthousiast de mensen langs het spoor waren over de maatregelen, die de gemeente genomen heeft om het wonen langs het spoor leefbaarder te maken.
Politiek: accepteer die uitgestoken hand.
Laat de spoornota geen spooknota worden!
Tenslotte:
Uit de Gelderlander van 26 oktober 1999:
“Wethouder Alberse neemt het op voor tienduizenden mensen die langs het spoor wonen”
We hopen, dat we dit binnenkort ook van de huidige wethouder en de Raad kunnen lezen.
Geen Noordtak Velp, G. de Kuijper, voorzitter
Klik hier voor de brief die Geen Noordtak Velp over dit onderwerp aan het college van B&W en de gemeenteraad heeft geschreven, Daarin staan concrete voorstellen voor het opstellen van die Spoornota.
Voor meer artikelen over het Rhedense spoor zie Dossier Spoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten