Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 12 januari 2010

VVD: D66 wil tunnels, maar vergeet draagvlak

Ronald Haverkamp reageert namens de VVD op de ingezonden brief van D66 in de Gelderlander van afgelopen zaterdag 9 januari. (zie rechts, klik op de afbeelding om vergroot weer te geven)

------
In de Gelderlander van zaterdag 9 januari stond een opiniestuk van D66. Een gezamenlijke actie van de Rhedense- en de provinciale afdeling. In het stuk pleit D66 voor de aanleg van enkele tunnels onder het spoor. De verdiepte aanleg van de provinciale weg (Burgemeester de Bruinstraat) mag van deze partij vervallen. Reden: te weinig geld.

Op zich heeft de fractie van de VVD geen moeite met een duidelijke mening of boodschap van een politieke partij. Graag zelfs. Dan weten de inwoners waarvoor ze kunnen kiezen.

Echter in het dossier Traverse Dieren vinden wij dit een onverstandige uitspraak. Dit dossier kent een geschiedenis waar veel fout is gegaan en waarbij draagvlak tot de maximale prioriteit is gebracht. Ook voor de fractie van de VVD, die toch niet wegloopt voor haar mening, geldt dat hier bijzondere aandacht moet zijn voor het draagvlak. De discussie over dit project loopt al sinds half vorige eeuw. En als de planning waarheid wordt zullen de inwoners van Dieren tien jaar in een bouwput leven. Sommige inwoners moeten zelfs hun woning verlaten. Daar mag je als inwoner van Dieren best iets van vinden.

Draagvlak is er. In 2008 bij het veiligstellen van de Rijksmiddelen is stevig ingezet op draagvlak. Dit was voor het Rijk een belangrijk argument om de middelen beschikbaar te stellen. Draagvlak voor de zogenaamde 3 variant. Dit draagvlak werd verkregen door diverse vertegenwoordigers uit Dieren die zitting hadden in de Tafel van 10. Een gespreksgroep die meegedacht heeft over de invulling van het project. Een groep waar professionals en (ex) bestuurders in vertegenwoordigd zijn. Dus eigenlijk veel meer dan een doorsnee inspraakclub. Deze tafel van 10 is diverse keren bij elkaar geweest; de leden hebben hier enorm veel (vrije) tijd ingestoken.

Wij, de fractie van de VVD, vinden het zeer ongepast om nu een koerswijziging (aanleggen tunnels onder het spoor) aan te kondigen zonder hier de Tafel van 10 bij te betrekken. Overigens zegt dat niets over hetgeen D66 inhoudelijk voorstelt. Misschien zijn tunnels met de huidige informatie (o.a. toename goederenvervoer) wel de beste optie. Maar moeten wij op deze manier het signaal afgeven aan Den Haag dat wij deze goederentreinen accepteren? Wat de VVD betreft niet. Kortom, geen handige zet van D66.

De fractie van de VVD wil ook een duidelijke boodschap afgeven. Wij gaan voor aanleg van de 3b variant. Dit wordt breed gedragen. Als bij de uiteindelijke aanbesteding blijkt dat er nog steeds een tekort is, dan moet de provincie dit bijdragen. De gemeente doet al een bijdrage van € 6 mln in dit provinciale project. Dat vinden wij voldoende. Ook willen wij dat de provincie er alles aan doet de plannen binnen 5 jaar uit te voeren. Kan dat? Ja, als gekozen wordt voor de 3 variant kan dat. Hier is immers breed draagvlak voor. Nu weer een andere oplossing inbrengen zal alleen maar nog meer vertraging opleveren.

Ronald Haverkamp
Lijsttrekker en fractievoorzitter VVD-Rheden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten