Het advies van Atelier Verdaas bevat enkele goede elementen in de aanpak van Hart van Dieren: eerst een masterplan, regie bij de gemeente en participatie van de inwoners. Maar bij de informatieavond bleek de rest behoorlijk tegen te vallen.
Het ziet er naar uit dat de provincie het project wil lozen. Gedeputeerde Verdaas wilde zijn naam opeens niet meer aan het Atelier verbonden zien en hij nam ook mentaal afstand van het project. Vanuit de provinciale ivoren toren ziet hij een geïsoleerd probleem dat je van afstand moet bekijken. Met andere woorden: er zijn wel grotere problemen op deze aardbol. Dat zal best maar daarmee is het probleem nog niet weg. En door er zo mee om te gaan toon je tevens een gebrek aan inlevingsvermogen voor de inwoners van Dieren.
Volgens het Atelier moet de gemeente de volledige regie over het project voeren. Daarmee ligt de bal dus bij de gemeente. Dat vind ik prima maar de provincie mag zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
De Dierenaren zijn behalve inwoners van Rheden ook inwoners van Gelderland. En het bestuurlijk falen ligt voor een belangrijk deel bij de provincie. Dan gaat het niet aan om er via de achterdeur tussenuit te knijpen. Als Gelderland nu eens een fiks aantal miljoenen (en geen fooitje) uit haar Nuon-spaarvarken in de projectpot stort dan mag zij van mij vertrekken. Vandaag nog en graag zelfs!
Atelier-woordvoerder Wim Korf maakte ons duidelijk dat er helemaal geen verkeersprobleem is. Er is pas een probleem als er meer dan 30.000 voertuigen per dag door Dieren komen en het zijn er nu maar 25.000.
Daarbij vergat hij dat het probleem niet alleen wordt veroorzaakt door het aantal voertuigen maar ook door de spoorbarrière en de 21 goederentreinen die straks dagelijks over het spoor komen. Voor het gemak werd ook even over het hoofd gezien dat het aantal verkeersbewegingen binnen enkele jaren de 40.000 ruim zal passeren.
En hij zette zijn bewering kracht bij met de opmerking “moet je eens bij mij komen kijken, dáár hebben we pas een verkeersprobleem”. Volgens mij woont Wim Korf ergens in de verstedelijkte Randstad en gaat deze vergelijking dus volledig mank. Want eerder legde hij juist de nadruk op het behoud van het dorpse karakter van Dieren.
Een zombie is een levende dode. Een ondode. Volgens het Atelier is het verkeersprobleem in Dieren helemaal geen probleem. Een onprobleem dus. Een probleemzombie.
Het Atelier had ook nog drie scenario’s in de aanbieding. Ik zal er nu niet te diep op ingaan maar twee van die scenario’s vielen al tijdens de presentatie af. Het overblijvende scenario, de Dierense Allee, is tevens de goedkoopste. Wat een creatief Atelier hè!
In alle drie scenario’s wordt de tweedeling van Dieren verder versterkt. Beide delen van Dieren zijn voor elkaar alleen nog per auto bereikbaar via de buitenassen: de Harderwijkerweg/Doesburgsedijk en de Kanaalweg/Burg. Willemsestraat. Ik zie de Dierenaren nog niet enthousiast langs de buitenranden van deze “mijter”constructie van noord naar zuid en andersom rijden. De winkeliers in Dieren-Zuid kunnen hun zaak dan wel opdoeken.
Maar dit is natuurlijk ook geen enkel probleem. We verklaren Dieren gewoon tot twee aparte dorpen: Dieren aan de IJssel en Dieren aan de Veluwezoom. Dan kun je niet meer spreken van een tweedeling. No problemo amigo! Het is allemaal toch zo ontzettend simpel!
En als ze in Dieren niet ophouden met zaniken dan gaan we Dieren zelf gewoon ontkennen.
Dieren is er wel maar het bestaat niet!
OnDieren!!
De zombie van de Veluwezoomse dorpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten