Ik doe mee aan “De Gelderlander Lezerspanel”. Regelmatig krijg ik via email en een link naar de computers van bureau Intomart vragenlijsten voorgelegd over inhoud en vormgeving van de Gelderlander.
Er wordt dan gevraagd of je pagina zus of zo hebt gezien of gelezen en of je bepaalde berichten kunt herinneren.
Het belangrijkste lijken de vragen over advertenties. Men wil weten hoe zichtbaar, opvallend of indringend advertenties overkomen.
Dat alles voor het marktonderzoek natuurlijk. Om verbeteringen aan te brengen in het advertentieaanbod en de aantrekkelijkheid van de krant.
Dat leert ook iets over mezelf. Zo kon ik afgelopen week weer een vragenlijst invullen.
Er zat een afbeelding van een uitgevouwen pagina bij. De linkerpagina bestond uit een grote advertentie van een actie die de Gelderlander samen met de Efteling organiseert.
Advertenties vallen mij hoogst zelden echt op. Het beklijft in ieder geval niet. Ook in dit geval niet. Hoe diep ik ook in mijn geheugen groef er kwam geen beeld bij me op. Misschien behoor ik niet tot de betreffende doelgroep hoor, dat kan. Het zei me in ieder geval niks.
De rechterpagina bevatte buitenlands nieuws. Over Zimbawe en Mugabe, Israëlische kolonisten en een aantal kleinere artikeltjes. Wat mijzelf opviel was dat die kleine artikeltjes, de nieuwsfeitjes, blijkbaar beter bij me blijven hangen dan de grote.
Artikeltjes over veertig bruiloftsgasten in Nigeria die verdronken waren, Gordon Brown die naar de Olympische Spelen gaat en een roof van 4 miljoen euro in Denemarken. Die kon ik me nog herinneren. De andere artikelen echter niet.
Ik heb een tip voor de Gelderlander. Neem alle, in ieder geval zoveel mogelijk, lezers op in een permanent Lezerscommunity. Stel dan minimaal een keer per week vragen over de inhoud van de krant.
Kost wat extra computer- en menscapaciteit maar het levert zowel de lezer als de makers van de krant voordelen op.
Het zorgt ervoor dat de lezers de krant bewuster consumeren en dat ze zich meer betrokken voelen. En het zal de krant een schat aan informatie opleveren die van nut is voor de makers. Bovendien komen advertenties beter onder de aandacht van de lezers. Ook dat kun je weer verkopen aan adverteerders.
De kosten voor een eigen marketeer heb je er dan zo weer uit. Daar heb je Intomart volgens mij niet voor nodig. Dat kun je zelf ook op poten zetten.
Dus samengevat: het marktonderzoek niet alleen als middel inzetten maar ook gebruiken als doel. Als aanvulling op de gedrukte krant. En niet alleen als doel maar ook als startpunt voor verdere betrokkenheid van het lezerspubliek.
Volgens mij een kip met gouden eieren.
Overigens : de vragenlijst vroeg ook nog naar een rapportcijfer (van 1 tot 10) voor de Gelderlander. Ik had er een vijf voor over. Ik vind ‘m nogal saai, behoudend, behorend tot het establishment, niet echt een eigen mening uitdragend, te weinig regionaal nieuws en de weekeindbijlage is een ratjetoe. Kortom, een krant zonder identiteit.
De persoonlijke columns van de streekjournalisten in de regiobijlage vind ik wel aardig. Net als de autopagina op vrijdag en een weekendpagina over politici (als die er is). Daarnaast snel ik de koppen met het (inter)nationaal nieuws. Zonder deze zaken had ze van mij ’n drie gekregen.
De journalisten kunnen er niks aan doen maar de krant haalt het inhoudelijk niet bij de grote landelijke dagbladen zoals NRC, Volkskrant of Trouw met hun opiniepagina’s, hun wetenschappelijke en politieke bijlagen etc.
Volgens mij ligt dat niet alleen aan het aantal lezers. De Gelderlander is onderdeel van Wegener en alle Wegenerbladen samen hebben minimaal net zoveel lezers.
Dus zo'n iets zou op een of andere manier toch van de grond moeten kunnen komen. En dat kan ook als je een breed publiek, van links naar rechts en van kerk naar café bedient. Daar hoef je je politieke en/of religieuze quasi-neutraliteit niet voor op te geven. Nu is het een krant zonder kraak of smaak.
Kom op! Geef die krant echt inhoud!
En denk aan die kip!
En toch draag ik die krant een warm hart toe. Ik zou 'm niet willen missen.
Merkwaardig, daar moet ik 'ns diep over nadenken.
Gewenning? Het regionale nieuws?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten