In november 2005 werd door de Rhedense gemeenteraad unaniem de motie Nota Spoor aangenomen waarmee het college B&W de opdracht kreeg om beleid te ontwikkelen ten aanzien van de spoorlijn in de gemeente Rheden en alles wat daarmee samenhangt. Tal van aspecten in de Rhedense gemeente worden beïnvloed door de aanwezigheid van het spoor en de ontwikkelingen op en rond het spoor: bereikbaarheid, veiligheid, milieu, overlast, wonen etc.
Daartoe zou een nota worden opgesteld die uiterlijk november 2006 aan de raad zou worden gepresenteerd. Dat is er niet van gekomen. En ook in 2007 is er geen nota verschenen. Vorig jaar werd toegezegd dat deze nota in 2008 zou worden opgesteld. Maar tot op heden is er nog niets.
Het is weer eens bezuinigingstijd en de 100.000 euro die voor het opstellen van de nota was uitgetrokken wordt door het college van B&W geschrapt.
In het korte verslag op de website van de gemeente staat dat de raad na het zomerreces d.m.v. een memo wordt geïnformeerd over de voorgestelde heroverweging van het project weg en spoor (2x € 50.000 incidenteel) in relatie tot de op te stellen Nota Spoor.
Dat duidt erop dat alles weer op de lange baan wordt geschoven en ik krijg sterk de indruk dat het college van B&W van deze opdracht af wil. Het kan niet zo zijn dat in dit memo de aankondiging cq het verzoek komt om maar helemaal geen Nota op te stellen. We moeten af van het tot nu toe gevoerde ad-hoc beleid ten aanzien van het spoor.
De gemeente moet een duidelijke visie hebben op wat ze met het spoor wil. Daarbij kan zij overigens prima gebruik maken van ervaringen bij andere gemeenten. Ook de in deze gemeente actieve groepen die zich bezighouden met het spoor hebben veel expertise opgebouwd en kunnen daarin uitstekend een adviesrol vervullen.
Er zijn genoeg thema’s die aandacht behoeven. Ik geef er hier slechts een paar:
1. Bereikbaarheid. Hoe zorg je dat de dorpen zo goed mogelijk bereikbaar blijven. Denk bijvoorbeeld aan de tweedeling van Velp. En hoe zorg je voor een zo soepel mogelijke doorstroming van het verkeer?
2. Hoe ga je om met de herhaalde verzoeken van ProRail om sluiting van overwegen? Wil je dat wel? En waarom dan?
3. Hoe zit het met de isolatie van woningen (Raillijst)? Welke acties worden daarvoor ondernomen?
4. Hoe kunnen we de geluidshinder zoveel mogelijk beperken? Welke invloed kan de gemeente daarop uitoefenen?
5. Idem trillingshinder?
6. Hoe wil ProRail het spoor in de komende 10 – 20 jaar inzetten en belasten met personen- en goederenvervoer?
7. Zijn de 21 goederentreinen echt het maximum of moeten we ons voorbereiden op meer treinen?
8. Hoe staat het met het vervoer van gevaarlijke stoffen?
9. Wat is de status van de light-railplannen van de Stadsregio?
10. Hoe ga je om met de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij?
11. Hoe zit het met de 13 à 14 miljoen voor de spoorweg in Velp?
12. Heeft de via Hart van Dieren weggevloeide 18 miljoen euro (financiële) gevolgen voor de rest van de spoor in Rheden?
Bovenstaande punten schieten me zo te binnen en heb ik binnen 2 minuten neergepend. Er zijn echter nog talloze andere vragen die met het spoor te maken hebben en waarover dient te worden nagedacht.
Het is de hoogste tijd. Tijd voor nadenken, tijd voor een visie.
Beleid ten aanzien van het spoor is broodnodig.
Weet wat je wilt! Weet wat je kunt! Weet waar je naartoe wil! Weet wat je gaat doen!
Nu zitten we op dood spoor!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten