Afgelopen vrijdag werd de ledenvergadering van Geen Noordtak Velp gehouden.
Het bestuur legde verantwoording af over het gevoerde beleid en gaf informatie over de activiteiten van de afgelopen periode.
Er werd gepraat over geluids- en trillingshinder, veiligheid, bereikbaarheid, en spoorplannen. Bij de vergadering heb ik een uitgebreide toelichting gegeven op de door ons gewenste Spoornota.
Voor mij zat er vrijdag nog een formeel tintje aan de vergadering. Tot nu toe had ik gefunctioneerd als adviseur van het bestuur en vrijdag werd ik door de aanwezige leden (unaniem) verkozen in het bestuur. De verkiezing heb ik uiteraard in dank aanvaard. Ik hoop een constructieve bijdrage aan GNV te kunnen leveren.
De komende tijd ga ik me verder verdiepen in de problematiek.
Zoals u wellicht weet heb ik me tijdens mijn raadslidmaatschap (2002-2006) al sterk gemaakt voor het spoor en bemoeide ik me niet alleen met Hart van Dieren. In 2005 werd een door mij ingediende motie voor een spoornota unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Afgelopen maanden dreigde die Spoornota geschrapt te worden maar we hebben intensief campagne gevoerd. De Spoornota wordt toch gemaakt. Volgens wethouder Elsenaar kunnen we die een dezer dagen tegemoet kunnen zien.
Terug naar de ledenvergadering. Tal van punten passeerden de revue. Ik pik er hier een uit, de raillijst. Veel mensen zullen wel eens gehoord hebben van de raillijst maar weten misschien niet goed (vooral als je wat verder van het spoor woont) wat die raillijst inhoudt.
De raillijst is een inventarisatie van woningen die in 1987 als gevolg van railverkeerslawaai een geluidsbelasting van 65 dB(A) of meer op de gevel hadden. Deze woningen staan op de raillijst. Deze woningen komen in aanmerking voor geluidwerende maatregelen aan gevel zodat het geluidniveau binnenshuis wordt verlaagd. Het rijk (ministerie van VROM) subsidieert die aanpassingen. Om de lijst te completeren is eind 2006 een eindmeldingslijst gemaakt. Die door de gemeenten gemaakte lijst bevat alle resterende woningen die in 1987 65 dB(A) of meer geluidbelasting hadden. Deze eindmelding is nu gesloten zodat de raillijst niet meer kan worden uitgebreid. Voor woningen die daarna (na 1 januari 2007) nog niet zijn aangemeld, maar het op grond van hun geluidbelasting in 1987 wel hadden moeten zijn, is VROM niet meer aansprakelijk voor de sanering.
Het wegwerken van die raillijst is een zaak van de lange adem. Gevelsanering is een kostbare zaak en het geld voor die sanering komt mondjesmaat binnen.
In de gemeente is men begonnen aan de Spankerense kant en men is gevorderd tot De Steeg. Vooral huizen in Velp en Rheden wachten nog op gevelisolatie. In 2009 wordt een aantal huizen aan de Zuider Parallelweg in Velp aangepakt.
Daarna zal de gemeente waarschijnlijk overgaan op een andere planning die is gebaseerd op het nivau van de geluidsbelasting.
Daartoe gebruikt men een aangepaste lijst. Er wordt onderscheid gemaakt naar het niveau van geluidsbelasting. Die geluidsbelasting wordt uitgedrukt in decibellen, dB(A). Een toename van ongeveer 3 dB(A) betekent een verdubbeling van de geluidsbelasting. De woningen zijn verdeeld naar een geluidsbelasting hoger dan/gelijk aan 70 dB(A), woningen met een geluidsbelasting van 67-69 db(A) en woningen waar de geluidsbelasting 66dB(A) bedraagt.
De raillijst is een zaak van de lange adem. De voorlichting en de (voortgangs)rapportage daarover moet verbeterd worden. Vooral naar de huiseigenaren toe. Mensen verkeren nu nog te vaak in onzekerheid wanneer hun woning aan de beurt is.
Een van de punten die Geen Noordtak Velp verder wil uitwerken in de spoornota.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten