A348 - Klik op de afbeelding om te vergroten |
@casparterhorst vroeg me of er ook een dossier A348 was. Dat is er niet. Althans, niet bij mij. De A348 kwam slechts zijdelings ter sprake. Caspar klaagt over het geluid dat van de A348 tot in de bossen op de flanken van de Posbank te horen is. Op een vraag van mij (via @politiekrheden) of er meer mensen last hebben van de A348 antwoordde @ariedenbakker dat in De Steeg veel mensen last van geludishinder hebben. Daarop reageerde @wimpieper met de mededeling dat in het dorp Rheden de overlast zowel van het spoor als van de A348 komt.
Nu heb ik geen probleem met de A348. Ik vind het alleen jammer dat de weg destijds niet om Dieren heen is doorgetrokken naar Zutphen. Dat zou het dorp Dieren een hoop overlast en trauma’s over Hart van Dieren bespaard hebben.
Provincie en gemeente steken miljoenen in de aanleg van de ecologische zone Havikerpoort. De provincie met directe subsidies, de gemeente via al jaren durende ambtelijke ondersteuning, een subsidietje voor Middachten hier, een aanpassinkje op Middachten daar. (Het wordt hoog tijd dat er zicht komt op directe, maar zeker ook op indirecte, uitgaven die ten behoeve van de landgoederen en met name Middachten en Hof te Dieren door de gemeente worden gedaan.)
Maar voor de invloed van de A348 op mens én natuur is nauwelijks aandacht. Zie de eerdergenoemde klachten. De A348 kent weliswaar niet zo’n verkeersdruk als de A12 maar de klachten van de mensen uit de dorpen langs de A348 laten zien dat ook de A348 overlast bezorgt. Rheden, De Steeg en (wellicht in mindere mate?) Ellecom liggen open en bloot voor geluidsgolven vanaf de A348. Net als de uiterwaarden en de flanken van de Posbank. Daar mag best meer aandacht voor zijn. Het wordt tijd dat geluidshinder, vervuiling en fijnstof dat door het verkeer wordt gegenereerd onder de loep wordt genomen. Er zijn mogelijkheden genoeg om de geluidshinder tegen te gaan. Suggesties genoeg: plaatsen van schermen, houtwallen langs de weg en toepassing van fluisterzoab kan al een deel van de klachten wegnemen. @ariedenbakker suggereert ook de maximumsnelheid op 80 km te stellen. Vooral ’s nachts. Dat kom je in bijv. Duitsland veel tegen. Voor in de nachtelijke uren gelden daar op kwetsbare plekken snelheidsbeperkingen.
Bovenstaande is een aanzet tot discussie over de A348. Wordt die opgepakt of blijft het verder oorverdovend stil?
A348 - Klik op de afbeelding om te vergroten |
Theo, Goed om A348 onder de aandacht te brengen. Ontzettend jammer dat de Stichting Duurzame A12 e.a. bij de Raad van State niet in hun gelijk zijn gesteld. Vooral de stichting verdient veel waardering voor hun grote inzet en vastberadenheid voor een Duurzame A12. Uren daaraan besteed zijn ontelbaar.
BeantwoordenVerwijderenDe A348 en N348 gaat door onze gemeente naar andere gemeenten. In 1961 is de rotonde Velperbroek aangelegd. Toen was de fly-over al meegenomen. In of rond 1986 geopend om verkeer op A12 onbeperkte doorgang te geven.
Medio 1960 is met de aanleg van de IJsselsnelweg (A48, later A348) begonnen.
Door Dieren liep eerst een eenbaansweg (N348). In 1973 werd het een twee keer tweebaansweg waarvan de opening begin 1974 plaatsvond.
De A348 en N348 is door Rijkswaterstaat aangelegd en was lange tijd wegbeheerder.
Rijkswaterstaat wilde eerst de weg onder bij Dieren-Zuid in de uiterwaarden van de IJssel richting Spankeren laten lopen. Daar kwam weerstand tegen. Bewoners zouden de weg letterlijk in hun achtertuin krijgen. Rijkswaterstaat heeft toen gronden opgekocht en is nog eigenaar. Nu is sprake van pacht.
Mede door weerstand tegen plannen van Rijkswaterstaat is later medio 1985 een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid opgericht met statutaire naam ‘Comité
Dieren-Zuid’.
Eind jaren tachtig is het doortrekken van de A348 langs de IJssel onder bij Dieren-Zuid definitief gestaakt. Restanten van het niet doortrekken zijn dagelijks langs de Ellecomsedijk en op- en afrijden van de A348 te zien. Nu is een kleine bospassage.
In 1993 is de Rijksweg A348 en N348 (voorheen A48 en N48) met een enorme zak geld naar de provincie gegaan.
Voor zover mij bekend is heeft de provincie de grote zak met geld (miljoenen) toen niet voor A348 (en N348) gebruikt.
De A348 is bijna 11 kilometer. Het wegtype van de A348 laat een snelheid van 120 km/h. toe. In Nederland is op diverse plaatsen de snelheid al teruggebracht tot 100 km/h. Redenen hiervoor zijn: milieuredenen (in het bijzonder geluidsoverlast en luchtkwaliteit, verkeerveiligheid en om een betere doorstroming te krijgen.
De huidige A348 heeft al een klein stukje 100 kilometer. Dat begint ongeveer 500 m-1 km. voor Velperbroek rotonde.
Om geluidsoverlast op de A348 tegen te gaan is geen laag ZOAB meer mogelijk want dat ligt er al. Op sommige plekken zelfs dubbel ZOAB. Effecten zijn ook afgelopen winter duidelijk geworden toen een flinke laag ijs op de het ZOAB van de A348 lag dat de wegspiegelglad maakte. De weg is toen tijdelijk afgesloten.
Medio 2003 is bij wegwerkzaamheden tussen Velperbroek en Dieren (A348) stil asfalt (sommige plekken dubbellaags ZOAB) gelegd dat zorgde al voor geluidsreductie. Bij Rheden zelfs een dubbele laag (bijna 3 km.). Toch draagt het weggeluid nog ver ook in dorp Rheden. Dubbel ZOAB bij Rheden scheelt enkele decibellen. Kosten bijna 6 miljoen.
Door het Ministerie van VROM zijn toen aan de provincie miljoenen beschikbaar gesteld. Uit provinciekas kwam ook geld.
Voor de wegwerkzaamheden (samen met vervangen vangrail) is in 2003 de A348 tijdelijk afgesloten geweest. Mijn verwachting is als er snelheidreductie komt naar 100 km. geluidsoverlast afneemt. Het komt verkeersveiligheid en een betere doorstroming ten goede vooral bij Velperbroek. Hoop met deze reactie een bijdrage te hebben geven aan een mogelijke verdere gedachtewisseling.
Goed zo Wim, op deze geschiedenis kunnen gemeente en provincie nu voortbouwen. Bijv. met geluidswallen.
BeantwoordenVerwijderenHallo Theo,
BeantwoordenVerwijderenEven een reactie aangaande de snelweg A 348 (geluidshinder) en Middachten.
In mijn Havikerpoort archief komt in een artikel, het gaat over een bijeenkomst op Middachten van vertegenwoordigers van de Provincie/gemeente Rheden/Middachten/Twickel en Natuurmonumenten, waarin staat dat de A 348 geluidsoverlast zorgt voor Middachten. Geluidoverlast kan men verminderen door bijvoorbeeld een hoge wal aan te leggen.
De faunatunnel die door het talud van de A 348 komt te liggen, ligt ter hoogte van kasteel Middachten. In het eisenpakket van aanleg ecopassage Middachten staat dat over een lengte van 260m een scherm moet komen voor het afschermen van geluid en licht.
Ik en vele met mij o.a. de heer Groot Bruinderink van Alterra , ben van mening dat die faunatunnel plaats ongeveer 700m moet worden opgeschoven naar het Noorden.
Middachten( de heer Fennema) heeft een veto uitgesproken over de tunnelplaats. Andere plaats komt niet aan de orde.
Ja logisch. Middachten krijgt gratis een geluidswal.
Ik krijg een vieze smaak in de mond.
Groet, Jogchum Sevenster
Hallo Jogchum, Goed dat je reageert. Dank. Ik heb rapporten van je. Kun je aangeven in welk rapport het artikel te vinden is. Aangezien Middachten slechts twee bewoners heeft en daarvoor een geluidswal komt is het als onrechtvaardig te bestempelen. Dan kunnen Steegse inwoners dat recht ook claimen. Is het eisenpakket van gemeente en/of provincie? Heb je het eisenpakket en is bedoelde passage te scannen en naar mij te mailen. Mogelijk is het van de provincie site te downloaden. Hoor graag van je.
BeantwoordenVerwijderenAls dit toch waar is. Dat zou de absolute limit zijn. Wel slim, een spel waaraan de gemeente van harte mee doet. Maar het zal niet te bewijzen zijn. Dat kan alleen als een van de deelnemers aan het spel uit de school klapt.
BeantwoordenVerwijderenDit is weer een voorbeeld van de vrijwillige horigheid van de gemeente aan de landgoedeigenaren. Het maakt niet uit wie er aan het roer staat. Alle partijen doen mee.
Het ondersteunt mijn opmerkingen in het bericht. Het wordt de hoogste tijd dat nauwkeurig wordt uiteengerafeld hoeveel gemeenschapsgeld (vooral uit de gemeentekas) er direct én indirect naar de landgoederen gaat, met name Middachten en Hof te Dieren.
Ik geloof echter niet dat er langs Middachten een geluidswal komt terwijl de bewoners in de dorpen langs de A348 op een houtje moeten bijten. Dat zullen de gemeente en de provincie niet aandurven want dan zou de werking van het systeem wel heel erg zichtbaar worden.
Dus, om Middachten te gerieven zal er ook langs Rheden en De Steeg wat aan geluidwering worden gedaan. Maar in de motivering zal dan echt niet komen te staan dat het eigenlijk bedoeld is om Middachten te matsen.
Hoi Theo, Zover ik weet gaat geen geld naar Hof te Dieren. Kan het niet met zekerheid zeggen. Naar Middachten wel. Begreep voor onderhoud monument. Wel eens aanvraag gezien om aanspraak op monumentenpot dacht ook naar en/of vanuit het Rijk. Rentmeester(s) weten goed hoe hazen lopen kennen hun pappenheimers.
BeantwoordenVerwijderenM.b.t. geluidswal zou te gek voor woorden zijn. Meer duidelijkheid is nodig.
Wim,
BeantwoordenVerwijderenHof te Dieren: Traverse: bundeling weg/spoor, afsluiting Doesburgsedijk zijn ook voorbeelden van indirecte steun. Ambtelijke inzet, kost ook geld. Misschien is er nog meer boven water te tillen.
Middachten: werd of wordt er directe subsidie gegeven? (echt onderzoeken waard, ik meen me te herinneren uit mijn raadsperiode dat er eens een fiks bedrag voor Middachten op de begroting stond, ik weet niet meer of dat toen structureel was), subsidie voor tuin, subsidie voor Outdoor, Havikerpoort, ambtelijke steun ....
Ook hier is vast meer boven tafel te krijgen....
Laat ze er maar een weg met maximaal 100km/h van maken. Het scheelt maximaal één minuut... Ik rij bijna elke dag over de A348 en ik zou er geen enkel probleem mee hebben als je niet harder dan 100 zou mogen rijden.
BeantwoordenVerwijderen