Schutten van MS Abarca |
De stichting ‘Apeldoorns Kanaal’ ziet goede kansen voor een bevaarbaar kanaal en ijvert ervoor het zover te krijgen. Bestuurslid Jan Jansen, oud-wethouder, ziet bij de sluis in Dieren ‘een prachtige plek voor een jachthaven of passantenhaven’. Hij en zijn kompaan Rick Scholten van de stichting ontvingen er onlangs deelnemers aan het congres in Groningen van de World Canals Conference, WCC. (Zie de Regiobode van 28 september 2011.)
Gemeenten aan het Apeldoorns Kanaal, inclusief de gemeente Rheden, buigen zich trouwens ook van tijd tot tijd over de mogelijkheden van het kanaal.
Het bevaren ervan is een aantrekkelijke gedachte. Wie daarvan een beeld wil zien, van hoe het kan zijn, moet maar eens ‘googelen’ naar ‘Turfroute.nl’. Die route loopt van Nes bij Akkrum naar Hijkersmilde (Dr) langs Oosterwolde. Vanaf dat laatste dorp loopt een aftakking, de Tjonger, naar het westen. Tenslotte eindigt die in Kuinre, vroeger een havenstadje aan de Zuiderzee. Op de site ‘Turfroute.nl’ zijn een paar aardige filmpjes van de route te zien.
Het is aantrekkelijk zo te kunnen varen van Dieren naar Hattum via Apeldoorn, vice versa. Het is o.i. geen vraag of dat ooit nog zal kunnen nu het kanaal voor de scheepvaart is gesloten.
De snelweg A50 van Arnhem naar Zwolle kruist sinds 1972 het kanaal tussen Vaassen en Epe op maaiveldhoogte. Schepen zouden weer onder die weg door moeten kunnen varen? Voor het op hoogte brengen van de A50 zal naar schatting honderd miljoen euro nodig zijn. Minstens eenzelfde bedrag vergt het om de lage vaste bruggen in Apeldoorn te vervangen door beweegbare bruggen. De schattingen zijn aan de lage kant!
Maar ook een Apeldoorns Kanaal in twee delen is misschien denkbaar: een noordelijk deel van de IJssel tot en met Epe, en een zuidelijk deel van de IJssel bij Dieren naar Apeldoorn, naar de wijk Kayersmolen. Elk van beide trajecten, heen en terug, zouden kunnen functioneren zoals de Oude IJssel heen en terug van Doesburg tot Ulft. Wie er ooit gevaren heeft herinnert zich de problemen op het gedeelte ten oosten van Doetinchem.
De vraag is natuurlijk of het inrichten van de beide trajecten in het Apeldoorns Kanaal Noord en Zuid levensvatbaar is. Kosten ervan spelen nu eenmaal een hoofdrol.
Op het noordelijk traject moeten vijftien bruggen en een sluis worden hersteld of vervangen. Dat zou kunnen voor een geschat bedrag van vijfentwintig miljoen euro. In het zuidelijke deel bevinden zich ook vijftien bruggen en een sluis. De kosten voor vervanging, herstel en aanpassing dáárvan zullen veel hoger uitvallen, misschien zelfs tot boven de honderd miljoen euro.
Laten we ons voor het gemak bepalen tot het traject Dieren - Apeldoorn. Voor een rekenmeester is het niet moeilijk de exploitatiekosten per jaar uit te rekenen aan de hand van de bedragen nodig aan investering, onderhoud en personeel, Zullen die kosten niet verbazingwekkend hoog uitvallen?
Sluisje in Opsterlandse Compagnonsvaart bij Lippenhuizen |
En men zou hier, op de Veluwezoom. moeten beginnen aan een project dat vele malen duurder lijkt te worden? Voor wie zouden we die uitgaven trouwens doen? Stel nu eens dat er per jaar duizend schepen door de sluis bij Dieren komen varen. Dat is bepaald optimistisch. Wat zullen die schepen gaan betalen voor de toegang tot het kanaal? Vijftien euro misschien, zoals op de Turfroute? Het totaalbedrag aan inkomsten van vijftienduizend euro is te verwaarlozen.
De kop ‘Goede kansen voor bevaarbaar Apeldoorns Kanaal’ in de Regiobode van de vorige week kan beter worden vervangen. Een andere tekst kan iedereen wel verzinnen die goed gelezen heeft wat hierboven staat.
Ons advies aan de gemeente Rheden is: ‘laat maar zitten, dat ‘bevaarbare’ kanaal. Het is een fata morgana.
Joop Zijlstra te Ellecom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten