De hoorzitting op 10 juli 2012
van de Provinciale Commissie van advies voor klachten en bezwaren. Ons bezwaar tegen wegverlegging. Verweerschrift van afd. Uitvoering Werken.
Niet op tijd.
Uitvoering Werken van de provincie (nader te noemen U. W.) is als verweerder bij de hoorzitting van de provinciale Commissie van advies voor klachten en bezwaren. Ons bezwaar gaat zoals bekend over het niet nader onderbouwd zijn van de verlegging van de N348 bij Dieren als ‘harde voorwaarde’ van het Rijk. De procedurele termijn voor het bezwaar van Het Comité is overschreden. Dat is juist. Het bezwaar is destijds niet ingediend omdat wij hadden besloten eerst bij ‘Landbouw’ navraag te doen. Wie verwacht nu dat ‘ons’ verkeersdossier daar, zou zijn vernietigd? ‘VROM was immers archiefhouder, niet Landbouw’, was het. De naam van de betreffende (gepensioneerde) ambtenaar gaf men om privacyredenen niet vrij.
Het
was te verwachten dat U.W. zou inzetten op het niet-ontvankelijk-verklaren van
het bezwaar. Ons gaat het niet om die soort formaliteit, ons gaat het om de
inhoud van ons bezwaar. Die geldt nog steeds: ‘uw harde voorwaarde bestaat niet’.
De commissie moet zich wel van een oordeel daarover onthouden, maar men luisterde
toch naar ons. We waren al blij dat de commissie ons wilde ontvangen.
Maar wel waar.
Óns
bezwaar mag dan formeel niet ontvankelijk zijn, de zogenaamde harde voorwaarde’
is weer aan de orde, staat weer te kijk als niet bestaand. Als het bezwaar niet
ontvankelijk is kan de commissie GS adviseren dat te besluiten. Maar zou
het ongegrond kunnen zijn? Wij zijn
benieuwd, Er ligt immers de verklaring van VROM, na lang onderzoek geformuleerd: ‘Er ligt geen harde voorwaarde
van de kant van het Rijk’ en ‘Het voorstel van de wegverlegging komt van de
provincie’. Kan het duidelijker? Maar U.W.: ‘Een en ander moet nog wel
onderbouwd worden’. Nu nog mooier. Zelf de eigen ‘harde voorwaarde’ niet nader
kunnen aangeven en dan ons verwijten maken, terwijl de stukken op tafel liggen?
Een
tegenaanval: wellicht een list van dr ir C. Volp, directeur van project
Traverse Dieren in het provinciehuis. Een tegenaanval. Dát zal vertrouwen wekken
in het provinciaal beleid en in de uitvoering van werken?
Men heeft ons door.
Zo
spreekt U.W. ‘Telkenmale probeert Het Comité met ‘het bestuur’ in gesprek te
komen over de inhoud van de bestuurlijke aangelegenheid en zelfs ambtenaren aan
te sporen om overleg te starten over de door hem klaarblijkelijk waargenomen verschillende
opvattingen in bepaalde kwesties’. Zo is het, stemmen wij in, maar wat is daar
fout aan?
Mogen
wij niet van incongruentie spreken als wij met een bevestiging van het
Ministerie van VROM aantonen dat het provinciebestuur zich vergist? Een zinnetje
van een ambtenaar van ‘Landbouw’ in een vergadering van 2007 zal toch wel naar onderliggende
stukken verwijzen? Die stukken willen wij graag inzien, vandaar ons bezwaar. Ook
in dit geval mag van U.W. de naam van ambtenaren niet bekend worden. De namen
zijn weggelakt. Wij weten zeker, namens VROM, dat er geen sprake is van een
harde voorwaarde wat betreft de verlegging van de N348.
Dat
wordt dan later een zaak voor de bestuursrechter.
Uit het ‘verweer’ van Uitvoering
Werken
U.W.
gewaagt van ‘persisterend wantrouwen van Zijlstra’. Mag ik soms niet pogen om achter
de waarheid te komen? Is dat ongepast of juist gepast? U.W. zegt: “van het
feitelijk tekortschieten van de provincie is nog niets gebleken. Niet in
openheid en transparantie van de besluitvorming, noch in de openbaarheid van
documenten. Niets van wat Zijlstra schrijft geeft blijk van enig tekortschieten
van de provincie. Zijlstra weet allang – de Nationale Ombudsman schrijft hem - dat
beleidsmatige besluiten ter beoordeling zijn en ter controle van de politiek.
Zijlstra geeft daaraan geen passende invulling in eindeloze reeksen brieven en
mails.
Hij
bestookt de diverse bestuursorganen zonder te respecteren dat de besluitvorming
in Nederland voldoende is gezekerd door de politieke controle in de
vertegenwoordigende lichamen en de rechtsbescherming die in voorkomend geval
belanghebbenden toekomt.’
Hoezo, voldoende gezekerd?
Een
conclusie trekt de lezer zelf maar, uit de tekst in de vorige alinea en uit wat
hij om zich heen ziet. ‘Besluitvorming voldoende gezekerd door politieke
controle’? Op 17 maart 2010 geeft gedeputeerde M. van Haaren aan Provinciale
Staten te verstaan dat er een harde voorwaarde ligt van het Rijk om de N348 te verleggen.
Daarover praten heeft volgens haar dus geen zin. Zij voorkomt daarmee politieke
discussie over dat onderwerp. Proberen GS door deze onjuiste uitspraak
politieke discussie te voorkomen? Controle is dan bij voorbaat onmogelijk! Controle
op de besluitvorming door de politiek gezekerd? Het zou wat. Erg is dat men in
de gemeente Rheden gemakshalve maar heenstapt over de kwestie van de niet
bestaande harde voorwaarde. Men volgt GS blijkbaar blindelings.
Soap wordt zeker vervolgd.
J.
Zijlstra, namens Het Comité
P.S.,
Voor
wie geïnteresseerd is in het verweerschrift van U.W.: op aanvraag sturen wij de stukken graag (digitaal) toe.
Joop Zijlstra,
Kastanjelaan 9, 6955 AM Ellecom
0313 – 419 213
zijlstravangool@gmail.com
0313 – 419 213
zijlstravangool@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten