Het PvdA-program verhaalt over gemeenten het volgende:
·
De
Winkelsluitingstijdenwet wordt veel ruimer. Het is aan gemeenten zelf om te
bepalen dat winkels op zondag open mogen zijn.
·
Alle scholen in
één regio worden samen verantwoordelijk voor de zorg voor alle leerlingen. De
omvang van de regio dient zodanig te worden gekozen dat de energie niet gaat
zitten in de extra bestuurslast in plaats van de in zorg voor de leerling. Het
extra geld voor zorg en begeleiding moet
ook daar aan worden besteed. Ouders en leraren moeten vanaf het eerste moment
worden betrokken bij de opzet van de zorg. Deze regio waar mogelijk samen laten
vallen met de arbeidsmarktregio, RMC regio en de zorgregio.Met gemeenten dient
afstemming plaats te vinden over aansluiting op de jeugdzorg.
·
Er komt geld
beschikbaar om te zorgen dat jongeren die direct werkloos dreigen te worden na
het verlaten van de schoolbanken, een jaar langer op school kunnen blijven. De
gemeenten zien daarop toe en bieden ondersteuning.
·
Voor werkloze
jongeren geldt: terug naar school of aan het werk. De gemeenten zien daar op
toe en bieden ondersteuning.
·
De PvdA is ervan
overtuigd dat gemeenten het best weten hoe mensen snel aan het werk te krijgen.
Daarbij passen geen vakjes en schotjes. Daarom voegen we de Wajong, de Wet
Sociale Werkvoorziening en de Wet Werk en Bijstand samen tot één regeling, in
handen van gemeenten.
·
Met verhuurders,
energiebedrijven, zorgverzekeraars, telefoonmaatschappijen, en ook
postorderbedrijven, worden gemeentelijke convenanten afgesloten om melding te
doen van betalingsachterstanden van meerdere maanden. Voor mensen met
schuldproblemen is daarmee snelle interventie door de gemeente mogelijk en
worden grotere problemen later voorkomen.
·
De PvdA wil af van
de normering van het gemeentelijk inkomensbeleid op maximaal 110% van het
wettelijk minimumloon. Wij willen de gemeente de vrijheid geven hun
inkomensgrens voor het gemeentelijk minimabeleid zelf vast te stellen. De
rijksbezuinigingen op de gemeentelijke schuldhulpverlening worden geschrapt.
Omdat er meer beroep op wordt gedaan, ook door andere groepen mensen, wordt
extra geld hiervoor vrijgemaakt.
·
Zwerfjongeren
moeten een huis, een opleiding en een baan. Zwerfjongeren moeten een ID kaart kunnen
aanvragen en verkrijgen bij de gemeente waar zij op dat moment verblijven.
·
We willen een
speciale rapporteur op het ministerie die de extra ARBO-inspecteurs aanstuurt
en constant open lijnen heeft met de vakbeweging en wethouders van de
zogenaamde ‘Polengemeenten’. Handhaving van arbeidsvoorwaarden is noodzakelijk
om uitbuiting, concurrentievervalsing en verdringing op de arbeidsmarkt tegen
te gaan.
·
Er zijn in diverse
Nederlandse politieregio's goed werkende samenwerkingsverbanden tussen
gemeenten, politie, zorg en opvang om mensenhandel aan te pakken. In een aantal
gaat dat nog niet goed. Wij willen dat alle politieregio's mensenhandel
aanpakken, zodat in Nederland niemand weg komt met deze ongure praktijken en
slachtoffers goede opvang krijgen.
·
Woonoverlast is
een grote ergernis. Door illegale bewoning, ongecontroleerde woningsplitsing,
overlast en misdaad, wordt het woongenot in sommige buurten verstierd.
Verloedering slaat toe. Een gezamenlijke aanpak tussen woningbouwcorporaties,
brandweer, gemeente, politie, belastingdienst is noodzakelijk. Deze samenwerking
wordt beloond door meer bevoegdheden om echt door te pakken te creëren.
Huisuitzetting, illegale bedrijvigheid aanpakken en vermeende witwaspraktijken
oprollen moet eenvoudiger worden.
·
Gemeenten moeten
voldoende inspraak op de politie-inzet houden.
·
Justitie en
gemeenten werken samen om in de laatste fase van detentie iemand richting stage
of werk te krijgen. Dan krijgt de (ex-)crimineel de kans om een nieuw leven op
te bouwen. Te vaak komt iemand uit de bak zonder werk en valt terug in de
criminaliteit of wordt afhankelijk van een uitkering. Wat ons betreft geldt:
uit de bak, aan de bak.
·
Het succesvolle
beleid voor begeleide heroïneverstrekking wordt voortgezet in die gemeenten
waar dit nodig is.
·
Een van de
grootste bedreigingen van de gezondheid is het alcoholmisbruik onder jongeren.
Ouders hebben hierin de eerste en grootste verantwoordelijkheid. Winkeliers en
horeca die verstrekken aan mensen onder de leeftijdsgrens of doorschenken bij
dronkenschap, worden fors beboet. Gemeenten worden ondersteund bij hun
handhaving en preventietaken.
·
De stichting
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting kan, met inschakeling van de Bank
Nederlandse Gemeenten, de komende drie jaar Startersleningen verstrekken tegen
een zeer lage rente. De rijksoverheid staat daarbij borg. Doel is 25.000
starters te ondersteunen en zo 100.000 verhuisbewegingen op gang te brengen.
·
De PvdA staat voor
een strakke aanpak van huisjesmelkers. Na een eerste overtreding volgt een
bestuurlijke boete, daarna een verhuurverbod en bij de derde overtreding wordt
de verhuurder gedwongen zijn panden te verkopen. Ook willen we dat een gemeente
de mogelijkheid krijgt om de kosten van onderhoud en beheer van verkrotte
woningen direct te verhalen op huisjesmelkers
·
De grotere
corporaties moeten worden opgesplitst. Hoe groter de corporatie, hoe groter de
afstand tot de huurder. Corporaties moeten weer terug naar de menselijke maat,
zich richten op hun maatschappelijke opdracht en huurders centraal stellen. Het
moet corporaties alleen nog worden toegestaan om binnen de grenzen van een
regio te werken. Corporaties gaan weer verantwoording afleggen over hun
maatschappelijke opdracht aan de gemeentelijke of regionale overheid waar zij
gevestigd zijn.
·
Gemeenten worden
geheel verantwoordelijk voor de langdurige zorg en ondersteuning. Het aantal
wijkverpleegkundigen, een PvdA-initiatief, wordt verder uitgebreid. Ook zetten
we door met het scheiden van wonen en zorg.
·
Gemeenten zorgen
dat eenieder de langdurige zorg krijgt die nodig is. Met zorg, ondersteuning en
behandeling wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk mensen zo volledig mogelijk
mee te laten doen in de samenleving. In landelijke wetgeving worden de rechten
van cliënten en patiënten duidelijk geregeld en wordt vastgelegd om welke zorg
het gaat. Gemeenten bepalen zelf hoe ze het vervolgens organiseren. Hierdoor
kan zorg optimaal worden aangepast aan de lokale situatie en behoefte.
·
De Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo) biedt een belangrijk kader om burgers in
staat te stellen te participeren in de (lokale) samenleving. De Wmo wordt op
gemeentelijk niveau uitgevoerd, maar de landelijke overheid bepaalt een aantal
randvoorwaarden en budgettaire mogelijkheden. Er dient een goed evenwicht te
zijn tussen de eigen verantwoordelijkheid van de burger en zijn of haar omgeving
en de verantwoordelijkheid van de overheid. De compensatieplicht jegens haar
burgers dient door de gemeenten te worden nagekomen. De PvdA gaat dit actief
volgen.
·
De verschillende
budgetten voor maatschappelijke participatie, variërend van zorg tot arbeid,
worden ontschot en overgedragen aan de gemeenten. De overgedragen budgetten
moeten gezamenlijk wel ten goede blijven komen aan participatie.
·
Mantelzorgers zijn
van onschatbare waarde. In Nederland zijn er jaarlijks 2,6 miljoen mensen die
zorgen voor iemand in hun directe omgeving. En hoewel zij dat vaak met liefde
doen is mantelzorg een zware taak, 20% van de mantelzorgers is overbelast. Om
hen te ontzien is goede, toegankelijke dagopvang nodig. Ook moeten
mantelzorgers altijd terecht kunnen bij hun gemeente voor ondersteuning.
·
Om zorg-op-maat te
organiseren rond de woonplek zullen gemeenten ook de zorgaanbieders moeten
betrekken bij de prestatieafspraken, die met corporaties in het kader van de
Woonvisie worden vastgelegd.
·
Verplichte
aanbesteding in de thuiszorg heeft grote gevolgen gehad voor mensen die in de
thuiszorg werken. Bij iedere aanbesteding zagen zij de werkdruk stijgen en hun
salaris dalen. Wij zijn er daarom tegen dat gemeenten verplicht zijn de
thuiszorg aan te besteden. Wanneer een gemeente daar toch voor kiest, moeten
arbeidsvoorwaarden van alle werknemers meegewogen worden.
·
Veel kinderen en
gezinnen hebben te maken met meerdere vormen van hulp. We brengen alle
regelingen voor verschillende vormen van hulpverlening bij elkaar, zodat alle
verschillende organisaties gaan samenwerken. Dit gebeurt onder de
verantwoordelijkheid van de gemeenten.
·
De PvdA wil dat
kleinschalige coöperatieve of gemeentelijke energiebedrijven die duurzame
energie willen produceren en leveren gebruik kunnen maken van bestaande en
nieuwe stimuleringsmaatregelen. De PvdA zet zich in om eventueel belemmerende
regelgeving weg te nemen.
·
Het Rijk moet
regie nemen op het gebied van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening om ons
land leefbaar te houden. Concurrentie tussen gemeenten of provincies is
schadelijk. Het Nederlandse stedenlandschap is sterk verweven en dat vergt
afstemming op Rijksniveau.
·
Met gemeenten kan
worden toegewerkt naar afspraken over een grondstoffenakkoord gericht op het
terughalen van grondstoffen uit huishoudens (naar Vlaams voorbeeld, waar men
aanzienlijk meer waardevolle materialen uit huishoudelijk afval (recyclet).
·
De PvdA is
voorstander van medezeggenschap van bewoners over de budgetten voor
leefbaarheid en veiligheid in hun buurt. Juist in tijden van forse
bezuinigingen verdient het aanbeveling om burgers en ondernemers te raadplegen
bij de invulling van onderdelen van bijvoorbeeld de gemeentelijke begroting.
·
De PvdA is
voorstander van overeenkomsten tussen de overheid aan de ene kant en groepen burgers
of verenigingen aan de andere kant om het niveau van gemeenschapsvoorzieningen
in samenwerking te verbeteren. Dit gebeurt in verschillende gemeentes al met
succes in de groenvoorziening.
·
De PvdA streeft
naar vergroting van zeggenschap van burgers over de aanstelling van
bestuurders, te beginnen met de burgemeester. Dit kan bijvoorbeeld door het
kiezen van de burgemeester door de gemeenteraad te doen plaatsvinden, telkens
onmiddellijk na gemeenteraadsverkiezingen.
·
De gemeente is de
eerste overheid. De PvdA streeft ernaar overheidstaken zo dicht mogelijk bij de
burgers zelf te organiseren. Daarom bevordert de PvdA decentralisatie met
daarbij voldoende budget en beleidsvrijheid. Landelijke kaders voorkomen dat er
te grote verschillen ontstaan tussen de verschillende gemeenten.
·
De PvdA is
voorstander van binnengemeentelijke deconcentratie/decentralisatie, zodat
buurten, kernen, wijken en dorpen zeggenschap hebben over de taken. Als
gemeenten in onvoldoende mate in staat zijn hun taken zelfstandig uit te voeren,
kunnen zij deze overdragen aan een centrumgemeente of kiezen voor
samenwerkingsverbanden van gemeenten zonder de gemeenteraden uit te schakelen.
Ook kunnen zij ervoor kiezen te fuseren met andere gemeenten. Gemeenten moeten
zelf kunnen bepalen of zij wijk- of dorpsraden deelgemeenteraden of stadsdelen
instellen en deze al dan niet rechtstreeks laten kiezen door de bevolking.
·
De publieke sector
moet meer doen met minder mensen. Wij willen een kleinere maar krachtige
rijksoverheid en minder politici in gemeenten en provincies. Overheidsdiensten
dienen goed op hun taak berekend te zijn, daar moeten we voor zorgen.
·
Er moet
verantwoording worden afgelegd aan de gebruikers, het personeel en het meest
betrokken openbaar bestuur: (samenwerkende) gemeenten, provincies of rijk. Deze
krijgen een rol in de benoeming van toezichthouders. (note TKo: heeft betrekking op (semi-)publieke
organisaties)
·
Provincies en
gemeente moeten zoveel mogelijk opdrachten gunnen aan SW-bedrijven, tenzij er zwaarwegende
redenen zijn om dat niet te doen.
Hé…wat nu? In het
rapport Keuzes in Kaart is nauwelijks een weerslag van die programmapunten te
vinden. De overeenkomsten met de VVD dringen zich op. Ook hier geldt dat er ongetwijfeld meer maatregelen van invloed zijn op het
functioneren van gemeenten maar onderstaande punten zijn direct aanwijsbaar.
·
Bij het lokaal bestuur wil
de PvdA 1,2 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds rekeninghoudend
met de vermogenspositie van provincies.
·
De eigen bijdragen voor de
AWBZ/WMO-zorg worden op een inkomensafhankelijke manier vereenvoudigd en
verhoogd. De eigen bijdragen AWBZ/WMO gaan daardoor geleidelijk omhoog met 0,8
mld euro. Drie inkomensregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten worden
geïntegreerd, waarbij specifiek het budget voor de huidge Wet Tegemoetkoming Chronisch
Zieken en Gehandicapten gekort wordt met 50%. De gemeenten worden belast met de
uitvoering.
·
De uitvoering van zowel de
intramurale als de extramurale AWBZ wordt overgeheveld naar gemeenten, waarbij
de aanspraken de vorm krijgen van een voorziening in plaats van een verzekerd
recht. Dat wil ook zeggen dat de AWBZ niet uitgevoerd gaat worden door
zorgverzekeraars. Mede door het voorzieningenkarakter kunnen gemeenten meer
maatwerk leveren, zodat een besparing geboekt kan worden van 1,2 mld euro.
Voor meer
uitgebreide informatie verwijs ik naar de Keuzes in Kaart 2013-2017 en het
verkiezingsprogramma van de PvdA.
================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente?
VVD , PvdA, PVV, CDA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, DPK, 50Plus , VVD Revisited
================================================
Geen opmerkingen:
Een reactie posten