Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 3 september 2012

Wat wil de PvdA met de gemeente?

De PvdA programma Nederland Sterker & Socialer is scheutiger met het woord gemeenten. Wat zeg ik, het programma wemelt van de verwijzingen naar gemeenten. De gemeenten krijgen er veel taken en taakjes bij. Zie onderstaande lijst. Maak de borst maar nat. 

Het PvdA-program verhaalt over gemeenten het volgende:  

·         De Winkelsluitingstijdenwet wordt veel ruimer. Het is aan gemeenten zelf om te bepalen dat winkels op zondag open mogen zijn.

·         Alle scholen in één regio worden samen verantwoordelijk voor de zorg voor alle leerlingen. De omvang van de regio dient zodanig te worden gekozen dat de energie niet gaat zitten in de extra bestuurslast in plaats van de in zorg voor de leerling. Het extra geld voor zorg en begeleiding  moet ook daar aan worden besteed. Ouders en leraren moeten vanaf het eerste moment worden betrokken bij de opzet van de zorg. Deze regio waar mogelijk samen laten vallen met de arbeidsmarktregio, RMC regio en de zorgregio.Met gemeenten dient afstemming plaats te vinden over aansluiting op de jeugdzorg.

·         Er komt geld beschikbaar om te zorgen dat jongeren die direct werkloos dreigen te worden na het verlaten van de schoolbanken, een jaar langer op school kunnen blijven. De gemeenten zien daarop toe en bieden ondersteuning.

·         Voor werkloze jongeren geldt: terug naar school of aan het werk. De gemeenten zien daar op toe en bieden ondersteuning.

·         De PvdA is ervan overtuigd dat gemeenten het best weten hoe mensen snel aan het werk te krijgen. Daarbij passen geen vakjes en schotjes. Daarom voegen we de Wajong, de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet Werk en Bijstand samen tot één regeling, in handen van gemeenten.

·         Met verhuurders, energiebedrijven, zorgverzekeraars, telefoonmaatschappijen, en ook postorderbedrijven, worden gemeentelijke convenanten afgesloten om melding te doen van betalingsachterstanden van meerdere maanden. Voor mensen met schuldproblemen is daarmee snelle interventie door de gemeente mogelijk en worden grotere problemen later voorkomen.

·         De PvdA wil af van de normering van het gemeentelijk inkomensbeleid op maximaal 110% van het wettelijk minimumloon. Wij willen de gemeente de vrijheid geven hun inkomensgrens voor het gemeentelijk minimabeleid zelf vast te stellen. De rijksbezuinigingen op de gemeentelijke schuldhulpverlening worden geschrapt. Omdat er meer beroep op wordt gedaan, ook door andere groepen mensen, wordt extra geld hiervoor vrijgemaakt.

·         Zwerfjongeren moeten een huis, een opleiding en een baan. Zwerfjongeren moeten een ID kaart kunnen aanvragen en verkrijgen bij de gemeente waar zij op dat moment verblijven.

·         We willen een speciale rapporteur op het ministerie die de extra ARBO-inspecteurs aanstuurt en constant open lijnen heeft met de vakbeweging en wethouders van de zogenaamde ‘Polengemeenten’. Handhaving van arbeidsvoorwaarden is noodzakelijk om uitbuiting, concurrentievervalsing en verdringing op de arbeidsmarkt tegen te gaan.

·         Er zijn in diverse Nederlandse politieregio's goed werkende samenwerkingsverbanden tussen gemeenten, politie, zorg en opvang om mensenhandel aan te pakken. In een aantal gaat dat nog niet goed. Wij willen dat alle politieregio's mensenhandel aanpakken, zodat in Nederland niemand weg komt met deze ongure praktijken en slachtoffers goede opvang krijgen.

·         Woonoverlast is een grote ergernis. Door illegale bewoning, ongecontroleerde woningsplitsing, overlast en misdaad, wordt het woongenot in sommige buurten verstierd. Verloedering slaat toe. Een gezamenlijke aanpak tussen woningbouwcorporaties, brandweer, gemeente, politie, belastingdienst is noodzakelijk. Deze samenwerking wordt beloond door meer bevoegdheden om echt door te pakken te creëren. Huisuitzetting, illegale bedrijvigheid aanpakken en vermeende witwaspraktijken oprollen moet eenvoudiger worden.

·         Gemeenten moeten voldoende inspraak op de politie-inzet houden.

·         Justitie en gemeenten werken samen om in de laatste fase van detentie iemand richting stage of werk te krijgen. Dan krijgt de (ex-)crimineel de kans om een nieuw leven op te bouwen. Te vaak komt iemand uit de bak zonder werk en valt terug in de criminaliteit of wordt afhankelijk van een uitkering. Wat ons betreft geldt: uit de bak, aan de bak.

·         Het succesvolle beleid voor begeleide heroïneverstrekking wordt voortgezet in die gemeenten waar dit nodig is.

·         Een van de grootste bedreigingen van de gezondheid is het alcoholmisbruik onder jongeren. Ouders hebben hierin de eerste en grootste verantwoordelijkheid. Winkeliers en horeca die verstrekken aan mensen onder de leeftijdsgrens of doorschenken bij dronkenschap, worden fors beboet. Gemeenten worden ondersteund bij hun handhaving en preventietaken.

·         De stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting kan, met inschakeling van de Bank Nederlandse Gemeenten, de komende drie jaar Startersleningen verstrekken tegen een zeer lage rente. De rijksoverheid staat daarbij borg. Doel is 25.000 starters te ondersteunen en zo 100.000 verhuisbewegingen op gang te brengen.

·         De PvdA staat voor een strakke aanpak van huisjesmelkers. Na een eerste overtreding volgt een bestuurlijke boete, daarna een verhuurverbod en bij de derde overtreding wordt de verhuurder gedwongen zijn panden te verkopen. Ook willen we dat een gemeente de mogelijkheid krijgt om de kosten van onderhoud en beheer van verkrotte woningen direct te verhalen op huisjesmelkers

·         De grotere corporaties moeten worden opgesplitst. Hoe groter de corporatie, hoe groter de afstand tot de huurder. Corporaties moeten weer terug naar de menselijke maat, zich richten op hun maatschappelijke opdracht en huurders centraal stellen. Het moet corporaties alleen nog worden toegestaan om binnen de grenzen van een regio te werken. Corporaties gaan weer verantwoording afleggen over hun maatschappelijke opdracht aan de gemeentelijke of regionale overheid waar zij gevestigd zijn.

·         Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de langdurige zorg en ondersteuning. Het aantal wijkverpleegkundigen, een PvdA-initiatief, wordt verder uitgebreid. Ook zetten we door met het scheiden van wonen en zorg.

·         Gemeenten zorgen dat eenieder de langdurige zorg krijgt die nodig is. Met zorg, ondersteuning en behandeling wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk mensen zo volledig mogelijk mee te laten doen in de samenleving. In landelijke wetgeving worden de rechten van cliënten en patiënten duidelijk geregeld en wordt vastgelegd om welke zorg het gaat. Gemeenten bepalen zelf hoe ze het vervolgens organiseren. Hierdoor kan zorg optimaal worden aangepast aan de lokale situatie en behoefte.

·         De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) biedt een belangrijk kader om burgers in staat te stellen te participeren in de (lokale) samenleving. De Wmo wordt op gemeentelijk niveau uitgevoerd, maar de landelijke overheid bepaalt een aantal randvoorwaarden en budgettaire mogelijkheden. Er dient een goed evenwicht te zijn tussen de eigen verantwoordelijkheid van de burger en zijn of haar omgeving en de verantwoordelijkheid van de overheid. De compensatieplicht jegens haar burgers dient door de gemeenten te worden nagekomen. De PvdA gaat dit actief volgen.

·         De verschillende budgetten voor maatschappelijke participatie, variërend van zorg tot arbeid, worden ontschot en overgedragen aan de gemeenten. De overgedragen budgetten moeten gezamenlijk wel ten goede blijven komen aan participatie.

·         Mantelzorgers zijn van onschatbare waarde. In Nederland zijn er jaarlijks 2,6 miljoen mensen die zorgen voor iemand in hun directe omgeving. En hoewel zij dat vaak met liefde doen is mantelzorg een zware taak, 20% van de mantelzorgers is overbelast. Om hen te ontzien is goede, toegankelijke dagopvang nodig. Ook moeten mantelzorgers altijd terecht kunnen bij hun gemeente voor ondersteuning.

·         Om zorg-op-maat te organiseren rond de woonplek zullen gemeenten ook de zorgaanbieders moeten betrekken bij de prestatieafspraken, die met corporaties in het kader van de Woonvisie worden vastgelegd.

·         Verplichte aanbesteding in de thuiszorg heeft grote gevolgen gehad voor mensen die in de thuiszorg werken. Bij iedere aanbesteding zagen zij de werkdruk stijgen en hun salaris dalen. Wij zijn er daarom tegen dat gemeenten verplicht zijn de thuiszorg aan te besteden. Wanneer een gemeente daar toch voor kiest, moeten arbeidsvoorwaarden van alle werknemers meegewogen worden.

·         Veel kinderen en gezinnen hebben te maken met meerdere vormen van hulp. We brengen alle regelingen voor verschillende vormen van hulpverlening bij elkaar, zodat alle verschillende organisaties gaan samenwerken. Dit gebeurt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten.

·         De PvdA wil dat kleinschalige coöperatieve of gemeentelijke energiebedrijven die duurzame energie willen produceren en leveren gebruik kunnen maken van bestaande en nieuwe stimuleringsmaatregelen. De PvdA zet zich in om eventueel belemmerende regelgeving weg te nemen.

·         Het Rijk moet regie nemen op het gebied van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening om ons land leefbaar te houden. Concurrentie tussen gemeenten of provincies is schadelijk. Het Nederlandse stedenlandschap is sterk verweven en dat vergt afstemming op Rijksniveau.

·         Met gemeenten kan worden toegewerkt naar afspraken over een grondstoffenakkoord gericht op het terughalen van grondstoffen uit huishoudens (naar Vlaams voorbeeld, waar men aanzienlijk meer waardevolle materialen uit huishoudelijk afval (recyclet).

·         De PvdA is voorstander van medezeggenschap van bewoners over de budgetten voor leefbaarheid en veiligheid in hun buurt. Juist in tijden van forse bezuinigingen verdient het aanbeveling om burgers en ondernemers te raadplegen bij de invulling van onderdelen van bijvoorbeeld de gemeentelijke begroting.

·         De PvdA is voorstander van overeenkomsten tussen de overheid aan de ene kant en groepen burgers of verenigingen aan de andere kant om het niveau van gemeenschapsvoorzieningen in samenwerking te verbeteren. Dit gebeurt in verschillende gemeentes al met succes in de groenvoorziening.

·         De PvdA streeft naar vergroting van zeggenschap van burgers over de aanstelling van bestuurders, te beginnen met de burgemeester. Dit kan bijvoorbeeld door het kiezen van de burgemeester door de gemeenteraad te doen plaatsvinden, telkens onmiddellijk na gemeenteraadsverkiezingen.

·         De gemeente is de eerste overheid. De PvdA streeft ernaar overheidstaken zo dicht mogelijk bij de burgers zelf te organiseren. Daarom bevordert de PvdA decentralisatie met daarbij voldoende budget en beleidsvrijheid. Landelijke kaders voorkomen dat er te grote verschillen ontstaan tussen de verschillende gemeenten.

·         De PvdA is voorstander van binnengemeentelijke deconcentratie/decentralisatie, zodat buurten, kernen, wijken en dorpen zeggenschap hebben over de taken. Als gemeenten in onvoldoende mate in staat zijn hun taken zelfstandig uit te voeren, kunnen zij deze overdragen aan een centrumgemeente of kiezen voor samenwerkingsverbanden van gemeenten zonder de gemeenteraden uit te schakelen. Ook kunnen zij ervoor kiezen te fuseren met andere gemeenten. Gemeenten moeten zelf kunnen bepalen of zij wijk- of dorpsraden deelgemeenteraden of stadsdelen instellen en deze al dan niet rechtstreeks laten kiezen door de bevolking.

·         De publieke sector moet meer doen met minder mensen. Wij willen een kleinere maar krachtige rijksoverheid en minder politici in gemeenten en provincies. Overheidsdiensten dienen goed op hun taak berekend te zijn, daar moeten we voor zorgen.

·         Er moet verantwoording worden afgelegd aan de gebruikers, het personeel en het meest betrokken openbaar bestuur: (samenwerkende) gemeenten, provincies of rijk. Deze krijgen een rol in de benoeming van toezichthouders. (note TKo: heeft betrekking op (semi-)publieke organisaties)

·         Provincies en gemeente moeten zoveel mogelijk opdrachten gunnen aan SW-bedrijven, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen.


Hé…wat nu? In het rapport Keuzes in Kaart is nauwelijks een weerslag van die programmapunten te vinden. De overeenkomsten met de VVD dringen zich op. Ook hier geldt dat er ongetwijfeld meer  maatregelen van invloed zijn op het functioneren van gemeenten maar onderstaande punten zijn direct aanwijsbaar.


·         Bij het lokaal bestuur wil de PvdA 1,2 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds rekeninghoudend met de vermogenspositie van provincies.

·         De eigen bijdragen voor de AWBZ/WMO-zorg worden op een inkomensafhankelijke manier vereenvoudigd en verhoogd. De eigen bijdragen AWBZ/WMO gaan daardoor geleidelijk omhoog met 0,8 mld euro. Drie inkomensregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten worden geïntegreerd, waarbij specifiek het budget voor de huidge Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten gekort wordt met 50%. De gemeenten worden belast met de uitvoering.

·         De uitvoering van zowel de intramurale als de extramurale AWBZ wordt overgeheveld naar gemeenten, waarbij de aanspraken de vorm krijgen van een voorziening in plaats van een verzekerd recht. Dat wil ook zeggen dat de AWBZ niet uitgevoerd gaat worden door zorgverzekeraars. Mede door het voorzieningenkarakter kunnen gemeenten meer maatwerk leveren, zodat een besparing geboekt kan worden van 1,2 mld euro.

Voor meer uitgebreide informatie verwijs ik naar de Keuzes in Kaart 2013-2017 en het verkiezingsprogramma van de PvdA.


================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente? 
================================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten