Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 28 november 2012

Verzoek tot strafrechtelijk onderzoek Traverse Dieren


Door: Joop Zijlstra

(inspraak bij de verkeerscommissie van Provinciale Staten, vanavond 28 nov,)

Vanmorgen is een brief van ons aangekomen bij de hoofdofficieren van Justitie, de rechtbank in Arnhem.

In verkeersplan ‘Traverse Dieren’ wordt gemeenschapsgeld oneigenlijk gebruikt.

Ik citeer: ·”Wij verzoeken u m.b.t. het verkeersproject, een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar misleiding en onrechtmatig manipuleren met subsidiegeld door het college van GS van Gelderland en door het college van B.& W. van de gemeente Rheden.”

Wij hebben ons dus tot de derde macht gewend.


Staten van Gelderland. Wat u kunt doen?
U kunt verhinderen dat de mensen uit Dieren zich nog langer stuklopen op hun bestuurders, dat zij zich stuklopen op de vierde macht.

Overtuigt u ter plaatse zelf van wat te gebeuren staat.
Laat Hof te Dieren niet worden tot een monument van ongerechtigheid.

J. Zijlstra

===========================================
Verzoek tot strafrechtelijk onderzoek
===========================================


Het Comité                                                             27 november 2012
p/a Kastanjelaan 9                                 
6955 AM Ellecom

 
Aan de hoofdofficier van Justitie,
mevrouw Mr  N.G. Zandee, en/of
de fungerend hoofdofficier van Justitie,
de heer Mr  J.J.A. Lucas
Walburgstraat  2–4,
6811 CD Arnhem


Betreft: verzoek tot strafrechtelijk onderzoek

Geachte mevrouw, geachte heer.

In het concept-verkeersplan ‘Traverse Dieren’ wordt het geld van de subsidie ervoor ad € 53,3 miljoen oneigenlijk gebruikt. In plaats van dat het gehele bedrag wordt aangewend voor verbetering van de doorstroom van het verkeer in Dieren (in het algemeen belang) wordt het voor een deel (ongeveer € 6 miljoen) ten onrechte gebruikt om een particuliere stichting te faciliteren.  
Wij verzoeken u m.b.t. genoemd verkeersproject, een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar misleiding en lichtvaardig en onrechtmatig manipuleren met subsidiegeld door het college van GS van de provincie Gelderland en het college van B.& W. van de gemeente Rheden.

De zaak is als volgt. Het College van GS van de provincie Gelderland is voornemens op 11 december a.s. het concept-inpassingsplan ’Traverse Dieren’ vast te stellen.

Bij de totstandkoming van dat plan heeft een uitspraak van toenmalig gedeputeerde mevrouw M. van Haaren – Koopman  in de vergadering van de commissie verkeer van Provinciale Staten op 17 maart 2010 een cruciale rol gespeeld.
Ten aanzien van een bepalend onderdeel van het plan, i.c. de verlegging van de N348 over een lengte van 1 kilometer tot bij het spoor, verklaarde zij dat deze wegverlegging een harde (subsidie) voorwaarde was van het Rijk. Daarmee voorkwam zij discussie over dit onderdeel van plan ‘Traverse Dieren’.
Het is juist dit onderdeel dat in de commissie verkeer van Provinciale Staten discussie zeer behoeft.

Wij hebben de uitspraak van gedeputeerde mevrouw Van Haaren getoetst op het ministerie van VROM, subsidiegever.  
Het Rijk, i.c. het coördinerend ministerie van Infrastructuur en Milieu (v/h Ministerie van VROM), gaf in een hoorzitting in het kader van een WOB-procedure op 21 oktober 2012 te kennen dat er van de wegverlegging als harde voorwaarde van de kant van het Rijk geen sprake was.
VROM verklaarde verder dat het voornemen tot wegverlegging van de provincie Gelderland afkomstig was.
Het ministerie bevestigde kort nadien de uitspraken schriftelijk.

De provincie Gelderland blijft daarentegen bij het standpunt dat het Rijk, i.c. het voormalig ministerie van Landbouw (LNV), vasthoudt aan de verlegging van de N348. De provincie kan dit standpunt niet onderbouwen. )1
Een en andere zou toch gemakkelijk kunnen worden nagegaan ware het niet dat de provincie (toegang tot nadere) gegevens over de kwestie niet prijsgeeft om ‘redenen van privacy’.

Het begin van de kwestie van de verlegging van de N348 ligt in december van het jaar 1996 bij een transactie over een stukje grond tussen het College B.& W. van de gemeente Rheden en de stichting Twickel, eigenaar van dat stukje grond en tevens eigenaar van het landgoed Hof te Dieren.
De gemeente nam de verplichting op zich om zich in te spannen om de N348 te verleggen tot bij het spoor. Men deed dat door de wegverlegging ten behoeve van voornoemde stichting op te nemen in het verkeersplan ‘Hart van Dieren’.
De financiering van de wegverlegging werd later ‘geregeld’. )2
Het lijkt er op dat de provincie de inspanningsverplichting van de gemeente Rheden tot de hare heeft gemaakt, waarbij de redenen voor de weg verlegging nooit eenduidig expliciet werden gemaakt.

De provincie had toen (voorjaar 2008) de leiding van het plan ‘Traverse Dieren’ al van de gemeente Rheden overgenomen.
Men maakte de wegverlegging tot onderdeel van plan ‘Traverse Dieren’ omwille van ‘herstructurering’ van Hof te Dieren.

Wij stippen bij de wegverlegging de volgende punten aan.

* De wegverlegging zal niet bijdragen aan verbetering van de doorstroom van het verkeer. De Milieu Effect Rapportage (MER) geeft de voorkeur aan behoud van het bestaande tracé van de N348 boven verlegging ervan. Wegverlegging heeft een ernstig negatieve uitwerking op het optisch beleven van het gebied. )3

De wegverlegging bereikt haar doel niet, zoals dat (naar de wens van de provincie) in de betreffende subsidiebeschikking als volgt wordt geformuleerd.
‘De doorsnijding van het Hof te Dieren met wegen wordt verminderd, zodat het landgoed minder wordt versnipperd.’
Veeleer is waar dat het tegendeel van dit doel bereikt wordt. )3

* Na de verlegging komt de N348 een honderdtal meters verder verwijderd te liggen van de plaats waar vroeger het landhuis Hof te Dieren stond.
De wegverlegging zal het de stichting Twickel te Delden mogelijk maken het toekomstige appartementengebouw voor zeer draagkrachtigen meer privacy te geven. Het gebouw wordt daardoor aantrekkelijker voor potentiële kopers.  )4

Centrale vraag is of het gerechtvaardigd is om de N348 om genoemde redenen over een afstand van 1 kilometer gemiddeld zeventig (70) meter te verleggen voor een bedrag van circa zes miljoen euro, terwijl in het centrale deel van plan Traverse Dieren geld te kort is voor een meer volwaardige verkeersvoorziening?
Die vraag moet o.i. negatief worden beantwoord.

Het is aan volksvertegenwoordigers niet gegeven bestuurders op dit punt te controleren bij gebrek aan gegevens. Laat staan dat aan geïnteresseerden opening van zaken wordt gegeven.
Daarom verzoeken wij u een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar de gang van zaken van plan Traverse Dieren’ achter de schermen, opdat recht geschiedt.
Wij hopen in dat onderzoek betrokken te worden.

Met hoogachting, en met een vriendelijke groet,

namens Het Comité,
Drs  J.A. Zijlstra, secretaris

Noten:


)1
Van de zijde van het ministerie LNV (nu het ministerie van EZ)  kon men ons later terzake niet informeren omdat het archief over het verkeersproject was vernietigd omdat het ministerie van LNV niet het archiefhoudend ministerie was. Het ministerie van VROM was archiefhouder.  

)2
In plan ‘Hart van Dieren’ werd de financiering van de verlegging van de N348 ‘geregeld’ via de subsidie (van LNV) voor een ecoduct over het spoor bij Hof te Dieren. 

Dat ging zo: B.& W. van de gemeente Rheden haalden een gepland ecoduct ten westen van Ellecom voor de gelegenheid uit het desbetreffende plan ‘Havikerpoort’ (onderdeel van het grote project ecologische verbindingszones’) en positioneerden dat ecoduct ten oosten van Ellecom nabij Hof te Dieren.
Die nieuwe plaats voor het ecoduct werd door deskundigen van het instituut ‘Alterra’ voor ongeschikt gehouden. In het voorjaar van 2007 werden de raadsleden namens B.& W. schriftelijk geïnformeerd dat de nieuwe plaats toch geschikt bevonden was en dat het ecoduct daar zou worden aangelegd.
Het spoor en de (verlegde) N348 konden door het ecoduct worden overspannen. Zodoende kon uit de subsidie voor het ecoduct de verlegging van de N348 indirect worden bekostigd.
Na het financiële debacle van plan ‘Hart van Dieren’ werd in het nieuwe plan ‘Traverse Dieren’ het ecoduct onmiddellijk geschrapt omdat de gekozen plaats ongeschikt was.

)3
Voor oriëntatie op beide punten verwijzen we naar de brief van het IVN via de griffie van de gemeente Rheden aan de raadsleden aldaar, d.d. 15 juni 2012 (ingeboekt 19 juni 2012).   

)4
De vergunning voor de bouw van een appartementencomplex op Hof te Dieren werd door de gemeente Rheden medio 2001 verleend. De vergunning werd door de gemeente op verzoek van de stichting Twickel ingetrokken medio 2010.
Met het oog op de archiefwet mag het verwondering wekken  dat het archiefdossier waarin de bouwtekeningen waren opgeslagen onlangs leeg werd aangetroffen.
Er bestaan nieuwe plannen voor inrichting en bebouwing van Hof te Dieren sedert 2008.  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten