Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 7 februari 2013

Rheden in feodale houdgreep

Door: Joop Zijlstra

Con Amore.

In december 1996 sluiten B.& W. van Rheden een intentieovereenkomst af met projectontwikkelaar Twickel: Twickel staat een stukje grond af voor ‘Het Rhedens’ op nader vast te stellen voorwaarden, B.& W zullen hun best doen om de provinciale weg te verleggen.)* 


Men zal ook de Doesburgsedijk afsluiten volgens het vastgestelde landschapsplan.


In de raadsvergadering van januari 1997 buigt de raad daarvoor het hoofd, ondanks onzekerheid over financiën en ruimtelijke gevolgen.

De CDA-fractie stapt over haar bezwaar heen dat er geen gedegen verkeersonderzoek is gedaan.

Groen Links buigt ‘con amore’. ‘De andere fracties hebben dat impliciet  gedaan’, zegt de wethouder, ‘dat hoort ook, con amore.’ B.& W. zadelt de raad op met een afspraak boordevol onzekerheden. )** Zo neemt Twickel het gemeentebestuur van Rheden in een feodale houdgreep.



Het kost tijd. 

Er is geen geld voor de wegverlegging. Men belooft van beide kanten op zoek te gaan naar geld. B.& W. èn Twickel. 



Die heeft haar netwerk op het ministerie van ‘Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit’. 


Zo zit bijv. de directeur van Natuurmonumenten, jonkheer Jan Jaap de Graeff in het bestuur van de stichting Twickel. Hij is bekend bij ‘Landbouw’ en hij hoort bij de vrienden van de koningin. (Hof te Dieren is het vroegere buiten van de stadhouders!) Dat komt wel goed.

Zo komt er een ecoduct bij Hof te Dieren over spoor en weg. Subsidie wordt geregeld. Daarmee kan de N348 worden verlegd. De plek is voor een ecoduct weliswaar ongeschikt, maar daar is wel wat op te vinden.

 

Er is veel overleg geweest.

Op 8 januari 2007 schrijft minister Veerman mij: 


‘Geachte heer Zijlstra,

In uw brieven brengt u wederom uw bedenkingen tegen de aanleg van een wildviaduct als onderdeel van het project Hart van Dieren onder mijn aandacht. Zoals u reeds eerder is bericht (in twee brieven in  2006 Z.) heeft ten aanzien van het project Hart van Dieren in 2004 breed gedragen politiek-bestuurlijke besluitvorming plaatsgevonden.
Het in 2004 genomen besluit is voor mij bindend.

De verantwoording )* voor de uitvoering van het project Hart van Dieren, zo ook voor het aanleggen van het wildviaduct, berust bij de provincie Gelderland en wel bij de Gedeputeerde Verkeer en Vervoer, mevrouw Van Haaren.’

Tot zover de minister.


)* De minister bedoelt waarschijnlijk ‘De verantwoordelijkheid’. JZ.    

 

Merkwaardige ontwikkeling.

Na de ondergang van ‘Hart van Dieren’ medio 2007 verdwijnt het ecoduct uit het nieuwe plan ‘Traverse Dieren’. Maar de wegverlegging wordt gehandhaafd. 


‘Dat is een eis van het Rijk’, zegt mevrouw Van Haaren op 17 maart 2010 in de vergadering van Provinciale Staten. Daarmee voorkomt zij discussie.

Hoe merkwaardig: van ‘inspanningsverplichting’ van B.& W. van Rheden, via Twickel en ‘Landbouw’ tot de ‘eis van het Rijk’ van de Provincie.

Gegevens.
Onze navraag via de WOB (wet openbaarheid bestuur) bij het ministerie van VROM (thans EZ,L & I.) levert in oktober 2010 de verklaring van subsidiegever VROM op: 

‘er bestaat geen eis van de kant van het Rijk; de verkeersplannen, oud èn nieuw, zijn van de provincie afkomstig.’

De provincie stuurt na het WOB-verzoek geen stukken over het in 2004 genomen besluit en het overleg erover. (zie brief minister.)
Wel komt er een stapel papier. In een gespreksverslag (2008) staat één regel van een ambtenaar, naam weggelakt. Landbouw houdt vast aan de bundeling. Maar nergens uitleg of een besluit. Alle gegevens zijn onleesbaar gemaakt. Cryptogram, zeg maar, niet uit wijs te worden.

In oktober 2011 horen we dat ’Landbouw’ zijn archief ‘Verkeer Dieren’  heeft vernietigd. Hoe dat kan met de Archiefwet? Antwoord: ‘Landbouw’ was geen archiefhouder voor het verkeersplan!

De gemeente geeft alle informatie, laat zelfs weten dat bouwtekeningen van Twickel (illegaal?) uit het archief zijn verdwenen met onbekende bestemming. Volgens de Archiefwet is dat onrechtmatig.

Hoe te werk te gaan?
Als er planonderdelen moeten veranderen’, zegt VROM, ‘dan kan dat altijd met voorstellen voor planoptimalisatie’.

Men kan dus afzien van de wegverlegging. Dat is goed want dan kan het geld besteed worden bij het NS-station in Dieren.
Het is eenvoudig kiezen. Het komt hierop neer:


1. wegverlegging voor Twickel en een parkeergarage in de Oranjebuurt of 
2. geen wegverlegging en de parkeergarage van Hart Intakt. 
De tweede optie maakt een goede kans, mits Dieren zich en bloc opstelt voor de parkeergarage van Hart Intakt.
Desnoods samen naar de Raad van State: eenzijdige planopzet zonder behoorlijk verkeerskundig totaalonderzoek, met álle haken en ogen.  

Joop Zijlstra, Ellecom

)* Uit de notarisakte van de overdracht in 2001 blijkt dat de gemeente geen stukje grond áánkoopt, maar een stukje grond vèrkoopt. Twickel, slim, verkoopt geen grond. Twickel geeft beide stukken grond in erfpacht uit aan 'Het Rhedens'. Het kost de school ruim een ton (in guldens) per jaar.
De huur wordt jaarlijks aangepast i.v.m. inflatie. Z.


)**  Op verzoek ontvangt u het raadsverslag van 27 januari 1997. Z.


)***
  De raad vraagt B.& W. nog om bij Twickel te pleiten voor ruimere openstelling van park Hof te Dieren voor wandelaars.
Tot dan toe gebeurt dat alleen maar op Monumentendag (subsidievoorwaarde).
Vandaag, zestien jaar na dato, is dat nog niet veranderd. Twickel stelt het Hof te Dieren niet open. Z.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Begeleidende brief bij bovenstaande tekst: 
-----------------------------------------------------------------------------------------
Geachte leden van de gemeenteraad,

Bij dezen zend ik u onderstaand een tekst, als ware het mijn inspraak op aanstaande dinsdag (TK: 5 feb 2103). Ik ‘spreek schriftelijk in’ omdat ik sinds mei 2008 uw raad niet meer bezoek.

De reden daarvan is niet dat ik mijn teksten voor u van minder belang acht.

Bijgaand stuur ik u nog een tekst ter kennisname en ter overweging.
Met een vriendelijke groet,        
J. Zijlstra te Ellecom

Bij wijze van inspraak voor dinsdag 5 februari 2013.

Gooit dat nieuwe plan van Twickel roet in eigen eten? Jawel. Hof te Dieren zou, zogenaamd op ‘eis’ van het Rijk, moeten worden ontsnipperd, moeten worden ontdaan van een teveel aan doorsnijding door wegen. (Dat is althans de reden voor de aanvraag van subsidie door gemeente en provincie.)
Dat doel – weten we intussen - zal met plan ‘Traverse Dieren’ niet worden bereikt.

Maar stel eens van wel, tegen alles in, komt dan het genoemde terrein, alleen al door logistieke beweging op en om het zorgcomplex, niet onder grote druk te staan? Verlegging van de N348 kan bij het voornemen tot vestiging van ZorgID op Hof te Dieren gevoegelijk vervallen.

Ik wees u herhaaldelijk op innerlijke inconsistentie in plan ‘Traverse Dieren’. Nu doet projectontwikkelaar Twickel zelf bij Hof te Dieren de laatste duit in het zakje.
‘Het is niet het moeilijkste moment om pal te blijven staan’ (lees ik in Trouw n.a.v. voetbalonlusten in ‘s Hertogenbosch.)

Voel ik goed dat plan ‘Traverse Dieren’ aan het kantelen is?

Doet u vooral wat u meent in uw midden te moeten doen.

Bijgaat een samenvatting van de geschiedenis van het probleemplan ‘Traverse Dieren’.

J. Zijlstra te Ellecom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten