Reactie op Antwoord van de columnist
Het
gaat er mij om dat gemeente zijn zaken doet voor en met de inwoners, waarbij
ieder zoveel mogelijk tot zijn recht komt, en het beginsel van gelijkheid
geldt. (Grondwet) Wie of wat de individuele burgers overkoepelt, dient te zijn gelegitimeerd;
uitvoering van taken moet in die geest plaatshebben. Vandaar mijn commentaar op
de situatie in het dorp waar ik woon.
Jouw
opmerkingen, Theo, over organisatie op schaal van een dorp en de correcte
handelwijze van een gemeente snijden hout. Ik deel je opvattingen over de
gemeentegrootte. Er had dan ook een vraagteken moeten staan achter de aanhef
van mijn stukje: ‘Naar een gemeente met 80.000 inwoners?
Een
algemene lijn daarin is lastig te onderscheiden vanwege de vele verschillende
etnische, geografische en andere omstandigheden die bij een oordeel betrokken
moeten zijn. Voorbeeld: Je kunt inderdaad zeggen dat de A348 tussen Doesburg en
Dieren ophoudt, en dus op beide plaatsen betrekking heeft, maar let op, ook
sterk is de gedachte van de IJssel als psychologische barrière, met als
tegenzang de dichtregel van Nijhoff in
‘De moeder, de vrouw’, over de brug bij Zaltbommel: ‘twee overzijden die elkaar
vroeger schenen te mijden, worden weer buren.’
Conclusie:
samenwerken en samenvoeging is tamelijk gecompliceerd.
Mij
lijkt dat de gemeente Rheden vanwege de aard van het gemeentegebied beter niet
deelneemt aan het stadsgewest Arnhem – Nijmegen. Er zijn er die het van een
ander gezichtspunt bekijken. De werkelijkheid is voorlopig de huidige.
Maatregelen
over de grootte van gemeenten tot nu toe zouden wel een consequenter lijn hebben
moeten laten zien. Als de regering de ondergrens stelt op een totaal van
tienduizend inwoners, is het een beetje gek dat er een gemeente Rozendaal
blijft bestaan van 2500 inwoners, met een burgemeester die het in zijn eentje
zou kunnen klaren.
Hoe
zou het komen dat Rozendaal is blijven bestaan?. Interessante vraag, maar het
antwoord kan opzienbarend zijn, of juist niet. Geld, macht en invloed, feodalisme
misschien?
Samenwerking
tussen gemeenten die je bepleit lijkt me goed, met inachtneming van
noodzakelijke grenzen. Waar de intentie geldbesparing is moeten de kosten niet
hoger worden dan voorzien. Dan is er niet goed gerekend. Andere criteria dienen
volgens mij op overeenkomstige manier een rol te spelen.
Voor
een bestuurder in de gemeente, portefeuille bestuurlijke aangelegenheden, lijkt
het me wijs niet maar wat te roepen naar de waan van de dag, maar om gedegen
onderzoek te doen naar wat het beste is naar verschillende aspecten.
Er
zouden uit een dergelijk onderzoek zelfs meerdere opties kunnen voortkomen.
Keuze!
Volgt
beoordeling daarvan door raadsleden? Dat vergt van hen kritische instelling. ‘ga
op informatie uit opdat je goed beslagen ten ijs komt’. Vast staat dat het
handelen van een gemeente voor de inwoners is en met hen dient plaats te
hebben, waarbij ik terug ben bij het begin van dit verhaal.
Niet
alles kan worden voorzien. Daarom moeten we rekening houden met een ‘wet van
Hegel’. Je hebt een wijze van doen (these), je ervaart op den duur de noodzaak
die bij te stellen (antithese, bijvoorbeeld jouw taakverzwaring); dat leidt of
minstens kan leiden tot bijstelling (synthese); in het onvermijdelijke verdere proces
wordt dat de nieuwe these, die vervolgens weer, dan, via antithese leidt tot nieuwe
synthese, enzovoorts. Het is dus zaak het bestuur zo goed mogelijk in te
richten, integer te besturen en open te blijven voor wie het allemaal gebeurt,
open ook voor wat er gebeurt en zich ontwikkelt. Kritisch zijn.
‘Het
kaf scheiden van het koren,’ is ook hier
de boodschap.
Joop
Zijlstra
Joop, uit jouw reactie maak mik op dat we het op grote lijnen eens zijn.
BeantwoordenVerwijderenOverigens stond er gisteren een interessant stuk in de Gelderlander van de hand van Jaap Huurman (oud-politicus en drijvende kracht achter de Stoere Houtman, een bewonersvereniging in Presikhaaf.)
Hij pleit daarin voor kleine gemeenten en lardeert dit met voorbeelden als de angelsaksiche parish councils, genossenschaften in Oostenrijk. Een mooie bijdrage aan de discussie over schaalvergrotingen.
In de Liemers is het gevecht reeds in volle gang. Daar is het spel al op de wagen. En dan niet over samenwerking maar over regelrechte FUSIE! Dus nog wat stappen verder als alleen maar samenwerking.
De gemeenteraad in Duiven is tegen een fusie van Zevenaar, Rijnwaarden, Westervoort en Duiven. De Duivenaren willen wel samen met Westervoort.
Niet met de andere twee gemeenten. Rijnwaarden wil wel met alle vier gemeenten. Zevenaar ook maar evt. ook alleen met Duiven. Westervoort wil eerst verder onderzoek.
Trouwens! Doesburg kijkt voor samenwerking (dus niet fusie) ook naar de Liemers. Het lijkt me dat, andersom, de belangstelling van de Liemers-gemeenten voor Doesburg niet heel erg groot is.
BeantwoordenVerwijderenZou Zevenaar, als Zevenaar bot vangt bij Duiven en Westervoort, wel de blik op Doesburg richten? (vraagteken)