Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 2 september 2024

Asieldeal - Antwoord op vragen VPR

Ik heb vooruitlopend op de behandeling van de stukken door de gemeenteraad alvast schriftelijk een aantal vragen over de asieldeal gesteld. Deze zijn per kerende post beantwoord. Mijn complimenten aan de betrokken ambtenaren voor de supersnelle beantwoording.  

Onderstaand de vragen en de antwoorden. 

===============

Antwoord op Schriftelijke vragen (artikel 36 RvO) van de Volkspartij Politiek Rheden over de plannen van het college van B&W om twee nieuwe buurten te realiseren in Dieren en Velp.

Datum vragen: 29-08-2024
Indiener: Theo Kooijmans
Nummer: S24 94
Datum antwoord: 02-09-2024
Datum antwoord: spoed, aub vóór 10 september 2024

Bijgaand vragen over de plannen van het college van B&W voor de ontwikkeling van twee nieuwe buurten in Velp en Dieren waarin 200 woningen zijn voorzien waaronder 60-80 woningen voor de realisatie van 250 plekken voor de opvang van asielzoekers.

Gezien de spoed waarmee het college via een betreffend raadsvoorstel aan de raad vraagt om een besluit te nemen over de zienswijze op deze plannen verzoeken wij met nadruk om onze vragen met de hoogste urgentie en spoed te beantwoorden. Mede vanwege de gevoeligheid en impact van het onderwerp verwachten wij daarom nog voor de voorbereidende vergadering van 10 september volledige antwoorden op onze vragen

De vragen zijn gebaseerd op de volgende documenten:
a.      Asielopvang in de gemeente Rheden van ministerie van Justitie en Veiligheid
b.      Locaties Hupkes Dieren en Arnhemsestraatweg Velp van Vivare
c.       Persbericht Plannen voor inclusieve buurten in Dieren en Velp
d.      Raadsvoorstel “Vaststelling zienswijze aankoop gronden en realisatie van een tweetal woonwijken”   

De vragen zijn genummerd van 1…40.

In de eerste alinea van de brief van het ministerie van Justitie en Veiligheid (verder te noemen het Rijk) over de overeenkomst met Rheden staat 

“Naar aanleiding van die aanbieding zijn wij tezamen met uw gemeente tot overeenstemming gekomen over de realisatie en instandhouding van 250 asielopvang plekken voor twintigjaar geëxploiteerd door de gemeente.” Brief Rijk, 1e alinea)  

1.      Op welk tijdstip gaat die 20 jaar in? En als u dat nu nog niet weet op welk tijdstip verwacht u dat deze termijn ingaat? Op het moment dat de huizen, de benodigde infrastructuur en overige voorzieningen volledig gereed zijn of al eerder? 

Antwoord: Wij gaan ervanuit dat die termijn start zodra de opvangplekken in gebruik worden genomen.

2.      En wanneer is daarvoor de planning gereed?

Antwoord: De planning voor de ruimtelijke procedures wordt na een positief besluit van de gemeenteraad over de aankoop van de percelen definitief gemaakt.

3.      Wat wordt verstaan onder de term “geëxploiteerd door de gemeente”.

Antwoord: De gemeente voert de opvang in eigen beheer uit. De begeleiding wordt dus door een gemeentelijk team verzorgd. Het COA is enkel verantwoordelijk voor leefgeld en medische zorg.

4.      Welke inspanning dient daarvoor door de gemeente te  worden geleverd? 

Antwoord: De gemeente zal de vluchtelingen begeleiden bij hun integratie en participatie in de maatschappij en alle andere taken die bij de opvang van vluchtelingen komen kijken, met uitzondering van leefgeld en medische zorg.

  “Voor de opvang geldt geen doelgroep beperking” (Brief Rijk, alinea 1 laatste zin)

5.      Welke doelgroepen onderscheidt u?

Antwoord: Bijvoorbeeld LHBTQI, alleenstaande moeders, alleenstaande mannen of minderjarigen.

6.      Worden mogelijk ook zgn. veiligelanders opgevangen?

Antwoord: Nee

7.      Worden de opvangplekken ook ingezet voor nareizende familieleden?

Antwoord: Dat is mogelijk.

8.      Worden de opvangplekken ook ingezet voor statushouders?

Antwoord: Dat is mogelijk.

 “De integrale bruto kostenvergoeding bedraagt EUR 81.47 per plek per dag voor de duur van twintig jaar.” (Brief Rijk, alinea 2)

9.      Wat wordt verstaan onder de term integrale bruto kostenvergoeding?

Antwoord:

De kostenvergoeding voor aftrek van het voorschot die aangewend wordt voor de aanschaf en het bouw- en woonrijp maken.

10.   Wat is het verschil tussen de bruto-kosten en de netto-kosten per plek per dag? 

Antwoord: Zie antwoord vraag 9. De netto kosten per plek zijn de bruto kosten minus het voorschot voor aanschaf en bouw- en woonrijp maken.

11.   Wordt de vergoeding ook betaald als de plek evt. tijdelijk niet is bezet?

Antwoord: Ja

12.   Op welke tijdstippen wordt de vergoeding aan de gemeente overgemaakt? 

Antwoord: Hierover moeten nog nadere afspraken worden gemaakt.

13.   Is er een integrale kosten-batenanalyse van de exploitatie van de asielplekken en woningen gemaakt? 

Antwoord: Ja

 “Overeengekomen is dat het COA van deze kostenvergoeding een eenmalige uitkering van EUR 9.980.000, - vooraf doet aan de gemeente Rheden. Dit bedrag dient door uw gemeente te worden aangewend om de benodigde grond voor het realiseren van de opvanglocatie aan te kopen.” (Brief Rijk, alinea 2)

14.   Wat is het bedrag dat met de voorgenomen aankoop  van het perceel “Gat van Gerritsen” is gemoeid?

Antwoord: Deze informatie kan op dit moment niet gedeeld worden vanwege onze onderhandelingspositie, maar zal enige tijd na aanschaf uiteraard openbaar worden.

15.   Welke additionele kosten zoals BTW, Overdrachtsbelasting, bemiddelingskosten, notariskosten etc. komen daar nog bij?

Antwoord: De overdracht zal worden belast met 21% BTW en er zullen bijkomende notariskosten zijn.

16.   Wat is de oppervlakte van het Gat van Gerritsen?

Antwoord: 9.640 m2

17.   Wat is het bedrag dat met de voorgenomen aankoop van de bedrijfslocatie van houthandel Hupkes Wijma te Dieren is gemoeid?

Antwoord: Deze informatie kan op dit moment niet gedeeld worden vanwege onze onderhandelingspositie, maar zal enige tijd na aanschaf uiteraard openbaar worden.

18.   Welke additionele kosten zoals BTW, Overdrachtsbelasting, makelaarskosten, notariskosten etc. komen daar nog bij?

Antwoord: De overdracht zal worden belast met 21% BTW en er zullen bijkomende notariskosten zijn.

19.   Wat is de oppervlakte van de bedrijfslocatie van Houthandel Hupkes?

Antwoord: 28.668 m2

 “Vanwege het voorschot daalt de dagprijs naar EUR 76,- per plek per dag. Deze dagprijs kan jaarlijks wijzigen op basis van de CPI over alle huishoudens.” (Brief Rijk, alinea 2)

20.   Wilt betekent  de term CPI over alle huishoudens?

Antwoord: Informatie CBS: De consumentenprijsindex (CPI) is het prijsverloop van een pakket goederen en diensten dat een gemiddeld Nederlands huishouden aanschaft.

21.   Welke huishoudens worden hier bedoeld?

Antwoord: Zie antwoord vraag 20.

 “Wij verzoeken de gemeente zich tot het uiterste in te spannen 50 amv te blijven opvangen, binnen dan wel buiten de geplande nieuwe locatie voor 250 asielzoekers.” (Brief Rijk, alinea 3) (amv = alleenstaande minderjarige vreemdelingen)

22.   Betekent dit dat asielopvang ook buiten de voorgenomen 250 opvangplekken buiten deze twee buurten mogelijk blijft?

Antwoord: Dat is op dit moment niet voorzien.

23.   Zijn hierover afspraken gemaakt met de rijksoverheid of andere instanties?

Antwoord: De gemeente Rheden voldoet met de voorgenomen 250 plekken verspreid over Velp en Dieren aan haar huidige Spreidingswet-taakstelling. Er zijn op dit moment geen afspraken met de Rijksoverheid of andere instanties over aanvullende plekken bovenop de voorgestelde 250. Wel vraagt het ministerie ons in te spannen om binnen of buiten deze locaties 50 AMV plekken te behouden, zoals nu in Velp ook al het geval is. Het ligt voor de hand dit indien mogelijk binnen de voorgestelde locaties te realiseren.

24.   Worden hiervoor al plannen voorbereid? (Al dan niet concreet)

Antwoord: Er is overleg met het COA om te bezien of en zo ja hoe de 50 AMV’s die nu op de COA locatie in Velp verblijven binnen de gemeentelijke opvang een plek kunnen behouden.

 “Indien de amv-groep binnen de nieuwe locatie wordt ondergebracht, zal het COA de begeleiding van deze groep ter hand nemen. De begeleidingscomponent in de overeengekomen prijs per persoon per dag vervalt.” (Brief Rijk, alinea 3)

25.   Is begeleiding van de asielzoekers onderdeel van de in de eerste alinea bedoelde exploitatie?

Antwoord: Ja

26.   Uit welk bedrag per persoon bestaat deze begeleidingscomponent?

Antwoord: 36 euro per plek per dag

27.   Uit welke componenten bestaat de prijs per dag?

Antwoord: Huur, gas water en elektra, beveiliging, personeel, dagbesteding, overig en onvoorzien.

 “Tot deze nieuwe opvanglocatie gerealiseerd is, vragen wij u met klem de TGO die thans gerealiseerd wordt in stand te houden. Omdat het forfaitaire bedrag van EUR 150,- tot juli 2025 is toegezegd, dienen over de bekostiging van deze TGO na juli 2025 nieuwe financiële afspraken gemaakt te worden.”  (Brief Rijk, alinea 4)

28.   Wilt u aub dat forfaitaire bedrag van 150 euro in detail toelichten? (componenten)

Antwoord: Dit bestaat niet uit componenten. Het gaat om een vast bedrag per plek per dag.

29.   Welke partijen zijn bij de TGO Broekstraat betrokken?

Antwoord: Onder andere: beveiliging, schoonmaak, personeel, Vluchtelingenwerk, COA, Nidos, de verhuurder, GZA, politie.

30.   Welke afspraken/overeenkomsten inclusief de financiële afspraken zijn met de bij de THO Broekstraat betrokken partijen gemaakt?

Antwoord: Er zijn met alle partijen afspraken gemaakt over de mate van uitvoering en de daarmee gepaard gaande kosten. Voor een deel is dat binnen bestaande raamovereenkomsten.

31.   Zijn er nog belendende afspraken toezeggingen met bij de TGO Broekstraat betrokken partijen gemaakt? Te denken valt aan afspraken/toezeggingen in het kader van de ontwikkelingen van het IJsseldistrict of andere projecten.  

Antwoord: Er zijn afspraken gemaakt met partijen dat de opvang geen gevolgen mag hebben voor de ontwikkeling van het IJsseldistrict.

 “De gemeente Rheden heeft de afgelopen periode de mogelijkheid onderzocht om in samenwerking met woningcorporatie Stichting Vivare twee percelen aan te kopen en te herontwikkelen.” (Raadsvoorstel, artikel 2, en de brief van Vivare)

32.   Is Vivare de beoogde projectontwikkelaar voor beide buurten?

Antwoord: Ja, of in opdracht van Vivare.

 33.   Wat betekent dit voor de financiële afwikkeling en verantwoording van dit project?

Antwoord: Dit heeft geen andere gevolgen dan gemeld in het raadsvoorstel.

34.   Zijn er ook andere projectontwikkelaars benaderd?

Antwoord: Nee

In het voorgestelde plan voor de twee buurten wordt gesproken over ca. 200 woningen. In de brief van Vivare wordt gesproken over het toevoegen van ca. 125 sociale huurwoningen.

35.   Is dat inclusief de 60-80 woningen voor de opvang van asielzoekers?

Antwoord: Exclusief

36.   Betekent dit dat er ca 45-60 woningen overblijven voor reguliere sociale huur?

Antwoord: Nee, er blijven zo’n 125 woningen over voor een mix in de combinatie verhuur en/of een deel koop. Hiervoor wordt door Vivare een voorstel gedaan, passend bij de beoogde wensen en draagkracht van deze buurten in relatie tot de naastgelegen buurten.

37.   Betekent dit dat er ca. 75 betaalbare koopwoningen zijn gepland?

Antwoord: Nee

38.   Worden de woningen voor de asielzoekers voorzien van voorzieningen die afwijken van reguliere huurwoningen? Bijv. aantal woonkamers, slaapkamers, extra badkamers, toiletten, keukens etc.?  

Antwoord: Het zullen zoveel mogelijk reguliere woningen zijn. Er worden geen extra voorzieningen zoals in het voorbeeld genoemd voorzien.

39.   Wordt er onderscheid gemaakt in indeling, woonoppervlakte, grondoppervlak (incl. tuin) en/of andere voorzieningen tussen de 60-80  woningen voor asielzoekers en de resteren reguliere sociale huurwoningen?

Antwoord: Nee

40.   Welke typen woningen zijn voorzien? Appartementen, laagbouw, hoogbouw?

Antwoord: Dit wordt nog nader uitgewerkt. De invulling van de buurten (woningtypen etc.) gebeurt in samenspraak en participatie met de naastgelegen buurten, Vivare en liefst ook potentiële nieuwe bewoners.

  • ·       Voor de 60-80 woningen bedoeld voor asielzoekers?

Antwoord: Zie voorgaand antwoord. We verwachten voor de opvang van vluchtelingen een passende mix van verschillende woningtypen voor alleenstaanden, stellen en (grote) gezinnen.

  • ·        Voor de reguliere sociale huurwoningen?

Antwoord: Dit wordt nog nader uitgewerkt. De invulling van de buurten (woningtypen etc.) gebeurt in samenspraak en participatie met de naastgelegen buurten, Vivare en liefst ook potentiële nieuwe bewoners.

  • ·       Voor de betaalbare koopwoningen?

Antwoord: Idem

                                                             -/-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten