Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 1 maart 2010

Hulde aan Hullegie

Door: Joop Zijlstra

Anton Hullegie schrijft: ‘ik wil mijn dorp veilig! Het Callunaplein in Dieren´. Zijn brief is gericht aan de politici. Maar de burgemeester reageert, als door een wesp gestoken. Hoe zou dat komen? Haar brief gaat overal rond. Het geklets erin laat ik maar voor wat het is en kom tot de kern. De burgemeester spuwt Hullegie op zijn vestje. ‘Het is ontoereikend om slechts het probleem van onveiligheid te signaleren en de verantwoordelijkheid op het bord van de ander te leggen.’ Nu nog mooier, burgemeester.

Ú heeft toch de verantwoordelijkheid voor Openbare Orde en Veiligheid. Die ligt toch op úw bordje. Daar wordt u voor betaald. Hullegie doet het zijne om aan de kost te komen. Bovendien maakt hij zich nog druk om een veilig Calluna. En hij krijgt van u op zijn kop omdat hij het zou laten afweten? Me dunkt niet terecht.

De burgemeester schrijft: ‘Hoe kunt u, als burger van de gemeente Rheden, zelf een bijdrage leveren om de veiligheid op straat te vergroten? Doet u dat door een pagina in de plaatselijke krant te kopen of besteedt u die paar honderd euro liever direct aan de jongeren. Bijvoorbeeld door hen uit te nodigen om met u een hapje te eten in zalencentrum Theothorne in Dieren. En daar het gesprek met hen aan te gaan.´ Het is eigenlijk te gek voor woorden. Schoolfrik Van Wingerden-Boers laat het zelf afweten, dat doet ze voortdurend. Dat van die paar honderd euro is het toppunt. Ze gooit zelf bakken euro´s aan gemeenschapsgeld over de balk: Hart van Dieren, Riverstone en wat niet al. Nota bene, het politiebureau staat leeg, terwijl het huurcontract nog doorloopt tot 2017.

De burgemeester loopt de kantjes er vanaf. Al jaren is ze bezig met haar liefhebberijen. ‘Zie zelf af van een tweede termijn’, was met Kerstmis mijn advies aan haar.

Hullegie heeft gelijk. Het is onveilig. Optreden is meer dan gewenst. Hullegie zegt:´Vanaf het moment dat de camera´s op het Callunaplein hangen, ga ik me zorgen maken over de winkeliers aan de Buitensingel en de Wilhelminaweg.´ Ik voeg daar nog aan toe: 'Was dat maar het enige onveilige pijnpunt in het dorp Dieren. Zie het Carolinaparkje. Ouders houden hun kinderen daar weg, al pocht de gemeente op de voorzieningen. Al jaren is het daar een toestand. Sodom en Gomorra. Ik schaam me ervoor. Dichtbij staat dat politiebureau, leeg.

Hullegie wordt uitgenodigd voor gesprekken, een klankbordgroep. Nou dan weet ik het wel.

Burgemeester, neem je verantwoordelijkheid, ga er op uit. Besteed uw tijd in de eigen gemeente. Schrap je bezigheden buitengaats.

Of nog liever, neem de kuierlatten. Geef ons die Leers maar voor een tijd, Die is toch vrij. Wij betalen uw wachtgeld maar al te graag.

Joop Zijlstra, Ellecom. Man die volgens ‘De Steeg´ niet deugt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten