Er moet natuurlijk wel worden doorgewerkt aan een oplossing voor de problemen in Dieren.
De GBO (Gezamenlijke Belangen Organisaties) in Dieren hebben geen behoefte aan in- en externe onderzoeken. Zij willen in gesprek met de gemeente en de stuurgroep over een oplossing voor het grote maar “relatief eenvoudige” verkeersprobleem.
De GBO wil een vergelijking maken tussen de kostenplaatjes van 2005 en 2007. Om zo op een eenvoudige manier te kunnen vaststellen waar de verschillen zitten.
De GBO wil ook alle ballast uit het project schrappen. Daaronder het ecoduct, de afsluiting van de Doesburgsedijk en de parkeergarage. Allemaal prima. Molenstenen om de nek van het project.
Wethouder Jan Bart Wilschut heeft het plotseling nog uitsluitend over een oplossing voor de verkeersproblemen. In het inlegkatern (de Rhedenaar) van de gemeente in de Regiobode meldt hij dat hij zich het meest zorgen maakt over de verkeersproblemen.
Letterlijk zegt hij:
“Ik besef dat het voor de inwoners van Dieren een hele harde dobber is om te horen dat de huidige plannen niet door kunnen gaan met het beschikbare budget. Voor hen geldt maar één ding.: zorg dat de verkeersproblemen in Dieren snel opgelost worden! Waar het om gaat is dat er nog steeds mensen zijn die dagelijks lang moeten wachten voor de spoorwegovergang. Die tijdens de spits dag in dag uit in de file staan voor de afslag naar de Harderwijkweg. Die zich ergeren aan de parkeerproblemen rondom het station. Die te maken hebben met onveilige situaties voor hun schoolgaande kinderen, die klagen over het gebrek aan bereikbaarheid en noem maar op. Daar maak ik me zorgen om.”
Weg ecoduct, weg gebiedsontwikkeling, weg sfeerbeeld, weg ......
Een opmerkelijke move van de wethouder. Maar wel een ontwikkeling ten goede.
Dus de standpunten van de GBO en de gemeente naderen elkaar.
De uispraken van Jan Bart Wilschut maken het eenvoudiger om in gesprek te gaan met de GBO en draagvlak te creëren voor maatregelen die zich uitsluitend richten op verkeersveiligheid en het verminderen van de verkeersdruk.
De GBO heeft concrete, technisch en financieel haalbare oplossingen. Het is gewenst dat de stuurgroep (provincie, gemeente en ProRail) met hen in gesprek gaat.
Zouden de critici van de acht-min dan toch nog worden gehoord?
Jammer dat het zo lang heeft moeten duren.
Maar goed. Er zit beweging in. De wonden is echter nog niet geheeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten