In de gemeenteraad van Rheden werden de opmerkingen van Sander van Bodegraven over een goederenspoor om de noordkant van Arnhem heen naar de groene wig in Rheden gebagatelliseerd. In de raad werd gesproken van een gedachtenkronkel.
Als raadslid zou ik me toch even achter de oren krabben. Zo’n opmerking van Pvda-er Sander van Bodegraven (nu wethouder in Arnhem en ex-raadslid in Rheden)maakt meer los dan je denkt.
In een opiniestuk in de Gelderlander van zaterdag 14 juni pleit Bert Lof van de Stichting Geluidshinder Arnhem-West voor herroutering van de aansluiting Betuwelijn-IJssellijn (de spoorlijn door de gemeente Rheden is daar onderdeel van) via de zuidkant.
Hij stelt voor om een goederenspoor aan te leggen om Arnhem, Elst en Velp heen door de bundeling met de A15 van een verdiept aangelegd goederenspoor (tussen Duiven en Zevenaar) langs de A12 richting IJssel bij Westervoort, dan langs de A348 en tussen de afslag Velp en Rheden langs de afslag Velp-Noord verdiept aansluiten op de huidige spoorlijn.
Daarvoor moeten dus de uiterwaarden, de Beemd, de steenfabriek en de groene wig tussen Velp en Rheden omgeploegd worden. Prettig vooruitzicht voor de bewoners van Velp-Zuid. En zouden de toekomstige bewoners van Riviersteen dit nou ook zo'n aantrekkelijk vooruitzicht vinden? (voor het geval dat iemand deze opmerkingen (ik weet nog wel iemand) verkeerd wenst uit te leggen: dit is ironisch bedoeld)
De discussie barst dus in volle hevigheid los. Geen Noordtak Velp heeft daar nog geen formeel standpunt over naar maar mijn persoonlijke mening lijkt het me toch echt beter om dat spoor buiten onze gemeente te houden. Wij hoeven die treinen niet door onze gemeente.
In het artikel zegt Bert Lof overigens nog meer. Nogal verontrustend. Ik citeer:
"in de Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse (Verkeer en Waterstaat, november 2007) is sprake van een ontwikkeling van drie goederenpaden per uur per richting (overdag: twee paden van van de Betuweroute naar Twente; en een pad vanuit Antwerpen naar Noord-Duitsland en Scandinaviƫ).
Dat betekent potentieel 72 goederentreinen per dag door Arnhem tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds. Dat komt waarschijnlijk neer op zestig goederentreinen per dag.
Het grote gevaar is dan dat ook dat als het OTB geaccepteerd wordt met 48 treinen per dag, dat er meer treinen door Arnhem (maar ook door Elst, Velp, Rheden, en Dieren) kunnen rijden. De wet Geluidshinder geeft daarvoor tot meer dan 45% meer ruimte."
Dat is nog eens andere koek dan de 21 goederentreinen waar we het, voor wat betreft Rheden, tot nu toe altijd over gehad hebben.
Ww moeten maar hopen dat de toezegging voor maximaal 21 treinen per dag over Rhedens spoor overeind blijft.
Ik raad de raadsleden dus aan om maar even te dimmen en zich wat serieuzer met de spoorproblemen bezig te gaan houden. Ook buiten Hart van Dieren.
Het zal me benieuwen wat er in de spoornota staat.
Die zie ik met veel belangstelling tegemoet.
Er is werk aan de winkel!
Onderstaand het artikel van Bert Lof. Klik op de afbeelding om te vergroten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten