--------------------------------------------------
Bron: Gemeente Rheden
Vandaag, 6 november 2008 heeft de gemeente Rheden een brief gezonden aan de Kamercommissies van V&W en VROM waarin aangedrongen wordt op het handhaven van de eerdere toezegging om 53,3 miljoen euro bij te dragen aan de realisering van het project Traverse Dieren (ook wel 'Hart van Dieren' genoemd).
De brief is een reactie op de berichten in de media en uitspraken van minister Eurlings van afgelopen week waarin gesuggereerd wordt dat de eerder toegezegde bijdrage deels ook naar andere projecten zou kunnen gaan (zoals naar het stationsproject van Arnhem).
Daarnaast is onderstaand persbericht uitgegaan.
'Goede middag,
In de pers zijn de afgelopen week berichten verschenen over het wellicht elders besteden van gelden die eerder aan het project Hart van Dieren zijn toegezegd. o.a. is genoemd dat een deel van de gelden misschien naar Arnhem gaat voor de bouw van het station. Als reactie daarop heeft minister Eurlings op 30 oktober jl. gezegd dat hij dit niet uitsluit.In de Tweede kamer heeft daarna CDA-kamerlid Ger Koopmans hierover de betrokken ministers kritische vragen gesteld.De Staten van Gelderland hebben direct gereageerd en gesteld het niet eens te zijn met het vermengen van de discussies over Dieren en Arnhem.
De gemeente Rheden heeft als reactie een brief met projectinformatie gestuurd aan de vaste Tweede Kamercommissies van V&W en VROM.Ook vanuit groepen van de bevolking van Dieren zijn inmiddels protestbrieven gezonden aan de Ministers van V&W en VROM.
Bijgaand ter informatie de brief + bijlage die naar de leden van de Tweede Kamercommissies zijn gestuurd.
Voor de brochures die in de brief worden vernoemd kunt u kijken op onderstaande pagina op "www.rheden.nl"
-------
Aan: Leden van de Tweede Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
Leden van de Tweede Kamercommissie voor Volkshuisvesting,
Ruimtelijke ordening en Milieubeheer
Betreft: provinciale weg N348 in Dieren (gemeente Rheden)
Namens het college van B&W van de gemeente Rheden doen wij hierbij een dringende oproep aan de leden van de Tweede Kamer om het geld dat is gereserveerd voor het oplossen van de verkeersproblemen in Dieren op korte termijn toe te kennen aan de provincie Gelderland/gemeente Rheden en deze dus niet (deels) te gebruiken voor het nieuwe station in Arnhem of problemen elders in de regio Gelderland.
Beschikking Rijk
Al jarenlang kampt Dieren met de leefbaarheid in het dorp en de slechte verkeersdoorstroming. De doorgaande weg van Arnhem naar Zutphen (N348) loopt, evenals de spoorweg, dwars door het dorp. Dieren-zuid en Dieren-noord worden gescheiden door deze drukke verkeersader waar dagelijks - onder andere- honderden scholieren overheen moeten. Bewoners ervaren overlast van fijn stof en geluid, de economische bedrijvigheid in het gebied loopt gevaar door de slechte bereikbaarheid. Jaren geleden is dit probleem door Den Haag onderkend en werd - mede dankzij de actieve steun van de Tweede Kamer commissies van VROM en V&W - in 2004 een beschikking opgesteld waarin het Rijk 53,3 miljoen euro toezegde als gezamenlijke bijdrage van de ministeries van VROM, V&W en LNV aan de oplossing.
Breed gedragen plan
Nadat eerst in 2007 een te ambitieus plan werd opgeleverd, ligt er nu een effectief en betaalbaar plan. Een plan dat is gemaakt door provincie en gemeente in nauw overleg met vertegenwoordigers van bevolking en bedrijfsleven en dat in de gemeenteraad unaniem is vastgesteld. Dit breed gedragen plan is in juli 2008 gepresenteerd bij het – coördinerend - Ministerie van VROM. Ook aan het verzoek om verdere uitwerking is inmiddels voldaan. Gelijkertijd ontvingen wij via de media het bericht dat de gelden gereserveerd voor Dieren mogelijk (deels) voor andere projecten aangewend gingen worden.
Dringend verzoek
De problemen in Dieren zijn sinds 2004 niet opgelost, ze worden alleen maar erger. Wij doen daarom een dringend beroep op u de eerdere toezeggingen voor bestuurlijke en financiële betrokkenheid in stand te houden.
De eerder toegekende bijdrage van 53,3 mijloen euro zou daartoe op korte termijn aan de provincie Gelderland/gemeente Rheden toegekend dienen te wqorden ter realisering van het in juli jl. gepresenteerde plan.
Uitnodiging
Graag nodigen wij de leden van de Tweede Kamer commissie van VROM en V&Wuit uit de situatie in Dieren te komen bekijken. Mocht dat niet haalbaar blijken dat zijn wij uiteraard bereid, waar gewenst, u mondeling dan wel schriftelijk, van meer informatie te voorzien.
Hoogachtend,
College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden
Bijlage: Korte historie van de provinciale weg door Dieren (N348) d.d. 4 november 2008
Korte historie van de provinciale weg door Dieren (N348)
In 1958 werd gestart met de aanleg van de A48 (ligt tussen de A12 bij Arnhem en Zutphen).
Reden: ontlasting van de Rijksweg 848, die van Arnhem door kleine dorpskernen naar Zutphen loopt).
Ter hoogte van Dieren stopte de aanleg van de A48 omdat voor het wegtracé ter plaatse een verlegging van de IJssel nodig was.
De verlegging stuitte op problemen (natuur, grondverwerving en aantasting beschermd dorpsgezicht Dieren-zuid).
In 1959 werd als tijdelijke oplossing een noordelijke omlegging dwars door Dieren aangelegd.
In 1969 werd de weg deels verdubbeld en voorzien van verkeerslichten.
Belangrijkste knelpunten in Dieren zijn:
- barrièrewerking van de provinciale weg tussen Dieren-noord en Dieren-zuid.
Moeilijk oversteekbaar voor auto’s, fietsers, voetgangers en de vele scholieren;
- veel overlast van geluid (door auto’s en treinen) en fijnstof;
- slechte doortstroming van het verkeer op de provinciale weg door o.a. de vele verkeerslichten, aangrenzende spoorwegovergangen, te korte opstelstroken;
- slecht vestigingsklimaat voor bedrijven door moeilijke bereikbaarheid;
- versnippering van het landgoed Hof te Dieren in Dieren-west door de aanleg van
de provinciale weg dwars door het landgoed.
In 1987 heeft de “Nota Rijksweg 48 – om of door Dieren” ertoe geleid dat de doortrekking van de A48 definitief niet doorging. De weg heet voortaan de N348.
In 1990 heeft Rijkswaterstaat onderzoek gedaan naar oplossingsrichtingen voor de A48 op middellange en lange termijn. Centraal stond het capaciteitsprobleem en de barriere- werking van de weg. Conclusie: geen van de voorgestelde oplossingen voldeed.
Het Rijk dringt bij provincie Gelderland aan om het beheer en onderhoud van de weg over te nemen. Provincie is hiertoe bereid onder voorwaarde dat de knelpunten in Dieren worden opgelost. Over de hoogte van de gevraagde middelen kon geen overeenstemming worden bereikt. Door de grote noodzaak tot verbeteringswerken aan de weg heeft de provincie toch ingestemd met de overdracht.
In 1999 hebben provincie, gemeente Rheden en lokale organisaties een lange termijnvisie uitgebracht voor de weg waarin een plan voor ondertunneling van de weg in de kern Dieren was uitgewerkt.
In september 1999 besluit de minister van V&W om de Noordtak Betuwelijn niet door te laten gaan.
Gevolg: forse groei van (goederen)treinen over het bestaand spoor door het centrum van Dieren. Hiermee wordt het mobiliteits- en leefbaarheidsknelpunt in Dieren verder versterkt.
In dat kader wordt de lange termijnvisie bijgesteld. De visie voorziet in ondertunneling van spoor en weg in het centrum van Dieren.
In 2001 wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door het ministerie van V&W, Railinfrabeheer, provincie en gemeente naar de ondertunneling van spoor en weg.
De studie wordt aan de betrokken ministers gestuurd en aan de Vaste Kamercommissies.
Door een amendement van de Tweede Kamer op de Voorjaarsnota van 2002 wordt een totaalbijdrage veiligesteld van de ministeries V&W, LNV en VROM van 70 miljoen euro.
Daarnaast zullen andere partijen bijdragen aan het project.
Provincie 29,2 miljoen, gemeente 14,2 miljoen en Stadsregio Arnhem-Nijmegen 4,0 miljoen. Het totaalbudget is daarmee 117,4 miljoen euro.
In 2003 wordt door de 3 ministeries, provincie, ProRail en de gemeente Rheden een alternatievenstudie uitgevoerd. In december 2003 wordt de Rijksbijdrage in het MIT-overleg vastgesteld op 50 miljoen euro.
In 2004 geeft de Minister van VROM mede namens de ministeries van LNV en V&W daarvoor een beschikking af aan provincie en gemeente.
In 2005 volgt een aanvullende beschikking van 3,3 miljoen euro als tegemoetkoming in de indexeringskosten.
De overige partijen handhaven hun toegezegde bijdragen.
Het totaalbudget wordt daarmee 100,7 miljoen euro.
In 2007 blijkt bij de nadere technische uitwerking van de gekozen oplossing, dat de raming van de investeringskosten ca. 40 miljoen euro boven het beschikbaar totaalbudget ligt.
In 2008 is door provincie en gemeente in nauwe samenwerking met de bevolking van Dieren een technische oplossing uitgewerkt die de knelpunten goed aanpakt en waarvan de kosten binnen het eerder genoemd totaalbudget liggen.
Dit plan is op 1 juli 2008 ingediend bij het ministerie van VROM met het verzoek de eerder verstrekte beschikkingen (van 50 en 3,3 miljoen euro) te herbevestigen.
In augustus en september 2008 is op verzoek van het ministerie nog aanvullende informatie gestuurd.
Uit de mondelinge reacties van het ministerie is af te leiden dat het voornemen is niet de eerdere toezegging van 53,3 miljoen te handhaven maar een substantieel lagere bijdrage toe te kennen.
Hierover hebben de provincie, het gemeentebestuur en de inwoners grote zorgen daar de aangeboden technische oplossing een minimum optie is om de problemen van Dieren adequaat op te kunnen lossen.
Enkele gegevens
Rheden:
Bestaat uit de woonkernen Rheden, Velp, De Steeg, Ellecom. Dieren, Spankeren en Laag-Soeren
Ligging: ca 15 km oost van Arnhem
Inwoneraantal
Rheden 44.000
Kern Dieren 15.000
Provinciale weg door Dieren (N348)
huidig verkeer (2008) 27.000 voertuigen per etmaal (in 2–richtingen)
toekomstigverkeer (2020) 44.000 voertuigen per etmaal (in 2-richtingen)
te verbeteren weglengte in Dieren ca 3 km
Rheden, 4 november 2008
----------------------------
Onderstaand de huidige en de gewenste situatie. Klik op een afbeelding om te vergroten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten