Bij de raadsvergadering van vanavond dient het Het CDA mede namens de VVD en de PvdA een motie in over de IJssellijn naar aanleiding van de rijksplannen om meer goederentreinen de IJssellijn op te jagen.
Met deze motie "Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor" wordt het Rhedense college van B&W opgedragen (let wel: het is geen verzoek maar een opdracht die het college moet uitvoeren) om met de provincie en de rijksoverheid te zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid (vergeleken met de huidige situatie), te zorgen voor compenserende maatregelen bij overschrijding van maximumnormen voor geluid, trillingen, fijnstof en veiligheid, het rijk financieel verantwoordelijk te stellen voor compenserende maatregelen die nodig zijn en last-but-not- least aan te dringen op een onderzoek naar een nieuwe Noordtak.
Motie : Milieu langs de IJssellijn in relatie tot Programma Hoogfrequent Spoor
De raad van de gemeente Rheden in vergadering bijeen op 19 januari 2010.
Constaterende dat,
• het Rijk binnen het Programma Hoogfrequent Spoor plannen maakt om tot een herroutering van het goederenvervoer in Nederland te komen;
• gevolg van deze plannen zal zijn, dat er meer goederenvervoer op de IJssellijn zal plaatsvinden;
• op dit moment al sprake is van problemen m.b.t. de leefbaarheid langs de IJssellijn, met betrekking tot geluid, trillingen, overwegveiligheid, externe veiligheid, etc.
• erkenning van de huidige problemen een basis dient te zijn voor verdere besluitvorming m.b.t. de IJssellijn (over de gehele lengte van het traject);
• de minister van Verkeer en Waterstaat tijdens het afgelopen MIRT-overleg heeft toegezegd het aantal treinen op de IJssellijn te blijven monitoren;
• gemeenten en burgers langs de IJssellijn verontrust zijn over de ontwikkelingen en dit publiek hebben gemaakt;
Overwegende dat,
• in februari 2010 de tweede bestuurlijke conferentie over het PHS zal plaats vinden, waarin de provincies en gemeenten hun inzet kenbaar dienen te maken;
• het rijk de intentie heeft om het personenvervoer in de Randstad te optimaliseren, maar dat dit niet ten koste mag gaan van de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen en steden aan de IJssellijn.
• dat de minister met de betrokken besturen hebben aangegeven, dat het verplaatsen van goederenstromen alleen acceptabel is indien er een oplossing komt voor de leefbaarheids- en veiligheidsproblemen langs de IJssellijn;
• dat het Rijk in juni 2010 een definitief besluit zal nemen over het Programma Hoogfrequent Spoor, maar dat in januari met de regio al een afzonderlijk overleg hierover zal plaatsvinden;
• een lange-termijn studie over de consequenties van de toename van het goederenvervoer in Oost-Nederland noodzakelijk is, waarvan een onderzoek naar de haalbaarheid van de Noordtak onderdeel uitmaakt;
• ons college een eerdere motie van de raad heeft uitgevoerd om contacten te leggen met Gedeputeerde Staten en andere gemeenten langs de IJssellijn om de krachten te bundelen;
Draagt het College op:
Bij het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland er op aan te dringen:
• De inzet van de onderhandelingen zodanig te formuleren, dat deze tevens leidt tot een verbetering van de huidige situatie qua leefbaarheid en veiligheid;
• Bij de definitieve behandeling van het PHS, ervoor te zorgen, dat de milieubelasting langs de IJssellijn als gevolg van landelijke beslissingen tot een verbetering van de huidige situatie leidt.
• Daarbij met de ministers van VROM en V&W de afspraak te maken, dat bij een toename van de milieubelasting en beperking van bereikbaarheid compenserende maatregelen noodzakelijk zijn indien maximumnormen betreffende geluid, fijnstof, trillingen en veiligheid worden overschreden;
• Het rijk in beleidsmatig en financieel opzicht verantwoordelijk is voor het nemen van compenserende maatregelen bij de overschrijding van wettelijke normen en het ontstaan van barrières in deze plaatsen;
• om er bij de ministers van VROM en V&W op aan te dringen een onderzoek naar de aanleg van de Noordtak te starten, waarbij zowel voor de gemeenten langs de IJssellijn als voor de gemeenten langs een mogelijke Noordtak tracé een situatie ontstaat waarbij voordelen ontstaan voor de betrokken gemeenten en als zodanig een “win win” situatie optreedt;
• Het bovenstaande namens de gemeente Rheden in te brengen in het overleg met de minister en dit als voorwaarde voor medewerking aan het PHS te hanteren;
• Deze motie ter kennis te brengen aan: Minister van VROM en V&W, College van Gedeputeerde Staten van Gelderland, de leden van de Staten Generaal en de Statenleden van de Provincie Gelderland.
En gaat over tot de orde van de dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten