Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 26 september 2012

Energiecentrale Middachten

Door: Joop Zijlstra
(antwoord op een vraag aan Joop)
 
Mijn waarde,

Je vraagt mijn visie op het voorstel van B.& W.: ‘Onderzoek naar Landgoed Middachten als duurzaam energiebedrijf’. (TKo: zie onder dit artikel)

Mijn wedervraag is. Waar heb je dat voor nodig? Er staat immers bij het voorgedrukte ‘rol raad’: geen. Op het einde staat (p.9) achter ‘wordt er een evaluatie uitgevoerd?’: n.v.t.
Volgens mij heeft de raad wel een rol, zelfs een hoofdrol: de controle van voorstellen, en later ook de evaluatie. Wacht niet tot de behandeling in de raad, maar intervenieer nog vandaag, ook vanwege dat woord ‘onderhandse’. Wat klinkt daarin mee?

Het gaat om een aanloopsubsidie voor ‘een dochteronderneming’ van firma Middachten. Het gaat niet alleen maar om een andere warmtebron voor kasteel Middachten d.m.v. gebruik van biomassa. Of ‘dat bedrijf’ meer oplevert dan dat het kost lijkt mij een zaak voor de ondernemer. Natuurlijk mag hij proberen om hulp te genereren. Maar moet je dan als beginnend bedrijf linea recta naar de gemeente gaan? Men kijkt daar in het subsidiebos of er op dit terrein voordeel zit voor kasteel Middachten. Is er iets te halen van het rijk, van de provincie, van de gemeente of zelfs van de stadsregio? Volgens mij zijn die paden al bewandeld.
De zaak is voorbereid. Maar die stem van jou heeft betekenis?

B.& W. spreekt in het voorstel, uitvloeisel van besprekingen, van ‘duurzaam’ en van ‘CO2-reductie’.Jij doet daar thuis al jaren aan: zonnepanelen op je dak en beperkt autogebruik? Het zou fijn zijn als er nog veel meer anderen eraan meededen, gestimuleerd uit de pot van € 60.000 voor CO2-reductie. Maar je weet zelf wel: Middachten ligt bij de gemeente hoger op de plank.

Het gaat er dus eenvoudig om of het loont. Ik heb een telefoontje gepleegd naar de Universiteit van Wageningen: dat hielp me al!
Het kost geld, maar het levert ook wat op.
Aan de kostenkant is er installatie van een houtkachel in plaats van een aardgaskachel. (als je naast de houtkachel (in tijd van nood) ook aardgas wilt kunnen blijven gebruiken, ben je een vast bedrag aan je gasleverancier kwijt, ongeacht of je daadwerkelijk gas afneemt of niet. Hier een bedrag met drie nullen.)
Aan de batenkant staat warmte. Niet uit gas, maar via (oud) hout uit de bossen dat anders maar wegrot. ‘Biomassa’ ligt zogezegd voor het oprapen en levert op die wijze iets op.
Voordeel voor Middachten is dat men geen belasting betaalt bij gasgebruik, bedoeld voor projecten van CO2-reductie.
Het ‘bedrijf’kan natuurlijk ‘warmte uitleveren’ aan derden. Dan gaan ondernemers doorgaans de markt op.
Houdt Middachten dan de hand op?

Het gaat om rendement van een bedrijf. Om daar als overheid aan bij te dragen met subsidie lijkt míj niet voor de hand liggen. Het zal wel lonen, als je naar bedrijven elders kijkt.
Waarom dan Middachten als pilot aangemerkt? Is er sprake van een experiment? Dat ‘pilot’ lijkt mij een soort camouflage.
Men weet al genoeg, het voorstel zelf wijst daar ook op.
Het ‘bedrijf’ is in mijn ogen een gewoon huishoudelijk gebeuren, met kosten en baten. Maar om die laatste al bij voorbaat te verhogen met 47.000 euro van de overheid, lijkt me onjuist.
Jij zelf krijgt toch ook niets voor jouw kachel gestookt met de inhoud van je achtertuin?

Laat men op Middachten morgen gaan beginnen, zonder subsidie, rekening man, zoals ieder ander dat moet doen. Volgens mij zijn ze er al lang mee bezig en is het voorstel maar naspel.

Wat ik zou doen in jouw plaats?
* Eerst gezond verstand gebruiken. (Misschien heb je wat aan wat ik schrijf). Vervolgens zelf kennis verzamelen, onafhankelijk van B.& W. Zo kan er discussie komen in plaats van vragen hoe het zit, met antwoorden later per email thuis. Laat B.& W. zich maar verantwoorden.
Het lijkt heel wat, die woorden in het voorstel, maar men windt er alleen maar vergulde doekjes om. Kosten zijn voor de inwoners.
* Adviseer nu aan B.& W. Schrijf dat men zich voorbereidt op jouw vraag in de raad: ‘Hoe is het verloop van zaken geweest, precies tot achter de komma? Wat moet er dan nog onderzocht worden? Precies dus, en niet globaal of in wazige woorden van het voorstel als ‘onderzoek naar mogelijkheden en onmogelijkheden’ (punt 4). Aan die woorden heb je niets.
Het is simpel: bij Middachten moet de schoorsteen blijven roken.
Vraag is: ‘overheid, betaal je mee?’

Advies van mij: Vraag om een hersteld voorstel met precieze informatie. Als dat niet komt, stem je (met medestanders) niet in met dít voorstel.

Kijk maar eens, met een vriendelijke groet,
Joop Zijlstra
--------------------------------------------------------------------------

 

1 opmerking: