De CDA- programma Iedereen pakt net als de PvdA flink uit met het woord “gemeente”. Ik kwam
onderweg ook ’n paar keer “steden” tegen. Op het randje maar die heb ik ook
'n paar keer meegenomen.
Leef je uit!!
Over gemeenten is het volgende in het programma te vinden:
·
Opvoedingsondersteuning
kan het beste via de gemeenten worden georganiseerd. Daarom wordt de
decentralisatie van de jeugdzorg onverkort doorgezet. Hulpverleners werken
(nog) te vaak langs elkaar heen. Dit is niet effectief en leidt tot hogere
kosten zonder resultaat. Wij willen dat er daarom wordt gewerkt met één
gezinsondersteunend budget bij gezinnen met meerdere problemen.
·
Private investeringen in
verduurzaming willen wij aantrekkelijker maken. Wij pleiten voor lokale en
regionale fondsen voor energiebesparing. Gemeenten en provincies zorgen voor de
cofinanciering en stimuleren kleinschalige energieopwekking.
·
Het CDA pakt het
misbruik van de Winkeltijdenwet aan. Aan gemeenten kunnen maximaal 12
koopzondagen worden toegestaan.
·
Steden
hebben ieder hun eigen dynamiek en creativiteit. Door het stedenbeleid moet
hiervoor ruimte worden geboden. Stedelijke problemen worden integraal
aangepakt. Het CDA zet in op leefbaarheid van de steden, in alle opzichten,
fysiek en sociaal en voor iedereen. Het zijn de mensen die de stad maken tot
wat hij is.
·
Groen is ook
in de stad belangrijk voor de gezondheid. Wij maken ruimte voor “stadslandbouw”
en andere initiatieven die groen in de stad stimuleren. Natuurgronden die
gebruikt worden voor bouw en infrastructuur worden gecompenseerd.
·
De beschikbaarheid van werk en
basisvoorzieningen is belangrijk voor de leefbaarheid in de steden en op het
platteland, ook met een krimpende bevolking.Nieuwe initiatieven voor zorg,
onderwijs, welzijn en cultuur krijgen alle ruimte.
·
Er moeten
meer gezinswoningen worden gebouwd in de steden.
·
Herbestemming van
bestaande panden heeft de voorkeur boven sloop of extreem langdurige leegstand.
In dit kader dienen gemeenten snel meer bevoegdheden te krijgen, ook om verdere
verpaupering van wijken en industrieterreinen tegen te gaan. Bij
renovatie/nieuwbouw wordt op duurzaamheid gelet. Het CDA handhaaft het algehele
kraakverbod.
·
Het CDA wil komen tot
nieuwe bestuurlijke verhoudingen tussen overheid en onderwijs. Scholen krijgen
meer ruimte, vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf die stappen te zetten om
de lat hoger te leggen. Daartoe wordt een nationaal onderwijsakkoord gesloten
tussen overheid, (vak)organisaties van onderwijspersoneel, organisaties van
schoolbesturen en organisaties van ouders en leerlingen. Scholen worden direct
vanuit het rijk gebudgetteerd voor het in stand houden van hun gebouwen, zonder
tussenkomst van de gemeente. (note tko: hier haalt het
CDA dus iets weg bij de gemeente!!)
Door wonen en zorg te scheiden en goed te kijken naar
welke zorg door verzekeraars gedekt kan worden en welke voorzieningen door
gemeenten worden aangeboden, kunnen we de noodzakelijke voorzieningen overeind
houden voor hen die zijn aangewezen op langdurige (intensieve) zorg.
·
Eenzaamheid is een van
de sociale problemen van deze tijd en raakt veel mensen, bijvoorbeeld onder
ouderen komt het vaak voor. Het CDA wil inzetten op het tegengaan van eenzaamheid.
Familie, de sociale omgeving en gemeentelijke welzijnswerk en
levensbeschouwelijke en religieuze organisaties kunnen helpen bij
zingevingvraagstukken en bij het herstellen of zo mogelijk opnieuw vormen van
het eigen sociale netwerk
We zetten de mens en zijn zorgvraag centraal
door hem, waar nodig met ondersteuning vanuit de gemeente, in staat te stellen
zo lang als mogelijk zelf de regie op de zorg te voeren. Er hoort ook bij dat
mensen zo lang mogelijk in hun eigen thuissituatie kunnen blijven wonen.
·
Wonen en verblijf
betalen mensen zelf, ook als ze zorg nodig hebben. Dat maakt ook nieuwe
combinaties van wonen en zorg op maat mogelijk. Begeleiding, welzijnswerk en
participatie kunnen gemeenten goed organiseren. Zij leveren maatwerk aan mensen
die ondersteuning nodig hebben om deel te nemen aan de samenleving. Voor het
CDA is het belangrijk dat ouders hun kinderen met een beperking (ook zwaardere
zorgvragen) thuis kunnen verzorgen.
· De langdurige zorg financieren we persoonsvolgend. Mensen kiezen zelf wie de zorg verleent passend bij de zorgvraag. Een kanteling, zodat de wensen en behoeften van mensen zelf centraal staan. Het PGB blijft op die manier bestaan als een trekkingsrecht in de AWBZ. Dit geldt voor mensen met een indicatie voor intramurale zorg. Als het gaat om de extramurale zorg dan geldt ook dat gemeenten de vrijheid moeten geven voor de keuze van een PGB. Mensen kunnen individueel hun zorgverleners kiezen. Hiermee wordt ook participatie in maatschappij, onderwijs en arbeid bevorderd en komt de weg vrij voor kleinschalige vraaggestuurde zorginitiatieven.
· De langdurige zorg financieren we persoonsvolgend. Mensen kiezen zelf wie de zorg verleent passend bij de zorgvraag. Een kanteling, zodat de wensen en behoeften van mensen zelf centraal staan. Het PGB blijft op die manier bestaan als een trekkingsrecht in de AWBZ. Dit geldt voor mensen met een indicatie voor intramurale zorg. Als het gaat om de extramurale zorg dan geldt ook dat gemeenten de vrijheid moeten geven voor de keuze van een PGB. Mensen kunnen individueel hun zorgverleners kiezen. Hiermee wordt ook participatie in maatschappij, onderwijs en arbeid bevorderd en komt de weg vrij voor kleinschalige vraaggestuurde zorginitiatieven.
·
De beoogde
decentralisatie van de AWBZ-begeleiding en die van de jeugdzorg naar de
gemeenten worden uitgevoerd. Gemeenten ontvangen voldoende middelen van het
Rijk om de taak uit te voeren
·
De AWBZ wordt uitgevoerd
door zorgverzekeraars voor hun eigen verzekerden. Dit maakt het mogelijk om tot
integrale, vraaggestuurde zorgverlening dicht bij mensen te komen. Samenwerking
met gemeenten is essentieel.
·
Wij willen ook mensen
die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben stimuleren dat zij zolang mogelijk
thuis kunnen blijven wonen en participeren in de maatschappij. De gemeente
ondersteunt vanuit de Wmo daar waar patiënten te kort komen om zelfstandig te
participeren.
·
Wij willen voortbouwen
op de gedachte achter de Wet werken naar vermogen: wie niet het minimumloon kan
verdienen hoort niet om die reden aan de kant te staan. Dit geldt voor iedereen
die door een beperking of chronische ziekte niet volledig deel kan nemen aan de
arbeidsmarkt, door verminderde productiviteit of inzetbaarheid.
o
Daarom wordt in zulke
gevallen een loonkostensubsidie gegeven of een kortdurende loondispensatie
toegestaan. De gemeente geeft een aanvullende uitkering die kan oplopen tot het
minimumloon.
·
Gemeenten krijgen de
vrijheid en middelen om regelingen op het terrein van werk, ondersteuning,
vervoer, vrijwilligerswerk e.d. op samenhangende wijze in te zetten om
participatie te bevorderen en daarbij te concentreren op regievoering.
·
Wij willen de
gemeentelijke basisadministratie koppelen met de belastingdienst, UWV,
gemeentelijke sociale diensten en private partijen met waarborgen voor de
privacy
·
Het CDA wil voorkomen
dat mensen problematische schulden opbouwen. Dat begint met het voorkomen ervan
(preventie) door een beter schuldenregistratiesysteem en financiële educatie.
Daarnaast wil het CDA dat gemeenten mensen met problematische schulden helpen
een uitweg te vinden.
·
Herstel van vertrouwen
in de woningmarkt vraagt om een omvattend plan, dat zowel de koop- als de
huurmarkt meeneemt en goede afspraken maakt met corporaties, gemeenten,
bouwers, financiële sectoren, pensioenfondsen.
·
Een
evenwichtige verhouding tussen huurprijs, economische waarde en woonkwaliteit
is een vereiste. Woningcorporaties krijgen meer mogelijkheden om te investeren
in combinaties van wonen en zorg, levensbestendige en meergeneratiewoningen en
huurwoningen voor de middengroepen. Zij krijgen meer ruimte om huurprijzen vast
te stellen op basis van de werkelijke huurwaarde van de woningen, mits zij
gezinnen met een laag inkomen dan ook een korting op de huur geven. We gaan dat
via een convenant afspreken. Geven de corporaties geen invulling aan hun
maatschappelijke taak, dan krijgen ze alsnog een heffing opgelegd. Binnen
woningcorporaties krijgen huurders en gemeenten een prominentere rol in het
toezicht. Nederland kent een aantal regio’s met een sterke bevolkingsdaling —
krimp — en een veranderende bevolkingssamenstelling. Dit gegeven vraagt om unieke
oplossingen wanneer het gaat om woningbouw en voorzieningen.
Wij zijn voorstander van een krachtige decentralisatie
van beleid, focus bij herkenbareprovincies, ruimte voor regionale samenwerking
en krachtige gemeenten die dicht bij de burger staan.
Wij zijn voorstander van meer samenwerking tussen
bestuurslagen onderling.
Wij geloven niet in structuurdiscussies over het
binnenlands bestuur, onproductief en zinloos als ze gebleken zijn.
·
Het proces van
decentralisatie van rijk naar provincies en gemeenten gaat onverminderd door.
De financiële autonomie van de provincies en gemeenten zijn daarbij het
uitgangspunt. Bij decentralisaties worden adequate budgetten meegegeven. Wel is
meer samenhang nodig.
·
Provincies richten zich
op hun kerntaken. WGR+ regio’s worden opgeheven.
·
Het CDA wil het huidige
aantal volksvertegenwoordigers in Eerste en Tweede Kamer en op provinciaal en
gemeentelijk niveau handhaven.
·
Er is meer
samenwerking tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties, woningbouwcorporaties
en jeugdzorg nodig voor zowel de leefbaarheid Van de stad als de ontwikkeling
van het platteland.
·
Gemeentelijke
herindelingen zijn alleen acceptabel als de gemeenten daar zelf toe besluiten,
dan wel indien zich concrete bestuurlijke of financiële knelpunten voordoen die
niet anders dan door herindeling zijn op te lossen.
·
De positie van
gemeenten, de ‘eerste overheid’, wordt versterkt, met name in het sociale
domein (decentralisatie op gebieden van werk en sociale zekerheid, de
AWBZ-begeleiding en de jeugdzorg).
·
Bij de verdeling van
middelen uit het provincie- en gemeentefonds, dient rekening gehouden te worden
met specifieke problematiek en kansen in krimpgebieden.
·
Waterschappen zijn een
belangrijk democratisch onderdeel van de Nederlandse staatsinrichting. Omdat de
waterschappen zelf hun belastingen heffen is toezicht vanuit de samenleving
noodzakelijk, uit te voeren door een democratisch direct gekozen bestuur. De waterschapsverkiezingen
vinden gelijktijdig plaats met de gemeenteraadsverkiezingen.
·
Justitie, gemeenten,
jeugdzorg en onderwijs werken zo veel mogelijk samen om te voorkomen dat een
veroordeelde recidiveert. Dit geldt met name voor de grote groep van 14-24
jarigen. Het doel is dat veroordeelden de gevangenis beter verlaten dan dat ze
er in gingen – en niet aan een criminele carrière beginnen.
·
Met behulp van een
adequaat en financieel toereikend sanctiestelsel kunnen gemeenten met BOA’s
effectiever optreden tegen overlast, kleine ergernissen en dito
verkeersovertredingen. Daarbij moet handhaving van meerdere (kleine)
verkeersovertredingen ook een bevoegdheid worden van BOA’s.
Green Deal:
De Green Deal helpt burgers, bedrijven, gemeenten en andere partijen bij het
realiseren van duurzame initiatieven. Bijvoorbeeld voor grondstoffen en water
(waaronder biodiversiteit), mobiliteit, energie en energiebesparing.
·
Met behulp van een
adequaat en financieel toereikend sanctiestelsel kunnen gemeenten met BOA’s
effectiever optreden tegen overlast, kleine ergernissen en dito
verkeersovertredingen. Daarbij moet handhaving van meerdere (kleine)
verkeersovertredingen ook een bevoegdheid worden van BOA’s.
Ja..ach.. goh..wat
moet ik ervan zeggen. In het rapport Keuzes in Kaart is nauwelijks een weerslag
van die programmapunten te vinden. Sterke overeenkomsten met VVD en PvdA (althans voorzover als het
gemeenten betreft). Ook hier geldt dat er ongetwijfeld zijn meer
maatregelen van invloed zijn op het functioneren van gemeenten maar onderstaande
punten zijn direct aanwijsbaar.
Het CDA maakt bij de langdurige zorg een eind aan het onderscheid tussen intramurale en extramurale zorg door de kosten van wonen te scheiden van de kosten van zorg. De versoberde aanspraken op zorg worden deels verstrekt in de vorm van vouchers, deels verstrekt door gemeenten. De versobering bestaat onder andere hieruit dat bij persoonlijke verzorging en begeleiding niet het eerste uur maar de eerste anderhalf uur zorg per week voor eigen rekening komt, bij huishoudelijke verzorging de eerste drie uur per maand. De voorgenomen verhoging van de tarieven voor verpleging en verzorging met 5% in 2013 gaat niet door. De eigen bijdragen voor de AWBZ-zorg worden vereenvoudigd en verhoogd. De begeleiding wordt overgeheveld naar gemeenten, die beter maatwerk kunnen leveren. Al deze maatregelen tezamen besparen samen 1,9 mld euro.
·
Bij het lokaal bestuur wil
het CDA 1,2 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds. Het CDA wil
meer samenwerking tussen uitvoeringsdiensten van gemeenten en vermindering van
de taken van provincies.
·
Het CDA bespaart 0,7 mld
euro op de huidige extramurale AWBZ zorg door middel van drie maatregelen. Bij
een indicatie korter dan 6 maanden vervalt de aanspraak op persoonlijke
verzorging. Voor persoonlijke verzorging en begeleiding gaat de norm voor
gebruikelijke zorg omhoog van 60 minuten naar 90 minuten per week. Dat betekent
dat de hoeveelheid verleende zorg met 6% afneemt. De budgetten worden
dienovereenkomstig gekort. De resterende aanspraak op begeleiding wordt overgeheveld
van de AWBZ naar de WMO, dus naar gemeenten. Aangenomen dat gemeenten beter
maatwerk kunnen leveren, is gerekend met een doelmatigheidswinst van 5%.
·
Overige maatregelen besparen
in 2017 0,2 mld euro. Het Valys-vervoer wordt overgeheveld naar gemeenten met
een 5% budgetkorting. De subsidiëring van de MEE organisaties wordt
gedecentraliseerd met een budgetkorting.
Voor meer informatie
verwijs ik naar Keuzes in Kaart 2013-2017 en het verkiezingsprogramma van het
CDA.
================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente?
VVD , PvdA, PVV, CDA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, DPK, 50Plus , VVD Revisited
================================================
Geen opmerkingen:
Een reactie posten