Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute |
De Stichting Spoorhinder organiseerde onlangs een
symposium in het stadhuis in Arnhem. Welke mogelijkheden zijn er om te
vermijden dat zware goederentreinen dagelijks over het bestaande spoor rijden door
Arnhem, Velp, de Steeg, Rheden, Ellecom, Dieren, Brummen en zo verder door
Zutphen, Deventer naar uiteindelijk Oldenzaal ?
Scheurvorming in huizen die vlak bij het spoor liggen,
geluidsoverlast en rammelende kopjes in de servieskast zijn nu al aan de orde;
laat staan als straks die zestig 750 meter lange goederentreinen dagelijks voorbij
denderen. Dan nog voorbijgegaan aan de ongelukken in een klein hoekje bij het
onvermijdelijke vervoer van gevaarlijke stoffen.
Er komt nu een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid een
apart spoor aan te leggen voor deze goederentreinen. De initiatiefnemer, het
Havenbedrijf Rotterdam, heeft daartoe contact opgenomen met de provincie
Gelderland, maar liet als goed ondernemer de primeur die avond graag aan de
provincie.
Gedeputeerde Bieze vertelde stralend dat zij interviews had gegeven
aan de NOS en aan TV Gelderland en dat was afgesproken opnieuw te bekijken of
een apart tracé voor de Noordtak mogelijk zou zijn. Ook de provincie Overijssel
doet mee. In verschillende media is te lezen dat zowel het Havenbedrijf
Rotterdam als de beide provincies van mening zijn dat de kosten door het Rijk
moeten worden gedragen. Staatsecretaris Mansveld wil echter geen miljarden
investeren als volgens haar informatie het bestaande spoor nog voldoende
capaciteit biedt..
Het grote pokerspel om de miljarden is begonnen. Alle
partijen houden de kaarten voor de borst en wie knippert er het eerst met de
ogen?
De staatssecretaris is nog het meest geloofwaardig; want
het is onwaarschijnlijk dat het Rijk in deze tijd zomaar een paar miljard
tevoorschijn kan toveren? .
Maar dan het Havenbedrijf Rotterdam dat niet voor niets
het initiatief heeft genomen. Haar belang, dat de containers vlot en zonder
veel risico Duitsland kunnen bereiken, is groot. Met trots noemde de woordvoerder
de tweede Maasvlakte (zo’n 3 miljard euro), die geheel door het Havenbedrijf
zelf is gefinancierd. Niet bepaald een armlastige deelnemer aan het pokerspel.
Bovendien, als je zelf in zo’n nieuwe spoorlijn investeert dan kun je ook per
vervoerde container een bepaald bedragje weer in rekening brengen. En dat tikt
dan aardig aan met het verwachte aantal containers per jaar.
Tenslotte de provincie Gelderland. De kosten voor aanleg
van zo’n spoorlijn worden geschat op 1,4 miljard euro (enkelspoor) of 2,4
miljard (dubbelspoor).
We weten allemaal dat de kosten bij zulke projecten
altijd uit de hand lopen. Bovendien zal het nog wel een paar jaartjes duren
voor zo’n project in uitvoering wordt genomen. Maar laten we nu eens aannemen
dat de werkelijke kosten op 4 miljard uitkomen. Vier miljard euro? Hé, dat is
ook toevallig, dat is precies het bedrag dat de provincie heeft ontvangen voor
de NUON aandelen en dat nu op een bankrekening van de provincie in waarde staat
te verminderen.
Er zullen best problemen bij de nieuwe Noordtak opduiken,
maar de benodigde euro’s zijn volop beschikbaar. Het zou voor het hele project al
een flinke tijdwinst betekenen als mevrouw Bieze niet te lang wacht om haar
medespelers aan het pokerspel een veelbetekenend knipoogje te geven .
Adriaan Dolk, Dieren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten