Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 6 december 2013

Noordtak Betuwelijn

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute
Door: Adriaan Dolk

De Stichting Spoorhinder organiseerde onlangs een symposium in het stadhuis in Arnhem. Welke mogelijkheden zijn er om te vermijden dat zware goederentreinen dagelijks over het bestaande spoor rijden door Arnhem, Velp, de Steeg, Rheden, Ellecom, Dieren, Brummen en zo verder door Zutphen, Deventer naar uiteindelijk Oldenzaal ?

Scheurvorming in huizen die vlak bij het spoor liggen, geluidsoverlast en rammelende kopjes in de servieskast zijn nu al aan de orde; laat staan als straks die zestig 750 meter lange goederentreinen dagelijks voorbij denderen. Dan nog voorbijgegaan aan de ongelukken in een klein hoekje bij het onvermijdelijke vervoer van gevaarlijke stoffen.

Er komt nu een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid een apart spoor aan te leggen voor deze goederentreinen. De initiatiefnemer, het Havenbedrijf Rotterdam, heeft daartoe contact opgenomen met de provincie Gelderland, maar liet als goed ondernemer de primeur die avond graag aan de provincie. 

Gedeputeerde Bieze vertelde stralend dat zij interviews had gegeven aan de NOS en aan TV Gelderland en dat was afgesproken opnieuw te bekijken of een apart tracé voor de Noordtak mogelijk zou zijn. Ook de provincie Overijssel doet mee. In verschillende media is te lezen dat zowel het Havenbedrijf Rotterdam als de beide provincies van mening zijn dat de kosten door het Rijk moeten worden gedragen. Staatsecretaris Mansveld wil echter geen miljarden investeren als volgens haar informatie het bestaande spoor nog voldoende capaciteit biedt..

Het grote pokerspel om de miljarden is begonnen. Alle partijen houden de kaarten voor de borst en wie knippert er het eerst met de ogen?
De staatssecretaris is nog het meest geloofwaardig; want het is onwaarschijnlijk dat het Rijk in deze tijd zomaar een paar miljard tevoorschijn kan toveren? .

Maar dan het Havenbedrijf Rotterdam dat niet voor niets het initiatief heeft genomen. Haar belang, dat de containers vlot en zonder veel risico Duitsland kunnen bereiken, is groot. Met trots noemde de woordvoerder de tweede Maasvlakte (zo’n 3 miljard euro), die geheel door het Havenbedrijf zelf is gefinancierd. Niet bepaald een armlastige deelnemer aan het pokerspel. Bovendien, als je zelf in zo’n nieuwe spoorlijn investeert dan kun je ook per vervoerde container een bepaald bedragje weer in rekening brengen. En dat tikt dan aardig aan met het verwachte aantal containers per jaar.

Tenslotte de provincie Gelderland. De kosten voor aanleg van zo’n spoorlijn worden geschat op 1,4 miljard euro (enkelspoor) of 2,4 miljard (dubbelspoor). 

We weten allemaal dat de kosten bij zulke projecten altijd uit de hand lopen. Bovendien zal het nog wel een paar jaartjes duren voor zo’n project in uitvoering wordt genomen. Maar laten we nu eens aannemen dat de werkelijke kosten op 4 miljard uitkomen. Vier miljard euro? Hé, dat is ook toevallig, dat is precies het bedrag dat de provincie heeft ontvangen voor de NUON aandelen en dat nu op een bankrekening van de provincie in waarde staat te verminderen.

Er zullen best problemen bij de nieuwe Noordtak opduiken, maar de benodigde euro’s zijn volop beschikbaar. Het zou voor het hele project al een flinke tijdwinst betekenen als mevrouw Bieze niet te lang wacht om haar medespelers aan het pokerspel een veelbetekenend knipoogje te geven .

Adriaan Dolk, Dieren             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten