Door: Adriaan Dolk
In het oostelijk deel van de
Traverse, dat is het deel waarvoor de plannen door de Raad van State zijn
vernietigd, bevindt zich ook het ‘Bedrijventerrein Rinaldostraat’. Vijftien
bedrijven zijn daar gevestigd, leveren hun bijdrage aan de economie en zorgen
voor werkgelegenheid in onze gemeente. Het is belangrijk dat dit
bedrijventerrein voor ondernemers aantrekkelijk blijft. Met die intentie is het
terrein indertijd opgezet en daar gaan de ondernemers nog steeds van uit.
Teneinde voor vrachtverkeer
een goede toegankelijkheid van het bedrijventerrein te bedenken lag samenwerking
tussen provincie, gemeente en de aldaar gevestigde ondernemers voor de hand,
maar aan deze logica is onvoldoende aandacht besteed. De ontwerpers gingen er
van uit dat vrachtverkeer - vrachtwagens met aanhanger zijn geen uitzondering -,
over een afstand van 450 meter, vanaf de Wilhelminaweg, hun weg kunnen vinden
over de Zuider Parallelweg, waar auto’s van omwonenden geparkeerd staan en een
bestelbus al moeilijk kan passeren.
Langs dezelfde weg wonen ook gezinnen met kinderen, die af en toe eens op hun fietsje naar buiten willen of die op het trottoir met een balletje bezig zijn. Eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer is nu al verplicht. Dat betekent ook dat de trucks bij het verlaten van het bedrijventerrein, de eenrichtingsborden moeten volgen en bij de Willemsestraat tegen de oprit van de nieuwe tunnel onder het spoor aanrijden, die dwars op hun rijrichting staat. Linksaf de kanaalweg op, richting Apeldoorn, is niet mogelijk en rechtsaf moet dan gebruik worden gemaakt van de ventweg langs de tunneloprit in de Willemsestraat. Na de verkeerslichten op de kruising met de Burg. de Bruinstraat kan dan weer aan het normale verkeer worden deelgenomen. Maar eerst moet nog wel worden ingevoegd bij het verkeer dat uit de tunnel komt. Naar het oordeel van de ondernemers is dit een gekunstelde en onbevredigende oplossing. Niet alleen de ondernemers zijn deze mening toegedaan, ook een door de ondernemers ingeschakeld adviesbureau voor Verkeer voorziet een niet te verantwoorden afname van de verkeersveiligheid op dit eenrichtingscircuit. Het rapport waarin deze conclusie is te lezen is sinds augustus 2013 in het bezit van provincie.
Langs dezelfde weg wonen ook gezinnen met kinderen, die af en toe eens op hun fietsje naar buiten willen of die op het trottoir met een balletje bezig zijn. Eenrichtingsverkeer voor vrachtverkeer is nu al verplicht. Dat betekent ook dat de trucks bij het verlaten van het bedrijventerrein, de eenrichtingsborden moeten volgen en bij de Willemsestraat tegen de oprit van de nieuwe tunnel onder het spoor aanrijden, die dwars op hun rijrichting staat. Linksaf de kanaalweg op, richting Apeldoorn, is niet mogelijk en rechtsaf moet dan gebruik worden gemaakt van de ventweg langs de tunneloprit in de Willemsestraat. Na de verkeerslichten op de kruising met de Burg. de Bruinstraat kan dan weer aan het normale verkeer worden deelgenomen. Maar eerst moet nog wel worden ingevoegd bij het verkeer dat uit de tunnel komt. Naar het oordeel van de ondernemers is dit een gekunstelde en onbevredigende oplossing. Niet alleen de ondernemers zijn deze mening toegedaan, ook een door de ondernemers ingeschakeld adviesbureau voor Verkeer voorziet een niet te verantwoorden afname van de verkeersveiligheid op dit eenrichtingscircuit. Het rapport waarin deze conclusie is te lezen is sinds augustus 2013 in het bezit van provincie.
Met zes anderen uit Dieren
zijn de ondernemers bij de Raad van State in beroep zijn gegaan. Met het
inmiddels bekende resultaat dat het ontwerpteam Traverse
opnieuw aan de slag moet voor het oostelijk deel. Die nieuwe plannen komen ter
inzage te liggen, er mag weer worden ingesproken, zienswijzen worden ingediend, etc. Een nieuwe procedure
bij de Raad van State is niet uitgesloten. Opnieuw behoort een tijdrovende en
kostbare weg met onzekere uitkomst tot de mogelijkheden.
Maar misschien kan dit tijdtraject
aanzienlijk worden bekort. Eind 2012 hebben dezelfde ondernemers al vijf
alternatieve plannen ingediend bij de provincie. Zij bevelen aan dat de provincie
deze plannen uit de la haalt, er serieus aandacht aan schenkt en niet
onmiddellijk het kostenargument gebruikt om ze te verwerpen. Dat de nieuwe
plannen het huidige projectbudget zullen overschrijden is duidelijk, maar dat
mag de ondernemers niet worden aangerekend. Het oorspronkelijke budget van Hart
van Dieren bedroeg 105 miljoen euro, De Traverse moet nu voor 93 miljoen worden
gerealiseerd en dat verschil van 12 miljoen is de inwoners van Dieren - om het neutraal
te zeggen – ontnomen, zonder dat er een schop de grond in is gegaan. De tot in den
treure herhaalde stellingname van de provincie dat het geslonken budget
maatgevend is, mist daardoor geloofwaardigheid.
Daarbij komt dat de
rijkssubsidie is verstrekt ten behoeve van het gehele project Traverse. Als de
provincie volhoudt het resterende budget maatgevend te verklaren zullen de
hogere kosten van een oostelijk deel eenvoudig gevonden kunnen worden door de
wegverlegging van de N348 achterwege te laten. Want die wegverlegging levert – zoals elke inwoner van Dieren inmiddels
weet - geen enkele bijdrage aan de centrale doelstelling van het project
Traverse. Die luidt nog steeds: verbetering van de doorstroming van het verkeer
door Dieren. En het vrachtverkeer naar en van het bedrijventerrein aan de
Rinaldostraat maakt deel uit van dat verkeer.
Adriaan Dolk, Dieren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten