Het is de bedoeling dat er maximaal 260 asielzoekers worden ondergebracht. Er is eenmalig verlenging mogelijk tot 15 juli 2026.
De Volkspartij Politiek Rheden is niet blij met deze
situatie. De gemeente Rheden doet en deed al heel veel voor asielopvang. Op dit
moment is er een AZC aan de Arnhemsestraatweg in Velp, vorig jaar was er
noodopvang in De Steeg en later dat jaar in Dieren.
Het pand wordt nu tijdelijk verhuurd onder de leegstandwet. Dat
wil zeggen dat de bewoners in een soort antikraak/ad hoc constructie de
woonruimte huren. Dat wil ook zeggen dat de huur per direct kan worden opgezegd.
Dat is nu dus gebeurd. De afgelopen periode werd het complex bewoond door zo’n
100 bewoners (voornamelijk studenten). Inmiddels wonen er nog 60 mensen. Deze
mensen moeten dus nu hun biezen pakken, hun woonruimte inleveren ten gunste van
statushouders. Een van de gevolgen van de huidige asiel- en migratiepolitiek.
De gemeenteraad staat buitenspel. Het is een bevoegdheid van
het college van B&W om dergelijke besluiten te nemen. Dat hebben we al
eerder gezien bij de vestiging van het AZC aan de Arnhemsestraatweg in Velp en
bij de noodopvang in De Steeg en in Dieren.
Ik heb in het Bestuurlijk Coördinatie Overleg gevraagd of
zo’n besluit wel binnen de
bevoegdheid van het college valt.
Wij gaan ons beraden of en op wat voor manier wij hier nog iets aan kunnen doen. Want ongetwijfeld zullen er in de toekomst vaker situaties voorkomen waar dit college op de asieltroepen vooruitloopt. Onderstaand mijn vraag en het antwoord daarop. Conclusie is dat de huisvesting van asielzoekers, alsmede het doorlopen van een BOPA hiervoor, een collegebevoegdheid betreft.
BCO = Bestuurlijk Coördinatie Overleg, afstemming over lopende en nog te verwachten actuele zaken. Voorzitter: burgemeester of plaatsvervanger, Deelnemers: één afgevaardige per raadsfractie en wanneer relevant wethouders en/of ambtenaren
Gestelde vraag:
Vanuit het BCO is op 18 juni 2024 de volgende vraag gesteld,
als onderdeel van de informatievoorziening aangaande de huisvesting van
asielzoekers:
“Wethouder (naam
wethouder) heeft gisterenavond de leden van het BCO onder embargo
geïnformeerd over het collegebesluit om tot tijdelijk opvang van
asielzoekers/statushouders over te gaan aan de Broekstraat (voormalige
zusterflat) in Velp.
De heer Kooijmans
stelde daarbij de vraag of dit binnen de bevoegdheid valt van het college om
dit besluit te mogen nemen. (naam wethouder) lichtte toe dat dit valt
binnen de bestemming en dat de raad in een vorige periode de kaders hiervoor
heeft gesteld. Ik begreep nog in de periode van (naam vorige burgemeester).
Zouden jullie me het huidige beleidskader en/of het bestemmingsplan kunnen
aanleveren waaruit blijkt dat dit bevoegdheid college is?”
Achtergrond bij beantwoording van de vraag:
Om bovenstaande vraag te beantwoorden is het volgende van
belang:
· 1. Uitvoeren van tijdelijke gemeentelijke spoedopvang: We
gaan tijdelijke opvangplekken realiseren op basis van de regeling Tijdelijke
Gemeentelijke Opvang (TGO). Deze opvang is in de voormalige zusterflat aan de
Broekstraat 9 in Velp voor mensen die in afwachting zijn van hun asielaanvraag.
Op deze locatie ligt deels de bestemming “wonen” en deels de bestemming
“groen”. De betreffende zusterflat is namelijk, in het kader van de
ontwikkeling van het IJsseldistrict weg bestemd. Voor het deel van de zusterflat
die binnen de bestemming “groen” ligt is het noodzakelijk om een procedure in
het kader van een zogenaamde BuitenPlanse Omgevings Plan Activiteit (BOPA) te
doorlopen. De verwachting is dat het proces van de BOPA maximaal 8 weken in
beslag neemt. Dit is nodig om het gebruik van de zusterflat voor de tijdelijke
opvang van asielzoekers te regelen.
· 2. In het kader van het adviesrecht van de raad ten aanzien
van de BOPA dat is vastgesteld d.d. 29 november 2022, valt de huisvesting van
asielzoekers niet binnen één van de categorieën waar de raad adviesrecht
toekomt en hoeft dit initiatief dan ook niet voor bindend advies voorgelegd te
worden aan de raad. In aanvulling op de genoemde categorieën kan het college
een bindend advies vragen wanneer verwacht wordt dat sprake is van een
aanzienlijke maatschappelijke impact in relatie tot de kwaliteit van de fysieke
leefomgeving. Gelet op het feit dat het hier om een tijdelijke situatie gaat in
een reeds bestaand gebouw (dat niet aangepast hoeft te worden) en de zusterflat
niet gelegen is binnen een woonwijk, is de maatschappelijke impact beperkt en
is er geen sprake van een kwaliteitsissue van de fysieke leefomgeving. Derhalve
is er geen aanzienlijke maatschappelijke impact in relatie tot de kwaliteit van
de fysieke leefomgeving en betreft dit een collegebevoegdheid.
· 3. Daarnaast zijn door de raad, bij besluit van 24 november 2015 kaders bepaald ten aanzien van de opvang van asielzoekers. Eén van de punten was dat er binnen een straal van 1 kilometer van de bestaande opvang aan de Broekstraat 9, geen andere opvang plaats mocht vinden. Als dit vertaald wordt naar het heden waarbij de Broekstraat 9 weer tijdelijk wordt gebruikt als opvanglocatie, past dit binnen de kaders. De andere bestaande locatie bevindt zich op een afstand van ruim 2 kilometer en loopt in mei 2025 af, zodat ook op dit punt geen strijdigheid met de genoemde kaders aanwezig is.
Antwoord:
Op basis van bovenstaande kan geantwoord worden dat de
huisvesting van asielzoekers, alsmede het doorlopen van een BOPA hiervoor, een
collegebevoegdheid betreft.
We hebben al genoeg arbeid migranten met steekpartijen en bierdrinkers in het openbaar hier
BeantwoordenVerwijderen