Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 25 november 2011

Voor of tegen

Die zondagsopenstelling hè. Op mijn blog Politiek Rheden heb ik een poll waarop mensen kunnen aangeven of ze voor of tegen de zondagsopenstelling zijn. Dat roept natuurlijk reacties op. De voorstanders van winkelen op zondag noemen zichzelf positief. Dat maakt mij dus automatisch negatief. Dat spreekt voor zich. Maar dat is een kwestie van perceptie. Laten we het eens omdraaien. Ik ben vóór de lokale winkeliers, ik ben vóór bescherming van het winkelpersoneel en ik ben vóór het behoud van levendige dorpskernen. Daar hebben de supporters van de zondagsopenstelling kennelijk geen boodschap aan. Ik zou dus met net zoveel recht kunnen zeggen dat zij juist de negatievelingen zijn.

Voor of tegen? Voor beide zienswijzen is wat te zeggen. Bij mij wegen de belangen van de kleine ondernemers en hun personeel het zwaarst. Daarnaast hoorde ik nog een goed argument. Vorige week hield een inwoonster van Rheden in de raadszaal een betoog voor behoud van de zondagssluiting. Met voorbeelden illustreerde ze het belang van de plaatselijke winkeliers voor de sociale structuur van de gemeenschap. Een argument dat tot nu toe onderbelicht was.

In juni stemde de raad met 14 tegen 12 stemmen vóór de zondagsopenstelling. Van die 14 stemmen waren er twee afkomstig van de PvdA. Ik neem aan dat zij de discussie goed gevolgd hebben en hoop dat ze alsnog kiezen voor de onderliggende partij. Zoals het echte PvdA’ers betaamt.

Ook GroenLinks stemde verdeeld. GroenLinks-wethouder Harrriët Tiemens onderschrijft de bezwaren tegen de opdringende 24-uurs-economie en de dwang die de openstelling op de lokale winkeliers uitoefent. Slechts één van drie raadsleden van GroenLinks was het met haar eens. De andere twee waren hun duurzame hart ergens onderweg naar de maatschappij 2.0 uit het oog verloren. Wie weet hebben ze het dinsdag weer teruggevonden en was hun knieval voor consumptie en vrije markt een bedrijfsongeval.

Aanstaande dinsdag 29 november kunnen ze de schade mooi herstellen. Hopelijk zijn dan alle 27 raadsleden present. Spannend wordt het zeker. Heel Nederland kijkt mee. Voor of tegen? Het wordt in beide gevallen ‘n dubbeltje op zijn kant.

26 opmerkingen:

  1. Duhhhh, ja zo kan ik het ook. Ook ik ben voor de lokale winkelier, ook ik ben voor een levendige dorpskern, ook ik ben voor bescherming van personeel. He en ik ben nog ergens voor: ik ben voor lange termijn denken, ik ben voor groots denken, ik ben voor "out of the box" denken, ik ben voor ondernemen, ik ben voor een breed aanbod van diensten, ik ben voor consumenten, ik ben voor vooruitgang. Ik ben voor ondernemers die willen ondernemen en die ook nog in 2015 willen ondernemen.

    Ik ben voorstander van openstelling op zondag van horeca, tankstations, bisocopen etc. Oh... die mensen werken al jaren op zondag? Nou dan ben ik ook voor

    openstelling winkels op zondag

    fijn dat je het streekjournaal weer voor je parochie hebt mis/ge-bruikt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het Streekjournaal geef ik mijn persoonlijke mening. Daar heeft het Streekjournaal mij destijds met nadruk om gevraagd. Zonder beperkingen. Precies zoals de bedoeling is. Zo gaat dat met columns hè.
    Fijn voor je dat je overal zo voor bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zielig afsluitend zinnetje zeg. Kun je nou echt niets beters verzinnen dan zo inhoudloos te reageren?

    Op deze site zijn nu een kleine 6 van de 10 mensen tegen openstelling op zondag.

    Deze site is echter een bolwerk van anti-artikelen en iedere suggestie om de blik verruimen wordt stelselmatig genegeerd. Toch is maar een nipt aantal bezoekers van deze site tegenstander.

    Hopelijk heeft de gemeenteraad een bredere visie en vooral een echte toekomstvisie.

    En je mag het dan kennelijk niet zo leuk vinden om een negatieveling en een tegenstander genoemd te worden, het is niet anders. Je staat negatief tegenover het plan en je bent negatief in je uitlatingen over dit plan. Je bent tegenstander. Probeer jezelf dan niet in het zonlicht van de voorstanders te plaatsen. In dit geval hoor je daar niet bij. Je kan niet altijd popi zijn.
    (p.s.: al de moeite genomen om naar die documentaire te kijken, of beetje bang dat je wellicht je mening moet bijstellen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, nou Kooijmans. Je blijft het proberen. Niet rusten voordat je je doel bereikt hebt? Dat doe je dan op een hele vervelende manier. Een columnnist geeft zijn mening en dan gaat hij weer aan zijn volgende stukje werken. Ondertussen hoopt hij/zij met zijn column mensen aan het denken te zetten. Jij kiest er echter voor om met alle geweld je mening door te drukken en vooral geen ruimte te geven voor andere meningen. Zou dat de oorzaak zijn dat zo weinig personen reageren op je artikelen en als ze het al aandurven anoniem doen?
    Wat de vorige reactie aangeeft klopt helemaal. Als de stand van de poll op deze site 60-40 in het nadeel van de zondagopenstelling is dan is de stand in werkelijkheid dat heel veel personen voorstander zijn. Maar daar zul je wel weer een mooi inhoudsloze reactie op hebben.

    Heb je overigens de posters al geteld op de ramen van de winkeliers? Heeft de meerderheid van de ondernemers een poster op zijn raam?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens Erwin ten Have, journalist bij Omroep Geldeland, hangen er slechts 7 protest posters tegen de zondagopenstelling in het centrum van Velp. Dat is nog geen 10% van het aantal winkels in Velp. Dus..... Waar hebben we het over. Hoezo, zijn de winkeliers tegen? Het is slechts een kleine groep die de indruk wekt om namens alle kleine winkeliers te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kooijmans. Lees onderstaand bericht. De echte waarheid: http://www.regiobodeonline.nl/nieuws/25-11-2011-15-30-regio-veel-ondernemers-voor-rhedense-koopzondag/

    Complimenten aan de heer Nederhoed. Hij durft namens de meerderheid te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nu weing tijd en zal in de loop van het weekeinde reageren. Ga intussen rustig door met het geven van reacties. U bent welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik stel dat die poll niet betrouwbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De discussie over koopzondagen gaat nergens over. De Albert Heijn is doordeweeks ook tot negen uur 's avonds open en de kleine ondernemers niet. De kleine ondernemers gaan daardoor ook niet kapot. Waarom zou dat wel het geval zijn op zondag ?

    Martin Slijper
    Velp

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste voorstemmers. Vergeet de poll op www.regiobodeonline.nl niet in te vullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Welke theorie zal Kooijmans hebben voor de nieuwe stand.

    Wellicht de volgende:
    Mensen zetten na een week werken nog even hun computer aan en kijken, voordat ze echt rust willen hebben, nog snel even op de site van Politiek Rheden?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is heel simpel. Vandaag is de column van Kooijmans uitgekomen. Dat heeft een positief effect gehad op de Poll. Zou Kooijmans dit voorzien henben?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat hij het gaat gooien op "technische storing". Of met een verhaal komt over karbonades, tuinpad van zijn vader, kuieren op zondagmiddag en consumenten die niet weten wat ze met hun vrije tijd aan moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Joop Zijlstra, Ellecom26 november 2011 om 01:07

    Anonieme reageerders, in hoeverre zijn dat eigenlijk echt lafbekken?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Joop: goede inhoudelijke reactie!!!!!

    Het gaat ook hier om de boodschap en niet om degene die de boodschap brengt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lyan van Vliet, Dieren26 november 2011 om 13:37

    Dat laatste is natuurlijk niet helemaal, of zelfs helemaal niet, waar:
    het gaat altijd om het belang, en als iemand anoniem reageert is het erg onduidelijk in wiens belang hij of zij dat doet, of welk belang hij of zij heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik begrijp mensen heel goed die anoniem reageren.

    Als je voor een baas werkt, en je regelmatig een andere baas hebt, dan is de kans groot dat je vroeg of laat een christenlijke leidinggevende hebt. Die zijn niet altijd tolerant jegens andere opvattingen, en dat kan gevolgen hebben voor je loopbaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Lyan: als je het verhaal leest, weet je zo ook wel om wat voor mensen het gaat. Het gaat om consumenten die de kans willen hebben om in het weekend, dus ook op zondag, hun boodschappen te kunnen doen. Het doet er totaal niet aan af of zo iemand: piet jansen, cato cornelissen Inge de Bruin of Wesley Sneijder heet. Als het een manager is van een onderneming, een politicus of een direct familielid van de eigenaar van deze website is het een ander verhaal. Niet iedereen zit op eeuwige roem te wachten, maar men heeft wel een mening. De eigenaar van deze site, zit er zelf ook niet zo mee, hij plaatst zelf ook anonieme stukken en geeft de mogelijkheid tot anoniem reageren. Tot nu toe is alleen de heer Zijlstra degene die er moeilijk over doet en die de anoniemen ook nog uitscsheld.... Nee, dat geeft vertrouwen om je identiteit vrij te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem 26/11/ 13:52 Het lijkt me voor een bedrijf beter dat die mensen in dienst hebben die voor hun mening durven uit te komen. Met alleen 'ja-knikkers' is het bedrijf ook niet gediend. Lijkt me een beklemmend gevoel om te denken dat je voortdurend je mening voor je moet houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem 26 nov. 00:30 Geen technische storing, gewoon iemand die een streek heeft uitgehaald.
    Een mogelijkheid waar ik niet aan had gedacht.

    Jammer dat ie het anoniem doet. Als die persoon er zijn naam bij had gezet dan zou ik voor zijn inventiviteit en energie nog waardering kunnen opbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @martin slijper 25/11 21:17 : Een goed argument maar niet een die mij overtuigt. De winkleeirs gaan nog niet kapot maar staan wel op achterstand. Met de zondag erbij krijgen ze het nog zwaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Kooijmans, welk argument kan jou wel overtuigen? Je hebt toch al lang je keuze gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Anoniem 26/11 15:02 Inderdaad, ik zei weinig posters in Velp. Maar daarmee zijn winkeliers nog geen voorstander. Die poster kan tot irritatie leiden bij klanten die daar geen begrip voor hebben. Dat leidt tot discussies die een winkelier liever buiten zijn zaak houdt. Kost kan omzet. Ik vind die posteractie sympathiek maar niet zo slim.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Welke conclusie trekt Kooijmans nu uit de poll? Op de site van www.regiobodeonline.nl staat ook een meerderheid voor de zondagopenstelling. Is deze ook aangevallen door de proxy?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou het niet weten. Daarvoor moet je bij de Regiobode zijn. Alles is mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem 25/11 17:06 Net als iedereen mag de heer Nederhoed zijn mening uitdragen. Dat hij namens een groot aantal winkeliers spreekt lijkt me sterk. Waarom zouden die hun mond houden als ze nu juist de mogelijkheid hebben om zondagsklanten te paaien?

    BeantwoordenVerwijderen