Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 15 juni 2013

WOB: wachtgelden

Ik heb nog ’n karweitje liggen. Enkele maanden terug heb ik bij enkele gemeenten een WOB-verzoek ingediend voor informatie over wachtgelden voor (ex-)bestuurders.  Door vakantie en wat andere onvoorziene omstandigheden was ik nog niet aan de behandeling van de antwoorden toegekomen. Bovendien ben ik met mijn oude computer ook wat teksten die ik in voorbereiding had kwijtgeraakt. Eigen schuld hoor. Had ik maar beter op moeten passen. In deze posting wat algemeen info. De details voeg ik in de loop van de komende dagen toe.
Ik had WOB-verzoeken verstuurd naar Rozendaal, Doesburg en Rheden. Aanvullend heb ik er ook nog  een naar de gemeente Boarnsterhim gezonden.  


Als geheugenopfrissertje onderstaand de tekst.

Geachte College,

Wachtgelden aan overheidsbestuurders worden betaald van gemeenschapsgeld. In het belang van openbaarmaking verzoek ik u op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur om mij alle informatie te verstrekken over individuele bedragen die per jaar aan wachtgeld aan oud-bestuurders en bestuurders die op dit moment in functie zijn, zijn uitgekeerd.

Ik verzoek u om de individuele uitkeringen separaat per jaar over de jaren 2010,2011,2012 en 2013 aan mij te doen toekomen waarbij tevens duidelijk is  welke bestuurder (functie en naam) welke uitkering heeft ontvangen.

Als u de koppeling van de naam van de bestuurder aan de individuele uitkeringen  niet kan of wenst te verschaffen dan verzoek ik u, conform het advies van Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de namen van de bestuurders en de individuele bedragen die per jaar aan wachtgeld zijn uitgekeerd, afzonderlijk van elkaar aan mij te doen toekomen.

In afwachting van uw antwoord verblijf ik,

Met vriendelijke groet,
Theo Kooijmans

Enkele zaken vallen op. Ten eerste de manier waarop de verschillende gemeenten met de vraag omgaan. De gemeente Rozendaal vermeldde de naam van de betrokken bestuurder wel. De gemeente Doesburg geeft op dat er in de betrokken periode één persoon wachtgeld ontving maar weigert de naam te noemen. De gemeente Rheden noemt de namen van de betrokken bestuurders wel op maar deze zijn niet gekoppeld aan de bedragen van de wachtgelduitkering of aan een specifiek jaar.  De Friese gemeente Boarnsterhim heeft daar juist weer geen enkele moeite mee en koppelt niet alleen de namen aan de bedragen maar geeft ook nog eens precies aan over welke periode de wachtgelden aan de betrokkenen zijn verstrekt.

Met het oog op informatie over wachtgeld voor ex-wethouder Schadd die in 2005 tot burgemeester van Boarnsterhim werd benoemd en later ook plaatsvervangend burgemeester in Doesburg was had ik ook WOB-verzoeken naar die gemeenten gestuurd. Maar alle gemeenten vermelden alleen de namen alleen de namen van ex-wethouders. In mijn beleving horen daar ook ex-burgemeesters bij maar kennelijk is daarin, voor wat betreft wachtgelden, toch een verschil. Het kan natuurlijk dat geen van de gemeenten wachtgeld voor een voormalige burgemeester (meer) hoeft te betalen of worden wachtgelden voor burgmeesters uit andere bronnen betaald.

Goede leerpunten voor eventuele volgende WOB-verzoeken. Scherp de vragen formuleren. Om bij het voorbeeld van deze WOB te blijven. Als ik voor ieder jaar apart een WOB-verzoek had ingediend dan was daar voor met name Rheden meer informatie uitgekomen. Ik had ook naar informatie over precieze periodes kunnen vragen zoals Boarnsterhim die al uit zichzelf aangaf.

De antwoorden leren ook iets over de mate van openheid en de cultuur van de betrokken gemeenten. De gemeente Boarnsterhim is juist heel open, Rozendaal noemt zonder aarzelen de naam van de betrokken ex-wethouder, Doesburg juist niet. Rheden omzeilt de vraag op de wijze waarop we dit van Rheden gewend zijn: als dit college iets kan verhullen dan zal ze dit niet laten!

De van Rozendaal verkregen informatie heb ik overigens al eerder gepubliceerd. Vandaag heb ik ook de informatie die ik van RhedenBoarnsterhim en Doesburg heb ontvangen op de blog gezet. Op Rheden kom ik nog terug. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten