Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 5 mei 2009

5 mei

Op 4 mei 1945, aan het einde van de Europese oorlog, accepteerde Montgomery op de Lüneburger Heide de capitulatie van alle Duitse strijdkrachten in het westen. Drie dagen later capituleerde het volledige Duitse leger en dit maakte een einde aan de Tweede Wereldoorlog in Europa. (bron: Wikipedia)

Onderstaand de tekst van het document waarin de overgave van de Duitse leger in West-Europa wordt bekrachtigd. Kort en bondig. Op zaterdag 5 mei 1945 om 8:00 uur Britse tijd zal het Duitse leger de wapens neerleggen en zich onvoorwaardelijk overgeven.

Instrument of Surrender
Of
All German armed forces in HOLLAND, in
northwest GERMANY including all islands,
and in DENMARK
.
1. The German Command agrees to the surrender of all German armed forces in HOLLAND, in northwest GERMANY including the FRISIAN ISLANDS and HELIGOLAND and all other islands, in SCHLESWIG-HOLSTEIN, and in DENMARK, to the C.-in-C. 21 Army Group. This to include all naval ships in these areas. These forces to lay down their arms and to surrender unconditionally.

2. All hostilities on land, on sea, or in the air by German forces in the above areas to cease at 0800 hrs. British Double Summer Time on Saturday 5 May 1945.

3. The German command to carry out at once, and without argument or comment, all further orders that will be issued by the Allied Powers on any subject.

4. Disobedience of orders, or failure to comply with them, will be regarded as a breach of these surrender terms and will be dealt with by the Allied Powers in accordance with the accepted laws and usages of war.

5. This instrument of surrender is independent of, without prejudice to, and will be superseded by any general instrument of surrender imposed by or on behalf of the Allied Powers and applicable to Germany and the German armed forces as a whole.

6. This instrument of surrender is written in English and in German. The English version is the authentic text.

7. The decision of the Allied Powers will be final if any doubt or dispute arises as to the meaning or interpretation of the surrender terms.

B. L. MONTGOMERY
Field-Marshal

VON FRIEDEBURG
KINSEL
G. WAGNER
POEECK
FRIEDEL

4 May 1945
1830 hrs


Nederlandse vertaling

Document van Overgave
van
Alle Duitse gewapende strijdkrachten in Holland, in
noordwest Duitsland, alle eilanden inbegrepen,
en in Denemarken

1. Het Duitse Bevel gaat akkoord met de overgave van alle Duitse gewapende strijdkrachten in Holland, in noordwest Duitsland, met inbegrip van de Friese eilanden en Helgoland en alle andere eilanden, in Schleswig-Holstein, en in Denemarken. Daarbij zijn alle schepen van de marine inbegrepen. Deze strijdkrachten dienen hun wapens neer te leggen en zich onvoorwaardelijk over te geven.

2. Alle vijandelijkheden ter land, ter zee of in de lucht van Duitse strijdkrachten in de bovengenoemde gebieden houden op om 0800 uur, British Double Summer Time, op zaterdag 5 mei 1945.

3. Het Duitse Opperbevel dient onmiddellijk, zonder tegenspraak, alle verdere bevelen uit te voeren die worden uitgevaardigd door de Geallieerde Overheden op elk gebied.

4. Het niet opvolgen van deze bevelen of verzuim van overeenkomstig handelen ermee, zal beschouwd worden als verstoring van deze voorwaarden van overgave en afgehandeld worden door de Geallieerde Overheden in overeenstemming met de geaccepteerde krijgswetten en gebruiken.

5. Dit document van overgave is onafhankelijk, niet ten nadele, en zal in de plaats komen van elk algemeen document van overgave opgelegd door of namens de Geallieerde Overheden en is van toepassing op Duitsland en de Duitse gewapende strijdkrachten als geheel.

6. Dit document van overgave is in het Engels en het Duits geschreven. De Engelse versie is de authentieke tekst.

7. De beslissing van de Geallieerde Overheden zal beslissend zijn bij twijfel of een geschil over de betekenis of de interpretatie van de voorwaarden van de overgave.

B. L. MONTGOMERY
Field-Marshal

VON FRIEDEBURG
KINSEL
G. WAGNER
POEECK
FRIEDEL

4 mei 1945
1830 uur


(bron overgavedocument: Go2War2.nl)
.

maandag 4 mei 2009

4 mei

De dichter Ed. Hoornik overleefde het concentratiekamp Dachau. In zijn naoorlogse gedichten leven de verschrikkingen die hij meemaakte voort.

In zijn gedicht "Tot de Doden" klinken zijn onmacht over de verbinding tussen de werkelijkheid toen en nu en het vervagen van de herinnering aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog door. Daarmee het belang van 4 mei nog eens extra onderstrepend.

Tot de doden

Wij kunnen u niet meer bereiken,
wij komen een zintuig te kort,
wij leggen ons neer bij de feiten
dat gij minder en minder wordt.

De enkele keren dat ge
In dromen ons nog verschijnt,
Wordt ge ijler en ijler
tot ge voor altijd verdwijnt.

Straten houden uw namen
voor heden en morgen in stand,
maar onze kinderen brengen
ze niet meer met u in verband.

Het land ligt nog net als het toen lag
Van polder tot polder te kijk;
De mensen die er in wonen
Blijven zichzelve gelijk.

Maar eenmaal per jaar is de stilte
Tot den hemel toe van u vervuld
En belijden wij zonder woorden
Onze dankbaarheid, onze schuld.

Ed. Hoornik (1910-1970)

zondag 3 mei 2009

Tafel van 10 - Verslag 15 april 2009

Bijgaand het verslag van de vergadering van de Tafel van Tien van 15 april 2009.

Er staat niet zo heel veel in. Er is natuurlijk veel meer besproken en er zijn veel interessanter onderwerpen aan de orde geweest dan in de notulen staan.
Denk maar aan de commotie over de Molenweg-tunnel waar de Belangenvereniging Dieren zich gepasseerd voelde. Staat niets over in de notulen.

Ronald Haverkamp van de VVD beweert dat daarover afspraken stonden in de notulen van 18 juni 2008 en dat blijkbaar iedereeen dat had vergeten. Waar zijn die notulen dan? Die waren volgens de Dierense GBO nog niet vastgesteld!

Staat daar trouwens ook in vermeld hoe eensgezind de Tv10 is en hoe unaniem alle leden over variant 3 waren?
Want dat is zo'n beetje het enige waar wethouder Kuiper zich met betrekking tot de Tafel van Tien druk over maakt. Hij blijft niet voor niets hameren op het belang van het "uitstralen van eenheid" door de gemeente en de Tv10.
==============================
Verslag Bijeenkomst Tafel van Tien (TvT), 15 april 2009
De Wagerij in Dieren

Afwezig: dhr. Oorthuys, mw. Nooteboom, dhr. Klaver

Aanwezig:
- de heren Schoemaker, Van Daalen, Weijer, Sidree, Lentink, Fischer, Harmsen, Ottevanger, Paul, Heuzinkveld, Reinders, Sevenster, Feitsma, Mevrouw Geerlings
- Raadsleden: mw. Schaap, de heren Witteveen, Haverkamp, Wubs, Kiljan, De Boer en Groenewoud.
- Wethouders Kuiper en Elsenaar, gemeentesecretaris Roolvink
- mw. @@@@@@@@@@ (communicatie) en mw. @@@@@@@@ (verslag)


1. Opening en programma TvT-bijeenkomst
Het programma dat wordt uitgereikt bevat gesprekspunten die de wethouders Kuiper en Elsenaar tijdens de avond toelichten. Ook onderwerpen van de deelnemers zijn welkom. Naar aanleiding van het vorige verslag wordt opgemerkt dat de zin: ‘De verkeersdruk op de Spankerenseweg neemt niet toe’ ontbreekt. Deze zin wordt toegevoegd aan het verslag van 18 juni 2008.

Op de vraag of de ‘Traverse Dieren’ in het dorp onderwerp van gesprek is, wordt de indruk weergegeven dat met name belangenverenigingen en deelnemers aan de Tafel van Tien, bezig zijn met de voortgang van het project, maar dat bewoners in Dieren over het geheel genomen zich minder bezig houden met het onderwerp.

2. 53 miljoen teruggehaald, hoe verder
Wethouder Kuiper verzekert dat het bedrag van 53 miljoen euro beschikbaar is. Model 3A is het richtinggevende model in het vervolgtraject. Gedeputeerde Staten en Gemeente Rheden zijn op dit moment bezig met het voorbereiden van een bestuursakkoord. Dit akkoord wordt voorbereid door een onafhankelijk persoon. Het streven is om voor de zomervakantie een versie van het akkoord te hebben, die rijp is voor besluitvorming. De formele besluitvorming door GS/PS en B&W/Raad kan plaatsvinden na de zomervakantie.
In dit bestuursakkoord komen o.a. aan de orde: (gescheiden) bestuurlijke verantwoordelijkheden, budget, communicatie, overhead-kosten, tijdschema, verkeersparagraaf, plan van aanpak en terugkoppelingsmomenten. Op de vraag of de leden van de Tafel van Tien hier nog enige invloed op kunnen uitoefenen is het antwoord dat het een openbaar stuk betreft. De Tafel van Tien kan de definitieve versie zien en daarbij op- en aanmerkingen maken, zodat de Raad die in haar uiteindelijke beslissing kan meenemen

3. Eén plan, twee onderdelen/formele posities
Wethouder Elsenaar licht de rol van de twee partijen, provincie en gemeente Rheden, in het plan ‘Traverse Dieren’ toe. De provincie is verantwoordelijk voor de weg, de gemeente voor de gebiedsontwikkeling binnen het plangebied. In een beschikking (VROM en provincie) is bepaald dat het geld voor het gezamenlijke plan door de provincie wordt beheerd. Sinds de beëindiging van het gezamenlijke project ‘Hart van Dieren’ van de gemeente Rheden en de provincie zijn de onderlinge verhoudingen veranderd. Thans worden de verantwoordelijkheden duidelijk gescheiden. Dit was ook één van de adviezen in het Lysiasrapport. Gemeentesecretaris Roolvink geeft hierover in het kort een toelichting.

4. ‘Model 3 richtinggevend
Model 3A is het richtmodel met als voorwaarde dat dit binnen het budget past. Dit is het uitgangspunt van de provincie, dat centraal staat in de gesprekken over de rijksbeschikking.

5. Afspraken over Snijpunten
Over de punten waar de belangen van provincie en gemeente samenkomen, (zoals het stationsgebied en de kruisingen met de Burg. De Bruinstraat, Harderwijkerweg, Wilhelminaweg, Molenweg, Burg. Willemsestraat) zal overleg plaatsvinden die tot afspraken moeten leiden. Juist op die punten moet helderheid bestaan, zowel technisch/inhoudelijk als financieel. Dit zijn ook de kernpunten in het model 3.

6. Rol communicatie en Tafel van Tien
Het is belangrijk dat de gemeente en de Tafel van Tien eenheid blijven uitstralen en daarbij aan het plan 3A vasthouden. Contact tussen Statenleden en de leden van de Tafel van Tien is van belang voor de Tafel van Tien. Daardoor kan de Tafel van Tien ook binnen de provincie verantwoordelijkheid zonodig invloed uitoefenen.
Belangengroep Burg. De Bruinstraat vraagt zich af of ze zich buiten de Tafel van Tien om met een voor deze belangengroep specifieke aangelegenheid tot de provincie kan wenden. Formeel kan dat, maar men staat sterker wanneer de Tafel van Tien als geheel zich ook achter dit, door allen erkende deelbelang, schaart.
Bij de leden van de Tafel bestaat de behoefte om steeds als eenheid op te treden. Dit geldt ook voor de problematiek Burg. De Bruinstraat.

De vergadering wordt gesloten en er is gelegenheid om met elkaar na te praten.

Afspraken
- Rond juli 2009 zal een volgende bijeenkomst van de gemeente en de Tafel van Tien-leden plaatsvinden i.v.m. het bestuursakkoord.
- Er wordt naar gestreefd dat de gemeente en de Tafel van Tien circa vier maal per jaar bijeenkomen, voorzover dit zinvol is. Afspraak is wel dat er dan wat te melden moet zijn.
- Suggestie: wat op de bijeenkomsten wordt besproken in de Rhedenaar plaatsen. Ook wordt voorgesteld informatie over de voortgang in de Redenaar op te nemen. Daardoor blijven de bewoners op de hoogte. De gemeente draagt daar zorg voor.
- Voorafgaand aan elke bijeenkomst worden de TvT-leden geïnformeerd over de inhoud van de bijeenkomst

zaterdag 2 mei 2009

Kamervragen SP over Attent/Regina Pacis/Casa Intermezzo én Insula Deï

SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten heeft op 27 maart vragen gesteld over problemen bij verpleeg en verzorgingshuizen. Daarin komen onder andere Attent met de financieringsproblemen rond de nieuwbouw van Regina Pacis en de komende sluiting van Casa Intermezzo aan de orde. Daarnaast vraagt ze naar de situatie bij Insula Deï dat vorig jaar ook al de nodige problemen kende.

Op 29 april kreeg zij antwoord van staatssecretaris Bussemaker . Daaruit blijkt dat het ministerie van Volksgezondheid niet van plan is actie te ondernemen. Ja, zij is op de hoogte van de problemen bij Attent. En ja, zij vindt het niet aanvaardbaar als in 2010 de bewoners van de Casa Intermezzo op straat zouden komen te staan. Maar ze houdt zich verder op de vlakte. Een alternatief voor Casa Intermezzo is er eigenlijk niet maar de regio Arnhem moet er maar uit zien te komen en het huisvestingsprobleem is nu nog niet acuut want er is nog ongeveer twee jaar tijd. De Casa hoeft immers pas in 2010 ontruimd te worden.

Het geduw en getrek over de sluitingsdatum van de Casa is dus volop aan de gang. Volgens mij houdt de staatssecretaris zich hier van de domme. Casa Intermezzo dient in mei 2010 ontruimd te zijn. Dat levert dus geen twéé jaar respijt op maar slechts één jaar.

Zij is ook niet van plan om de Casa te laten inspecteren door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Er zijn volgens haar geen redenen voor. Is dat soms een voorwaarde? Waarom worden instellingen niet op een willekeurig moment geïnspecteerd? Moeten er eerst klachten bij de IGZ binnenkomen? Dan span je het paard wel heel nadrukkelijk achter de wagen. En dan ben je in veel gevallen dus ook al te laat!

Insula Deï had zich vorig jaar ook op de zorg-aandachts-kaart geplaatst. De problemen waren volgens de staatsecretaris vooral een gevolg van de ingebruikname van de nieuwbouw en de inkwartiering van 40 cliënten en een deel van de organisatie van Regina Pacis. De cultuurverschillen tussen de beide organisaties werden aanvankelijk onderschat. (waar hebben we dat eerder gezien?) Kinderziektes dus! Insula Deï mag zich in het tweede kwartaal van 2009 (nu dus) overigens wél verheugen op een inspectie door de IGZ.

De vragen gingen verder over zorgorganisatie Zorgboog in Brabant. Ogenschijnlijk niet relevant voor onze regio maar de Brabantse problemen lijken er wel heel erg veel op. Ook daar verhalen over financiële problemen, een angstcultuur en problemen met de kwaliteit van de zorg. Maar de staatssecretaris steekt liever de kop in het zand en verschuilt zich achter een brief van Zorgboog waarin alles ontkend wordt.

Het blijft gisten in zorgland. Af en toe spatten er wat belletjes aan het oppervlak uiteen. Het wachten is op de grote uitbarsting van de zorgvulkaan. En dat die komt is zeker. Daar hoef je beslist geen helderziende voor te zijn.

Het is een goede zaak dat de SP deze zaken onder de aandacht van de minister brengt. Dan kan die nooit zeggen dat ie er niet van wist.

En..ik kan het niet laten. Dit bericht is toch weer een primeurtje voor Politiek Rheden!

Maar het verbaast me zeer dat de lokale SP nog geen melding van actie van Renske Leijten heeft gemaakt.

Nou hebben ze iets dat betrekking heeft op de gemeente en waar ze zich mee kunnen onderscheiden maar dan lees je er weer niks over!

Wanneer worden jullie wakker SP-ers Liesbeth, Henk en Lyan? Of hebben we hier een gevalletje waarbij de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet? Weet de Rhedense SP ook al niet, net als destijds de Rhedense afdeling van GroenLinks bij het geval Riviersteen/Nimmer Dor, wat de Tweede Kamer-fractie uitspookt?


Ook al bemoeien ze zich daar met je eigen politieke achtertuin!

Onderstaand de vragen van Renske Leijten en de antwoorden van de staatssecretaris Jet Bussemaker.
===============================================================================
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over problemen bij verpleeg- en verzorgingshuizen

Kamerstuk, 29 april 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2923309

29 april 2009

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over problemen bij verpleeg- en verzorgingshuizen.

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht "Verpleeghuis Regina Pacis moet wijken"? 1)

Antwoord 1
Ik heb kennis genomen van het bericht in "de Gelderlander" van donderdag 20 maart jl., waarin wordt gemeld dat het bestuur van verpleeghuis Regina Pacis, dat haar bewoners heeft ondergebracht in tijdelijke huisvesting "Casa Intermezzo", geen toestemming heeft om ook na eind 2010 gebruik te blijven maken van deze voorziening. De bewoners kunnen niet terugkeren naar de oude huisvesting omdat die inmiddels gesloopt is. De situatie is dus onomkeerbaar. Het bestuur heeft mij bij brief van 10 februari 2009 van deze problematiek op de hoogte gesteld.

Vraag 2
Erkent u dat het onacceptabel is wanneer in 2010 180 bewoners op straat komen te staan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 2
Ja, ik vind het niet aanvaardbaar als in 2010 de bewoners van de tijdelijke huisvesting op straat zouden komen te staan. Immers, mensen die over een indicatie beschikken voor zorg inclusief verblijf dienen deze vorm van zorg ook te kunnen ontvangen. Indien er geen oplossing wordt gevonden met betrekking voor de beoogde nieuwbouw voor Regina Pacis, dienen daarom in de regio Arnhem maatregelen te worden genomen om te allen tijde te voorkomen dat de bewoners niet de passende zorg inclusief verblijf kan worden geboden.

Vraag 3
Is er voldoende opvang in de regio voor deze mensen bij andere zorginstellingen? Zijn er wachtlijsten in de regio? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 3
Er is op dit moment niet voldoende opvang voor de bewoners van Casa Intermezzo bij andere zorginstellingen in de regio. Vraag en aanbod zijn momenteel goed op elkaar afgestemd. Er is dus weinig leegstand en er zijn weinig wachtlijsten voor verpleeghuisplaatsen. Casa Intermezzo kan nog ongeveer 2 jaar worden gebruikt. Er is dus nog geen acuut probleem. Wel moet op korte termijn worden onderzocht, indien de nieuwbouw van Regina Pacis niet snel kan starten, welke andere oplossingen kunnen worden geboden. Het is aan het zorgkantoor hier op korte termijn actie op te ondernemen. Ik zal hierover met het zorgkantoor op korte termijn in overleg treden.

Vraag 4
Hoe groot zijn de financiële problemen van Attent, waardoor de nieuwbouw stokt? Bent u bereid te onderzoeken of dit ook de zorg raakt?

Antwoord 4
Voor zover mij bekend spitst de financiële problematiek zich toe op het gegeven dat de oudbouw nog voor een aanzienlijk bedrag in de boeken staat waardoor, zoals de instelling mij heeft gemeld, het verstrekken van financiering voor de nieuwbouw bij de banken op problemen stuit.

Vraag 5
Is de Inspectie bekend met Casa Intermezzo van Innoforte? Zo ja, wat is uw oordeel over de locatie? Zo nee, bent u bereid daar te inspecteren?

Antwoord 5
De Inspectie is bekend met de tijdelijke huisvesting Casa Intermezzo. Het betreft een tijdelijke voorziening waar verschillende zorginstellingen uit de regio Arnhem die verbouwen of nieuwbouw plegen gebruik van maken. De tijdelijke voorziening is onder verantwoordelijkheid van de Stichting Innoforte gerealiseerd voor een periode van vijf jaar. Het toenmalige College Bouw Zorginstellingen heeft dit geëntameerd.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg ziet op dit moment geen inhoudelijke reden om bij locatie Casa Intermezzo van Regina Pacis een inspectiebezoek af te leggen, maar de inspectie verricht in het tweede kwartaal van dit jaar wel een onderzoek naar de kwaliteit van zorg in Insula Deï (zie vraag 7).

Vraag 6
Wat is uw oordeel over de situatie in de instelling Insula Deï, waarover de voorzitter toegeeft dat er sprake was van incidenten? 2)

Antwoord 6
Uit informatie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg is mij gebleken dat de verhuizing naar de nieuwbouw van Insula Deï niet geheel zonder problemen is verlopen. Voor een deel waren deze problemen het gevolg van het feit dat op het moment van de verhuizing de nieuwbouw nog niet in alle opzichten gereed was. Deze problemen zijn inmiddels opgelost. Ook het gegeven dat een deel van het gebouw in gebruik werd genomen door 40 bewoners en een deel van de organisatie van Regina Pacis was debet aan de problemen. De cultuurverschillen tussen de beide organisaties werden aanvankelijk onderschat. De situatie is door het bestuur van de instelling onderkend en men heeft, zoals ook uit het door u genoemde krantenbericht blijkt, stappen gezet om de organisatie weer geheel op orde te brengen.

Vraag 7
Bent u bereid de inspectie te laten onderzoeken of de zorg in Insula Deï op orde is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wilt u de Kamer daarover informeren?

Antwoord 7
De Inspectie verricht in het tweede kwartaal van dit jaar een onderzoek. Tijdens dit bezoek beoordeelt de inspectie de kwaliteit van zorg in Insula Dei. De resultaten van dit bezoek worden - conform reguliere procedure - op de website van de IGZ (www.igz.nl) openbaar gemaakt. Het gedeelte van de nieuwbouw van Insula Deï waar Regina Pacis gebruik van maakt is recent getoetst door de IGZ in het kader van de Bopz aanmerking. Resultaat van dit bezoek is dat deze aanmerking zal worden afgegeven.

Vraag 8
Hoe oordeelt u over de problemen bij de Zorgboog? 3)

Antwoord 8
Hiervoor wijs ik u op het spoeddebat dat ik op 14 april jl. met de Kamer heb gevoerd en de antwoorden op de Kamervragen van Leijten en Agema van dezelfde datum (Kamervragen 2009Z06518, 2009Z06063 en 2009Z05923).

Vraag 9
Wat is uw oordeel over de klacht van de OR dat er bezuinigd is op de zorgverlening en dat er te veel geld wordt uitgegeven aan interim-personeel? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 10
Bent u bereid de OR er op te wijzen dat hij het recht heeft (in de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi)) om de Ondernemingskamer te laten onderzoeken of er sprake is van wanbeheer? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer informeren over de uitkomsten daarvan?

Antwoord 9, 10
Ik heb een brief van 27 maart van de centrale cliëntenraad, de ondernemingsraad, de raad van bestuur en de raad van toezicht van de Zorgboog ontvangen met de volgende passage: "De media wekken de indruk dat de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening schrikbarend achteruit holt, dat de Zorgboogdirectie verkeerde prioriteiten stelt, dat met het vertrek van een van de bestuurders ook de menselijke kant van de zorg is verdwenen, dat er een angstcultuur heerst en dat De Zorgboog kampt met ernstige financiële problemen. Wij, Centrale Cliëntenraad, Ondernemingsraad, Raad van bestuur en Raad van Toezicht, herkennen De Zorgboog niet in dit beeld. En het laat onze medewerkers, vrijwilligers, cliënten en relaties niet onberoerd." De tekst van de volledige open brief is te lezen op www.zorgboog.nl/assets/Poster_open_brief.pdf Uit het bovenstaande blijkt dat er geen aanleiding is te menen dat de OR behoefte heeft aan onderzoek door de Ondernemingkamer. Bovendien is bij de invoering van de WTZi uitvoerig gecommuniceerd met de belanghebbenden. Ik vertrouw er op dat bij Ondernemingsraden van zorginstellingen bekend is wat de rechtsmiddelen zijn die hen ten dienste staan.

Vraag 11
Bent u bereid een onderzoek te (laten) doen onder ondernemingsraden van verzorgings- en verpleeghuizen om een beeld te krijgen over de mate van irritatie over het besteden van zorggeld? Zo ja, wanneer kunt de Kamer over de uitkomsten informeren? Zo nee, waarom gebruikt u dit instrument niet voor uw early warningsystem? Erkent u dat, als er artikelen in kranten verschijnen, het dan eigenlijk al te laat is?

Antwoord 11
Ik acht een onderzoek van de mate van irritatie van ondernemingsraden niet zinvol. Op dit moment wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een early warning systeem. Ik hoop de Kamer voor het zomerreces hierover te kunnen informeren.

1) De Gelderlander, 20 maart 2009
2) De Gelderlander, 20 maart 2009
3) Eindhovens Dagblad, 21 maart 2009: "Verkeerde prioriteiten Zorgboogdirectie"

donderdag 30 april 2009

Koninginnedag 2009

Vandaag is Nederland oranje.
Dankzij hem.
Veel plezier!

Klik op de afbeelding om te vergroten

woensdag 29 april 2009

"In geouwehoer kan je niet wonen" (4)

De Rhedense Woonvisie 2009-2013 gaat ook in op de demografische ontwikkelingen, de samenstelling van de Rhedense bevolking. De woonvisie is daar optimistisch over. Daarin beweert het college dat het aantal huishoudens in de gemeente stabiel blijft. (van 20.036 huishoudens in 2007 tot 20.030 huishoudens in 2020.) Daarbij beroept ze zich op de laatste prognoses van de provincie Gelderland.

Het zal u vast niet verbazen dat ik nogal sceptisch over die “Gelderse prognose” ben. Er zijn namelijk allerlei cijfers over de bevolkingsontwikkeling in de gemeente Rheden via het web te vinden maar nou juist niet een Gelderse prognose van het aantal huishoudens in de gemeente Rheden. Het rapport “Bevolkingsprognose Gelderland 2007” over de verwachte bevolkingsontwikkeling tot 2040 bevat best interessante cijfers maar geen huishoudensprognose per gemeente, laat staan van de gemeente Rheden.

Laten we daarom eens naar bevolkingsprognoses van enkele toonaangevende onderzoeksinstituten kijken. Vandaag staat de Ruimtemonitor van het Planbureau voor de Leefomgeving* op het programma. Het tegelijkertijd verschenen rapport Krimp en Ruimte is op deze ruimtemonitor gebaseerd.

*Het Planbureau voor de Leefomgeving is in mei 2008 ontstaan door een samenvoeging van het Ruimtelijk Planbureau (RPB) en het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP). De Ruimtemonitor en het rapport Krimp en Ruimte zijn in november 2006 verschenen onder de vlag van het RPB

In die Ruimtemonitor staat de gemeente Rheden op de VIERDE plaats (na de Zuid-Limburgse gemeenten Heerlen, Kerkrade en Sittard-Geleen) in het rijtje Nederlandse gemeenten met de grootste absolute afname van het aantal inwoners in de periode 2005-2025 in heel Nederland.

Klik op de afbeelding om te vergroten.


Op onderstaand kaartje is dat nog eens weergegeven, een bevolkingskirmp van 10% - 15%
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ook over het aantal huishoudens hoeft het Rhedense college zich ook geen illusies te maken. Volgens de Ruimtemonitor neemt het aantal huishoudens tussen 2005 en 2025 met 5% - 10% af. (Zie onderstaande kaart).

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Het Planbureau voor het Leefmilieu heeft ook meer recente prognoses van de periode 2008 tot 2025. Dat geeft een iets ander beeld omdat wordt uitgegaan van het jaar 2008 (en niet van 2005) maar ook daar zien we zowel een sterke bevolkingskrimp als een afname van het aantal huishoudens. Het aantal huishoudens blijft in de periode 2009-2014 stabiel maar daarna zet de daling in. In de periode 2014-2020 daalt het aantal huishoudens met ca. 500. In de vijf jaar daarna zullen er nog eens 500 huishoudens minder zijn. Dus in een periode van 10 jaar zal het aantal huishoudens in Rheden met 1000 eenheden krimpen.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Klik op de afbeelding om te vergroten.


De aantallen van het planbureau liggen in de eerstkomende paar jaar dus BOVEN de door de gemeente Rheden gemelde cijfers maar daarna treedt een sterke daling op. Het aantal huishoudens blijft dus zeker niet stabiel in de periode tot aan 2020 zoals de gemeente beweert. Daarna zet de daling trouwens gewoon door.

We zijn er nog niet hoor. Er zijn nog enkel afleveringen te gaan. Met nog meer cijfers.

Dit is de vierde aflevering in de serie "In geouwehoer kan je niet wonen"

Klik op onderstaande link voor de volgende aflevering:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (5)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (6)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (7)

Eerdere afleveringen:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (1)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (2)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (3)

dinsdag 28 april 2009

Regiobode

Door: Adriaan Dolk

“Huis-aan huisbladen gaan wekelijks met miljoenen door de brievenbus, volgestopt met plaatselijk nieuws over politiek, autodealers en sportwedstrijden. Maar hoe zit het met de journalistieke onafhankelijkheid van deze gratis verstrekte lokale kranten?” Hoe groot is de invloed van gemeentebesturen?” (Advertentie geeft gemeente macht - NRC Handelsblad 16 april 2009)

Een door de burgermeester van Utrecht ongewenst artikel werd niet gepubliceerd. De hoofdredacteur van een huis aan huisblad werd gepasseerd door de directeur van de Telegraaf Media Groep (TMG). Journalistieke doodzondes, meent de journalistenvakbond NVJ. De NVJ hekelt de bemoeizucht van veel gemeenten met huis- aan huisbladen. [….} Lokale media moeten de belangen van de lokale democratie behartigen.” Een woordvoerder van het NVJ zegt: “Veel gemeenten denken dat ze zeggenschap over de inhoud van een huis- aan huisblad hebben.”, aldus het artikel.

Concurrent uitgever Wegener (De Gelderlander en Regiobode) heeft over het hele land verspreid 225 huis aan huisbladen met een totale oplage van 7,7 miljoen. Volgens het jaarverslag van Wegener was zij in 2007 marktleider in de huis- aan huisbladen met 68 % van de markt. In de eerste zes maanden van 2007 werd door Wegener 85 miljoen euro omgezet in de huis aan huisbladen

De hoofdredacteur van Wegener heeft “vol verbazing de schermutselingen (bij TMG – AD) waargenomen”. Volgens hem zou bij Wegener zoiets onbestaanbaar zijn. Gelet op de omzet van Wegener in de huis-aan huisbladen gaan bij mij alle bellen rinkelen als een hoog ingeschaald manager, zijn beloning aan de omzet gerelateerd, zulke uitlatingen doet.

Hoogleraar journalistiek en cultuur Frank van Vree: : …. “het is duidelijk dat gemeenten en provincies in toenemende mate invloed proberen uit te oefenen op de lokale media.”

Lector massamedia en digitalisering Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht zegt: “Huis- aan huisbladen blijven vaak op de been door overheidsadvertenties. Daar gaan miljoenen in om. Dan houd je je wel koest als journalist.” (NRC Handelsblad 18 april 2009 - De lokale journalist kijkt wel uit).

Hoeveel betaalt de gemeente eigenlijk op jaarbasis voor publicatie van de Rhedenaar? En is er een protocol bij de gemeente die de journalistieke onafhankelijkheid van de Regiobode garandeert? In hoeverre is gewaarborgd dat de Regiobode de belangen van de lokale democratie behartigt? Het lijkt me een schone taak voor de raad van de gemeente Rheden om eens het naadje van de kous te weten wat betreft de zuiverheid van de gemeentelijke contacten met de Regiobode. Ik zie met belangstelling vragen in een raadsvergadering tegemoet.

Adriaan Dolk, Dieren

maandag 27 april 2009

Phishing mail

Hoedt u voor dit soort mailtjes. Ga er nooit op in en geeft nooit en te nimmer antwoord!

Dit is GEEN mail van uw internetprovider.
Uw internetprovider zal deze informatie nooit aan u vragen.

Het gebrekkige Nederlands en het emailadres van de afzender is op zich al een aanwijzing dat de afzender uit het buitenland komt.

De afzender heeft louter de bedoeling informatie, zoals wachtwoorden, van u te achterhalen!

Klik op de afbeelding om te vergroten


"In geouwehoer kan je niet wonen" (3)

In de gemeente Rheden staat de bouw van 1500 woningen op stapel. Deze zijn in aanbouw of in ontwikkeling.

Wethouder Kuiper daarover in het Streekjournaal: “In de Stadsregio is een tekort van 24.000 woningen. Die 1500 woningen worden over een hele lange periode gerealiseerd. Een deel staat er overigens al. Bovendien is deze omgeving plezierig om in te wonen.”

Wat zegt ie nou eigenlijk? Spreken over een hele lange realisatieperiode, zonder daarover specifiek te worden en tegelijkertijd aangeven dat een deel van die 1500 woningen er al staan. Daar kun je toch geen moer mee.

Dan maar weer terug naar de woonvisie. In een bijlage staan de bouwplannen per woonkern opgesomd. Daaruit blijkt dat er op dit moment 732 woningen in aanbouw zijn of waarvoor de uitvoeringsplannen ver gevorderd zijn. Bovendien zijn daarin een aantal vergevorderde plannen waaronder Nimmer Dor (Laag Soeren), Rhederhof en Riviersteen (Rheden) of Wagenaarplein (Dieren) niet eens meegenomen. Dat van die “hele lange periode” van wethouder Kuiper valt dus wel mee.

Klik op de afbeelding om te vergroten


Arnhem heeft een andere insteek. In De Gelderlander zegt zijn Arnhemse collega Roeland Kreeft: “Voor de komende vijf jaar zijn er in de gemeente Arnhem plannen om zo'n 13.000 woningen te bouwen. Dat is te veel, zeker in de huidige omstandigheden, met een vastgelopen huizenmarkt" en “.. er zitten meer huizen in de pijplijn dan waaraan behoefte is.” In Arnhem trapt men dus op de rem.

Als we het echt over “een langere periode” hebben dan verwacht ik trouwens dat er zelfs meer dan 1500 woningen gebouwd gaan worden. In die woonvisie-bijlage (zie hieronder) waar ik het over heb staan bijvoorbeeld ook een groot aantal locaties in Dieren vermeld waar behoorlijke contingenten woningen zullen/kunnen worden gebouwd waaronder de Traverse. Daarnaast zijn de sportvelden in Rheden en Dieren en het Gazelle-terrein in beeld.

Klik op de afbeelding om te vergroten


Klik op onderstaande links voor de volgende afleveringen:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (4)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (5)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (6)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (7)

Eerdere afleveringen:
"In gehouwehoer kan je niet wonen (1)
"In gehouwehoer kan je niet wonen (2)

zondag 26 april 2009

Laatste der Mohikanen

Suzanne de Lijser probeert zo’n beetje in haar eentje het Streekjournaal journalistiek op de been te houden. De lokale correspondenten zijn de laan uitgestuurd en zij moet maar zien hoe ze het blaadje nog enigszins aantrekkelijk kan houden. Naar ik heb begrepen ook nog eens met zeer beperkte middelen. Geen gemakkelijke opgave. Maar desondanks slaagt ze er bijna wekelijks in om een goed artikel te schrijven. Zo ook afgelopen woensdag.

'n Beetje van de kritiek die ik op de (on)afhankelijkheid van de lokale pers heb moet ik dan ook terugnemen. In ieder geval voor Suzanne.

In haar artikel over de woonvisie klinkt fijntjes kritiek door. Ze papagaait wethouder Kuiper en de afdeling communicatie van de gemeente niet klakkeloos na. Suzanne heeft haar huiswerk gedaan en weet te melden dat de Nota Ruimte ook geldt voor Nimmer Dor en Riviersteen terwijl wethouder Kuiper dat ontkent. Da’s van belang omdat volgens die Nota Ruimte alleen in uitzonderlijke omstandigheden extra nieuwbouw, anders dan voor de lokale bevolking, is toegestaan. Ook merkt ze op dat de middeldure woningen in plan Nimmer Dor onder de noemer “betaalbaar” worden geschaard zodat ze onder de 50/50-regeling goedkoop/duur vallen. De begrippen goedkoop/betaalbaar/duur kunnen dus ook op de helling.

Van de week kreeg ik opnieuw het Streekjournaal op de deurmat. Laten we dat aub zo houden!

Voor de schrijfsels van Suzanne, de laatste der Streekjournaal-Mohikanen.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

zaterdag 25 april 2009

Dicht die tent!

Wedstrijden van Vitesse, Koninginnenacht, Carnaval in Rio, housefeesten en rockconcerten zijn allemaal geen probleem voor Arnhemse ordehandhavers. De kroegen zitten dan vol. Bij speciale gelegenheden ook buiten de normale openingstijden .

Daar hoeft de uitbater van Theothorne die tijdens de Dierense kermis een after-party wilde organiseren niet op te rekenen. Hij moet de tent tijdens de kermis zelfs vervroegd sluiten, tegelijk met de sluiting van de kermis. Ook al neemt ie alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om problemen te voorkomen. ’n Paar extra agenten kunnen er al helemaal niet van af want die zijn al nodig voor de kermis zelf.

En volgens burgemeester Petra is het hier geen Korenmarkt, in haar ogen kennelijk het Sodom en Gomorra van deze streek. Da’s niet alleen weinig vleiend en oncollegiaal naar de Arnhemse burgemeester Krikke maar het maakt ook duidelijk dat je als horecaondernemer weinig in de gemeente Rheden te zoeken hebt. Petra van Wingerden kiest daarmee de makkelijkste weg. Het is voor haar het eenvoudigst om een vergunning te weigeren aan een kroegbaas dan om te zorgen voor aanvullende politieinzet. Ze had dat vorig jaar al gezegd beweert ze. Hoe dan ook, zij laat de ondernemer barsten.

Zij had m.i. ook andere wegen kunnen kiezen. Bijvoorbeeld door bij de raddraaiers van vorig jaar + bijbehorende kliek van tevoren door de politie een huisbezoekje te laten afleggen. Of een briefje thuis te bezorgen zodat die figuren weten dat ze in de gaten worden gehouden en bij het minste geringste in de kraag worden gepakt. Het is mooi meegenomen dat dan gelijk ook hun ouders op de hoogte zijn. Als toegift zouden deze gasten bij nieuwe misdragingen voor volgende evenementen een verblijfsverbod moeten krijgen voor de wijde omgeving van die festiviteiten + een toegangsverbod voor alle horeca in de omgeving. Dan pak je de veroorzakers en is niet degene de dupe die met hard werken z’n brood probeert te verdienen. Maar ja, da’s natuurlijk te omslachtig. Veel te moeilijk. En niet haalbaar, toch?

Denk daar eens over na! Ook in de raadszaal, wil je?

Neem de gasten die de trammelant veroorzaken te grazen! Probeer het in ieder geval.

Het is voor de andere kroegbazen die hun café niet vroeger hoeven te sluiten te hopen dat het daar rustig blijft. Anders krijgen ook zij straks de Zwarte Piet toegeschoven.

vrijdag 24 april 2009

"In geouwehoer kan je niet wonen" (2)

Het is ’n merkwaardig hoe de gemeente met getallen omgaat. Deemoedig erkent ze dat de geplande 1100 woningen in 2010 niet gehaald zullen worden. Geen planningen en geen streefgetallen meer. En ze slaat met de Woonvisie 2009-2013 een nieuwe weg in. Jaja, kwaliteit, duurzaamheid en versterking van de lokale identiteit is nu het streven.

Althans..dat beweert het Rhedense college van B&W.

Voor de periode van de 2009-2013 schat wethouder Kuiper nu een woningbouwproductie van 60 – 80 woningen per jaar. Dat is nog merkwaardiger. Want in de Woonvisie staat slechts enkele zinnen daarboven dat de nieuwbouwplannen die momenteel in uitvoering of voorbereiding zijn uitkomen op zo’n 1500 woningen.

Zouden die bouwplannen dan 20 jaar vergen? Dat gelooft toch geen mens. En volgens mij gelooft wethouder Kuiper dat zelf ook niet. Die bouwplannen worden binnen enkele jaren uitgevoerd. En dan heb je het dus niet over 60 tot 80 woningen per jaar maar over gemiddeld 300 woningen per jaar.

Nieuwbouw is nog steeds de belangrijkste drijfveer.
Deze Woonvisie doet me meer denken aan oude wijn in nieuwe zakken.

Het lijkt er op dat het college zich met deze woonvisie uit een keurslijf wil bevrijden. Bevrijden van meetbare doelstellingen die te gemakkelijk controleerbaar zijn. Zij legt zich niet meer vast op geplande aantallen en, dat is heel belangrijk, ook niet op de verdeling 50% goedkoop-betaalbaar en 50% duur.

Het is nog maar ’n paar jaar geleden dat de kranten volstonden over de lange wachttijden voor huurwoningen. Tien tot vijftien jaar wachttijd was geen uitzondering. Niets horen we er meer over. Zijn die wachtlijsten in de afgelopen vijf/zes jaar als sneeuw voor de zon verdwenen?

Het college krijgt de handen vrij om in te zetten op de duurdere huizentypen zonder al te lastige vragen over 50/50 verdelingen. Ze mag zich van deze Woonvisie minder druk gaan maken om sociale woningbouw. Komt dat nog ’s goed uit! Vooral met het oog op de plannen voor Nimmer Dor en Riviersteen!

Dus..het motto is: zoveel mogelijk woningen bouwen en het dondert niet of dat vooral in de hogere prijsklassen is. Bij voorkeur niet zelfs. Want een hogere WOZ-waarde garandeert een hogere OZB-opbrengst.

En daar draait het tenslotte om: poen voor de gemeentekas. Het miljoenenverlies door het Infarct van Dieren, de verdubbeling van de bouwkosten voor Bloemershof en de centjes voor het Gazelle-avontuur moeten toch ergens vandaan gehaald worden.

Laten we daar eens een begin mee maken zullen ze in het gemeentehuis gedacht hebben. De woonvisie is daarvoor een prima opstapje.

Klik op onderstaande links voor de volgende afleveringen:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (3)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (4)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (5)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (6)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (7)

Klik op onderstaande link voor het eerste deel:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (1)

donderdag 23 april 2009

Lokale journalistiek mist kwaliteit

Door: Bob Bouhuijs

Journalisten van de lokale media laten het vaak na om de provinciale en gemeentelijke politiek kritisch te volgen. Daarentegen pogen overheden middels geraffineerde communicatiestrategieën de journalistieke berichtgeving te beïnvloeden. Deze constatering deden Paul van der Steen en Derk Walters afgelopen zaterdag in het NRC Handelsblad.

De bevindingen van Van der Steen en Walters sluiten naadloos aan bij het bericht dat Theo Kooijmans enkele dagen terug op deze weblog plaatste. Hierin betichtte hij de lokale media in de gemeente Rheden van een volgzame, onkritische houding tegenover het College van B&W. Hoewel Kooijmans hierin gelijk heeft, blijft de vraag hoe deze onprofessionele mentaliteit verklaard moet worden.

Om te beginnen zien we dat tal van uitgevers de laatste jaren bezuinigd hebben op de redactionele slagkracht van hun kranten. Het feit dat het aantal abonnementen afneemt - het abonneebestand vergrijst en jongeren volgen het nieuws via andere kanalen -, is slechts een van de redenen waarom uitgevers investeringen in hun kranten achterwege laten. Het gevolg is een personele onderbezetting op redacties die er toe leidt dat journalisten vaak kiezen voor eenvoudig te verkrijgen nieuws. De doorspitten van ingewikkelde rapporten en het gebruik maken van externe expertise, ter verwerving van kwalitatief betere informatie, heeft geen prioriteit meer. Hier komt nog bij dat sommige lokale kranten liever goede maatjes blijven met het gemeentebestuur omdat de gemeente eveneens een belangrijke adverteerder is.

Dit neemt niet weg dat er nog steeds, ook lokaal, journalistieke parels rondlopen. Zo schrijft Suzanne de Lijser prachtige, kritische artikelen voor het Streekjournaal en heeft Wouter Zaalberg in een recent verleden voor dezelfde krant een aantal mooie achtergrondverhalen geproduceerd. Het is dan ook te eenvoudig voor redacties om zich volledig te verschuilen achter het beleid van het krantenmanagement. Het kritisch volgen van politieke ontwikkelingen is immers eveneens een kwestie van attitude. Een kleine extra investering door het lezen van enkele passages uit een beleidsplan en het stellen van een onverwachte vraag aan een lokale politicus, kan het verschil uitmaken tussen propaganda voor het gemeentelijke beleid en een evenwichtig informatief journalistiek product. Het is juist deze professionele beroepshouding waar het bij veel lokale journalisten aan ontbreekt

woensdag 22 april 2009

"In geouwehoer kan je niet wonen" (1)

Zo’n 25 – 30 jaar geleden zei Jan Schaefer het al : "In geouwehoer kan je niet wonen".

In het voorwoord van de vorige Woonvisie 2003-2007 stond het (niet erg origineel overigens) nog eens op zijn Rhedens: “in nota’s kun je niet wonen”.

Dat is inmiddels wel gebleken. We zijn nu ’n paar jaar verder en de conclusie moet zijn dat het Rhedense woonbeleid de afgelopen jaren heeft gefaald.

In de Woonvisie 2003 legde de gemeente Rheden destijds de nadruk op het tekort aan woningen. Ook kwalitatief stak het woningbestand niet goed in elkaar. Het sloot niet aan op de lokale woningbehoefte. Meest in het oog springend was het tekort aan huur- en koopwoningen voor ouderen. Voor die groep was behoefte aan 800 huurwoningen en 100 koopwoningen. Qua locatie was er vooral een tekort aan woningen in het centrum-dorpse woonmilieu (Velp,Dieren, Rheden).

De Rhedense rekenkamer commissie oordeelde vorige jaar dat de doelen van die woonvisie (te) ambitieus, teveel en te abstracte waren en dat de uitvoering vaak niet aansloot op die doelen. Een andere belangrijke constatering van de rekenkamercommissie is dat de discussie over de haalbaarheid van al die doelen ontbrak. De ondertitel van dat rapport, Fundament op los zand?, laat wat dat betreft aan duidelijkheid niets te wensen over.

De “buitenparlementaire” oppositie tegen diverse bouwplannen (Nimmer Dor, Riviersteen, Aldi, Velperbroek, Hogeweg, Wagenaarplein etc.) heeft er tenslotte voor gezorgd dat het woonbeleid en de visie op wonen opnieuw op de agenda kwam. In ieder geval resulteerde dit in discussie in de raad. Denk aan de door VVD aangezwengelde “hoogbouwdiscussie” waar tenslotte ook andere aspecten bij werden betrokken zoals de bevolkingsontwikkeling en samenstelling op de langere termijn.

In de nieuwe Woonvisie 2009-2013 erkennen B&W dat de ambities te groot waren en niet kunnen worden waargemaakt. De geplande aantallen te bouwen woningen (740 stuks in plaats van 1100 stuks per 2010) worden bij lange na niet gehaald en de 50% “betaalbare” woningen werden er 40%. De achterliggende doelen, het streven naar een evenwichtige bevolkingsopbouw, versterking van de identiteit van wijken en dorpen en het verbeteren van de “toekomstwaarde” van de woningen en de woonomgeving (zeg maar “duurzaamheid”en “leefmilieu/leefbaarheid”) zijn zeker niet gehaald.

Het blijft toch moeilijk om dat ook publiekelijk te erkennen. Wethouder Kuiper geeft er dan ook een positieve draai aan. Van een 'mislukking' wil hij niet spreken. "De doelstelling heeft sterk motiverend gewerkt. Er is een hoger bouwtempo bereikt dan in de jaren ervoor.” (De Gelderlander, 16 april 2009)

Met de nieuwe Woonvisie 2009-2013 wil het gemeentebestuur beter aansluiten bij de actuele Rhedense situatie en ontwikkelingen in de samenleving.

Het is echter de vraag of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Klik op onderstaande links voor de volgende afleveringen:
"In geouwehoer kan je niet wonen" (2)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (3)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (4)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (5)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (6)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (6)
"In geouwehoer kan je niet wonen" (7)