Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 28 december 2010

Op heksenjacht

Door: Adriaan Dolk

In een vlammend betoog trekt mevrouw Rook (u weet wel van de groep Pieper Rook in de gemeenteraad van Rheden) tegen mij ten strijde omdat ik van mening ben dat een uitspraak van de Raad van State over een dakopbouw in de Breukinklaan moet worden gerespecteerd en dat een bestemmingsplan niet al la carte behoort te worden gewijzigd.

Haar vertrouwen in mij is te paard in een stofwolk vertrokken. Waarheen toch? Waarschijnlijk naar een heksenjacht in de middeleeuwen; tenminste dat maak ik uit haar woorden op. Want al die heksen in de middeleeuwen vang je niet met een vlindernetje, dan kan zo’n paard best te pas komen. Dat is scherp gezien van mevrouw Rook.

Maar nu doet het geval zich voor dat ik niet zo erg zit te wachten op het vertrouwen van mevrouw Rook. Dus ik zal dat vertrouwen ook niet zo erg missen. Integendeel ik wens het vertrouwen van mevrouw Rook een goede jacht in de middeleeuwen met een flinke buit aan heksen. Ik ben eigenlijk reuze blij dat haar vertrouwen te paard nu zo ver weg is; ik had me nooit gerealiseerd dat ze me vertrouwde, maar nu ik me daar een voorstelling bij maak, benauwt me dat enigszins.

In het algemeen doe ik niet zo m’n best om het vertrouwen van bestuurders te winnen. Eerlijk gezegd dacht ik tot nu toe dat het omgekeerde het geval zou moeten zijn. Mevrouw Rook zou haar best moeten doen om mijn vertrouwen aan haar zadeltas te binden; want - eens komt de dag - dan heeft ze me nodig om weer in de raad de belangen van de inwoners van Rheden te kunnen behartigen door in de oppositie het college te controleren of misschien wel als wethouder allerlei bestemmingsplannen te wijzigen als het haar zo te pas komt.

Hoe dan ook, ze zal er aan moeten wennen dat zij uitspraken van een hoogste rechtscollege - of het nu de Hoge Raad is of de Raad van State -in zo’n positie respecteert en niet nog eens op haar eigen houtje hoor en wederhoor gaat toepassen. Maar dit terzijde, want dit stukje ging tot nu toe over paarden, voorzover ik nog kan overzien.

Na de laatste verkiezingen kreeg ik mevrouw Rook er ongevraagd bij, maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. En dat paard verdwijnt dan ook nog in een stofwolk richting middeleeuwen. Duidelijk heb ik bij die verkiezingen op het verkeerde paard gewed. Maar troost u mevrouw Rook; er is geen paard zo bont of er zit wel een vlekje aan.

Niettemin, voor iedereen, ook voor die opgejaagde heksen, het paard, de stofwolk en niet te vergeten mevrouw Rook: de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Adriaan Dolk, Dieren

8 opmerkingen:

  1. Bij een plan kan een belangenscan worden uitgevoerd. Inhoudend een buurtconsultatie. Zo kunnen belangen van de omgeving inzichtelijk worden gemaakt. Hierin ligt regierol bij gemeente. Toepassen van buurtconsultatie kan in een intentiebrief aan de initiatiefnemer verteld worden. Zo kan op basis van een belangenscan een afweging worden gemaakt van belangen voor de gemeente, initiatiefnemer en omgeving. Uitkomst van een scan ging/gaat als voorbeeld voor commentaar naar de raad. Zo heeft de raad een extra moment om invulling te geven aan de volksvertegenwoordigende en/of kaderstellende rol van de raad. Betekend in feite dat aan een (locatie)ontwikkeling uitvoering geeft aan de door de raad vastgestelde beleidskaders. Een bestemmingsplanwijziging kan volgen. Dit kan bij een (concrete) bouwaanvraag. Bestemmingsplanwijziging kan van toepassing zijn zoals bij legalisatie.
    M.b.t. Breukinklaan is op initiatief uit de buurt een soort belangenscan gehouden. Direct betrokken waren van het spontane initiatief niet op de hoogte. 18 personen gaven steun.
    Vaak zijn bestemmingsplannen om te legaliseren gewijzigd. Zo gebeurde dat in een klein dorp bij een paardenbak in 2009. Verder bij het illegale gebruik van een bijgebouw aan de Harderwijkerweg. Om een aantal illegale zaken te legaliseren door wijziging bestemmingsplan Landelijk Gebied. Van illegaal naar legaal door aanpassen bestemmingsplan in Velp-Noord. Verder had een (voormalig) raadslid eind 2008 met een illegale naar legale situatie te maken. Onlangs sprak Wim nog met de persoon die wist meteen waar het omging. Bij een pompstation ergens in onze gemeente kwam een legale oplossing. Bovendien is in 2007 door politieke partijen een motie ingediend om een kwestie te legaliseren. Daarenboven is begin 2010 in midden Velp een illegale situatie gelegaliseerd.
    Meer voorbeelden van bestemmingsplanwijziging zijn bij Wim en Magda voorhanden.
    Hiermee is duidelijk dat Breukinklaan totaal niet op zich staat voor bestemmingsplan wijziging. Het is er een van velen. Voorlopig laat ik het hierbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ronduit bespottelijk om als de Raad van State (ons hoogste rechtscollege) gesproken heeft, als Gemeenteraad nog met een belangenscan op de proppen te komen. Het enige dat nog voor
    Gemeenteraad en B&W rest is handhavend op te treden. Maar handhaving komt klaarblijkelijk niet voor in het woordenboek van de Gemeente Rheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem,
    Scan is/was mogelijkheid. Buurt is ver voor RvSt in buurt rond geweest.
    Voor u verstandig uitspraken van bijv. RvSt eens goed te raadplegen waar college's gedwongen worden een nieuw besluit te nemen. U realiseert zich niet dat het college weer geblunderd heeft. Moet burger daarvoor opdraaien? Kan mij niet voorstellen dat u ja zegt. U praat makkelijk want het hemd is schijnbaar niet nader dan de rok. Misschien zou u zoiets moeten gebeuren? Schreeuwt u dan moord en brand? Vaak staan beste stuurlui aan wal. Tot slot wees sportief en noem uw naam. Blijkbaar heeft u het lef niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, anoniem,is (hoogstwaarschijnlijk) niet meer anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Huhhh??????? Ben benieuwd wie dat dan is Wim? Als je A zegt moet je ook B zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim, zijn al die gevallen die achteraf zijn gelegalisieerd ook eerst voorafgegaan door een uitspraak van de Raad van State?
    Als de gemeente fouten heeft gemaakt of verwachtingen heeft egwekt bij de bouwer van het "illegale" bouwsel dan moet m.i. de gemeente in de buidel tasten om de oude situatie te herstellen of om de bezwaarmakers op een nader manier te compenseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wim, wie is dat (voormalige) raadslid bij wie een illegale situatie is gelegaliseerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja Theo, Begrijp dat je dat wil weten. Is een combinatie van herkenbare punten. Er zal een moment zijn dat ik het je zeg. Heb schik. Bouwer beschikte over afgegeven vergunning? Ik ga geen voorbeeldgevallen bij de RvSt natrekken is teveel. En trouwens lukt dat meestal niet omdat niet altijd alle adresgegevens bekend worden gemaakt. Daarnaast is het een helse klus om het uit te zoeken. Het heeft me nu al onnoemelijk veel tijd gekost om voorbeelden boven tafel te krijgen. Zelfs heeft raad eerder zaken opgelost d.m.v. moties zoals nu bij Breukinklaan. Wie het raadslid is kan ik nu nog niet zeggen. Voor jou ook geen vreemde. Iemand anders vroeg het ook kreeg hetzelfde antwoord. Geduld hebben. Ga kaarten nog niet op tafel leggen.

    BeantwoordenVerwijderen