Het programma van de ChristenUnie Voor de Verandering barst ook van oud en
nieuw “gemeente”-nieuws . Uiteraard veel
Jeugd en Gezin, de parel van de ChristenUnie.
Onderweg kwam ik ook ’n paar termen tegen die ik onder de noemt “gemeente”heb
gerangschikt.
Dit zegt de ChristenUnie erover:
· Leefbare buurten: Een specifiek woningtoewijzingbeleid voor wijken, buurten of woningblokken waar de
leefbaarheid onder druk staat. Een strengere aanpak van overlastgevende buren. De dader moet makkelijker uit huis gezet kunnen worden,
zodat niet het slachtoffer zich gedwongen voelt een veilig heenkomen te zoeken.
Daartoe wordt de huurbescherming aangepast.
Het actief betrekken van buurtbewoners bij het werken aan leefbaarheid. In samenwerking met de gemeente en politie, wordt gewerkt
aan de inrichting van de eigen buurt en opgetreden tegen overlast,
verkeersovertredingen, straatvuil, openbaar drank-en drugsgebruik. Een zorgplicht voor corporaties
voor de wijken waar zij een woningvoorraad hebben.
Het opnieuw introduceren van bewonersvouchers voor kleinschalige
projecten in de wijken, om het ‘samen
leven’ in wijken te bevorderen.
· Uit:
Straffen en opnieuw beginnen: Het verblijf in de gevangenis heeft een sterke
negatieve invloed op jongeren. Het is soms nuttiger om straf te gebruiken als
stok achter de deur. Dan maakt de gemeente de afspraak met een jongere om hele
concrete stappen te zetten, om herhaling te voorkomen. Als de jongere zich niet
aan de afspraken houdt kan de straf alsnog uitgevoerd worden. De ChristenUnie
nam al het initiatief voor deze zogenaamde ‘Doe Normaal’-aanpak. Daarbij wordt
de hele omgeving van een jongere gebruikt om een gedragsverandering tot stand
te brengen, ook ouders en de school worden daarbij betrokken.
· Uit: Maatschappelijke opvang: ….. er zijn veel mensen die geen eigen huis
hebben, die rondzwerven of zelfs op straat leven. ……Hoewel steeds meer mensen
die onvrijwillig dakloos waren de weg naar opvang hebben gevonden, vallen nog
steeds veel mensen tussen de wal en het schip. De groep daklozen is zeer
divers: drugsverslaafden, alcoholisten, psychiatrisch patiënten, asielzoekers
zonder opvang, illegalen en zwerfjongeren. De meesten hebben te maken met een
combinatie van problemen. Het beleid voor dak- en thuislozen moet vooral
gericht zijn op re-integratie, nazorg en preventie. Het Rijk en de
gemeenten dragen gezamenlijk zorg voor een landelijk sluitend netwerk van
voorzieningen voor maatschappelijke opvang.
· Ruimte voor religie in de publieke ruimte. Iedereen, christen of niet, heeft de vrijheid
om ook in het publieke domein zijn hart te laten spreken. Ruimte voor religie
in het publieke domein betekent ook dat het gebedshuizen vrij staat om, bijvoorbeeld
door het luiden van klokken, gelovigen naar de eredienst te roepen. De
bevoegdheid om dit nader in te vullen is aan gemeenten.
· De
bestuurlijke inrichting van Nederland blijft in stand. De gemeente is als de
meest nabije bestuurslaag het overheidsloket, met als kerntaak het bedienen van
de directe leefomgeving en het sociale domein. De provincies hebben een
regierol en ontwikkeltaak voor verkeer en vervoer, landschap, recreatie en
natuur. Daarnaast gaat de provincie over het ruimtelijk economisch domein en
het regionale cultuurbeleid. Het Rijk beperkt zich tot kaderstellend nationaal
bestuur en voert alleen die taken zelf uit die van nationaal belang zijn.
Beheerstaken in het fysieke domein worden, waar verantwoord, aan provincies of
gemeenten overgedragen.
· Gemeenten en provincies krijgen een robuust
belastinggebied. Vanwege
democratische verantwoording krijgen gemeenten en provincies meer mogelijkheden
om belastingen te heffen. Dit mag per saldo niet tot lastenverzwaring leiden.
· Herindeling alleen van onderop. Het opschalen van gemeenten of provincies
vindt in beginsel alleen plaats van onderop. Hierbij moet aandacht zijn voor
nabijheid via dorps- en wijkraden en decentrale loketten.
· Minder bestuurlijke drukte. Bestuurlijke samenwerkingsconstructies (zoals
WGR’s) worden stevig ingeperkt en taken worden uitgevoerd door de democratisch
gelegitimeerde bestuurslaag die het beste past qua aard en/of schaal.
· De overheid respecteert ieders levensbeschouwing. Gemeenten en andere overheidsorganen houden
bij publieke handelingen en manifestaties rekening met de levensbeschouwelijke
en religieuze pluriformiteit van de bevolking en gewetensbezwaren van
ambtenaren.
· Uit: Kansrijke jongeren De ChristenUnie heeft zich als gezinspartij onderscheiden door het thema Jeugd en gezin de afgelopen jaren hoog op de politieke agenda te plaatsen. …… Zo ondergaat de jeugdzorg de komende jaren een stelselwijziging, wordt er geïnvesteerd in het voorkomen van schooluitval en het verbeteren van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. …………………. In de jeugdhulpverlening is de focus verlegd van specialistische en verkokerde hulpverlening naar integrale samenwerking rondom multi-probleemgezinnen (één gezin, één plan) en het betrekken van familie en vrienden bij de hulpverlening. Deze ontwikkeling krijgt een impuls door alle provinciale taken binnen de jeugdhulpverlening neer te leggen bij de gemeente, die maatwerk kan leveren omdat zij dichter bij de burgers staat. Inmiddels zijn er in bijna alle gemeenten Centra voor Jeugd en Gezin geopend, om een schakel te zijn bij vroeghulp, preventie en laagdrempelige zorg. Het is een plek waar onderwijs, kinderopvang, zorg, opvoedondersteuning en hulpverlening samenkomen om ouders te helpen bij de opvoeding en waar hulpverleners worden gestimuleerd tot samenwerking.
· Geen sollicitatieplicht voor alleenstaande
bijstandsouders met jonge kinderen. De ChristenUnie wil voorkomen dat deze ouders er niet
meer voor hun kinderen kunnen zijn. Voor alleenstaande bijstandsouders met
kinderen in de leeftijd tot 5 jaar geldt geen sollicitatieplicht, maar een
scholingsplicht. De gemeente kan hen wel helpen met het vinden van een
deeltijdbaan of werk dat vanuit huis gedaan kan worden.
· Uit: Toegankelijke en effectieve jeugdzorg: …….De komende jaren worden taken op het gebied van jeugdhulpverlening
verplaatst van de provincie naar de gemeente……….. Gemeenten
krijgen vrijheid om een nieuw stelsel vorm te geven, waarin meer ruimte komt
voor een professionele inschatting van de situatie en voor oplossingen die
protocollen en kaders te buiten kunnen gaan. Hierbij maken de gemeenten gebruik
van de diversiteit aan hulpaanbod in de jeugdzorg, ook in levensbeschouwelijke
zin. We streven ernaar deze taakoverheveling te koppelen aan de andere geplande
taakoverhevelingen vanuit het Rijk naar de gemeente: de decentralisatie van de
AWBZ en de sociale werkvoorziening (WWnV). Want dan kan er binnen de gemeente
gewerkt worden aan een samenhangende en integrale visie op de preventie van
problemen en het begeleiden van kinderen en jongeren naar zorg, hulpverlening
en werk. Dan kunnen ook de financieringsstromen gebundeld worden. Daarnaast
streven we ernaar dat regio’s waarin het onderwijs en de gezondheidszorg worden
georganiseerd, zoveel mogelijk samenvallen.
· Het
Burgerlijk huwelijk wordt in het gemeentehuis gesloten, vaak met een
uitgebreide ceremonie door een ambtenaar van de burgerlijke stand die geen
nauwe band heeft met het bruidspaar. Niet iedereen zit op deze ceremonie te
wachten. De ChristenUnie wil bruidsparen de keuze geven tussen deze ceremonie
en de optie om het burgerlijk huwelijk te beperken tot een administratieve
handeling bij de balie van het gemeentehuis, waarna het bruidspaar de ceremonie
naar eigen wens en op een eigen tijd buiten het stadhuis vorm kan geven.
· Uit: Meer vrijheid voor scholen: In gemeentes waar
gekozen wordt voor een centraal aanmeldsysteem, mag dit de aanmelding alleen
faciliteren en niet sturen.
Een centraal aanmeldpunt mag de vrije schoolkeuze van ouders en de vrijheid van
de school wat betreft de aanname van leerlingen niet belemmeren.
· Uit: Zorg: betrokken en betrouwbaar: Een grotere rol voor gemeenten: van verzekering naar voorziening met behoud
van kwaliteit.
· Uit: Eigen regie en
zorg in eigen kring: Verdragsrechtelijke erkenning. De ChristenUnie wil het VN-verdrag voor
rechten van mensen met een beperking zo snel mogelijk ratificeren. Zij krijgen
dan meer mogelijkheden om de gelijke behandeling in de praktijk daadwerkelijk
af te dwingen als bijvoorbeeld gemeenten hierin achter blijven.
· Een grotere rol voor gemeenten Van verzekering naar
voorziening. Voor
de meest kwetsbare mensen in onze samenleving die levenslang en levensbreed een
beroep moeten doen op onverzekerbare zorg blijft de AWBZ bestaan. Het is echter
veel doelmatiger een flink deel van de op dit moment via de AWBZ geleverde zorg
voortaan in de vorm van een voorziening onder te brengen in de WMO. De
gemeenten zijn dan verantwoordelijk voor het leveren van deze zorg. Zij kunnen
die zorgvraag samenbrengen met andere voorzieningen, zoals thuiszorg of
vervoer. Zo kan met behoud van kwaliteit met minder geld meer zorg aan meer
mensen worden verleend. Voor specifieke doelgroepen, zoals ernstig
gehandicapten, blijft de aanspraak op AWBZ behouden. Bij de overheveling van
zorgtaken naar de gemeenten, krijgen gemeenten voldoende financiële en
wettelijke ruimte, want complexe wetgeving en gebrek aan tijd om decentralisaties
voor te bereiden zorgen voor een onnodige verhoging van de uitvoeringskosten
voor gemeenten.
· Uit: Overgewicht aanpakken: Bijvoorbeeld
door het Jongeren Op Gezond Gewicht programma uit te breiden, zodat meer
gemeenten zich hierbij kunnen aansluiten……
Niet alleen de crisis
zorgt voor toename van de aanvragen voor schuldhulpverlening, ook de
overheid. De overheid
kort mensen die niet voldoende meewerken op de bijstandsuitkering. Chronisch
zieken en gehandicapten hebben soms te maken met een stapeling van kosten en
eigen bijdragen. En de overheid is een harde schuldeiser: de Belastingdienst,
UWV en gemeente zijn preferente schuldeisers die zonder vonnis van de rechtbank
beslag kunnen leggen op je inkomen. Als je geruime tijd geen zorgverzekering hebt
betaald, worden je premie en een boete ingehouden op je inkomen, krijg je geen
zorgtoeslag meer en leggen incassobureaus en deurwaarders beslag op je inkomen
– en dat alles tegelijk.
· Uitgangspunt
is dat de verantwoordelijkheden teruggelegd moeten worden bij kredietvrager en
kredietverstrekker. Gemeentelijke schuldhulpverlening moet er weer zijn voor
mensen die een sociaal vangnet nodig hebben. De
schuldhulpverlening moet daarom efficiënter en eenvoudiger worden.
· Aflossen, maar niet ten koste van alles. Schuldeisers (ook de overheid) mogen geld
niet zo opeisen dat er onvoldoende middelen overblijven om de meest
noodzakelijke vaste lasten te betalen en er een escalatie van schulden dreigt
plaats te vinden. Ook voor beslaglegging door de overheid is een rechterlijke
toetsing noodzakelijk. Er mag geen beslag gelegd worden op beheerrekeningen
voor cliënten die in een schuldhulptraject zitten. De gemeentelijke overheid
krijgt meer vrijheid om mensen met schulden onder voorwaarden
inkomensondersteuning of kwijtschelding te verlenen.
· Uit: Ruimte: De
inrichting van Nederland is vrijwel geheel tot stand gekomen door menselijk
ingrijpen. De overheid heeft in ruimtelijke ontwikkelingen een belangrijke
kaderstellende taak. Nederland is te divers voor één blauwdruk. Inrichting van
de ruimte vergt aansluiting bij het eigen karakter van landschappen, dorpen en
steden. Daarom is het belangrijk dat ruimtelijke beslissingen op lokaal niveau
worden genomen, dicht bij burgers en bedrijven. De provincies spelen een
regisserende rol, zodat gemeenten in een regio elkaar ruimtelijk versterken en
niet beconcurreren. De Rijksoverheid is alleen aan zet als het gaat om
projecten van nationaal belang.
· Krimpgemeenten en -regio’s In steeds meer regio’s is de komende jaren
geen sprake meer van bevolkingsgroei, maar van bevolkingskrimp. Dit heeft grote
gevolgen voor de leefbaarheid; voorzieningen komen onder druk te staan; de
bedrijvigheid loopt gevaar. Krimp biedt echter ook kansen voor de ontwikkeling
van leefomgeving en milieu, nieuwe bestemmingen voor oude wijken,
bedrijventerreinen en industriegebieden. Lokale overheden moeten in staat
worden gesteld die kansen te grijpen.
· Verantwoorde ruimte voor plattelandsgemeenten. Uitbreidingen van steden en dorpskernen
(‘rode functies’) worden op regionaal niveau afgewogen. Plattelandsgemeenten
krijgen voldoende ruimte om te bouwen voor de eigen bevolkingsaanwas. Gelet op
het nog veel aanwezige groeidenken, wordt daarbij gewaakt voor overproductie in
krimpregio’s en voor het bebouwen van waardevolle landschappen. Clustering van
voorzieningen is nodig om het voorzieningenniveau in krimpgebieden op peil te
houden.
· Krimpen zonder financiële kramp. Krimpregio’s en -gemeenten komen niet voor
opgaven te staan die hun financiële of organisatorische kracht te boven gaan.
Daarom is krimp een belangrijk wegingscriterium voor gemeente- en
provinciefonds. Regio’s die anticiperen op krimp (‘anticipeerregio’s) moeten
gebruik kunnen maken van dezelfde faciliteiten van de Rijksoverheid als de
zogenoemde top krimpregio’s (Noordoost-Groningen, Zeeland en Parkstad Limburg)
· Neem je verlies. Een grote belemmering voor transformatie van
kantoorgebouwen en voor andere vormen van innovatief (ver)bouwen is de
boekwaarde van grond en gebouwen. Die is meestal veel hoger dan de actuele
waarde. Gemeenten, ontwikkelaars en woningcorporaties zullen hun verliezen snel
moeten nemen.
· Ruimte voor innovatief en vraaggericht bouwen. Gemeenten dienen in het bijzonder
woningcorporaties de ruimte te geven om innovatief, vraaggericht en
toekomstvast te kunnen bouwen. Denk hierbij met het oog op de veranderende
samenstelling van de bevolking aan innovatieve concepten als de bouw van twee
kleine starterswoningen die later gemakkelijk zijn samen te voegen tot één
grotere woning.
· Fatsoenlijke fietsparkeervoorzieningen. De mogelijkheid van fietsparkeren bij
voorzieningen en bedrijventerreinen wordt opgenomen in ruimtelijke
ordeningsvoorschriften. Bij stations moeten voldoende en kwalitatief goede gratis
fietsparkeerplekken zijn. Er komt in samenwerking met gemeenten en provincies
een programma om 250.000 extra plaatsen te realiseren tot 2020.
Over
naar de cijfertjes van Keuzes in Kaart Denk erom. Maatregelen komen soms via
een andere weg in de cijfers rapport terecht en uiteraard geldt ook hier dat er
meer maatregelen van invloed zijn op het
functioneren van gemeenten maar onderstaande punten zijn direct aanwijsbaar.
Bij de langdurige zorg wordt de uitvoering van zowel de intramurale als de
extramurale ouderenzorg overgeheveld naar gemeenten. De aanspraken krijgen de
vorm van een voorziening in plaats van een verzekerd recht. Dat wil ook zeggen
dat deze zorg niet uitgevoerd gaat worden door zorgverzekeraars. Mede door het
voorzieningenkarakter kunnen gemeenten meer maatwerk leveren. De ChristenUnie
accepteert dat de zorg in de gemeente anders wordt ingevuld dan in de andere
gemeente. De gehandicaptenzorg en de langdurige GGZ blijven in een romp-AWBZ.
Ook die gaat het karakter van een voorziening krijgen. In totaal levert dit een
besparing op van 1,1 mld euro.
· Bij het lokaal bestuur wil
de ChristenUnie 1,2 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds,
rekeninghoudend met de vermogenspositie van provincies en met gebruikmaking van
benchmarking.
· De uitvoering van zowel de
intra als de extramurale verpleging en verzorging zal worden overgeheveld naar
de gemeenten, waarbij de aanspraken de vorm krijgen van een voorziening in plaats van een verzekerd recht.
De GHZ en GGZ worden ondergebracht in een romp-AWBZ, waarbij de aanspraken de
vorm krijgen van een voorziening. De zorgzwaartepakketten voor de V&V en de
GGZ 4 worden geëxtramuraliseerd. Mede door het voorzieningskarakter kunnen
gemeenten meer maatwerk leveren, zodat een besparing kan worden geboekt van 0,6
mld euro. Dat wil ook zeggen dat de AWBZ niet uitgevoerd gaat worden door de
zorgverzekeraars. Dit levert een besparing op van 0,5 mld euro.
Voor meer informatie
verwijs ik naar de Keuzes in Kaart 2013-2017 en het verkiezingsprogramma van de
ChristenUnie.
================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente?
VVD , PvdA, PVV, CDA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, DPK, 50Plus , VVD Revisited
================================================
Geen opmerkingen:
Een reactie posten