Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 5 september 2012

Wat wil D66 met de gemeente?


In het D66-programma En nu vooruit is “gemeente” vaak opgenomen in een breder verband, soms hele lappen tekst. Die heb ik niet volledig gekopieerd want dan zou ik het halve programma (van 72 pagina’s) hier overnemen. Soms heb ik daarom zinnen (vergezeld van wat context) uit die teksten geplukt. In die gevallen wordt de paragraaf voorafgegaan door het woordje “uit” . Ik hoop dat het voldoende duidelijk is. U kunt er natuurlijk ook het verkiezingsprogramma van de partij op naslaan.  

D66 over gemeenten:   
·     Uit: De kansen van een groene, duurzame economie: …De kansen van een groene, duurzame economie. Markt en maatschappij lopen nu voor op de overheid. In veel Nederlandse steden en gemeenten worden door bedrijven en particulieren al grote stappen  gezet richting verduurzaming…. 


·     Uit: Sociale zekerheid die activeert: ….. D66 wil de sociale zekerheidsregelingen WAJONG, WSW en WWB onder brengen in 1 wet. Uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen aan de slag te krijgen bij reguliere werkgevers. Daarmee laten we mensen meedoen en beperken we tegelijkertijd de instroom in uitkeringen en sociale werkplaatsen. Ook de mogelijkheden van mensen die nu in de oude regelingen zitten worden opnieuw bekeken. Gemeenten gaan de nieuwe wet uitvoeren. Cruciaal is dat zij voldoende middelen krijgen voor begeleiding naar werk.  (Uit: Sociale zekerheid die activeert)
·    Gemeenten krijgen de mogelijkheid volledig zelf te bepalen of winkels ook op zondag open mogen zijn.
·    uit: Europees doen wat Europees moet:  Als iets beter Europees dan nationaal geregeld kan worden, dan doen we dat. De terreinen waar dit bij uitstek voor geldt zijn: buitenlands beleid, defensie, handel, migratie, energie, milieu en bestrijding van internationale criminaliteit.( ……..)  Zaken die het best dicht bij mensen geregeld kunnen worden, zoals onderwijs, zorg, pensioenen en  sociale woningbouw, regelen we in Nederland en in onze gemeenten.
·    Beter onderwijs in een beter schoolgebouw:  D66 wil voor een goed binnenklimaat verouderde scholen renoveren of herbouwen. Gemeenten moeten van D66 het geld dat bestemd is voor onderhuisvesting alleen aan dit doel besteden.
·    Uit Een sterkere Onderwijsinspectie en inzicht voor ouders in kwaliteit .. Om een bewuste schoolkeuze mogelijk te maken moet de nderwijsinspectie de prestaties van scholen inzichtelijk en vergelijkbaar online bekend maken, op gemeentelijk niveau.
·    Uit: Versimpel de relatie tussen scholen en de overheid De onderwijswereld is ingewikkeld georganiseerd. ... Volgens D66 kan dit simpeler. En zal een dergelijke versimpeling leiden tot meer vrijheid en minder regeldruk en rapportages voor scholen en instellingen. Een directere relatie tussen onderwijs en gemeente, regio en Rijk zal ook leiden tot meer flexibiliteit en een snellere afstemming over (lokale) behoeften en vraagstukken.
·       AWBZ hervormen D66 wil de cruciale AWBZvoorziening betaalbaar houden door die terug te brengen tot de kern. D66 wil onderscheid maken tussen wonen, zorg en service. De zorg wordt vergoed. Wonen en service worden niet uit het collectief gefinancierde AWBZ-budget betaald, maar is net als in andere fases van het leven voor eigen rekening. Dit bevordert ook dat mensen langer thuis blijven wonen, wat bijdraagt aan hun geluk en gezondheid. In de uitvoering willen wij gemeenten verantwoordelijk maken voor begeleiding, verzorging en verpleging thuis. Voor verpleging en verzorging die niet meer thuis kan plaatsvinden, worden zorgverzekeraars verantwoordelijk.
·      Kwaliteitscriteria Gemeenten moeten zorgaanbieders selecteren op zowel prijs als kwaliteit. D66 wildat iedere gemeente expliciete kwaliteitscriteria opstelt bij het aanbesteden van zorgcontracten.
·      Uit: Jeugdzorg …. Als er problemen ontstaan die niet door de opvoeders kunnen worden opgelost, moet wel professionele hulp voorhanden zijn, beginnend bij een schoolarts. Als het noodzakelijk is voor het kind, kan deze hulp verplicht worden opgelegd. Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdhulp. D66 steunt deze transitie, omdat professionele hulp en preventie zo dicht mogelijk bij het kind georganiseerd moet zijn. …
·      Uit: Krimp als kans Bevolkingskrimp wordt in grote delen van Nederland de nieuwe realiteit. ……. D66 kiest voor maatwerk per regio en tussen gemeenten. In krimpgebieden wil D66 bijzondere aandacht voor vitale voorzieningen als zorg en onderwijs die van voldoende kwaliteit en voor iedereen toegankelijk zijn en blijven. In plaats van te concurreren om voorzieningen aan te trekken of behouden, moeten gemeenten samenwerken om kwaliteit en toegankelijkheid te waarborgen…..
·    Leegstand voorkomen Om te bereiken dat enkel naar behoefte gebouwd wordt, wil D66 dat gemeenten, maar ook middenbestuur en rijk betere regie voeren en perverse prikkels wegnemen.

In het kleine Nederland, met zijn ruim 400 gemeenten, 27 waterschappen, 12 provincies, een Rijksoverheid en bovendien het lidmaatschap van de EU, is het bestuurlijk druk. Bestuurlijke verantwoordelijkheden overlappen te vaak of zijn onduidelijk. Bestuurders zitten elkaar in de weg. Democratische controle is te vaak onvoldoende geregeld of zelfs afwezig. Hierdoor ontstaan vertragingen, blokkades in besluitvorming, traagheid in uitvoering en weerstand tegen verandering. Hiervan zijn de Nederlanders uiteindelijk de dupe. D66 heeft duidelijke plannen om te komen tot een meer slagvaardig, transparant en meer democratisch bestuur. Wij willen grotere, krachtige gemeenten, het onderbrengen van provincies en waterschappen in het middenbestuur en het verbeteren van de nationale en Europese democratie.

·    Provincies worden landsdelen Provincies zijn een tussenlaag tussen Europa, rijk en gemeenten. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de bestuurlijke drukte. Ook vervullen zij taken die, te kleine, gemeenten niet aankunnen. D66 wil voor provincies enerzijds een focus op kerntaken en aan de andere kant een samenvoeging tot een kleiner aantal, grotere landsdelen, te beginnen met de Randstad. In de Randstad is de behoefte aan betere afstemming tussen grote steden, verschillende provincies en andere gemeenten urgent. Een nieuw kabinet komt na een half jaar met een wetsvoorstel op het Randstadbestuur, met daarin de wijze waarop en de voorwaarden waaronder het randstedelijk gebied – de vierhoek Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Utrecht – een landsdeel wordt. D66 wil dat landsdelen zich concentreren op ruimtelijke, economische en verkeer- en vervoeronderwerpen. Binnen de landsdelen blijft aandacht voor de culturele eigenheid van de oorspronkelijke provincies en er blijven aanspreekpunten in de  afzonderlijke provincies om toegankelijkheid te garanderen. D66 wil de waterschappen laten opgaan in het middenbestuur als uitvoeringsorganisaties. De belastinggrondslag van deze landsdelen wordt samen met die van de gemeenten en het opgaan van de waterschappen opnieuw bekeken.
·    De gemeente versterken Gemeenten krijgen meer en meer taken overgedragen, zoals welzijnsbeleid, grote stedenbeleid, arbeidsmarktbeleid en sociale zekerheid, maar ook zorgtaken van het Rijk, van de provincies en taken van Zelfstandige Bestuursorganen. D66 steunt deze ingezette beweging. Wat efficiënt en effectief dicht bij de burger georganiseerd kan worden brengen wij onder in gemeenten. Alleen krachtige gemeenten kunnen deze opdrachten goed uit voeren. Sommige gemeenten zijn hiervoor te klein. D66 wil daarom dat in elke gemeente getoetst wordt of de gemeente deze taken naar behoren kan uitvoeren. In deze toets wordt onder meer de bestuurs- en financiële kracht gemeten. Er wordt daarbij ook gekeken naar de effectiviteit en het democratisch gehalte van bestaande samenwerkingsverbanden tussen gemeenten. Op basis van deze toets en onder regie van de provincies komen gemeenten met voorstellen tot herindeling. Stap voor stap zal dit leiden tot minder, maar wel krachtige gemeenten. Gemeenteraden zullen in deze grote gemeenten meer beleid zelf en volledig aansturen en controleren. Gemeenten krijgen voor dit opschalingsproces twee jaar de tijd. Om dit mogelijk te maken D66 wil daarom het landelijke herindelingskader herzien. Door deze opschaling wil D66 het aantal te kleine gemeenten terugdringen en het aantal bovengemeentelijke regelingen met zeker 30% verminderden. Om hun uitgebreide taken goed  uit te  kunnen voeren krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en financiële middelen. Om die reden is ook een flinke vergroting van het eigen gemeentelijke belastinggebied noodzakelijk.
·      De burger aan zet Bestuurders op alle niveaus (burgemeester, commissaris van de Koningin, minister-president en EU President) hebben een toenemende beleidsbepalende rol, wat democratische benoeming en controle steeds belangrijker maakt. D66 wil op al deze niveaus door de bevolking gekozen bestuurders die hun eigen kabinet of college samenstellen. D66 wil ook dat burgers op alle niveaus in een vroeg stadium worden betrokken bij besluitvorming en dat de mogelijkheid tot een correctief referendum bestaat. Het is aan de overheid om met behulp van ICT mensen in staat te stellen inspraak en zelfbestuur vorm te geven. Om de kiezer in geval van een politiek conflict tussen college en raad of provinciale staten aan zetvte brengen, moet ook voor gemeentes en provincies een ontbindingsrecht worden ingevoerd. D66 wil ten slotte de invoering van een goede Klokkenluidersregeling, die burgers die misstanden aan de kaak stellen beschermt, en heeft daartoe al een initiatiefwet ingediend.
·      BES-eilanden D66 wil dat Nederland als betrouwbare partner meewerkt aan goed bestuur, capaciteitsopbouw, kennisuitwisseling, digitale burgercommunicatie en financiële weerbaarheid. Voor Bonaire, Saba en Sint-Eustatius draagt Nederland verantwoordelijkheid. De transitie naar bijzondere gemeenten gaat gepaard met de nodige groeistuipen. D66 wil dat Nederland zich constructief en zonder paternalisme opstelt. Daarbij wil D66een digitaal aanspreekpunt voor inwoners van deze zogenaamde BES-eilanden voor vragen, suggesties en klachten over de overheid.
·    Geen D66-ers met dubbelmandaat Volksvertegenwoordigers van D66 krijgen geen dubbelmandaat voor verschillende vertegenwoordigende niveaus. Het lidmaatschap van Tweede of Eerste Kamer, Provinciale Staten en Gemeenteraad dient de aandacht te krijgen die het verdient en niet te worden gecombineerd met een tweede vertegenwoordigende functie.
·     Uit: Financieel kader: doelen, principes en bouwstenen: Bezuinigd wordt er op bestuur door de transitie naar minder provincies en gemeenten en 1 Rijksdienst, via de harmonisatie van kindregelingen, afschaffen gratis schoolboeken en maatschappelijke stages en door het stappen uit het JSF-programma;

Zo…nu eens kijken naar de relatie met het geld. Wat zegt Keuzes in Kaart over  D66 en gemeenten. Bovenstaande maatregelen komen soms via een andere weg in de cijfers terecht en uiteraard geldt ook hier dat er meer  maatregelen van invloed zijn op het functioneren van gemeenten maar onderstaande punten zijn direct aanwijsbaar.

Bij de langdurige zorg wordt de uitvoering van zowel de intramurale, als de extramurale AWBZ, met uitzondering van de langdurige GGZ, overgeheveld naar gemeenten. De aanspraken krijgen de vorm van een voorziening in plaats van een verzekerd recht. Dat wil ook zeggen dat uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars (UAZ) niet doorgaat. D66 accepteert dat de zorg in de gemeente anders wordt ingevuld dan in de andere gemeente.
Mede door het voorzieningenkarakter kunnen gemeenten meer maatwerk leveren, in combinatie met een aanvullende taakstelling op de WMO levert dit een besparing op van 1,6 mld euro. Daarnaast beperkt D66 de aanspraken bij de persoonlijke verzorging en de begeleiding door het verhogen van de norm voor gebruikelijke zorg van 60 naar 90 minuten per week. De huishoudelijke verzorging wordt afgeschaft, voor 50% van de gevallen wordt dit gecompenseerd. Het beperken van het aantal zorguren voor deze drie functies levert een besparing op van 1,2 mld euro. Daarnaast gaat de eigen bijdrage AWBZ voor mensen met een vermogen omhoog. Zij gaan maximaal 90% van de zorgkosten zelf betalen. Dit levert 0,2 mld euro op. D66 verzacht de bezuinigingen op het PGB. Dit betekent een intensivering van 0,2 mld euro. Daarnaast stelt D66 0,1 mld euro binnen de WMO beschikbaar voor extra wijkverpleegkundigen.

·      Bij het lokaal bestuur wil D66 0,7 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds. D66 wil provincies opschalen naar landsdelen en gemeenten samenvoegen.
·       De uitvoering van nagenoeg alle intra en extramurale AWBZ zorg wordt overgeheveld naar gemeenten, waarbij de aanspraken de vorm krijgen van een voorziening in plaats van een verzekerd recht. Dat wil ook zeggen dat uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars (UAZ) niet door gaat. Mede door het voorzieningskarakter kunnen gemeenten meer maatwerk leveren. Daarnaast legt D66 een aanvullende taakstelling op bij de WMO. De langdurige GGZ wordt overgeheveld naar de Zvw, hetgeen geen besparing oplevert. Alle maatregelen tezamen besparen 1,6 miljard in 2017.


Voor meer informatie verwijs ik naar de Keuzes in Kaart 2013-2017 en het verkiezingsprogramma van D66


================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente? 
================================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten