In het D66-programma En nu vooruit is “gemeente” vaak opgenomen in een breder verband, soms hele lappen tekst.
Die heb ik niet volledig gekopieerd want dan zou ik het halve programma (van 72
pagina’s) hier overnemen. Soms heb ik daarom zinnen (vergezeld van wat context)
uit die teksten geplukt. In die gevallen wordt de paragraaf voorafgegaan door
het woordje “uit” . Ik hoop dat het voldoende duidelijk is. U kunt er natuurlijk
ook het verkiezingsprogramma van de partij op naslaan.
D66 over gemeenten:
· Uit: De kansen van een groene, duurzame economie: …De kansen van een groene, duurzame economie. Markt en maatschappij lopen nu voor op de overheid. In
veel Nederlandse steden en gemeenten worden door bedrijven en particulieren al
grote stappen gezet richting
verduurzaming….
· Uit: Sociale zekerheid die activeert: ….. D66 wil de sociale zekerheidsregelingen WAJONG, WSW
en WWB onder brengen in 1 wet. Uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen aan de slag te
krijgen bij reguliere werkgevers. Daarmee laten we mensen meedoen en beperken
we tegelijkertijd de instroom in uitkeringen en sociale werkplaatsen. Ook de
mogelijkheden van mensen die nu in de oude regelingen zitten worden opnieuw
bekeken. Gemeenten gaan de nieuwe wet uitvoeren. Cruciaal is dat zij voldoende
middelen krijgen voor begeleiding naar werk.
(Uit: Sociale zekerheid die activeert)
· Gemeenten
krijgen de mogelijkheid volledig zelf te bepalen of winkels ook op zondag open
mogen zijn.
· uit: Europees doen wat Europees moet: Als iets beter Europees dan nationaal geregeld kan worden, dan doen we dat.
De terreinen waar dit bij uitstek voor geldt zijn: buitenlands beleid,
defensie, handel, migratie, energie, milieu en bestrijding van internationale
criminaliteit.( ……..) Zaken die het best
dicht bij mensen geregeld kunnen worden, zoals onderwijs, zorg, pensioenen
en sociale woningbouw, regelen we in
Nederland en in onze gemeenten.
· Beter onderwijs
in een beter schoolgebouw: D66 wil voor een goed binnenklimaat verouderde scholen
renoveren of herbouwen. Gemeenten moeten van D66 het geld dat bestemd is voor
onderhuisvesting alleen aan dit doel besteden.
· Uit Een
sterkere Onderwijsinspectie en inzicht voor ouders in kwaliteit .. Om een bewuste schoolkeuze mogelijk te maken moet de
nderwijsinspectie de prestaties van scholen inzichtelijk en vergelijkbaar
online bekend maken, op gemeentelijk niveau.
· Uit: Versimpel
de relatie tussen scholen en de overheid De onderwijswereld is ingewikkeld georganiseerd. ...
Volgens D66 kan dit simpeler. En zal een dergelijke versimpeling leiden tot meer
vrijheid en minder regeldruk en rapportages voor scholen en instellingen. Een
directere relatie tussen onderwijs en gemeente, regio en Rijk zal ook leiden
tot meer flexibiliteit en een snellere afstemming over (lokale) behoeften en
vraagstukken.
· AWBZ hervormen D66 wil de cruciale AWBZvoorziening betaalbaar houden
door die terug te brengen tot de kern. D66 wil onderscheid maken tussen wonen,
zorg en service. De zorg wordt vergoed. Wonen en service worden niet uit het
collectief gefinancierde AWBZ-budget betaald, maar is net als in andere fases
van het leven voor eigen rekening. Dit bevordert ook dat mensen langer thuis
blijven wonen, wat bijdraagt aan hun geluk en gezondheid. In de uitvoering
willen wij gemeenten verantwoordelijk maken voor begeleiding, verzorging en
verpleging thuis. Voor verpleging en verzorging die niet meer thuis kan
plaatsvinden, worden zorgverzekeraars verantwoordelijk.
· Kwaliteitscriteria
Gemeenten moeten zorgaanbieders
selecteren op zowel prijs als kwaliteit. D66 wildat iedere gemeente expliciete
kwaliteitscriteria opstelt bij het aanbesteden van zorgcontracten.
· Uit: Jeugdzorg …. Als er problemen ontstaan die niet door de opvoeders
kunnen worden opgelost, moet wel professionele hulp voorhanden zijn, beginnend
bij een schoolarts. Als het noodzakelijk is voor het kind, kan deze hulp
verplicht worden opgelegd. Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdhulp. D66
steunt deze transitie, omdat professionele hulp en preventie zo dicht mogelijk
bij het kind georganiseerd moet zijn. …
· Uit: Krimp als
kans Bevolkingskrimp
wordt in grote delen van Nederland de nieuwe realiteit. ……. D66 kiest voor
maatwerk per regio en tussen gemeenten. In krimpgebieden wil D66 bijzondere
aandacht voor vitale voorzieningen als zorg en onderwijs die van voldoende
kwaliteit en voor iedereen toegankelijk zijn en blijven. In plaats van te
concurreren om voorzieningen aan te trekken of behouden, moeten gemeenten
samenwerken om kwaliteit en toegankelijkheid te waarborgen…..
· Leegstand
voorkomen Om te
bereiken dat enkel naar behoefte gebouwd wordt, wil D66 dat gemeenten, maar ook
middenbestuur en rijk betere regie voeren en perverse prikkels wegnemen.
In het kleine Nederland, met zijn
ruim 400 gemeenten, 27 waterschappen, 12 provincies,
een Rijksoverheid en bovendien het lidmaatschap van de EU, is het bestuurlijk
druk. Bestuurlijke verantwoordelijkheden overlappen te vaak of zijn
onduidelijk. Bestuurders zitten elkaar in de weg. Democratische controle is te
vaak onvoldoende geregeld of zelfs afwezig. Hierdoor ontstaan vertragingen,
blokkades in besluitvorming, traagheid in uitvoering en weerstand tegen verandering.
Hiervan zijn de Nederlanders uiteindelijk de dupe. D66 heeft duidelijke plannen
om te komen tot een meer slagvaardig, transparant en meer democratisch bestuur.
Wij willen grotere, krachtige gemeenten, het onderbrengen van provincies en
waterschappen in het middenbestuur en het verbeteren van de nationale en
Europese democratie.
· Provincies
worden landsdelen Provincies
zijn een tussenlaag tussen Europa, rijk en gemeenten. Zij leveren een
belangrijke bijdrage aan de bestuurlijke drukte. Ook vervullen zij taken die,
te kleine, gemeenten niet aankunnen. D66 wil voor provincies enerzijds een
focus op kerntaken en aan de andere kant een samenvoeging tot een kleiner
aantal, grotere landsdelen, te beginnen met de Randstad. In de Randstad is de
behoefte aan betere afstemming tussen grote steden, verschillende provincies en
andere gemeenten urgent. Een nieuw kabinet komt na een half jaar met een
wetsvoorstel op het Randstadbestuur, met daarin de wijze waarop en de
voorwaarden waaronder het randstedelijk gebied – de vierhoek Amsterdam - Den
Haag - Rotterdam - Utrecht – een landsdeel wordt. D66 wil dat landsdelen zich
concentreren op ruimtelijke, economische en verkeer- en vervoeronderwerpen.
Binnen de landsdelen blijft aandacht voor de culturele eigenheid van de
oorspronkelijke provincies en er blijven aanspreekpunten in de afzonderlijke provincies om toegankelijkheid
te garanderen. D66 wil de waterschappen laten opgaan in het middenbestuur als
uitvoeringsorganisaties. De belastinggrondslag van deze landsdelen wordt samen
met die van de gemeenten en het opgaan van de waterschappen opnieuw bekeken.
· De gemeente
versterken Gemeenten
krijgen meer en meer taken overgedragen, zoals welzijnsbeleid, grote
stedenbeleid, arbeidsmarktbeleid en sociale zekerheid, maar ook zorgtaken van
het Rijk, van de provincies en taken van Zelfstandige Bestuursorganen. D66
steunt deze ingezette beweging. Wat efficiënt en effectief dicht bij de burger
georganiseerd kan worden brengen wij onder in gemeenten. Alleen krachtige
gemeenten kunnen deze opdrachten goed uit voeren. Sommige gemeenten zijn
hiervoor te klein. D66 wil daarom dat in elke gemeente getoetst wordt of de
gemeente deze taken naar behoren kan uitvoeren. In deze toets wordt onder meer
de bestuurs- en financiële kracht gemeten. Er wordt daarbij ook gekeken naar de
effectiviteit en het democratisch gehalte van bestaande samenwerkingsverbanden
tussen gemeenten. Op basis van deze toets en onder regie van de provincies
komen gemeenten met voorstellen tot herindeling. Stap voor stap zal dit leiden
tot minder, maar wel krachtige gemeenten. Gemeenteraden zullen in deze grote
gemeenten meer beleid zelf en volledig aansturen en controleren. Gemeenten
krijgen voor dit opschalingsproces twee jaar de tijd. Om dit mogelijk te maken
D66 wil daarom het landelijke herindelingskader herzien. Door deze opschaling
wil D66 het aantal te kleine gemeenten terugdringen en het aantal
bovengemeentelijke regelingen met zeker 30% verminderden.
Om hun uitgebreide taken goed uit
te kunnen voeren krijgen gemeenten meer
beleidsvrijheid en financiële middelen. Om die reden is ook een flinke
vergroting van het eigen gemeentelijke belastinggebied noodzakelijk.
· De burger aan
zet Bestuurders
op alle niveaus (burgemeester, commissaris van de Koningin, minister-president
en EU President) hebben een toenemende beleidsbepalende rol, wat democratische benoeming
en controle steeds belangrijker maakt. D66 wil op al deze niveaus door de
bevolking gekozen bestuurders die hun eigen kabinet of college samenstellen.
D66 wil ook dat burgers op alle niveaus in een vroeg stadium worden betrokken bij
besluitvorming en dat de mogelijkheid tot een correctief referendum bestaat.
Het is aan de overheid om met behulp van ICT mensen in staat te stellen
inspraak en zelfbestuur vorm te geven. Om de kiezer in geval van een politiek
conflict tussen college en raad of provinciale staten aan zetvte brengen, moet
ook voor gemeentes en provincies een ontbindingsrecht worden ingevoerd. D66 wil
ten slotte de invoering van een goede Klokkenluidersregeling, die burgers die
misstanden aan de kaak stellen beschermt, en heeft daartoe al een initiatiefwet
ingediend.
· BES-eilanden D66 wil dat Nederland als betrouwbare partner meewerkt
aan goed bestuur, capaciteitsopbouw, kennisuitwisseling, digitale
burgercommunicatie en financiële weerbaarheid. Voor Bonaire, Saba en
Sint-Eustatius draagt Nederland verantwoordelijkheid. De transitie naar
bijzondere gemeenten gaat gepaard met de nodige groeistuipen. D66 wil dat
Nederland zich constructief en zonder paternalisme opstelt. Daarbij wil D66een
digitaal aanspreekpunt voor inwoners van deze zogenaamde BES-eilanden voor
vragen, suggesties en klachten over de overheid.
· Geen D66-ers
met dubbelmandaat Volksvertegenwoordigers
van D66 krijgen geen dubbelmandaat voor verschillende vertegenwoordigende
niveaus. Het lidmaatschap van Tweede of Eerste Kamer, Provinciale Staten en
Gemeenteraad dient de aandacht te krijgen die het verdient en niet te worden
gecombineerd met een tweede vertegenwoordigende functie.
· Uit: Financieel kader: doelen, principes en bouwstenen: Bezuinigd
wordt er op bestuur door de transitie naar minder provincies en gemeenten en 1 Rijksdienst,
via de harmonisatie van kindregelingen, afschaffen gratis schoolboeken en
maatschappelijke stages en door het stappen uit het JSF-programma;
Zo…nu
eens kijken naar de relatie met het geld. Wat zegt Keuzes in Kaart over D66 en gemeenten. Bovenstaande maatregelen
komen soms via een andere weg in de cijfers terecht en uiteraard geldt ook hier
dat er meer maatregelen
van invloed zijn op het functioneren van gemeenten maar onderstaande punten
zijn direct aanwijsbaar.
Bij de langdurige zorg wordt de uitvoering van zowel de intramurale, als de
extramurale AWBZ, met uitzondering van de langdurige GGZ, overgeheveld naar
gemeenten. De aanspraken krijgen de vorm van een voorziening in plaats van een
verzekerd recht. Dat wil ook zeggen dat uitvoering van de AWBZ door
zorgverzekeraars (UAZ) niet doorgaat. D66 accepteert dat de zorg in de gemeente
anders wordt ingevuld dan in de andere gemeente.
Mede door het voorzieningenkarakter kunnen gemeenten meer
maatwerk leveren, in combinatie met een aanvullende taakstelling op de WMO
levert dit een besparing op van 1,6 mld euro. Daarnaast beperkt D66 de
aanspraken bij de persoonlijke verzorging en de begeleiding door het verhogen
van de norm voor gebruikelijke zorg van 60 naar 90 minuten per week. De
huishoudelijke verzorging wordt afgeschaft, voor 50% van de gevallen wordt dit gecompenseerd.
Het beperken van het aantal zorguren voor deze drie functies levert een besparing
op van 1,2 mld euro. Daarnaast gaat de eigen bijdrage AWBZ voor mensen met een
vermogen omhoog. Zij gaan maximaal 90% van de zorgkosten zelf betalen. Dit
levert 0,2 mld euro op. D66 verzacht de bezuinigingen op het PGB. Dit betekent
een intensivering van 0,2 mld euro. Daarnaast stelt D66 0,1 mld euro binnen de
WMO beschikbaar voor extra wijkverpleegkundigen.
· Bij het lokaal bestuur wil
D66 0,7 mld euro korten op het gemeente- en provinciefonds. D66 wil provincies
opschalen naar landsdelen en gemeenten samenvoegen.
· De uitvoering van nagenoeg
alle intra en extramurale AWBZ zorg wordt overgeheveld naar gemeenten, waarbij
de aanspraken de vorm krijgen van een voorziening in plaats van een verzekerd
recht. Dat wil ook zeggen dat uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars
(UAZ) niet door gaat. Mede door het voorzieningskarakter kunnen gemeenten meer
maatwerk leveren. Daarnaast legt D66 een aanvullende taakstelling op bij de
WMO. De langdurige GGZ wordt overgeheveld naar de Zvw, hetgeen geen besparing
oplevert. Alle maatregelen tezamen besparen 1,6 miljard in 2017.
Voor meer informatie
verwijs ik naar de Keuzes in Kaart 2013-2017 en het verkiezingsprogramma van D66.
================================================
Wat wil de andere politieke partijen met de gemeente?
VVD , PvdA, PVV, CDA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, DPK, 50Plus , VVD Revisited
================================================
Geen opmerkingen:
Een reactie posten