Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 september 2007

Hart van Dieren... 8-MIN VAN DE BAAN

De ACHT-MIN VARIANT is VAN DE BAAN. Bij ongewijzigde uitvoering van de plannen zou er voor Hart van Dieren een tekort van 40 (VEERTIG) MILJOEN euro ontstaan.
De stuurgroep heeft daarop de plannen voor de 8-min variant afgeblazen.


Vanmiddag gaf de stuurgroep Hart van Dieren bestaande uit Marijke van Haaren (provincie Gelderland), Jan Bart Wilschut (gemeente Rheden) en Cees de Vries (ProRail) een persconferentie.
Mij werd direct de mond gesnoerd. Alleen de pers mocht vragen stellen. Op een enkele uitzondering na waren de vragen niet zo heel kritisch. Daar kwam de HvD-troika goed mee weg. De Vries van ProRail was zelfs te laat op de persconferentie. Tja, het verkeer hè.

Om de acht-min variant uit te kunnen voeren is 40 miljoen euro meer nodig dan begroot. Dat gaan ze dus niet doen. Volgens van Haaren was dit de mooiste en duurste variant uit de alternatievenstudie. De komende drie tot zes maanden wordt uitgezocht wat er dan wel mogelijk is voor het budget van 107 miljoen. (de businesscase van 2005 had het over 104,5 miljoen). Per eind 2007 zal al 15 miljoen zijn uitgegeven.

Daarmee is de acht-min variant van de baan. Niet dat ik er rouwig om ben maar het is nu onduidelijk wat er uit de vervolgstudie gaat komen. Dat zal in ieder geval een veel simpeler oplossing zijn. Misschien wel het oorspronkelijke voorstel van de rijksoverheid voor een drietal viaducten. Om de rijksbijdragen van de verschillende ministeries niet kwijt te raken zullen delen van het plan zoals een ecoduct toch een plaats moeten krijgen. Er is inmiddels contact geweest met minister Gerda Verburg van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). Dus ik denk dat er toch iets aan de hand is met het ecoduct voor Hof te Dieren. De andere belangrijkere ministeries van VROM (twee ministers, Jaqueline Cramer (Ruimte en Milieu) en Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie)) en V&W (Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings) werden niet genoemd.

Op een vraag van de heer Maarten Vreugdenhil van het Streekjournaal of door personen of actiegroepen ingediende plannen een kans maken werd geantwoord dat deze waarschijnlijk niet opnieuw bekeken zouden worden. Ze voldeden immers niet aan de randvoorwaarden die door de ministeries zijn gesteld. Ik vraag het me af. Misschien is er toch een mogelijkheid voor een Roskam-achtig plan.

Autotunnel samen met een verdiept spoor is waarschijnlijk niet mogelijk. De vraag of de spoorbak of de autotrunnel zou vervallen kon door Cees de Vries van ProRail ook niet beantwoord worden. Viaducten over of onder het spoor zijn wel goedkoper dan de huidige plannen.

De provincie is ook niet van plan om meer geld uit te trekken voor Hart van Dieren. Vreemd. De provincie haalt tientallen miljoenen binnen via het NUON en de provinciale opcenten maar de hand blijft op de knip.

Op een vraag of uitstel ook afstel betekent werd geantwoord dat men nog niet zover is. Maar van Haaren “gaat er wel voor”. Dat gevaar zit er dus wel in. Er komt een moment dat het geld wordt teruggetrokken. Maar dat soort uitspraken zijn we inmiddels wel gewend. Wanneer beseft deze regent dat zij er namens de bevolking zit!

Jan Bart Wilschut zat er een beetje verloren bij. Gevraagd naar het bouwvolume dat in het streefbeeld werd gepresenteerd antwoordde hij dat dit bouwvolume zeker niet het volume van het streefbeeld zou overschrijden. Hij benadrukte dat dit streefbeeld in samenwerking met onder andere bewoners van Dieren tot stand was gekomen.

Tot zover de (non-)plannen. Onzekerheid alom. Kijken hoe Politiek Rheden hiermee omgaat.

2 opmerkingen:

  1. We hebben als D66 Gelderland direct na de persconferentie een spoeddebat aangevraagd. Onze conclusie: De bestuurlijke controle heeft hier gefaald. De vraag is dan ook of dit niet net zo goed bij andere provinciale projecten zou kunnen gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed, Martijn. Ben benieuwd.
    Graag een seintje als bekend is wanneer dit debat plaatsvindt.
    De bestuurlijke controle heeft zowel op provinciaal als op gemeentelijk niveau gefaald. Zie ook mijn nieuwe bericht Hart van Dieren... 40 miljoen tekort, wie verantwoordelijk?

    Mmm....goede actie van D66!

    BeantwoordenVerwijderen