Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 26 juni 2024

Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vragen 14 en 15)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 14 en 15

De vragen 16 t/m 18 vindt u hier

14         

P12 - Participatiewet: minimaliseren instrumenten en inzet P-wet voor doelgroepen die moeilijk aan het werk komen (192k)

 

Kunt u aangeven welke effect dit op deze doelgroepen dit zal hebben?  Wat gebeurt er met deze mensen?

Door afschaling van de genoemde inzet en/of instrumenten zullen inwoners minder actief zijn, zich niet ontwikkelen en de stap naar werk niet zetten of hun werk minder kunnen behouden. Dit heeft veel negatieve maatschappelijke impact. Inwoners leven minder gezond, krijgen een kleiner netwerk, hebben meer zorgvragen en

meer inwoners kampen met geldzorgen (zeker als ook in minimaregelingen wordt geschrapt), geen uitstroom en15 / 57

doorstroom naar bemiddeling en dit drukt op het BUIG budget.

 

Hiernaast kan er een grotere vraag naar Wmo begeleiding omdat inwoners langer thuis zitten.

1. Geen vrijwilligerswerk voor klantgroep participatie

Inwoners zijn minder actief met diverse negatieve

gevolgen (zie boven). Bovendien zullen maatschappelijke organisaties de daling in vrijwilligers gaan merken.

 

2. Beperking van re-integratie instrumenten Empowerment (o.a.)

 

3. Minder (gerichte) ontwikkeling van

werknemersvaardigheden. Inwoners zitten langduriger thuis, met name mensen met een specifieke ontwikkelingsvraag. Hogere kans op uitval op werk en op herinstroom in de uitkering. Minder activiteit onder inwoners met diverse negatieve gevolgen (zie boven).

 

Trajectbegeleiding en afschaling jobcoaching (nieuwe

doelgroep) Kwetsbare doelgroep (arbeidsbeperkten mét arbeidsvermogen) vindt minder snel een baan, minder inwoners aan het werk en dus thuis (zeker met afschaling vrijwiligerswerk & participatie), minder duurzame plaatsingen wegens missen passende begeleiding. Meer uitval op werk en meer herinstroom in de uitkering.

 

4. WSP / personeel bemiddeling

WSP – uitgewerkt in ander ombuigingsvoorstel (MGR).

Snijden in personeel maakt dat mensen met actueel

arbeidsvermogen, zeker degenen die meer tijd &

aandacht nodig hebben, minder aan het werk kunnen

Hiernaast een mogelijke negatieve financiele impact

omdat uitstappen of afschalen WSP meer kan kosten dan in stand houden.

 

5. Begeleiding & loonkosten Beschut werk

Meest kwetsbare groep met arbeidsvermogen komt thuis te zitten of op een niet-passende dagbestedingsplek, ontvangt uitkering ipv loon / begeleiding en is op langere termijn niet meer naar werk te begeleiden (wegens verlies vaardigheden).

 

6. Reiskosten

Reiskosten onder strengere criteria maakt dat inwoners in een financieel zeer kwetsbare positie niet naar reintegratie of werk kunnen reizen, waardoor ontwikkeling & uitstroom wordt belemmerd. Werkt ook stressverhogend en de slagingskans op werk dus lager:

 

meer kans op uitval op werk. Dit effect wordt vergroot als we ook bezuinigen op minimaregelingen.

15.       

P12 - Stopzetten project activerend werk (179k)

 

Hoeveel mensen treft dit?

Meetdatum april 2024 zijn het 32 inwoners.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten