De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen.
Onderstaand de vragen 14 en 15
De vragen 16 t/m 18 vindt u hier
14 |
P12
- Participatiewet: minimaliseren instrumenten en inzet P-wet voor doelgroepen
die moeilijk aan het werk komen (192k)
|
Kunt u aangeven welke effect dit op deze doelgroepen dit zal
hebben? Wat gebeurt er met deze
mensen? |
Door afschaling van de genoemde inzet
en/of instrumenten zullen inwoners minder actief zijn, zich niet ontwikkelen
en de stap naar werk niet zetten of hun werk minder kunnen behouden. Dit
heeft veel negatieve maatschappelijke impact. Inwoners leven minder gezond,
krijgen een kleiner netwerk, hebben meer zorgvragen en meer inwoners kampen met geldzorgen
(zeker als ook in minimaregelingen wordt geschrapt), geen uitstroom en15 / 57 doorstroom naar bemiddeling en dit drukt
op het BUIG budget.
Hiernaast kan er een grotere vraag naar
Wmo begeleiding omdat inwoners langer thuis zitten. 1. Geen vrijwilligerswerk voor
klantgroep participatie Inwoners zijn minder actief met diverse
negatieve gevolgen (zie boven). Bovendien zullen
maatschappelijke organisaties de daling in vrijwilligers gaan merken.
2. Beperking van re-integratie
instrumenten Empowerment (o.a.)
3. Minder (gerichte) ontwikkeling van werknemersvaardigheden. Inwoners zitten
langduriger thuis, met name mensen met een specifieke ontwikkelingsvraag.
Hogere kans op uitval op werk en op herinstroom in de uitkering. Minder
activiteit onder inwoners met diverse negatieve gevolgen (zie boven).
Trajectbegeleiding en afschaling
jobcoaching (nieuwe doelgroep) Kwetsbare doelgroep
(arbeidsbeperkten mét arbeidsvermogen) vindt minder snel een baan, minder
inwoners aan het werk en dus thuis (zeker met afschaling vrijwiligerswerk
& participatie), minder duurzame plaatsingen wegens missen passende begeleiding.
Meer uitval op werk en meer herinstroom in de uitkering.
4. WSP / personeel bemiddeling WSP – uitgewerkt in ander
ombuigingsvoorstel (MGR). Snijden in personeel maakt dat mensen
met actueel arbeidsvermogen, zeker degenen die meer
tijd & aandacht nodig hebben, minder aan het
werk kunnen Hiernaast een mogelijke negatieve
financiele impact omdat uitstappen of afschalen WSP meer
kan kosten dan in stand houden.
5. Begeleiding & loonkosten Beschut
werk Meest kwetsbare groep met
arbeidsvermogen komt thuis te zitten of op een niet-passende
dagbestedingsplek, ontvangt uitkering ipv loon / begeleiding en is op langere
termijn niet meer naar werk te begeleiden (wegens verlies vaardigheden).
6. Reiskosten Reiskosten onder strengere criteria
maakt dat inwoners in een financieel zeer kwetsbare positie niet naar
reintegratie of werk kunnen reizen, waardoor ontwikkeling & uitstroom
wordt belemmerd. Werkt ook stressverhogend en de slagingskans op werk dus lager:
meer kans op uitval op werk. Dit effect
wordt vergroot als we ook bezuinigen op minimaregelingen. |
15. |
P12
- Stopzetten project activerend werk (179k)
|
Hoeveel mensen treft dit? |
Meetdatum april 2024 zijn het 32 inwoners. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten