Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 26 juni 2024

Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (laatste vragen (55-64))

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de laatste vragen, de vragen  55 t/m 64


55.       

P32 –Regionale samenwerking   en internationale betrekkingen

Welke kosten worden gemaakt voor internationale samenwerking en betrekkingen?

Het programma met de VNGI is kostenneutraal. De VNGI vergoedt de kosten.

56.       

P38 – Bestuur & Organisatie – Externe inhuur kost 25,1 % van de loonsom. 

Wat is de totale loonsom van de gemeente Rheden inclusief externe inhuur?    

De loonsom bedraagt in totaal € 33.493K voor vaste en tijdelijke formatie

57.       

P38 – Bestuur & Organisatie – Externe inhuur kost 25,1 % van de loonsom. 

Hoeveel fte externe inhuur betreft dit?

We rekenen niet in fte maar in bedragen die hiermee gemoeid zijn. Bij 25% komt dit grofweg uit op € 8.373K.

58.       

P36/P38– Bestuur & Organisatie – Herijking balans formatie en bezetting (0,72 M oplopend tot 1,15m) en Externe inhuur kost 25,1 % van de loonsom.  Voorstel is om dit met 50% te reduceren.

In de toelichting Herijking balans formatie en bezetting staat het “reduceren van de (kosten van) externe inhuur met 50%” . De meest conservatieve berekeningen van die reductie komen ver boven de genoemde  ombuigingsbedragen uit. Waarom is dit niet verwerkt in de Herijking balans formatie en bezetting  of elders in d ombuigingen?

Een aanzienlijke inzet van inhuur levert een overschrijding van het personeelsbudget op, omdat inhuur duurder is dan vaste medewerkers. Het is niet zo dat het (personeels)budget omlaag kan alleen door minder in te huren.

59.       

P38 – Bestuur & Organisatie – Reductie van de urencapaciteit aan wethouders vanaf 2026.

Is dit een grap? Hoe realistisch is dit voorstel?  

Het is een optie, daarom is het opgeschreven. Zoals tijdens de raadsbehandeling aangegeven is dit mogelijk niet realistisch. Kostenreductie zou 140k zijn.

60.       

P38 – Bestuur & Organisatie – Licentie werkplekapp opzeggen?

Leidt zijn de effecten van het opzeggen van deze app op de flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit en daarmee de kosten van het werk?

De verwachting is dat dit niet direct invloed heeft op de flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit en daarmee de kosten van het werk. Met andere woorden de kosten van de werkplekapp wegen niet op tegenover de baten.

61.       

P38 – Bestuur & Organisatie – Beperken van het aantal steunraadsleden

 

Wat zijn de jaarlijkse kosten op dit moment?

De jaarlijkse kosten voor bestuur bedragen de komende jaren 2.580.000. Deze bestaan uit de kosten voor Raad, College en griffie. Per (steun)raadslid zijn de vergoedingen ongeveer 12,5k per jaar (euro 1.503,12 per maand).

62.       

P39 – Bestuur & Organisatie – Vervallen dotatie algemene reserve 

 

Vindt u met het doorvoeren van deze ombuiging het acceptabel dat weerstandsvermogen en solvabiliteitsratio verder worden aangetast en onder kritische grens dreigen uit te komen?

We achten het in de huidige situatie niet mogelijk om vast te houden aan de ambitie om de algemene reserve elk jaar met € 1 miljoen te versterken. Met een positief saldo van € 0,27 miljoen is de groei van ons weerstandsvermogen en de verbetering van

de solvabiliteitsratio minder dan beoogd, maar nog steeds een verbetering.

63.       

P41 – Uitgangspunten en kaders – aanbeveling 3

 

Betekent dit dat de raad niet meer geïnformeerd wordt over de inzet (ook financieel) voor bestaande doelen (going concern)?

 

Nee, de doelen blijven betrekking hebben op wat we altijd al doen (“going concern”) en wat de additioneel gaan doen (“groing concern”).

64.    

P45 – Reserves en voorzieningen - “Nota herziening Reserves sen Voorzieningen”

 

Wat is de reden dat de “Nota herziening Reserves en Voorzieningen” opnieuw wordt uitgesteld?

We achten het in de huidige situatie niet mogelijk om vast te houden aan de ambitie om de algemene reserve elk jaar met € 1 miljoen te versterken. Met een positief saldo van € 0,27 miljoen is de groei van ons weerstandsvermogen en de verbetering van de solvabiliteitsratio minder dan beoogd, maar nog steeds een verbetering. De storting passen we weer toe m.i.v. 2026. In de jaren 2026 t/m 2028 is in de gepresenteerde meerjarensaldi een jaarlijkse storting van € 1 mln aan de algemene reserve verwerkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten