De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen.
Onderstaand de vragen 35 t/m 44
De vragen 45 t/m 54 vindt u hier.
35.
|
P21 – tekst “In het
regeerakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen ondergebracht gaan
worden met een korting van 10%. Voor Rheden zou dit beteken dat er ongeveer
een ton minder te besteden is aan uitvoeringskosten.”
|
Het
bedrag van 100k zie ik niet terug in de tabel. Graag uitleg,
|
Dit klopt. We
hebben het dit bedrag voor nu vooral als risico benoemen omdat de exacte
effecten van het regeerakkoord nog
niet duidelijk zijn
|
36.
|
P21 – tekst “Voor
de duurzaamheidsagenda kunnen we niet langer geld uit eigen middelen blijven
inzetten. Voor 2024 levert dit een besparing op van 279K en voor 2025
een besparing van 422K. “
en “Dit betekent
dat de maximale incidentele besparing €350.000 per jaar zou bedragen voor
twee jaar.”
|
Het
bedrag van 422k zie ik niet terug in de tabel. Of bevat de tekst verkeerde
jaartallen. Graag tabel aanpassen.
|
De tabel en de
tekst zijn inderdaad niet eenduidig en leveren verwarring . Wij zullen deze
richting de begroting aanpassen.
De voorgestelde
ombuiging is als volgt:
• In 2024 is er
geen wijziging
• In 2025 gaat het
om een ombuiging van 279.00.000 euro (0,28)
• In 2026 gaat het
om een ombuiging van 432.000 euro (0,43)
Gemiddeld gaat het
over 2025 en 2026 om 711.000 (gemiddeld 355.000 per jaar). Dit is tekstueel
afgerond op € 350.000.
|
37.
|
P21 – tekst en “Dit betekent
dat de maximale incidentele besparing €350.000 per jaar zou bedragen voor
twee jaar.”
|
Het
bedrag van 350k zie ik niet terug in de tabel. Waarom niet?
|
In de tabel staan de daadwerkelijk jaarbedragen voor 2025 en 2026. Deze komen gemiddeld genomen uit op 355k (zie ook vraag 64). Dit is tekstueel afgerond op € 350.000.
|
38.
|
P22- Leefomgeving –
Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling.
|
In de
begroting staat voor het jaar 2025 een bedrag van € 2.477.000,- aan lasten
Checkvraag: klopt dit? Zo nee hoe hoog zijn de lasten voor dit thema in de
jaren 2025-2028 dan wel?
|
De lasten voor dit thema zijn voor de gevraagde jaren in onderstaande tabel opgenomen. Hierin zijn de effecten van de kadernota 2025 nog niet verwerkt. 2025 : 2.466.706 2026 : 2.084.463 2027 : 2.084.463 2028 ; 2.084.463
|
39.
|
P22-
Leefomgeving – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling.
|
Hoeveel inzet (fte + financieel) vergt project Transformatie
Haveland jaarlijks (2025-2028)?
|
De
ontwikkeling van Haveland is op dit moment nog in een voorbereidende fase. We kunnen nu nog niet
exact aangeven wat hiervan de inzet (fte en financiën) zullen zijn. Hiervoor willen
we ook inzetten op kostenverhaal bij initiatiefnemers. Het gaat in de eerste
fase o.a. om inzet van projectleider, adviseurs voor de verschillende
inhoudelijk thema’s. De initiële inzet dekken we via het budget van de woningbouwversnelling,
en b.v. subsidies van de provincie. Momenteel is de inzet ongeveer 1 fte,
maar dit zal oplopen naarmate het project vordert
|
40.
|
P22
- Leefomgeving – – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling :
Omgevingswet en transitie periode naar integraal Omgevingsplanl
|
Kan de planning voor de implementatie van de omgevingswet en
het omgevingsplan getemporiseerd worden? Wat is nu de planning van het
integraal omgevingsplan? Welk bedragen zijn er in de jaren 2025-2028 nodig
voor dit traject?
|
Elke
gemeente heeft de wettelijke verplichting een omgevingsvisie hebben op
1-1-2027. Voor het omgevingsplan geldt dat deze verplichting vanaf 1 januari
2032 gaat gelden (artikel 22.5, lid 2 Omgevingswet). Wij ‘plannen’ de
totstandkoming
van het omgevingsplan per wijziging. Wij scrummen per wijziging en plannen
wekelijks. We zitten in een ontwikkelfase en daarom is het heel lastig om een
meerjarige planning te maken. Dit komt met name ook omdat er nog veel lastige
(landelijke) vraagstukken zijn die nu nog niet beantwoord kunnen worden. Wij
zien geen mogelijkheden om de planning te temporiseren richting deadline van
1/1/2032.
|
41.
|
P22 - Leefomgeving
– – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling : Masterplan
Veluwezoom
|
Hoeveel inzet (fte + financieel)) vergt project
Masterplan Veluwezoom per jaar (2025-2028)?
|
Dit verschilt per
fase in de uitvoering. We werken hierin nauw samen met de partners die
hiervoor ook middelen en mensen inzetten. Vanuit de gemeente gaat het
gemiddeld om de inzet van de projectleider civiel techniek (voor ca. 1 dag in
de week) en
een projectleider
ruimtelijk ontwikkeling (ca. 1 dag in de weekd). En daarnaast inhoudelijke
collega’s op de diverse beleidsthema’s. De inzet daarvan is sterk afhankelijk
van de diverse fases.
|
42.
|
P22 - Leefomgeving
– – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling : Masterplan
Veluwezoom
|
Hebt u onderzoek gedaan naar de effecten (financieel
en inhoudelijk) zijn van evt. temporisering van Masterplan Veluwezoom?
(dekking gem. proj. Rheden € 2.285.000,-)
|
De uitvoering van
het Masterplan Veluwezoom vindt voor een belangrijk deel plaats met subsidies
van derden. Hier zitten uiterlijke termijnen aan gekoppeld. Het college wil
deze externe financiering blijven inzetten. Het college kiest er voor het Masterplan
onverkort uit te voeren en heeft hiernaar geen nader
onderzoek gedaan.
|
43.
|
P24
- Leefomgeving – Stopzetten project Blijfwijk - In de begroting 2024-2027 is
voor de jaarschijven 2024 en 2025 een bedrag van 200.000 euro in totaal
opgenomen.
|
Wat betekent het stopzetten van project Blijfwijk voor het
jaar 2024, om welk bedragen gaat het (1) in 2024 en (2) 2025?
|
De
voorgestelde ombuiging gaat ervan uit dat het hele project Blijfwijken wordt
stopgezet. Voor 2024 en 2025 was de 200.000 voldoende. De 100K voor 2024 is
onderdeel van de besluitvorming van de jaarrekening 2024 in de Raad. Het
effect hiervan is aan de voorkant moeilijk te bepalen. Duidelijk is dat er niet
geïnvesteerd wordt in het opzetten van Blijfwijken via dit budget. De in de
Woonzorgvisie (2023, p.8) opgenomen inzet van
een
gemeentelijke projectleider, om samen met inwoners, zorgorganisaties en
woningcorporatie Vivare in deze wijken een woon- en zorgnetwerk te vormen om
te zorgen dat senioren kunnen blijven wonen, kan daarmee vanuit de gemeente
niet worden opgepakt.
|
44.
|
P26
– “We zien mogelijkheden om via de weg van reclamebelasting onze inkomsten
verhogen. Wij verwachten het jaar 2025 nodig te hebben voor de voorbereiding
hiervan.”
|
In de tabel op p25 staat al wel een opbrengst van 100k in 2025
terwijl in de tekst op p26 staat dat 2025 een voorbereidingsjaar is. Is die
100k opbrengst in 2025 dan nog wel correct/reëel? Zo nee, aub tabel
aanpassen.
|
Het
najaar 2024 willen we benutten voor de voorbereidingen en houden vooralsnog
vast aan ingangsdatum 1 januari 2025. Bij de
begroting
kunnen we beter inschatten of dit haalbaar is
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten