Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 26 juni 2024

Kadernota 2025 - Vragen en Antwoorden (vragen 35-44)

De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen. 

Onderstaand de vragen 35 t/m 44

De vragen 45 t/m 54 vindt u hier.


35.       

P21 – tekst “In het regeerakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen ondergebracht gaan worden met een korting van 10%. Voor Rheden zou dit beteken dat er ongeveer een ton minder te besteden is aan uitvoeringskosten.”

Het bedrag van 100k zie ik niet terug in de tabel. Graag uitleg,

 

Dit klopt. We hebben het dit bedrag voor nu vooral als risico benoemen omdat de exacte effecten van het regeerakkoord nog

niet duidelijk zijn

36.       

P21 – tekst “Voor de duurzaamheidsagenda kunnen we niet langer geld uit eigen middelen blijven inzetten. Voor 2024 levert dit een besparing op van 279K en voor 2025 een besparing van 422K. “

en “Dit betekent dat de maximale incidentele besparing €350.000 per jaar zou bedragen voor twee jaar.”

Het bedrag van 422k zie ik niet terug in de tabel. Of bevat de tekst verkeerde jaartallen. Graag tabel aanpassen.

 

 

De tabel en de tekst zijn inderdaad niet eenduidig en leveren verwarring . Wij zullen deze richting de begroting aanpassen.

 

De voorgestelde ombuiging is als volgt:

• In 2024 is er geen wijziging

• In 2025 gaat het om een ombuiging van 279.00.000 euro (0,28)

• In 2026 gaat het om een ombuiging van 432.000 euro (0,43)

 

Gemiddeld gaat het over 2025 en 2026 om 711.000 (gemiddeld 355.000 per jaar). Dit is tekstueel afgerond op € 350.000.

37.       

P21 – tekst en “Dit betekent dat de maximale incidentele besparing €350.000 per jaar zou bedragen voor twee jaar.”

Het bedrag van 350k zie ik niet terug in de tabel. Waarom niet?

In de tabel staan de daadwerkelijk jaarbedragen voor 2025 en 2026. Deze komen gemiddeld genomen uit op 355k (zie ook vraag 64). Dit is tekstueel afgerond op € 350.000.

38.         

P22- Leefomgeving – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling.

In de begroting staat voor het jaar 2025 een bedrag van € 2.477.000,- aan lasten Checkvraag: klopt dit? Zo nee hoe hoog zijn de lasten voor dit thema in de jaren 2025-2028 dan wel? 

De lasten voor dit thema zijn voor de gevraagde jaren in onderstaande tabel opgenomen. Hierin zijn de effecten van de kadernota 2025 nog niet verwerkt.

2025 :  2.466.706
2026 :  2.084.463
2027 :  2.084.463
2028 ;  2.084.463

39.       

P22- Leefomgeving – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling. 

Hoeveel inzet (fte  + financieel) vergt project Transformatie Haveland jaarlijks (2025-2028)?

De ontwikkeling van Haveland is op dit moment nog in een  voorbereidende fase. We kunnen nu nog niet exact aangeven wat hiervan de inzet (fte en financiën) zullen zijn. Hiervoor willen we ook inzetten op kostenverhaal bij initiatiefnemers. Het gaat in de eerste fase o.a. om inzet van projectleider, adviseurs voor de verschillende inhoudelijk thema’s. De initiële inzet dekken we via het budget van de woningbouwversnelling, en b.v. subsidies van de provincie. Momenteel is de inzet ongeveer 1 fte, maar dit zal oplopen naarmate het project vordert

40.       

P22 - Leefomgeving – – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling : Omgevingswet en transitie periode naar integraal Omgevingsplanl

Kan de planning voor de implementatie van de omgevingswet en het omgevingsplan getemporiseerd worden? Wat is nu de planning van het integraal omgevingsplan? Welk bedragen zijn er in de jaren 2025-2028 nodig voor dit traject?

Elke gemeente heeft de wettelijke verplichting een omgevingsvisie hebben op 1-1-2027. Voor het omgevingsplan geldt dat deze verplichting vanaf 1 januari 2032 gaat gelden (artikel 22.5, lid 2 Omgevingswet). Wij ‘plannen’ de

totstandkoming van het omgevingsplan per wijziging. Wij scrummen per wijziging en plannen wekelijks. We zitten in een ontwikkelfase en daarom is het heel lastig om een meerjarige planning te maken. Dit komt met name ook omdat er nog veel lastige (landelijke) vraagstukken zijn die nu nog niet beantwoord kunnen worden. Wij zien geen mogelijkheden om de planning te temporiseren richting deadline van 1/1/2032.

41.       

P22 - Leefomgeving – – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling : Masterplan Veluwezoom

Hoeveel inzet (fte + financieel)) vergt project Masterplan Veluwezoom per jaar (2025-2028)?

 

Dit verschilt per fase in de uitvoering. We werken hierin nauw samen met de partners die hiervoor ook middelen en mensen inzetten. Vanuit de gemeente gaat het gemiddeld om de inzet van de projectleider civiel techniek (voor ca. 1 dag in de week) en

een projectleider ruimtelijk ontwikkeling (ca. 1 dag in de weekd). En daarnaast inhoudelijke collega’s op de diverse beleidsthema’s. De inzet daarvan is sterk afhankelijk van de diverse fases.

42.       

P22 - Leefomgeving – – Vernieuwing Omgevingsbeleid en Ruimtelijke Ontwikkeling : Masterplan Veluwezoom

Hebt u onderzoek gedaan naar de effecten (financieel en inhoudelijk) zijn van evt. temporisering van Masterplan Veluwezoom? (dekking gem. proj. Rheden € 2.285.000,-)

De uitvoering van het Masterplan Veluwezoom vindt voor een belangrijk deel plaats met subsidies van derden. Hier zitten uiterlijke termijnen aan gekoppeld. Het college wil deze externe financiering blijven inzetten. Het college kiest er voor het Masterplan onverkort uit te voeren en heeft hiernaar geen nader

onderzoek gedaan.

43.       

P24 - Leefomgeving – Stopzetten project Blijfwijk - In de begroting 2024-2027 is voor de jaarschijven 2024 en 2025 een bedrag van 200.000 euro in totaal opgenomen.

Wat betekent het stopzetten van project Blijfwijk voor het jaar 2024, om welk bedragen gaat het (1) in 2024 en (2) 2025? 

De voorgestelde ombuiging gaat ervan uit dat het hele project Blijfwijken wordt stopgezet. Voor 2024 en 2025 was de 200.000 voldoende. De 100K voor 2024 is onderdeel van de besluitvorming van de jaarrekening 2024 in de Raad. Het effect hiervan is aan de voorkant moeilijk te bepalen. Duidelijk is dat er niet geïnvesteerd wordt in het opzetten van Blijfwijken via dit budget. De in de Woonzorgvisie (2023, p.8) opgenomen inzet van

een gemeentelijke projectleider, om samen met inwoners, zorgorganisaties en woningcorporatie Vivare in deze wijken een woon- en zorgnetwerk te vormen om te zorgen dat senioren kunnen blijven wonen, kan daarmee vanuit de gemeente niet worden opgepakt.

44.    

P26 – “We zien mogelijkheden om via de weg van reclamebelasting onze inkomsten verhogen. Wij verwachten het jaar 2025 nodig te hebben voor de voorbereiding hiervan.”

In de tabel op p25 staat al wel een opbrengst van 100k in 2025 terwijl in de tekst op p26 staat dat 2025 een voorbereidingsjaar is. Is die 100k opbrengst in 2025 dan nog wel correct/reëel? Zo nee, aub tabel aanpassen.   

Het najaar 2024 willen we benutten voor de voorbereidingen en houden vooralsnog vast aan ingangsdatum 1 januari 2025. Bij de

begroting kunnen we beter inschatten of dit haalbaar is

Geen opmerkingen:

Een reactie posten