De financiële posititie van de gemeente Rheden is niet rooskleurig. Er dreigen grote tekorten. De Kadernota 2025 staat in het teken van ombuigingen (bezuinigingen) en lastenverzwaring. De kadernota is op een groot aantal punten onduidelijk. Om een helder beeld van de vooosrtellen te krijgen hebben wij een groot aantalvragen gesteld. Wij hebben ter verheldering daarom een groot aantal vragen gesteld. Dat is nodig om onze standpunten over deze voorstellen te kunnen bepalen. In enkele blogpoststs tonen we onze vragen en de antwoorden die wij van het college ontvingen.
Onderstaand de vragen 45 t/m 54
De vragen 55 t/m 64 vindt u hier.
45.
|
P25 – tabel Economische ontwikkeling
/ P26 tekst: “Verder stellen wij voor de toeristenbelasting te verhogen zodat
er structureel 100K meer binnenkomt.”
|
Eerder dit jaar is een
verhoging van de toeristenbelasting bij motie/amendement gedeeltelijk
teruggedraaid. Wordt dit nu overruled? Is hierover overleg(d) met de
toeristische sector?
|
Nee, het
amendement wordt niet overruled. Hiermee wordt rekening gehouden bij het
opstellen van de nieuwe toeristenbelasting-verordening. Er is geen overleg
geweest met de
toeristische
sector.
|
46.
|
P28 – Leefomgeving – Rozendaalse
veld verkopen (pm)
|
Wilt u dit aub nader
uitleggen (incl. de aanduiding “pm”?
|
Het college
heeft ervoor gekozen deze mogelijke ombuiging niet mee te nemen in de
ombuigingsvoorstellen en er is dus ook
verder geen
onderzoek naar gedaan.
|
47.
|
P29 – Leefomgeving – tabel
“Inrichting beheer en openbare ruimte” Doorbelasten personeel op
projecten 200K
|
Komt die 200K dan niet
elders in de begroting bij een of ander project oppoppen zodat per saldo de
ombuiging op 0 uitkomt?
|
Deze 200K wordt ten laste gelegd van
de verschillende projecten in de openbare ruimte. Er valt 200k vrij vanuit
loonsom ten behoeve van de algemene middelen. Daarentegen worden projecten
extra belast en zullen deze kapitaalslasten naar ratio worden doorbelast. Dit
wordt inzichtelijk gemaakt in de nog op te stellen nota kapitaalgoederen,
oplevering 2025
|
48.
|
P30 – Leefomgeving – tabel
“Mobiliteit en Infra Invoeren parkeergeld P-garage Dieren(150 K)
|
Indien dit wordt
ingevoerd:
-
Kan dit al in 2025? Dit moet toch ook
voorbereid worden?
-
Is rekening gehouden met de kosten voor
voorbereiding, inrichting en beheer?
-
Is gezien bovenstaande de verwachte
opbrengst van 150k in 2025 wel reëel?
-
Indien nodig aub tabel aanpassen
|
Het klopt dat bij een besluit van de
raad om ditombuigingsvoorstel daadwerkelijk te
realiseren ook voorbereiding benodigd is. Wij verwachten met u dat dit
inderdaad niet al in 2025 volledig gerealiseerd is. De investeringen nemen
wij mee de hele businesscase. Wij zullen de tabel en saldo bij het opstellen
van de begroting hierop aanpassen.
|
49.
|
P33
– Bestuur & Organisatie - Centralisatie KCC Burgerzaken van twee locaties
naar één locatie.
|
Welke locatie vervalt? Waar bestaan de kosten van 10k voor
deze locatie uit?
|
De
locaties Velp en Dieren vervallen. TKO: Zie voor kosten onderstaan antwoord
(op een vraag van een andere partij):
Na
de bezuinigingsronde in 2019 (Minderen met Beleid) bestaat de dienstverlening
in service-centrum Dieren nog uit 2 openingsdagen namelijk de dinsdag en de
vrijdagochtend. Het te besparen bedrag bestaat structureel uit huurkosten
(5000 euro per jaar), hardware/software/licenties
(2000 euro per jaar) en kassaopmaak (3000 euro per jaar aan uurloon). Verdere
formatiereductie vindt niet plaats, omdat de medewerkers hun diensten dan
gaan draaien in De Steeg om de productie op het gelijke niveau te houden.
|
50.
|
P33
– Bestuur & Organisatie - Centralisatie KCC Burgerzaken van twee locaties
naar één locatie.
|
Nieuw gemeentehuis wordt eind 2024 betrokken. Blijft
Burgerzaken Velp behouden (evt. op een andere locatie bijv. de Bibliotheek)?
|
Burgerzaken
wordt vanaf eind 2024 centraal gehuisvest in De Steeg. Het tijdelijke
servicecentrum in Velp (Overtuin 6 in Velp) en het servicecentrum in Dieren
(Ericaplein 5a Dieren) worden gesloten. Dit is de meest efficiente manier op
de diensten en producten van Burgerzaken aan te bieden.
|
51.
|
P34
- Regionale samenwerking met Arnhem, Renkum,
Rozendaal en Doesburg?
|
Samenwerking Rozendaal:
-
Hebben de in de kadernota voorgestelde
ombuigingen impact op de taken die door Rheden worden uitgevoerd voor
Rozendaal?
-
Als ik het goed heb volgt Rozendaal de
sociale regelingen van Rheden. Betekent dit dat Rozendaal nu de ombuigingen
ook in Rozendaal door gaat voeren?
-
Als de uitvoering incl. de processen gaan
afwijken dienen de overeenkomsten met Rozendaal m.i. te worden aangepast,
zowel inhoudelijk, processen als financieel. Klopt mijn aanname?
-
En leidt het onderhandelen over
aanpassingen tot extra kosten voor Rheden?
|
1. Ombuigingen kadernota zullen ook impact hebben op
de taken die Rheden voor Rozendaal uitvoert;
2. Rozendaal volgt evt. aanpassingen in
verordeningen, beleidsregels en beleidsplannen;
3. Nee, dit is geen automatisme. Wij voeren taken
uit voor Rozendaal op het gebied van sociaal domein en verzorgen het beleid
sociaal domein voor Rozendaal. Dat verandert niet.
De aanpassingen leiden zeker niet tot extra kosten
voor Rheden.
|
52.
|
P34 – Regionale samenwerking met Arnhem, Renkum,
Rozendaal en Doesburg?
|
Samenwerking
Doesburg:
-
Hebben de in de kadernota voorgestelde
ombuigingen impact op de samenwerking met Doesburg? Zo ja welke? En tegen welke
kosten?
|
Dit kan effect
hebben voor Doesburg. Nu voeren wij de Wet inburgering uit voor de gemeente
Doesburg. Het effect van de ombuigingen kunnen wij voor Doesburg nu nog niet
inschatten.
|
53.
|
P34–
Regionale samenwerking met Arnhem, Renkum, Rozendaal en Doesburg?
|
Samenwerking Arnhem/Renkum:
-
Hebben de in de kadernota voorgestelde
ombuigingen impact op de samenwerking met Renkum en Arnhem? Bijv. in de
Connectie? Zo ja welke? En tegen welke kosten?
|
Waar we op taken met Arnhem en Renkum samenwerken
zal dit ook hen raken.
Voor de Connectie geldt dit ook, daarnaast zijn er
kansen voor besparingen opgenomen die de diensten die we bij de Connectie
afnemen direct raken.
Deze zijn opgenomen binnen programma 3
|
54
|
P32 –Regionale
samenwerking
|
Zijn
er nog andere gevolgen voor de samenwerking met deze of andere gemeenten?
|
Veel omliggende gemeenten kampen met soortgelijke (financiële) begrotingsvraagstukken. Dit leidt niet alleen tot een heroverweging van de taakuitvoering maar zet tevens de bestuurskracht onder druk. Een groot aantal gemeenten kiest daarbij voor schaalvergroting door verregaande samenwerking met (buur-)gemeenten. Met als hoofddoel om de continuïteit en kwaliteit van de taakuitvoering, en daarmee de dienstverlening aan de inwoner, instellingen en bedrijven, te kunnen blijven garanderen.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten