Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 6 maart 2010

Met De Beemd valt de VVD door de mand.

Door: Joop Zijlstra

In de Gelderlander en op deze blog staat mijn stukje: Op- en afrit bij Nieuw Velp Zuid !’. Daarin stond kritiek op het plan om de Beemd te ontsluiten met behulp van een op- en afrit ter hoogte van de Rietganssingel in Velp. De VVD had ik speciaal aangesproken vanwege haar stellingname voor Velp: *Minder sluipverkeer in Velp door een betere ontsluiting van de Beemd en het beter afwikkelen van verkeer van het Velperbroekcircuit.

Een brief vanuit de politiek, van de VVD, fantastisch, een witte raaf!
Maar met een dubbel doel, zag ik wel. Publiciteit: ‘de VVD doet het goed.’ Op dat laatste haak ik in. Dat goed doen van de VVD is zeer de vraag.

Ik herhaal, ook na de verkiezingen, de dreigende ellendige positie van de bewoners van Talingsingel, Rietganssingel en Zwanensingel. Zij gaan last krijgen van ‘veel meer auto’s door hun wijk’. De eersten zien ook nog een oprit aangelegd worden in hun achtertuintjes.

Ik beperk me tot het slot van de VVD-brief: ‘Maar laten we nu, wat het schetsontwerp van De Beemd betreft, niet op de zaken vooruitlopen door het enige tot nu toe haalbare plan meteen af te schieten.’

Mijn conclusie is dat de VVD niet uitgaat van haar programmapunt, maar kiest voor de route ‘klankbordgroep'. Dat wil zeggen: men grijpt niet in maar laat het plan door B.& W. uitwerken. Na de planfase worden de bewoners met de uitkomst geconfronteerd. Vervolgens wordt die hun via een klankbordgroep door de strot geduwd. Het is het oude liedje. Met De Beemd valt de VVD weer door de mand.

Met referte aan het VVD-programmapunt is het wel degelijk redelijk om het plan meteen af te schieten, gezien de belangen van de bewoners. Het plan gaat m.i. stranden, net als Hart van Dieren en RiverStone. De VVD-fractievoorzitter kan uitrekenen wat het doormodderen van B.& W. in ons geval aan gemeenschapsgeld kost.

Ik adviseer u om de plannen van Rijkswaterstaat voor het circuit van Velperbroek nader te bekijken met het oog op ontsluiting van de Beemd, op een andere wijze dan via de gewraakte op- en afrit.
Rijkswaterstaat is niet zelden heel ontvankelijk voor ideeën.
1. Nadere aanpassing van het circuit kan bezwaren wegnemen die kleven aan een volledige T-splitsing.
2. Uitweging via IJsselstroom kan weer in overweging worden genomen.
De kosten kunnen worden afgezet tegen die van de geplande op- en afrit.

De eerste oplossing is de beste: ontsluit de Beemd door de aanleg van een hele T-splitsing. Geef het verkeer vanaf het Velperbroekcircuit richting Zutphen vrije doorgang en leid het onder de T-splitsing door. (Besteed aan de onderdoorgang het geld voor de beoogde op- en afrit.) Vanaf de A12 kan verkeer vanuit Westervoort richting Zutphen zelfs rijden via een aparte rijstrook, zonder verkeerslichten. Rijkswaterstaat is al doende met vrije rijstroken, voor verkeer vanuit Nijmegen richting Westervoort, en voor verkeer vanaf de A12 richting Nijmegen. Er kan er nog wel een strook bij.

Vanwege het belang van de bewoners: nog eens de beoogde op- en afrit. Bedenk dat bij de jaarwende 2007-2008 het tunneltje onder de A348 (einde Rietganssingel) enige tijd geopend is geweest in verband met wegwerkzaamheden. Personenauto’s konden zo De Beemd bereiken.

Bedenk dat die openstelling destijds zelfs filevorming veroorzaakte in de Aalscholversingel. Dat wordt straks dagelijkse praktijk!

Bedenk: verkeer op de A348 vanuit de richting Zutphen ziet drukte op het Velperbroekcircuit en kiest voor de nieuwe afrit. Beneden aangekomen stuit men op verkeer uit De Beemd. Chaos. Stel dat het verkeer de wijk Nieuw Velp Zuid in mag. Daar zullen de bewoners niet blij mee zijn.

Bedenk de aanzuigende werking van Winkelcentrum Velperbroek: de Kennedylaan nog drukker, zeker bij een tunnel onder het spoor.

Bedenk het parkeren bij het Winkelcentrum. De gemeente neemt de parkeernorm in haar bouwplannen nu al niet zo nauw. Zie de woonwijk voor u, zuchtend onder de hoge parkeerdruk in de smalle straten.

Na deze herhaalde suggesties nog even een terugblik. Bedrijventerrein De Beemd is onder toeziend oog van de VVD aangelegd. Alle commentaar op dat plan werd in die tijd oudergewoonte weggewuifd door het College van B. & W. De Beemd werd met klaroengeschal geopend. Maar iedereen kon toen al de gevolgen voor het verkeer vermoeden. Ondernemers kiezen toch zelf voor vestiging op zo’n plek, ook al stonden ze ook onder druk van projectontwikkelaars met hun ‘het komt wel goed’. Voor de bewoners dreigt het niet goed te zullen komen. De maatregel op- en afrit stelt het belang van de bewoners achter bij het belang van bezorgde ondernemers zonder vooruitziende blik.

Joop Zijlstra, Ellecom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten