Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 19 december 2007

voorheen Atelier Verdaas

Afgelopen maandag werden de bevindingen van de “bende van drie”, de artiesten van het Atelier, nader toegelicht.

Hoezo “bende van drie”? Er waren toch vier leden?
Ja, dat viel me ook al op. Het Atelier is uitgedund. Blijkbaar is het atelier bendelid numero vier, Peter Kuenzli, onderweg kwijtgeraakt. Alleen Wim Korf, Pi de Bruin en Hans Broekman stonden nog in de arena. Over Peter werd in ieder geval niet meer gesproken.

En nu ga ik ’s flink mekkeren over die Co Verdaas. Bij mij had ie het namelijk al snel verbruid. En daar wordt ik chagrijnig van.

Je moet iemand altijd het voordeel van de twijfel gunnen maar mijn laatste ervaringen met bestuurders zijn niet om over naar huis te schrijven. Ik ontwikkel de laatste tijd dan ook een flinke dosis scepsis als het over bestuurders gaat. Dat geldt ook voor Co Verdaas. Aardige man hoor maar ik leg toch maar even ’n paar van zijn uitspraken onder de loep.

Volgens hem is er in Dieren sprake van een geisoleerd, beperkt probleem. Dat werd later nog ‘ns aangedikt.

Volgens Verdaas moeten we er wat meer afstand van nemen zodat we een helderder beeld krijgen.

Nou Co. Ik kan je vertellen dat het mij ook geen moer interesseert als de dakpannen van de Eusebiuskerk waaien en door de kamer van Clemens Cornielje suizen. Daar kijk ik ook van een afstand naar en constateer dat het slechts ’n paar dakpannen zijn. Maar als Clemens op dat moment in zijn kamertje zit zal ie er zelf toch iets anders over denken. Moet ik voortaan soms eerst even aan Tsjernobyl denken voordat we het over het Hart gaan hebben? Want dan valt alles allemaal wel mee.

Hiermee laat Co zien dat zijn inlevingsvermogen toch ook zijn beperkingen heeft.

En u zag het goed. Ik noemde in de eerste zin niet het “Atelier Verdaas” maar alleen het “Atelier”. Jazeker, het “Atelier”. We mogen het van Verdaas namelijk niet meer n over "Atelier Verdaas" hebben. Dat zou Co Verdaas zelf te veel in de schijnwerpers zetten en dat vindt hij niet terecht. De “ideeën” zijn niet van hem afkomstig maar van de kunstenaars van het Atelier.

Waarom zegt ie dat nu pas. Dat had ie volgens mij al wel ’n paar maanden eerder kunnen zeggen. Of voelt ie zich ongemakkelijk bij de resultaten die de artiesten maandagavond opdisten? Wil hij daar soms niet verantwoordelijk voor zijn?

Je naam aan het Hart verbinden kan in de toekomst nog wel eens problematisch worden. Dat Hart is een slangenkuil met veel risico’s. En iedere stem is er één nietwaar? En bovendien moet de provincie wat meer afstand nemen van deze mislukking.
Dus géén associaties Verdaas – Hart van/voor Dieren asjeblieft!

Laat ik hier voor de zekerheid toch maar even vastleggen dat Co Verdaas nu en in de toekomst bestuurlijk verantwoordelijk is voor het Atelier, de bedenksels van het Atelier en eventuele andere zaken die op het Atelier zijn terug te voeren. Straks komt die Peter Kuenzli nog schadevergoeding claimen omdat ie is overgeslagen of is er iemand (bijvoorbeeld Pi) die zijn geesteskind misbruikt ziet. Net zoals vorig jaar die stoel van de Tweede Kamer die door de Partij van de Dieren op een poster was mishandeld. En dat gaat weer ten koste van het budget. Of wat daar nog van over is.

En dan moeten we toch iemand aan kunnen spreken.

En hoe moet ik het dan noemen? Alleen “Atelier” is zo kaal en koud. Zal ik het dan maar het “Atelier v/h Atelier Verdaas” noemen of simpelweg “Atelier CV”?

Co Verdaas wilde ook nog even kwijt dat het geld voor het Hart niet op is maar dat het slechts om een dreigend tekort is. Er zijn volgens hem namelijk domkoppen die denken dat het geld op is. Nee beste lezers. Het geld is nóg níet op. Er is tot nu toe slechts een kleine miljoen of 10 – 15 uitgegeven.

De persconferentie van vorige week was overigens maar een “teaser”. Bedoeld om de mensen naar de raadszaal te lokken dus. Denk alstublieft niet dat de pers eerder aan de beurt kwam dan de bewoners omdat de pers belangrijker is hoor! De persconferentie was slechts bedoeld als lokkertje!

Hó, hó, hó Co. Kijk uit wat je zegt. Anders zul je het moeten bezuren bij de pers. Die pikt dat niet hoor! Ik zie d ekoppen al voor me: “Als de persconferentie een lokkertje is dan is Co de rattenvanger”.

Beste Co neem een goede raad van mij aan: “Kijk aub uit met het journaille!”

De presentatie droeg de mooie titel: “met Hart voor Dieren”. Heel origineel. Het wekte bij mij direct al nostalgie naar lang vervlogen “pré-8-min” tijden. Voordat het project werd omgedoopt tot “Hart van Dieren” heette het namelijk officieel “Hart voor Dieren”. Verdaas heeft daar nu nog ’n sausje aan toegevoegd.

’n Soort patatje mèt.

Voor Co was er ook nog ’n rouwrandje aan de presentatie. Vanwege het komende aftreden van Jan Bart Wilschut. Jaja die Co weet de juiste toon te treffen.

Tot zover Co Verdaas. Gepokt en gemazeld bestuurder. Van de PvdA natuurlijk. Een bescheiden maar zeer wijs man.

En, volgens een van zijn vorig jaar gehanteerde verkiezingsslogans,
Trots op Nederland.

Ach wat. Laat ik nog maar even doorgaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten