Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 11 mei 2008

Uitslag "Blaam"-poll

De vraag “Welke politieke partij treft de meeste blaam voor het fiasco van Hart van Dieren?” pakte het meest overtuigend uit in het nadeel van de PvdA. Niet zo verwonderlijk als bedenkt dat uitsluitend PvdA-wethouders aan het gemeente-roer van het project hebben gestaan en nog steeds staan. Ook niet zo vreemd als je denkt aan het gedraai en gesjoemel en het laten ploffen van de coalitie met Gemeentebelangen en de SP.



De tweede vraag “Hebben de politieke partijen wel schuld aan het fiasco van Hart van Dieren?” werd door 31 van 34 reacties bevestigd. Ik zou wel eens willen weten wie de NEE-stemmers zijn. Die zijn het dus ook niet eens met de uitkomsten van het Lysias-rapport. Dat geluid heb ik in de raad niet gehoord.



Ik vind het wel opvallend dat de VVD en het CDA ver achter de PvdA eindigen. Nog wel op de plaatsen twee en drie overigens. In mijn ogen zijn die partijen minstens zo schuldig als de PvdA. Vanaf het begin mede-verantwoordelijk voor Hart van Dieren hebben deze partijen stelselmatig alle pogingen om de raad controle-handvatten op het project te geven geblokkeerd.


7 opmerkingen:

  1. Beste Theo.

    Jammer dat je het alleen over de PvdA hebt. De positie van groenlinks laat je buiten beschouwing. Terwijl deze partij terecht nauwelijks iets kan worden verweten.
    M.i. is het zeer dapper om in een coalitie te stappen in de tijd dat zo'n megaproject als HvD een major issue is. Groenlinks heeft bijvoorbeeld ook altijd gepleit voor een raadsadviseur. Laten we dat niet vergeten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De schuld voor het financiële drama ligt niet bij GroenLinks.
    Maar ga me niet over dapperheid beginnen Erik. Dat van de raadsadviseur is waar net als GL destijds voor mijn controle-motie was. Het NIET accepteren van die controle handvatten was voor mij echter de reden om UIT de coalitie te stappen, Echt dapper zou zijn als GroenLinks de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor dit project zou hebben aangesproken. Wat moeten die nog meer uitvreten om te worden weggestuurd?
    Nee, Janet Duursma bedoelt het goed maar een echte daad zou zijn als GroenLinks UIT de coalitie stapt!!!

    Ook GroenLinks is bezweken voor het pluche. Daarom zwijg ik er maar over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk toch dat je dat anders moet zien. Groenlinks is de een na kleinste partij in de raad en kan in de oppositie nauwelijks iets bereiken. Juist in de coalitie (dus op het pluche) kan Groenlinks dngen bereiken, zoals een gedegen milieubeleid, scoren op de duurzaamheidsmonitor en inzetten op duurzaam bouwen. Ten tweede is Groenlinks in het college ook goed voor het 'sociale gevoel'. Een CDA wethouder die de WMO in zijn portefeuille heeft kan m.i. beter vanbinnen de coalitie in de gaten worden gehouden.

    Opstappen uit de coalitie zou geen enkel nut hebben. De coalitie gaat door en GL staat met lege handen. Juist in de coalitie blijven zitten, je standpunten in beleid omzetten en in 2010 verantwoording afleggen aan de burgers (ook over HvD) is dapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dat alles ten koste van niljoenen euros, mensen die hun huis uit moesten en een totaal verloren vertrouwen in de overheid.
    Ik daag je uit Erik.
    Schrijf eens een stuk die de visie van GroenLinks op het fiasco van Hrat van Dieren weerspiegeld en wat GroenLinks daar aan denkt te gaan doen. Wat vindt GroenLinks er echt van!!! En hoe stuurt ze daarop in de coalitie.
    Ik zet 'm op de weblog. Als ik vind dat er zaken ontbreken of onderbelicht zijn dan zie je dat vervolgens wel aan mijn commentaar. Je opmerking "dan staat GL met lege hande" als GL uit de coalitie stapt duidt erop dat jullie het wel best vinden wat er met Hart van Dieren is gebeurd en gaat gebeuren. Het was jullie immers niet aan te rekenen, toch? GL zit in de coalitie en is dus medeverantwoordelijk. Dus kom aub met de visie van GL op het gebeurde in Hart van Dieren en wat er nu moet gebeuren.
    Dapper Erik? Het riekt meer naar Pontius Pilatus!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, voor ik 't vergeet.
    Kun je ook aangeven hoe het zit met Riverstone en Nimmer Dor? Hoe zit 't met de relatie tussen de GL-afdeling in Rheden en de Tweede Kamer-fractie?
    Ik hoorde wethouder Tiemens toch duidelijk steun uitspreken voor Riverstone.
    Was dat allemaal 'n kwestie van foutje bedankt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Theo,

    Ik geef alleen mijn visie op het gebeuren. Ik ben inderdaad lid van Groenlinks, dat kleurt mijn visie wellicht iets. Wat de beweegredenen zijn van de fractie van Groenlinks,moet je niet aan mij vragen ik ken deze namelijk niet.

    Net als jij intereseer ik mij voor de plaatselijke politiek. Daarin ligt mijn hart bij Groenlinks. Ik zal echter nooit actief politiek gaan bedrijven dat is niets voor mij. Een visie op Hart van Dieren schrijven laat ik dan ook met liefde over aan de fractie van gl.

    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Okay Erik. Bedankt voor je bijdragen. Heel goed. Heb ik waardering voor.

    Misschien wil dan een van de fractieleden of het bestuur van GroenLinks die uitdaging oppakken.
    Ze lezen ongetwijfeld ook jouw bijdrage aan de discussie.

    Wanneer roept GroenLinks de bestuurlijk verantwoordelijken voor Hart van Dieren ter verantwoording?

    Of blijft ze wegkijken?

    BeantwoordenVerwijderen