Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 11 maart 2012

Streekjournaal gered


De Barneveldse uitgever Koninklijke BDU neemt de uitgaven van uitgever WCGO over. Daarmee is ook het Streekjournaal gered. 

Vanaf maandag 12 maart worden de meeste ex-WCGO-bladen gedrukt in Barneveld.. Eén krant blijft gedrukt worden in de drukkerij van Janssen ( WCGO) in Dinxperlo.

Van de ca. 50 banen die op het spel stonden blijven er ongeveer 12 bestaan. Dat is een schrale troost voor de mensen die hun baan kwijtraken maar nog altijd beter dan niets. Ik hoop dat degenen die ontslagen worden weer snel werk vinden.


Het Streekjournaal was op de goede weg. Zowel commercieel als inhoudelijk. Met het binnenhalen van de gemeentepagina’s van Doesdurg maakte de krant een forse stap, de website ziet er goed uit en de artikelen van Dick Bosveld met lokale onderwerpen zijn prima.

Ik ben natuurlijk ook blij voor m’n column. Voorlopig heb ik het nog retedruk maar als ik over ‘n paar jaar wat meer tijd beschikbaar krijg dan wil ik ook op een andere manier mijn steentje bijdragen.  

Het is belangrijk dat we voor de lokale pers niet afhankelijk zijn van één krant.  

Ik hoop dat het Streekjournaal verder kan groeien naar een vergelijkbare omvang als de Regiobode. Twee lokale kranten is prima. Streekjournaal én Regiobode moeten beide blijven.  

4 opmerkingen:

  1. Alleen jammer dat in beide lokale kranten de lokale politiek, bijvoorbeeld de raadsvergaderingen, onderbelicht blijft. Daar zou veel meer van te maken zijn. Ik denk niet dat heel veel burgers de moeite nemen om een hele avond via de radio naar een raadsvergadering te luisteren. De gemiddelde burger is dus totaal niet op de hoogte van wat er op politiek gebied in de gemeente speelt. Hoe functioneert het college dat na de vorige verkiezingen is aangetreden? Wat doet de oppositie? Welke partijen zijn hun verkiezingsbeloften nagekomen? Allemaal vragen waar de lezers van zowel het Streekjournaal als de Regiobode geen antwoord op krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede reactie. Wat weerhoudt u ervan om uw diensten aan het Streekjournaal aan te bieden om die verslagen te verzorgen? Of bent u zelf onderwerp?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een gebrek aan tijd en een reisafstand (ik ben niet meer woonachtig in het verspreidingsgebied van deze kranten). Overigens is het geschetste probleem van een gebrek aan aandacht voor de lokale politiek in lokale kranten een probleem dat ook in veel andere gemeenten speelt. De meeste lokale kranten worden uitsluitend gevuld met gemeentepagina's en persberichten. De meeste redacties ontbreekt het blijkbaar aan tijd (en misschien ook wel aan een stukje interesse) om naar raadsvergaderingen te gaan en daar een verslag van te schrijven. Toegegeven: de vonken spatten er tijdens urenlange vergaderingen niet altijd van af en de redevoeringen van de raadsleden zijn niet altijd even sprankelend. De gemeentepolitiek komt echter door de afwezige lokale pers niet buiten de muren van de raadszaal en dat is betreurenswaardig en komt het functioneren van de democratie niet ten goede. Op basis waarvan stemmen de burgers bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen dan op een partij? Ik vrees alleen op de in verkiezingstijd uitgesproken mooie beloften, waarvan nadien niet meer door het volk wordt gecontroleerd of ze ook daadwerkelijk zijn nagekomen. Hopelijk komt er een tijd dat de lokale journalisten weer echte journalistiek gaan bedrijven en hun warme redactieruimten voorzien van Senseo-apparaten en andere gemakken verruilen voor 'de straat' (in ruime zin, dus ook het gemeentehuis). Ik ben bang dat het hier wel nooit van zal komen, aangezien dit alleen maar geld kost en financieel niets oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie kent nog de weekkrant 'Dorpenroute' van Herman van Voorthuizen? De man die echt bovenop de politiek zat. Herman die ooit een artikel over mij schreef waar niets anders stond dan 'Ik ben Wim Pieper, ik ben Wim Pieper enz. of Wim Pieper 'For President'. Weet dat Herman zaken in onze gemeente volgt. Herman die van burgemeester Koek niet meer in het gemeentehuis welkom was. Die zijn licentie zou worden afgenomen omdat hij kritische stukjes over politiek schreef. Jammer dat Herman geen verslaggever in deze omgeving meer is. Is hij soms anoniem? Zou mij niet verbazen. Herman, we hebben vaal gelachen je artikelen waren verbluffend' en ook ik genoot er zelfs van al nam je mij op de korrel.Ja, nu zit je in Turkije. Mijn hartelijke groet aan jullie want ik ga er vanuit dat je dit lees.

    BeantwoordenVerwijderen