Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 31 augustus 2007

Rapportage Hart van Dieren – 1e kwartaal 2007 (1)

Afgelopen dinsdag stond ook de kwartaalrapportage over Hart van Dieren op de raadsagenda. Dat was de eerste keer dat deze rapportage bij de gemeenteraad kwam.

dat werd de hoogste tijd. Al twee jaar geleden verzekerden B&W dat er ieder kwartaal een rapportage zou komen. Dit naar aanleiding van een motie van mij waarin ik voorstelde om een goede controle op het project Hart van dieren te krijgen.

Ik had graag gehoord wat daar over werd gezegd maar de rapporatge werd achter gesloten deuren behandeld. Ik kon er dus niet bij zijn.

De rapportage zelf heb ik wel bekeken. Het betreft de rapportage van het 1e kwartaal van 2007. Het stelt niet zo veel voor en is, zoals de rapportage zelf meldt, een summiere weergave over de huidge voortgang. Het voldoet nog niet aan de eisen die in het projectplan zijn vastgelegd.

Als reden wordt opgegeven dat er wordt gewerkt aan actualisatie van de businesscase die in oktober aan de gemeenteraad wordt gepresenteerd. Nou dan moeten de kwartaalrapportages van het 2e en 3e kwartaal dus eerst nog komen.

Maar daar hoeven we dus niet op te rekenen: In het begeleidende memo staat letterlijk:

“Op dit moment worden de kostenramingen van het referentieontwerp en de ramingen van de gebiedsexploitatie doorgerekend in de businesscase. Deze doorrekeningen dienen nauwkeurig te worden getoetst om te komen tot een solide businesscase. Het is derhalve mogelijk dat de huidige planning daardoor enigszins wordt vertraagd.”

In 2006 was er een budget van € 5.804.000,- Hiervan is € 3.424.000,- uitgegeven.
Binnen het project worden de kosten voor de inzet van medewerkers van de gemeente Rheden in 2006 gewaardeerd op € 131.000,- Nogal cryptisch. Betekent dit dat deze kosten ten laste van het project komen of betekent dit juist het tegenovergestelde? Blijft onduidelijk.
Onderstaand het financieel overzicht per december 2006.

Klik om te vergroten.

Als de kosten van de initiatiefase en de verwachte kosten uit de projectrapportage worden opgeteld dan moeten de kosten tot en met 2006 als volgt uitkomen:



In de rapportage staat dat binnen de financiële verantwoording van de provincie voor 2006 een bedrag van € 6.443.000 als kosten is opgenomen. (cumulatief inclusief 2005: € 7.174.000,-). Dat verschilt weer met de projectadministratie doordat de afwikkeling van de aankopen van onroerend goed door de gemeente Rheden wordt uitgevoerd tot en met 2005 (€ 3.239.000) wel in de afrekening met het rijk zijn verwerkt maar eerst in 2006 is er een verrekening tussen de partners geweest (provincie en gemeente?).

Het is een onduidelijke financiële warboel.
Maar ja, de gemeenteraad wilde destijds niet horen van een strakkeere controle en het college van B&W zat er bovenop.

Hoeveel boekhoudingen zijn er eigenlijk?

Er is nog geen schop de grond in en het is nu al een financiële zooi.

Dat belooft nog wat!!

2 opmerkingen:

  1. Beste Theo,
    Check eerst wel even voor je iets opschrijft. Het gaat om de eerste rapportage HvD volgens jou, dat is niet juist.
    Vorig jaar zijn er 2 geweest, aug. (uitvoerig)en nov., tevens in nov. 2006 de verrekening vastgoed en aamverwante kosten. Dat er het nodige aan schort wil ik niet tegenspreken graag verwijs ik in dezen naar de rapportages van de rekeningcommissie, bij jou bekend verondersteld.
    gr., Bert de Boer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bert,

    Goed dat je me corrigeert. Je hebt gelijk. Ik had eerst nog even het rapport van de rekeningcommisie moeten opslaan. Excuses daarvoor.
    Het woordje “achterwege” was te nadrukkelijk bij me blijven hangen.

    Je spreekt over rapportages (meervoud) van de rwkeningcommmissie. Ik ken alleen het rapport van de rekeningcommisie van april 2007.

    Op pagina 5 en 6 van dat rapport staat letterlijk:

    “Wij moeten constateren dat de kwartaalrapportages van het College aan de raad achterwege zijn gebleven. De enige voortgangsrapportage welke de raad heeft ontvangen is die van het projectbureau van augustus 2006 geweest. Dit is echter een rapportage waar de Raad niets mee kan omdat de Raad deze rapportage onmogelijk kan relateren aan de businesscase, omdat deze hiervoor onvoldoende gespecificeerd is. De Raad kan op basis van de informatie zoals deze op dit moment is verstrekt niet beoordelen in hoeverre de planfase qua proces en qua financiën op schema ligt.”

    Op pagina 6 wordt daar nog dieper op ingegaan.

    Dus volgens je eigen rapport (jouw naam als voorzitter van de rekeningcommisie prijkt eronder) is er alleen in augustus 2006 een rapportage geweest.
    Dus geen twee zoals je zegt.

    Maar je hebt gelijk dat er een kwartaalrapportage is geweest. Ik had het eerst even moeten checken.
    Ik beloof bij deze beterschap. Zal in het vervolg beter opletten.

    Onverlet blijft dat het kwartaalrapport inconsistente rotzooi is waar je niets mee kunt. Deze rapportage is gewoon rommel. Men kan blijkbaar niet eens een fatsoenlijke projectadministratie opzetten.

    En ik acht zoiets een belediging voor de intelligentie en een aantasting van de waardigheid van de gemeenteraadsleden.
    Of maakt jullie dat niet uit?
    Laten jullie je alles welgevallen?

    Op enig moment krijgen de gemeente en de gemeenteraad daarvoor de rekening gepresenteerd. En dan is het te laat om nog in te grijpen.

    Maar ja. Politiek zullen we maar zeggen.

    Groeten, Theo

    BeantwoordenVerwijderen