Door: Joop Zijlstra
Brief aan het college van Commissaris en Gedeputeerden van de provincie Gelderland.
Geacht College,
Bij brief van 5 december 2010 verzochten wij u met beroep op de W.O.B aan ons afschriften van gespreksverslagen c.a. toe te zenden. U weet het, wij zijn op zoek naar nadere gegevens met betrekking tot de ‘niet mis te verstane bewoordingen’ van de kant van v/h LNV, vermeld in uw brief van 1 december.
U hebt positief op ons verzoek beschikt en ons enkele stukken toegestuurd.
Wij bedanken u daarvoor, al is het zo dat uw veelvuldig gebruik van Oost-Indische inkt en ampele weglating de teksten voor ons minder bruikbaar maakten.
Dat druist wel in tegen de geest van de W.O.B., afkorting van Wet Openbaarheid van Bestuur. Uw openheid in deze deed ons eerlijk gezegd slechts glimlachen.
Uw handelwijze doet denken aan een hopman die zijn verkenners uitstuurt voor een speurtocht maar daarbij alle aanwijzingen die zouden kunnen leiden naar het doel van hun zoektocht zorgvuldig verwijderde. De hopman maakt de verkenners machteloos. Belachelijk? Zeker. Des te erger dat zulk handelen in het openbaar bestuur niet ongebruikelijk is. Niettemin hebben wij ondanks uw gebruik van Oost-Indische inkt uit uw stukken toch onze conclusie kunnen trekken.
Volgens uw brief van 5 december zou er een harde eis zijn ‘dat de provincie in haar plannen voor de Traverse minimaal diende vast te houden aan het afsluiten van de Doesburgsedijk en de bundeling van de N348 met het spoor’.
LNV zou die uitlatingen hebben gedaan ’in de loop van het jaar 2008’.
1. Dat laatste zagen wij in uw aan ons toegezonden stukken niet bevestigd.
Wel staat er in de stukken een gegeven uit het jaar 2007 en wel in het verslag van het Bestuurlijk Overleg Havikerpoort d.d. 22 oktober o.l.v. wethouder H. Tiemens van de gemeente Rheden, onder punt 7, Hart van Dieren. Er staat het volgende.
“Er is bij het project Hart van Dieren een begroot tekort ontstaan van 40 miljoen euro. … Er wordt nu bekeken wat met het beschikbare geld wel en niet kan. … Eind 2007 moet er meer duidelijkheid zijn.
Onleesbaar vraagt wat de consequenties zijn als het ecoduct bij Hart van Dieren niet doorgaat. Dit heeft geen gevolg voor het ecoduct bij Middachten; andersom - wel een ecoduct bij Dieren en niet bij Middachten - kan niet. Het BO is bezorgd dat versobering van het project Hart van Dieren leidt tot uitkleding.
Onleesbaar zegt dat LNV daar geen genoegen mee zal nemen en anders haar toegezegde subsidie van ruim 7 miljoen terug wil. Mevrouw Claessens zal als secretaris van het BO die bezorgdheid per brief aan de stuurgroep Hart van Dieren uiten waarbij de samenhang tussen project Hart van Dieren en Havikerpoort wordt benadrukt. De brief zal eerst per mail aan het BO worden voorgelegd.”
2. Aan de hand van een brief van wethouder drs L. Kuipers d.d. 27 juni 2008, namens uw College van GS en namens het College van B.& W. van de gemeente Rheden, maken wij op dat er in die tijd een ‘oplossingsrichting voor de aangepaste infrastructuur van de provinciale wegen (N348 en N 786)‘ voorlag.
De ingetekende verlegde N348 maakt deel uit van die oplossingsrichting. .
Vragen.
Wij hebben (Zie 1) door de door u weggestreepte namen in de tekst niet kunnen vaststellen of de mededelingen van LNV namens ofwel over dat ministerie werden gedaan. We hebben door het wegstrepen ook niet kunnen vaststellen of de voorzitter, eerdergenoemde mevrouw H. Tiemens, wethouder te Rheden, al dan niet heeft gereageerd op die mededelingen en à fortiori niet of zij daartegen heeft geprotesteerd en welke woorden zij daarvoor heeft gebruikt. Misschien wilt u ons beide vragen beantwoorden. Deze gegevens zijn essentieel voor ons onderzoek.
Bevestiging.
Wel zijn wij door de aan ons toegezonden stukken in ons oordeel bevestigd dat er een constante lijn is in uw plannen: de N348 wordt verlegd tot bij het spoor en de Doesburgsedijk wordt afgesloten. Het is ermee als wat ons werd gezegd door een Rhedens raadslid, aanwezig in een bijeenkomst van de Statencommissie MEZ over ‘Hart van Dieren’: “U hebt wel gelijk, denk ik, maar wij (gemeenteraad van Rheden. Z.) kunnen niet meer terug.” Diens vaste mening werd later weersproken door uw verlaten van het plan ‘Hart van Dieren’. Het ombuigen van de vroeger ingezette vaste koers is ook mogelijk in geval van het plan ‘Traverse Dieren‘.
Gevolgtrekking.
Voor ons is uit de stukken duidelijk dat het plan Havikerpoort en het daaraan ten grondslag liggend beleid van grote invloed is op de gekozen ‘oplossing’ van de verkeersproblematiek in Dieren. In het verlaten van de vaste lijn dat koppeling van de N348 en het spoor alleenzaligmakend zou zijn, ligt volgens Het Comité de sleutel voor een beter verkeersplan voor Dieren.
Uit de stukken maken wij op dat u slechts de idee van verlies van zeven miljoen euro aan v/h LNV van zijn zwaarte hoeft te ontdoen. Komt het immers ooit zover?
Dat zou u kunnen voeren tot instemming met onze aanbeveling aan het slot van de toespraak van 8 december 2010 tot de leden van uw commissie EZ: “Het is zoals het is, maar het kan beter worden met uw inspanning voor een betere afweging van belangen.” Die belangenafweging is een zaak voor uw College.
Het gaat daarbij om afweging van enerzijds het particulier belang van de stichting Twickel, kunstig ingeweven in het grote plan Havikerpoort, en anderzijds het algemeen belang van de gezamenlijke inwoners van Dieren. Die hebben behoefte aan een goede verkeersgeleiding door het centrum van hun dorp.
Tenslotte nog dit. Wij zijn er blij mee beweging in uw plannen te kunnen waarnemen. Ook een planvariant met handhaving daarin van het huidige tracé van de N348 zal worden voorgelegd aan de commissie MER. U wilt ons nog wel meedelen wanneer het tijdstip daar is dat Het Comité zijn zienswijze geeft op de plannen voor de MER.
Met hoogachting, namens Het Comité,
Drs J.A. Zijlstra te Ellecom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten