Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 7 april 2012

"Harde" voorwaarde bundeling / ontsnippering Hof te Dieren?

Door: Joop Zijlstra 

Enkele opmerkingen bij het memo.

Grond A. voor het Rhedens is niet aangekocht van Twickel.
Zie de koopovereenkomst. De gemeente heeft haar stuk grond B aan Twickel verkocht, die vervolgens grond A en B in erfpacht heeft uitgegeven aan het Rhedens voor een aanzienlijk pachtbedrag per jaar.

Er is bij die gelegenheid niets afgesproken over ‘ontsnippering’.
Er is ruim vier jaar daarvoor een afspraak gemaakt over de plicht van de gemeente zich in te spannen voor wegverlegging.
De gemeente en Twickel zouden zich beide inspannen om er subsidie voor los te krijgen via kanalen van elk van beiden.
De wegen van Twickel zijn mij niet bekend. Ik heb wel sterke vermoedens.

De EHS had en heeft in wezen geen betrekking op Hof te Dieren.
Twickel wenst zijn particuliere terrein daarvoor immers niet open te stellen, evenmin als aan derden, wandelaars en belangstellenden.
De gemeente vertelt ook hier de schijnwaarheid.

De gemeente heeft zich ingespannen voor verlegging van het ecoduct van west-Ellecom naar oost-Ellecom. Twickel wilde daar niet aan! Maar goede raad was duur. De EHS-subsidie voor het ecoduct kon wel voorzien in de kosten van de wegverlegging!
De uitloop van het ecoduct werd zorgvuldig om park Hof te Dieren gepland. De gebundelde barrière zou op maaiveldhoogte haar werk wel doen.
B.& W. misleidde de gemeenteraad in die tijd: de plaats van het ecoduct zou geschikt zijn; neen dus.

Twickel wilde een kasteel bouwen.
Twickel wilde daarvoor een park ‘herstellen’, waarvan men niet op het oog had en heeft dat open te stellen voor derden.
De stukken m.b.t. de bouwvergunning van het kasteel in 2001 zijn om onnaspeurlijke redenen uit het archief van de gemeente verdwenen.

Het gestand doen van de subsidie geschiedde mede met inzet van een leugentje van de burgemeester: ‘een ‘enquête’ zou hebben uitgewezen dat de bevolking van Dieren unaniem achter de plannen stond. Ambtenaren hadden immers op 6 december 2007 aan voorbijgangers op het Callunaplein te Dieren gevraagd of men het verkeersplan voor Dieren zag zitten!

Het is zeker een scheve voorstelling van zaken om de verlegging van de N348 voor te stellen als harde eis van VROM. Er is bij de subsidie, zoals bij elke andere subsidie, slechts de afspraak dat men zich bij uitvoering houdt aan wat is afgesproken. Nogal wiedes, zeg je dan. Maar als er behoefte is om het plan te wijzigen dan kan dat in overleg. Aldus de stukken en de echte informatie (van VROM). 

De wethouder vlucht naar de provincie als het op scherp staat met die eis. Een verslag zou bewijzen? Wie weet  niet dat een verslag kan worden gemanipuleerd!
Laat de provincie op grond van echte stukken klip en klaar aantonen dat de harde eis bestaat. Zo eenvoudig is dat. Die eis bestaat niet: het is allemaal zo zacht als boter.
Wie wil er toch zo bij de neus genomen worden?

Zes miljoen uitgeven om de familie van Twickel te gerieven is belachelijk. Denk alleen maar aan de gevolgen van de crisis voor de overheidsfinanciën, d.w.z. uw en mijn geld.
Het moest, want bij verlegging heeft de weg de vier noodzakelijke banen?
Op de huidige Arnhemsestraatweg, daar waar nu drie banen zijn, is ruimte genoeg voor een vierde baan.
Waar een wil is is die weg.  Dat is juist, in driedubbele zin.   

---

Het is voor de raadsleden eenvoudig: laat de wethouder al de stukken overleggen waarop hij zijn memo voor de raad baseert.
Het zou wel eens desastreus voor hem kunnen uitpakken.
Het lijkt, treurig genoeg, Suriname wel.
Over leugens heenstappen en onrecht welig laten tieren.

Drs  J.A. Zijlstra,
namens Het Comité.


N.B. 1
Bij de stukken zijn twee geschriften gevoegd betreffende Het Comité. Men zou verwachten dat Het Comité officieel in kennis gesteld zou zijn van het memo. Neen, dus.  J.Z.

N.B. 2
De informatiepolitiek van het bestuur deugt in het algemeen niet.
Ik lees een  krantenartikel vanochtend in de Gelderlander: parkeren bij het NS-station van Dieren. (Op het artikel van De Gelderlander rust copyright.)  
We zijn weer terug in 2004 voor wat betreft het parkeren rond het station. Geen verkeerscirculatieplan, geen parkeerplan, alleen vage plannetjes. Maar
mensen met verstand van zaken serieus mee laten denken met oplossingen ho maar. Dat heet dan burgerparticipatie van een D66 wethouder.
Het is ‘verdeel en heers’ zoals vanouds op sommige gemeentehuizen. J.Z.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten