Gerben schrijft:
“ Wat ik mis in de reacties is het onderscheid in consequenties van de diverse plannen tussen fietsverkeer en autoverkeer.
In de variant 3 kort zie ik eerlijk gezegd vooral nadelen voor fietsers, die op het OV knooppunt voor het station toch wel min of meer gemangeld gaan worden. Misschien kan van de nood een deugd gemaakt worden door tussen Wilhelminaweg en Spoorstraat een fietstunnel aan te leggen onder spoor en N348 door. Spoorstraat heeft éénrichtingverkeer voor auto's en daarom lijkt een directe auto verbinding minder zinvol.
Mijn grootste bezwaar tegen het huidige plan is dat de verkeersinstroom naar Dieren Noord naar het oosten verlegd wordt. Ik begrijp de tegenstanders van het huidige plan 3 kort heel goed, maar wat is het alternatief? Een ongelijkvloerse kruising Burg Willemsestraat met N348? Kan dat überhaupt? Ringweg ten noorden van Spankeren van N348 naar de Imboslaan en toekomstige N786, die dan ten oosten van het kanaal komt te lopen.?
Het ontsnipperen van Hof te Dieren lijkt me grote onzin, de zogenaamde afspraken met het Rijk blijken in werkelijkheid wat dichter bij huis gemaakt te zijn.
Mijn voornaamste pleidooi: Kijk of er voor fietsers niet wat beters uit te halen is. En voor het Oosten van het dorp. Maar waarschijnlijk is het al te laat, een grote hoeveelheid geld wordt gebuikt om en grote hoeveelheid bomen te vellen, en het N348 doorstroom probleem in het westen te verminderen, maar vrij zeker ook een aantal nieuwe problemen te veroorzaken."
--------
Onderstaand Gerben's van 10 juli 2011 daterende plan “Visie van een buitenstaander “. Gerben heeft later nog uitgebreide aanvullingen uitgewerkt. Zijn correspondentie met het GBO en met de provincie publiceer ik later.
1. Inleiding
De achtergronden voor de noodzaak van “traverse Dieren” en oplossingen zijn bekend uit diverse studies, bijvoorbeeld “Startnotitie traverse Dieren” van de provincie Gelderland.
De hierna volgende notitie geeft een mogelijke oplossing, waarbij wat ruimer gekeken wordt, en de oplossing voor het knellende traverse probleem deels buiten Dieren gezocht wordt, namelijk door de Doesburgsedijk aan te sluiten op de A348 en deze als voornaamste verbindingsweg voor verkeer tussen Dieren en de A348 te gebruiken. Daarbij wordt de Doesburgsedijk in Dieren door een tunnel onder N348 en spoor door verbonden met de Harderwijkerweg. Extra aansluitende wegen in het westen van Dieren die de Harderwijkerweg of Doesburgsedijk verbinden met de N348 zijn dan niet nodig, de bestaande verbinding van Doesburgsedijk met N348 vervalt. De geluidsoverlast zal verminderen doordat er minder remmend en optrekkend verkeer is en de verkeersdoorstroming zal naar verwachting goed zijn, zeker bij de luxe variant die in par 7 wordt besproken. De route van de N348 tussen Dieren West en Ellecom wordt besproken in par 7. De auteur dezes is er voorstander voor de N348 tussen Dieren West en Ellecom grotendeels de bestaande, meer dan 100 jaar oude Arnhemsestraatweg te handhaven, omdat dit de minste schade voor de natuur oplevert, en ook minder kosten met zich meebrengt zodat de investeringen kunnen worden gebruikt voor oplossingen van werkelijke knelpunten.
Nu het ecoduct van de baan is, levert een gebundelde ligging van N348 en spoor een groter risico op voor passerend wild van het gebied ten noorden van het spoor naar de Fraterwaard en vv, dan de huidige ligging waarbij de horde van spoor en N348 door het wild in twee etappes genomen kan worden. Voorts lijkt het in het kader van de bezuinigingsplannen van de landelijke overheid logisch vroeger gemaakte afspraken met het Rijk te herzien.
Traverse Dieren is een knellend probleem met een beperkte oplossingsruimte. Een geïntegreerde aanpak door alle betrokken partijen met oog voor belangrijke details, niet een versnipperde top down aanpak van provincie en gemeente, lijkt geboden om tot een optimale oplossing te komen en de kern en mooie omgeving van Dieren niet te verprutsen
2. Globale beschrijving van het plan
Er is een 2 strooks autotunnel van de Harderwijkerweg onder spoor en N348 door, aansluitend op de Doesburgsedijk, die met een boog om “het Rhedens” heen loopt en ter hoogte van de Hogestraat zijn oude loop vervolgt. De aansluiting van de Doesburgsedijk op de N348 vervalt. De Doesburgsedijk dient in dit plan als verbindingsweg van Dieren Zuid en Dieren Noordwest naar de A348, en naar de N317 ri Doetinchem. De Doesburgsedijk krijgt bij de aansluiting op de N317 twee aansluitingen, recht tegenover de op- en afrit van de A348. Dit is getoond in het overzicht van fig.1. (C).
Tevens wordt hier een flyover gerealiseerd, zodat het verkeer van de A348 met bestemming Zutphen, Dieren Oosten Apeldoorn stoplicht- en kruisingsvrij met een soepele boog naar de Ellecomsedijk wordt geleid.
Bij punt D in fig 1 (Ellecom) wordt een kleine aanpassing gemaakt, Het verkeer komend van de Ellecomsedijk wordt met een stoplichtvrije boog naar De Arnhemsestraatweg geleid, onder deze binnenbocht is een fietstunneltje gepland. Tevens is hier de aansluiting van de geasfalteerde Lange Juffer, eventueel met Parkeermogelijkheid, De Lange Juffer wordt veel gebruikt door recreatieve fietsers, die bij de met stoplichten geregelde kruising D om een veilige oversteek van het recreatieve fietsverkeer naar her zuidoostelijk van de Arnhemsestraatweg gelegen fietspad mogelijk te maken.
Het doorgaand verkeer kan vervolgens ongehinderd doorrijden tot centraal verkeersknooppunt (B) Wilhelminaweg Spoorstraat), een gelijkvloers knooppunt met stoplichten gepland. Het verkeer komend uit de richting Ellecom kan ook eerder afslaan richting Stationsplein (a). De N348 heeft in noordoostelijke richting (tenminste deels) 2 rijstroken tot aan kruising B. Het eerste deel om voorsorteren voor de afslag bij A mogelijk te maken, daarna wordt de linker rijstrook voorsorteerstrook om te kunnen opstellen voor linksaf bij B het spoor over richting Wilhelminaweg. Na punt B sluit de weg met een bocht aan op het huidige traject.
In zuidwestelijke richting kan met één rijstrook worden volstaan, omdat het instromend verkeer bij B met stoplichten wordt geregeld. Het grootste deel van het vroeger de N348 kruisende verkeer (van A348 naar Dieren Noord west) zal nu door de autotunnel gaan, en houdt het verkeer op de N348 niet meer op.
Een zwak punt van deze oplossing is dat de sluiproute Doeburgsedijk Hogestraat –Zutphensestraatweg voor verkeer riaar Zutphen erg aantrekkelijk wordt. Naast de reeds beschreven versnelde passage die de “gewenst route” via de N348 aantrekkelijker maakt, zij er ook maatregelen denkbaar die de nieuwe route onaantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld snelheidslimiet met 100% traject controle (video camera met nummerplaatherkenning aan begin en eind traject) op de Doesburgsedijk, en 30 km limiet in Dieren Zuid met 100% traject controle van begin Hogestraat tot eind Zutphensetraatweg, en in omgekeerde richting
Bijzondere aandacht verdient nog de scholengemeenschap “het Rhedens” gelegen op de locatie van de het vroegere GWT emplacement, tussen Doeburgsedijk en Hofstraat in. Aan de oostzijde van het schoolcomplex ligt de toegangsweg, die in deze notitie verder als het Rhedensplein zal worden aangeduid.
Figuur 1: Totaalplan. overzicht |
Figuur 2: Rondom het NS station |
Bij A is de stoplichtvrije afrit van de N348 vanuit ri Ellecom naar het stationsplein. De N348 loopt vervolgens zo dicht mogelijk langs het spoor, met 1 rijstrook ri Ellecom en 2 rijstroken ri Zutphen, De linker strook is voorsorteerstrook voor verkeer dat bij B linksaf wil de Wilhelminaweg op.Het stationsplein is door een groenstrook afgescheiden van de N348. In de entree voor het NS station begint de voetgangerstunnel, er is een lift voor rolstoel en fiets transport (fiets in de trein). Ook op het perron en aan de noordwest zijde van de voetgangerstunnel zijn liften. Iets verder noord oostelijk ligt de fietstunnel.
Hoewel deze vrij ver van de Harderwijkerweg af ligt, is dit voor het overgrote deel van de fietsers uit noord west Dieren niet een lange route: via de Kon Julianalaan is deze snel te bereiken allen voor het uiterste westen van de Oranjebuurt is het iets verder fietsen dan nu over de Harderwijkerweg.
De voorsorteerstroken en rij-mogelijkheden van het centrale met verkeerslichten geregelde verkeersknooppunt B is in tabel 1 weergegeven. Er zijn stoplichten ten noordwesten van het spoor, op de N348, op het stationsplein, aan het eind van de Spoorstraat en op de parkeerplaats centrum.
Een aantal huizen aan het zuidwestelijke deel van de Zuider Parallel weg is gesloopt, de weg zelf houdt ongeveer halverwege Molenweg - Wilhelmina weg op.
Op de plaats van de huidige Zuider Parallelweg ligt de voorsorteerstrook ri Wilhelminaweg.
Fietsers kunnen de in plaats van de vervallen route via de Zuider Parallelweg nu rijden via de Vingerhoed, en een op de Vingerhoed aansluitend fietspad dat naar de Molenweg loopt. Vervolgens kunnen ze via het tunneltje in de Molenweg onder de N348 door weer naar Zuider Parallelweg en Enkweg..
4. Harderwijkerweg
Het meest zuidelijke deel wordt verdiept aangelegd als inrit voor de tunnel en zo ver mogelijk richting Gelders Hof verschoven. De aan het zuidelijk deel van de Harderwijkerweg gelegen huizen zijn te bereiken via de Noorder Parallelweg.
Er is een fietspad voor Gelders Hof langs dat bij het spoor langs over de tunnel naar het noordoosten buigt (ri station en fietstunnel).
De rood aangegeven lijn in fig 2 is een vrije minibus baan waarover automatisch rijdende elektrische minibusjes pendelen tussen ingang station en een ten westen van Gelders Hof aangelegde P+R parkeerplaats. Deze busjes kunnen tevens gebruikt worden voor bezoekers van Gelders Hof die met trein of bus reizen.
5. Busstation en busroutes
Er is een bussluis gepland tussen het stationsplein en het Rhedensplein. Hiervan kunnen zowel schoolbussen als lijnbusssen gebruik maken. Het busstation is op het Stationsplein gelegen direct naast de hoofdingang van het NS station.
Hoewel in fig 2 ten noordoosten van de NS ingang geprojecteerd zou het ook ten zuidwesten daarvan kunnen liggen. Alle doorgaande busverbindingen lopen via dit station. Bussen die vanaf het busstation in de N348 in zuidwestelijke richting op willen moeten dit doen via het centrale verkeersknooppunt B.
6. Een luxer plan
Een variant op het plan is het gebruik van een ruime tunnel voor lokaal auto- fiets en voetgangersgebruik, verder aan te duiden als “Oranjetunnel” ter hoogte van de Prinsenstraat Kon Julianalaan onder spoor en N348 door. Bij dit plan wordt het stationsplein verlaagd zodat de tunnel direct op het stationsplein kan uitmonden. De N348 kan daarbij enigszins verhoogd liggen t.o.v. het spoor zodat de tunnel aan de zuidzijde al wat omhoog kan lopen en de niveau verlaging van het stationsplein beperkt blijft.
Onder de N348 kunnen voorzieningen worden aangebracht toegankelijk vanaf het stationsplein zoals fietsenstalling en andere.
Ingang van het NS station in de tunnel. Het voordeel van deze variant is dat de verbondenheid van Dieren noord en zuid sterk toeneemt. Verder wordt een deel van het verkeer dat anders over knooppunt B zou rijden nu door de tunnel geleid, hetgeen een positief effect heeft op de doorstroming op de N348.
Ook zal de het gevoel veiligheid voor fietsers en voetgangers toenemen, en de kans op het optreden van criminaliteit (fietsers en voetgangers lastig vallen) afnemen, met name in de avond- en nacht ten opzichte van afzonderlijke fiets en voetgangerstunnels.
Een schets van een mogelijke uitvoering van di luxe plan is gegeven in fig. 3.
Er is een tweede bussluis S2 gepland om bussen direct van het stationsplein van en naar Zutphen te kunnen laten rijden.
Tabel 3 en 4 geven de mogelijke regeling van knooppunt B en de busroutes bij dit plan weer.
Afbeelding 3: Fig 3 Een luxe variant met Oranjetunnel |
Zoals gemeld in par 1 is auteur dezes voorstander van zoveel mogelijk handhaven van de bestaande ligging van de N348 tussen Dieren West en Ellecom.
Verder worden in dit plan geen extra wegen aangelegd ten westen van Dieren. Om de natuur van de Onzalige bossen Hagenau, Schaddeveld, en Hof te Dieren voor zover gelegen ten Noorden van de spoorlijn (Carolinaberg) is een Parkeerplaats de Lange Juffer gepland (PLJ in fig 1), aan te sluiten via een vierde poot van verkeersknooppunt D (zie fig 1). Hier kunne informatieborden geplaatst worden, het toegestane gebruik van de fiestpaden duidelijk gemeld worden (bv alleen op geasfalteerde fietspaden, ATB uitsluitend met vergunning. Er si ruimte voor een bezoekerscentrum, er kunnen gemarkeerde wandelroutes worden uitgezte enzovoorts.
A. Revisie index:
1 juli 2011 Initieel document
10 juli 2011, rev A, par 1. Inleiding herschreven, par 7 Luxe plan toegevoegd, pa8 Natuur toegevoegd, tabel 2 aangevuld, par 2, Lange Juffer op knooppunt D, kleine taalkundige correcties.
B. Copyright:
Voor de achtergrond van fig 1, fig2 en fig3 zijn screenshots van Googlemaps gebruikt. Volgens de gebruiksvoorwaarden van Google is dit gebruik toegestaan voor niet commercieel, particulier gebruik.
Dit document mag in al of niet gewijzigde vorm verder gebruikt worden met bronvermelding.
De bijdrage van Hoeksma heeft een eigen verdienste.
BeantwoordenVerwijderenIs het niet beter hoofdlijnen van het plan ‘Hart van Dieren’ te volgen?
- Wat de verlegging van de N348 betreft: het MER-advies wijst uit: geen wegverlegging.
- De motie van Provinciale Staten geeft aan: variant 3 lang, d.i. een langere tunnelbak.
(Een gesloten tunnel op die plaats maakt een volwaardig plan. Dat is betaalbaar als GS eerlijk handelen en de onderdoorgang onder het spoor bij het kanaal voor eigen rekening nemen.)
(NB. Bij handhaving van de wegverlegging is het bijdragen aan Variant 3 lang door B.& W. gelijk aan verkapt subsidiëren van de stichting Twickel ten laste van de inwoners van de gemeente.)
J. Zijlstra, Ellecom