Door: Adriaan Dolk
Een dezer dagen maakt het college van Provinciale Staten bekend aan welke variant voor de Traverse zij de voorkeur geeft. Niemand van onze volksvertegenwoordigers wil of kan ons uitleggen waarom de N348 ter hoogte van het Hof te Dieren zo nodig moet worden verlegd, maar het is wel duidelijk dat de voorkeur van het College, gesteund door de coalitiepartijen. uitgaat naar een variant met wegverlegging.
Een dezer dagen maakt het college van Provinciale Staten bekend aan welke variant voor de Traverse zij de voorkeur geeft. Niemand van onze volksvertegenwoordigers wil of kan ons uitleggen waarom de N348 ter hoogte van het Hof te Dieren zo nodig moet worden verlegd, maar het is wel duidelijk dat de voorkeur van het College, gesteund door de coalitiepartijen. uitgaat naar een variant met wegverlegging.
Allereerst die poppenkast als iemand informatie
durft aanvragen over de harde voorwaarde van de subsidiegever om de weg te
verleggen,dan stuur je als provincie zo’n hinderlijk persoon toch gewoon en pak
verslagen waar een stagiair de helft met een zwarte viltstift onleesbaar heeft
gemaakt. Dan is die man voorlopig zoet en als hij dan nog een vraag durft te
stellen verwijs je gewoon naar een telefoongesprek van een jaar later met een
anoniem ambtenaar. Let wel: In niet mis te verstane bewoordingen! De ambtenaar
is nooit boven water gekomen en daar baseer je als provincie dan de harde
voorwaarde op.
Dat de verlegging van de N348 ter hoogte van het
Hof te Dieren een harde voorwaarde is van subsidiegever is herhaaldelijk aangevoerd
door toenmalig gedeputeerde Van Haaren (CDA) en werd nog in oktober 2011 trouw
nagezegd door de huidige gedeputeerde Bieze (VVD). In een besprekingsverslag
van VROM (2010) is echter vastgelegd dat niet VROM maar de provincie de
voorwaarde heeft gesteld.
In een nota begin dit jaar wordt dezelfde harde
voorwaarde door de provincie als een risico voor het project genoemd, want daar
is – merkwaardig genoeg – opeens geen duidelijkheid over. Mij lijkt het
essentieel dat de provincie duidelijkheid verkrijgt alvorens het tracé vast te
stellen. Maar van enige poging opheldering te geven waarom er nu
onduidelijkheid bestaat is mij niets bekend. De provincie geeft er de voorkeur
aan pas achteraf passende afspraken te maken met het Rijk. Dat wil zeggen,
nadat de variant met wegverlegging door PS is gefiatteerd en u kunt er nu al
van uitgaan dat de afspraken de provincie zullen passen. .
De MER wijst uit
dat het uit ecologisch oogpunt beter is de weg te laten liggen. Je kunt de weg
wel verleggen maar dan moeten er aanvullende maatregelen worden genomen
teneinde het negatieve ecologisch effect van de wegverlegging neutraal te laten
uitwerken. Maar In een provinciale nota (sept. 2011) staat daarentegen
vermeld: "Uit de MER blijkt dat de variant 'bundelen' beter scoort
dan de variant 'niet bundelen'." Dat is een flagrante leugen of in
ambtelijke termen netjes gezegd: dat is enigszins bezijden de waarheid.
Samenvattend: het
heeft er alles van dat de provincie er bijzonder op is gesteld dat de N348 wordt verlegd terwijl
haar motieven duister zijn. Een antwoord op de vraag: Waarom? wordt niet
gegeven. Bij een project dat budgettair krap in z’n jasje zit is die
wegverlegging een kostbare en overbodige ingreep. Bovendien is het ook volgens
de MER beter de weg niet te verleggen.
Totaal
onbegrijpelijk is waarom coalitiepartijen (VVD, CDA, D66 en PvdA) in PS die
wegverlegging onvoorwaardelijk steunen. In het coalitieakkoord is niets te
vinden.Een blok beton stelt meer vragen. Zij rekenen op de korte memorie van
hun kiezers, maar zij naaien de democratie wel een oor aan.
There is something
rotten .... en deze maal niet in Denemarken.
Adriaan Dolk, Dieren
Note TKo: Vanwege mijn vakantie was deze bijdrage niet op de blog geplaatst. Is er naderhand ook bij ingeschoten. De brief verscheen eerder ook in de Regiobode.
Ik ken de inhoud van deze MER niet, maar de MER heeft slechts 1 doel en dat is dat alle relevante argumenten mbt milieu meegewogen kunnen worden bij de bestuurlijke besluitvorming. Dus met andere woorden je kunt anders besluiten dan dat de MER aangeeft, sterker nog dat gebeurd heel vaak. Laat onverlet dat het een rare zaak blijft dat niet duidelijk is waar de 'voorwaarde'van bundeling vandaan komt.
BeantwoordenVerwijderenDank voor uw aanvullende informatie.
BeantwoordenVerwijderenIk kan me voorstellen dat er soms zwaarwegende argumenten zijn om een MER niet te volgen.
Maar waarom dan zo geheimzinnig en worden die argumenten niet bekend gemaakt?
Alle argumenten tot nu toe door de provincie aangevoerd om de weg te verleggen zijn achterhaald en ontzenuwd. Is de laatste mogelijkheid van onze bestuurders om de weg te laten verleggen dan maar om hun argumenten verborgen te houden?
In de provinciale nota (sept. 2011) wordt beweert: “Uit de MER blijkt dat de variant ‘bundelen’ beter scoort dan de variant ‘niet bundelen.’
Ik noem dit vanwege de zo langzamerhand vereiste duidelijkheid een flagrante leugen. En ik ben er niet van gediend door mijn eigen overheid te worden belogen.
Als de weg wordt verlegd worden er enige miljoenen gemeenschapsgeld om onduidelijke redenen besteed.
Is de vraag – waarom? – werkelijk zo onbeduidend om te negeren?
En moeten er werkelijk leugens worden verkondigd om de provinciale zin door te drijven?