Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 12 september 2007

Hart van Dieren.....Stuurgroep

De eerst-verantwoordelijken voor Hart van Dieren bij de persconferentie. De betrokkenheid van de stuurgroepleden was af te lezen uit hun lichaamstaal. Vlnr: gedeputeerde Marijke van Haaren ziet de humor ervan wel in, wethouder Jan Bart Wilschut oogt moe en gespannen, en Cees de Vries van ProRail (te laat aanwezig, met de trein Cees?) bekijkt het allemaal zakelijk en lijkt onverschillig.

De stuurgroep is de uitvoerend verantwoordelijke voor Hart van Dieren. Zij had het grote tekort van 40 miljoen al twee-en-een-half jaar geleden kunnen en moeten vaststellen. Bij de doorrekening van de eerste businesscases in 2004 en 2005.

Voor gedeputeerde Marijke van Haaren is Hart van Dieren slechts een van de infra-projecten in de provincie.

Zij weet het tekort onder andere aan de markt en aan politieke ontwikkelingen. Nou, dan kunnen al die andere provinciale infra-projecten hun borst dus nat maken. Of geldt daarvoor geen marktontwikkeling? En geen politiek?

Ik vind het niet erg dat de acht-min van de baan is. Die werd door een groot deel van de bevolking toch niet gewenst. Maar er zal een acceptabele oplossing moeten komen voor noodvoorziening Burgemeester de Bruijnstraat. En "ervoor gaan" is niet genoeg.

De onderste steen moet boven komen en als voorzitter van de stuurgroep is de gedeputeerde de eerstverantwoordelijke voor het project. Deze CDA-politica komt hiermee niet weg. ( ja, CDA! Dáárom houdt het CDA in Rheden zich natuurlijk koest). Heeft gewoon gefaald!

ProRailer Cees de Vries staat nog verder op afstand. Zijn opdracht is om de treinen te laten rijden. En of dat nou door, onder of over Dieren heen gaat maakt ProRail verder niet uit.

Het is Jan Bart Wilschut aan te zien dat hij het moeilijk heeft. In februari 2005 was er nog 126 miljoen begroot. In april 2005 (twee maanden later dus) was nog maar 104,5 miljoen modig. Volgens een businesscase die gebaseerd was op drijfzand. Dat deze businesscase rammelde was toen al duidelijk. Als hij mijn voorstel voor externe controle in 2005 had overgenomen dan was deze fata-morgana al eerder opgelost. En Dieren was waarschijnlijk een hoop heibel en ellende bespaard gebleven.
Destijds had hij van de provincie moeten eisen dat de businesscase zou worden doorgelicht. Of zich terugtrekken als mede-verantwoordelijke. Ook deze bestuurder zal met betere verklaringen voor de 40 miljoen moeten komen.

Overigens is hij niet de enige verantwoordelijke in politiek Rheden. Degenen die nu "verbijsterd" en "onthutst" de messen slijpen voorop. Maar daar kom ik nog wel op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten