Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 27 juni 2008

Brief aan minister Cramer

Ellecommer Joop Zijlstra van het Comité schreef minister Cramer over behoud van de subsidie voor de "Traverse Dieren"

------------------
11 juni 2008

Aan mevrouw Dr J.M. Cramer
Minister van VROM.
Postbus 20951
2500 EZ ’s-Gravenhage.

betreffende het vervallen plan Hart van Dieren
en het nieuwe project ‘Traverse Dieren’.



Geachte mevrouw,

Binnenkort kunt u bezoek verwachten van het gemeentebestuur van Rheden.
Het gaat om behoud van het subsidie voor ‘plan Hart van Dieren’, van € 50 mio en
€ 3,3 mio, waartoe door uw ambtsvoorgangers op VROM is beschikt op de data 16 november 2004 (kenmerk M 344) en 6 april 2005 (kenmerk S 85). 1)
Het gemeentebestuur moest onlangs zijn plan ‘Hart van Dieren’ verlaten vanwege aanzienlijke tekorten op de begroting ervan. Naderhand werd door een rapport bevestigd dat men de verkeerde keuze (het 8- alternatief) had gemaakt en dat het
bovendien ontbrak aan wezenlijk draagvlak voor ‘Hart van Dieren’ 2)

Wij hopen dat de toegezegde subsidies door u worden gehandhaafd vanwege het oorspronkelijke doel ervan: oplossen van de bestaande verkeersproblematiek van het doorgaande verkeer in Dieren. Uitdrukkelijke voorwaarde zou wel moeten zijn dat het geld inderdaad wordt besteed aan dat doel. Dat staat met zoveel woorden ook in genoemde beschikking M344, in de derde alinea van pagina 2. De schetsen voor plan ‘Traverse Dieren’, opvolger van plan ‘Hart van Dieren’, gaan voorbij aan het te stichten vastgoed op het landgoed Twickel.

Het nieuwe plan ‘Traverse Dieren’ verschilt van het oude door het vervallen van een spoorbak door Dieren en het opnemen van een onderdoorgang onder het spoor ter hoogte van het Apeldoorns Kanaal voor autoverkeer van en naar Apeldoorn. Uit de schetsen lijkt vanwege tekort aan financiën een noodzakelijke ongelijkvloerse verkeersweg op het bestaande wegtracé tussen Dieren noord en Dieren zuid echter verre van zeker. Een verdiepte ligging van de weg zou het tweede doel, verbinding van de beide dorpsdelen, pas echt naderbij brengen.

Die zou ook positief bijdragen aan goede regeling van het lokale verkeer.
Ik ben bepaald niet de enige die vragen heeft over ‘Traverse Dieren’. 3)

Verlegging van de N348 vanaf Ellecom richting Dieren tot naast de spoorweg zal het doel: goede doorstroom van het doorgaande verkeer zeker niet bevorderen. Aantakking van lokaal verkeer vanaf de overweg van de Harderwijkerweg op de verlegde N348 door middel van verkeerslichten zal doorgaand verkeer ophouden.

Zij zal lokaal verkeer in het centrum van Dieren ook ongunstig beïnvloeden.
Toeleiding naar het verkeerslicht vraagt bovendien nogal wat ruimte.

Vraag is waarom men dan toch aanstuurt op een dergelijke wegverlegging. Voor het antwoord op die vraag kan men terecht bij de overeenkomst van de Stichting Twickel met het College van B.& W. van Rheden in 1996. Het College nam in vervolge op een grondtransactie een inspanningsverplichting op zich voor het verleggen van de N 348 en de afsluiting van de Doesburgse Dijk. 4)

Met het plan voor de wegverlegging steunt het gemeentebestuur een particulier doel van de Stichting Twickel. Dat doel was en is op het eerste oog ontsnippering van het terrein dat al eeuwenlang door de N348 wordt doorsneden. Maar het eerste doel is het mogelijk maken van de bouw van een appartementengebouw op het landgoed Hof te Dieren. Dat is volgens ons de vastgoedontwikkeling waarom het gaat in beschikking M344. Geen overheidsmiddelen daarvoor als staatssteun staat er.


Uit subsidie van het ministerie LNV voor ecoduct Dieren west kan verlegging van de N348 niet meer worden betaald. 5)

Daarom moet het geld voor verlegging van de N348 wel komen uit de subsidies bestemd voor het verkeersproject Traverse Dieren. Wij achten het, afgezien van beschikking M 344, onjuist om geld uit het subsidie bestemd voor Traverse Dieren te besteden aan voorzieningen ten behoeve van een particulier doel.

Als secretaris van Het Comité, met het oog op algemeen belang plaatselijk actief bij grote en kleine projecten, leverde ik het bestuur van de gemeente Rheden commentaar op het plan Traverse Dieren en eerdere plannen.

Om het vriendelijk te zeggen: ik heb daarvoor geen open oor gevonden.

Desalniettemin dringen wij omwille van de inwoners van Dieren en omgeving.bij u aan op continuering van het betreffende subsidie.

Wij verzoeken u wel om kritische beoordeling van het plan ‘Traverse Dieren’, mede met het oog op het hierboven gestelde. In het bijzonder wilt u er wel op toezien dat er in lijn met beschikking M344 geen overheidsgeld wordt besteed aan verlegging van de N348. Zelfs al zou de Stichting Twickel zelf de wegverlegging betalen, dan nog zou dit niet mogen doorgaan vanwege de negatieve gevolgen ervan voor het doorgaand verkeer door Dieren. Geld voor verkeersvoorzieningen moet ten goede komen aan alle inwoners van Dieren en niet aan enkelingen daarbuiten.

Graag lichten we een en ander nader toe. Voetnoten verwijzen naar de bijlagen.

Met hoogachting
en met een vriendelijke groet.

Drs J.A. Zijlstra,
secretaris van Het Comité

cc belanghebbenden

1) Bijgaand in afschrift betreffende beschikkingen van uw ambtsvoorganger.

2) Het gaat hier om het rapport van het raadsonderzoek ‘Hard voor Dieren’ door Lysias Advies B.V. dat de gemeenteraad van Rheden in april 2008 behandelde. (Bijzonder is dat een van de raadsleden aan de onderzoekers vroeg of zij dachten dat het rapport in een la zou belanden. Hun antwoord was ‘ja’. Het College van B.& W. kon vervolgens inderdaad blijven zitten. De verantwoordelijk wethouder was eerder om slechts persoonlijke redenen opgestapt.)
Een beoordeling door ons van de problematiek van plan ‘Hart van Dieren’ treft u aan in een brief aan de (toenmalige) minister van Verkeer en Waterstaat van 22 september 2006 die in afschrift (2a) bij gaat.

3) Als bijlage 3a gaan afschriften van mijn brieven aan de zogenoemde Tafel van Tien (waaruit ons Comité overigens werd geweerd). Bijgaand tevens bijbehorende schetsen.
Als bijlage 3b gaat bij het afschrift van een brief van het zogenoemde GBO Dieren.

4) Bijgaand het afschrift van een overeenkomst tot inspanningsverplichting.


5) Bijgaand in afschrift een brief aan mij dd 20/02-08 namens Eurocommissaris Dimas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten