Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 20 november 2008

Nimmer Dor - De race is nog niet gelopen

Het zit de plannenmakers voor de bouw op Nimmer Dor niet mee. Je kunt ook zeggen dat de tegenstanders van de bouwplannen de wind in de rug hebben. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.

Het gaat maar moeizaam met het vinden van compensatiegebied voor de steenuil en de gemeente wringt zich in allerlei bochten om toch maar te kunnen beginnen. Zo denkt ze aan het fase-gewijs starten met de bouw zodat de steenuil de tijd krijgt om te wennen aan de bebouwing en aan het plaatsen van nestkasten bij toekomstige bewoners. Ik denk dat dat de gemeente niet glad zal zitten. In essentie verandert er weinig en toestemming van Landbouw, Natuur en Voedselkwalitiet is dan ook allerminst zeker.

De projectleider van Nimmer Dor laat weten dat inkrimpen van Nimmer Dor geen optie is. Bij minder dan 122 woningen is het plan economisch niet haalbaar. De discussie over de bevolkingskrimp en de daaraan gerelateerde woningbehoefte kan nog wel eens roet in het eten van de projectontwikkelaar en de gemeente gaan gooien. Als de raad straks tot de conclusie komt dat woningbouw op een andere manier moet worden opgepakt of dat zelfs projecten moeten worden ingekrompen of geschrapt dan kan Nimmer Dor om die reden ook wel eens sneuvelen.

En dan is er nog de kredietcrisis. In de regio Arnhem-Nijmagen zitten de projectontwikkelaars met de handen in het haar. De huizenverkoop zakt in en het is al zover dat er gedacht wordt aan het overnemen van bouwprojecten door woningbouwcorporaties. Daarvoor moeten de in aanbouw zijnde koopwoningen worden aangepast naar huurhuizen. Daarvoor zullen de projectontwikkelaars veren moeten laten.

Dat geldt misschien ook voor Nimmer Dor!

Onderstaand het artikel over Nimmer Dor in het Streekjournaal van 12 november. Weer een goed artikel van Suzanne de Lijser. (Klik op de afbeelding om te vergroten.)


9 opmerkingen:

  1. Allemaal waar. In dit licht is het echter opvallend dat het leeuwendeel van de politieke partijen in de Rhedense raad het huidige bouwplan nog steeds steunt. Je zou bijvoorbeeld van een partij als de VVD verwachten dat het vraagstuk van de huishoudenskrimp, dat men zelf op de politieke agenda heeft geplaatst, ook gerelateerd wordt aan Nimmer Dor. Maar dat gebeurt dus niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat zo Bob? Ik heb de VVD de laatste tijd niet meer gehoord over Nimmer Dor. Eerder had Haverkamp ook al iets gezegd in de trant van dat Nimmer Dor eigenlijk aan hun aandacht was ontsnapt.
    Dus volgens mij is de VVD best voor rede vatbaar.
    Als ik jou was zou ik nog eens contact met de afzonderlijke politiek partijen opnemen en er bijvoorbeeld op aandringen om Nimmer Dor in de woningbouwdiscussie te betrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb enkele weken terug dit contact al gehad. Het standpunt was toen dat het vraagstuk van de huishoudenskrimp relevant is voor nog niet geplande woningbouwprojecten. De partij hield echter vast aan de reeds geplande projecten, waaronder Nimmer Dor, en aan de ambitie tot het verwezenlijken van 1100 woningen in de komende jaren. Vanwege redenen die ik al veelvuldig uiteen heb gezet, ben ik het uiteraard niet eens met deze stellingname.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, wel vraagtekens zetten bij de bouw van huurwoningen waar mensen soms al meer dan 10 jaar voor zijn inegschreven cq de bouw van betaalbare woningen maar geen vraagtekens zetten bij de bouw voor de happy few cq. de projectontwikkelaars op Nimmer Dor en Riviersteen!
    Dan is zo'n woningbouwdiscussie i.r.t. bevolkingskrimp geen fluit waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk schuilt er een inconsistentie in het standpunt van de VVD. Daar heb ik Ronald Haverkamp dan ook op gewezen. Ik denk overigens dat veel Rhedense politici het plan Nimmer Dor helemaal niet meer zien zitten, al zal het grootste deel daar niet openlijk voor uitkomen. Met name in de huidige economische situatie is de bouw van een zo groot aantal voornamelijk duurdere koopwoningen natuurlijk waanzin; daar is absoluut geen markt voor. Al helemaal niet in een klein dorp als Laag Soeren. De belangrijkste reden dat het college het project in dit stadium nog wil doorzetten, heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de enorme claim van projectontwikkelaar Phanos die anders in het verschiet ligt. Dat heb ik nu al van verschillende kanten bevestigd gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die claim zou dan ook in zo'n discussie boven water moeten komen.
    Zie trouwens ook mijn opmerking over de kredietcrisis - de proj.ontwikkelaars in de regio zitten nu al met de handen in het haar. Die lopen nu grote risico's Dus ik vraag me af of er uberhaupt wel op korte termijn gestart gaat worden.
    En ik vraag me ook af wat de financiƫle consequenties voor de gemeente (en de provincie) zijn als ze geen vergunning krijgt vanwege de uiltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De projectleider zegt o.a dat het bouwen van minder dan 122 woningen niet haalbaar is.
    Een discutabele uitspraak. Wat bedoelt ie daarmee? Wat is economisch niet haalbaar? Waar ligt de grens nou precies? Gaat het dan alleen om minder winst? Kan het project geen doorgang vinden bij 121 woningen of bij 80? Krimpt de winstmarge? Van bijv. 30% naar 25%? Of naar -1%?
    Kortom: Wanneer moet de ontwikkelaar er geld op toe leggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Scherpe opmerking. Ik heb dit vraagstuk al maanden terug besproken met de SP-fractie, die dit merkwaardig genoeg niet heeft opgepakt. Te meer omdat de projectontwikkelaar niet verantwoordelijk is voor de bouw van de sociale huurwoningen, kunnen we ons afvragen of de winstmarges niet erg groot zijn. Ik heb er in ieder geval geen inzicht in en geen enkele fractie in de raad heeft tot nu toe de moeite genomen hier kritische vragen over te stellen aan het college.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Morgen kom ik met 'n poll over Nimmer Dor.
    Ben benieuwd naar de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen