Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 24 augustus 2012

Column Willem geweigerd door Streekjournaal


Sinds eind 2009 verzorg ik een column voor het Streekjournaal over de handel en wandel van bestuur en politiek. Ik was daartoe uitgenodigd door de toenmalige redacteur van het Streekjournaal. Hij gaf me volledig de vrije hand. Zonder enige beperking en met open vizier. Hij kon mijn kritische houding en de mijn verwoording daarvan wel waarderen.

Bij de recente overname van het Streekjournaal door BDU ging ik mee met de “boedel”. Met de huidige redacteur had ik af en toe wel enige discussie maar mijn column werd altijd geplaatst. 

Tot deze week! Mijn column Willem over de Doesburgse wethouder Willem Bouman werd geweigerd.

De redacteur en zijn baas vonden de het stuk iets teveel 'op de man' geschreven en niet volledig stroken met de visie die BDU hanteert: ; 'Het met open vizier, positief-kritisch volgen en becommentariƫren van lokale ontwikkelingen'.

Ik ben hier behoorlijk boos over en ik twijfel over de redenen van de weigering. In mijn columns worden politici en bestuurders vaak scherp en kritisch bekeken. Soms veel scherper dan in de column van deze week. Door te prikken in het beeld van zo’n persoon probeer ik de lezers tot nadenken te stemmen en de politici en bestuurders scherp te houden. Dat vinden laatstgenoemden niet altijd even fijn en gezellig maar ik hoop dat ze af en toe eens in de spiegel kijken.  

Ik ga niet iedereen te vriend houden.  En als mensen zich op hun tenen getrapt voelen dan hebben ze daar vooral zelf last van.  De reacties die ik van de “man in de straat” krijg zijn over het algemeen zeer positief. Vaak vergezeld van de uitspraak:  “Het eerste wat ik lees is je column” (en soms ook het enige)   

Het grote verschil met  de column van deze week is dat die nu eens niet over een politicus uit Rheden gaat  maar dat het een bekende politicus uit Doesburg betreft.  En niet zo maar een.  Het gaat om de Willem Bouman,  de personificatie van macht in politiek/bestuurlijk Doesburg.

Daar zit volgens mij de crux. Ik vrees dat bij de weigering het contract met de gemeente Doesburg (de gemeentepagina’s in het Streekjournaal)  een doorslaggevende rol speelt.  Zeker in lokaal  krantenland geldt   “Wiens brood men eet, diens woord men spreekt”. Daar verdraagt een kritisch stukje over de machtigste politicus van Doesburg zich natuurlijk al helemaal niet mee.

Het lijkt er mijns inziens sterk op dat de angst dat de gemeente Doesburg (i.c. Bouman) zodra de kans zich voordoet de gemeentepagina’s weer van het Streekjournaal af neemt een grote rol speelt.

Zou Willem Bouman zelf de column proberen tegen te houden? Dat denk ik geenszins.  Hij is wel wijzer.  Hij weet wat hem dan te wachten staat.  Denk maar eens aan het voorbeeld van burgemeester Wolfsen van Utrecht die een hem onwelgevallig stukje in een lokale krant tegenhield. Heel Nederland viel over hem heen en sindsdien is zijn imago aan gort.

Als iemand zich door mijn schrijfsel op de tenen getrapt voelt dan kan ie naar mij of naar de krant gewoon reageren. In alle openheid en niet via achterbaks gedoe. Dat is de enige juiste weg.   

De redactie bezweert me dat angst en zelfcensuur niet aan de orde zijn.

De betrokken redacteur is enkele weken afwezig. Daarna ga ik met het Streekjournaal om tafel. Dat zal een stevig gesprek worden. 

De redactie geeft ook aan dat men doorgaans erg tevreden is over de onderwerpkeuze, de toon, invalshoek en de lokale invulling van mijn bijdragen.

Ik heb de deur daarom nog niet helemaal dichtgegooid. Van het gesprek zal afhangen of ik met de column doorga. Over de vorm moeten we het eens worden. Maar ik moet me vrij voelen om te schrijven wat ik denk en vind. Dat is een absolute basisvoorwaarde!  

En verder geen ongein.

Tot aan dat gesprek blijf ik de columns aanleveren. 

Wat ik ook besluit, ik doe er in ieder geval een aantal mensen een plezier mee. Da's 'n ding dat zeker is.

Nou, wat vinden jullie, lezers, er nu van?  

7 opmerkingen:

  1. Heel goed Theo, wij leven in een land waar vrijheid van het gesproken of geschreven woord, hoog in het vaandel staan. En als, zoals in dit geval, een column geweigerd wordt omdat het volgens de redactie van het Streekjournaal te veel op de man geschreven is, dan vind ik dat duidelijk een geval van het omkaderen van inhoud en onderwerp m.a.w. het opzetten van grenzen waarbinnen een enthousiaste columnist mag opereren en daardoor min of meer monddood gemaakt wordt!
    Aanpakken die gasten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de columns van NU.nl worden ook niet geweigerd, terwijl die soms ook loeischerp zijn.........

    welk artikel is het ok alweer in de Grondwet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joop Zijlstra Ellecom24 augustus 2012 om 20:57

    Het Streekjournaal is er niet om ideƫle redenen. Het gaaat, getuige ook de overnames in de loop der tijd, om brood op de plank van de eigenaar. Het gaat om geld. De inkomsten uit (meer) advertenmties zijn het belangrijkste, en met het oog daarop het aantal lezers. Kan men het firma's kwalijk nemen dat zij reageren als zij de inkomende centjes bedreigd menen te weten en daarom de hun passende maatregelen nemen?

    Het lijkt mij dat er verband is tussen het hierboven geschetste en de redactionele 'vrijheid' om teksten te weigeren. Bedenk de situatie van meneer (m.i.) Nel Son van weleer in de Regiobode.
    Dat schip op het strand zij een baken in zee? (Al ging het daar niet om de trits de columnist, de redacteur en de eigenaar, maar om de columnist en de heersende redacteur/eigenaar.)

    Ik voor mij zou niet meer schrijven als ik niet man en paard zou kunnen noemen en niet 'die gasten kon aanpakken'. Dat mijn eigen geschrijf door machthebbers (of wat erop lijkt) vaak niet in dank wordt afgenomen is wel duidelijk. Mijn uitgestoken hand werd laatst zelfs geweigerd. Hoe zullen dan de niet getoonde reacties zijn?

    Ik denk dat die wethouder in Doesburg geen stennis maakte. Het is de redactie die zich op de kop krabde, indachtig wellicht de instructies van de eigenaar. Het gaat om geld, machtig motief.

    Ik ben benieuwd hoe het komende gesprek afloopt. Misschien is het toch goed om enig water bij de wijn te doen. Is een half ei niet beter dan een lege dop? Dit laatste met het oog op de laatste drie woorden van de heer Elizen van hierboven, al wil mijn hart diens woorden vooral onderstrepen.

    NB. De volksvertegenwoordigers zouden de kwestie moeten overdenken met het oog op de eigen situatie. Hoe vaak uiten zij uit eigenbelang hun woorden niet of slikken die schielijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het Streekjournaal is bezig met het graven van zijn eigen graf gezien de redenen om jou stuk te weigeren. Wees niet rouwig, je blog wordt waarschijnlijk beter bekeken dan die folder met de naam Streekjournaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor jullie positieve reacties! We zullen eind september zien hoe het loopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @mkitj55 Jouw uitdrukking "maar dat geheel terzijde" blijft maar in m'n hoofd hangen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen