Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 december 2007

Jan Bart Wilschut stapt op!

Martijn Leisink heeft vanmiddag de persconferentie via de radio gevolgd. Hij stuurde me een SMS-je met het bericht dat Jan Bart Wilschut per 1 maart opstapt. Hij houdt het voor gezien.

Hij kan niet achter de nieuwe plannen staan. Hij heeft jaren de 8-min variant te vuur en te zwaard verdedigd en hij zou zich ongeloofwaardig maken als hij het nieuwe plan nu aan de man zou gaan brengen.

Onderstaande is overgenomen van de website van de gemeente Rheden:

Vandaag maakte wethouder Jan Bart Wilschut tijdens een persbijeenkomst bekend dat hij per 1 maart 2008 aftreedt als wethouder Ruimtelijke Ordening.
Als eindverantwoordelijke projectwethouder van de gemeente Rheden voor het project Hart van Dieren is hij van mening dat zijn geloofwaardigheid op het spel staat bij het vervolg van dit project en daarom niet kan aanblijven.

Wethouder Wilschut legde de volgende persoonlijke verklaring af:
'Als "projectwethouder" ben ik binnen het College de eerstverantwoordelijke voor de aansturing van Hart van Dieren. In die hoedanigheid ben ik lid, tevens plaatsvervangend voorzitter van de stuurgroep Hart van Dieren.

Ik heb mij de afgelopen jaren voluit ingezet voor het welslagen van het project dat van zo´n grote betekenis is voor het dorp Dieren. Ik heb dat gedaan in de overtuiging dat er iets goeds zou groeien voor het dorp. Ik heb voluit bijgedragen aan de uitwerking van het project, daarbij veel tijd en energie besteed aan het overleg met de bevolking en steeds geprobeerd de resultaten van dat overleg de juiste plek te geven in het project.

Ik heb heel goed beseft dat ik mij daarmee kwetsbaar maakte: de voorwaarden die het rijk in het verleden aan Hart van Dieren heeft gesteld, en de uiteenlopende belangen van provincie, Prorail, gemeentebestuur en bevolking zijn niet zonder spanning in samenhang met elkaar te brengen. En de spanning is de laatste jaren heel groot geweest . Ik kan als geen ander uitleggen hoe zeer je dat raakt, als bestuurder, maar ook gewoon als mens.

Toen in augustus voor mij volkomen onverwacht het bericht kwam dat het project in deze vorm geen doorgang zou kunnen vinden vanwege een begroot tekort van ruim € 42 miljoen, heb ik mij direct gerealiseerd: Maar ik heb de opzet met treinbak en autotunnel, het stedenbouwkundig streefbeeld en de verkeerscirculatieplan wel steeds verdedigd! Ik heb tegen veel weerstand van de zijde van de bevolking in staande gehouden dat de gekozen oplossing de beste was! Ik ben binnen het College de eerstverantwoordelijke voor de onteigeningsprocedures die uitgevoerd zijn met soms veel pijn en verdriet!

Ik heb mij anders gezegd op dat moment ten volle gerealiseerd dat mijn geloofwaardigheid in het geding is. Ik ben heel blij dat het atelier Verdaas uitzicht biedt op een vervolg dat mogelijk mag rekenen op meer draagvlak binnen de bevolking, maar ik acht het ondenkbaar dat ik in dat proces als wethouder een rol kan spelen, net zo min als ik dat nog kan in de andere projecten binnen mijn portefeuille Ruimtelijke Ordening. Het gaat in die portefeuille op dit moment immers steeds om ontwikkelingen waarbij de belangen van bevolking, bestuur en eigenaar maar al te vaak op gespannen voet met elkaar staan en dus heel veel vergen van de geloofwaardigheid van de bestuurder die leiding moet geven.

Dames, en heren, ik bericht u dat ik besloten heb om mijn functie als wethouder van de gemeente Rheden neer te leggen, uiterlijk met ingang van 1 maart a.s.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten