Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 4 maart 2008

TAK en de spoornota

Vandaag 'n tussendoortje. Morgen ga ik weer verder met de Steegse Vertellingen. We zijn er bijna doorheen. Er zijn nog vijf afleveringen. Nu even wat anders. Wel over het spoor maar dan buiten 't Hart.

In mijn raadsperiode heb ik keer op keer gevraagd om aandacht voor de spoorlijn buiten Hart van Dieren. Ieder jaar dienden wij moties in om het college van B&W te bewegen na te denken over de gevolgen van de komst van de Noordtak.

Eind 2004 beloofde de verkeerswethouder om in deze problematiek te duiken en er in het voorjaar van 2005 op terug te komen. Dat gebeurde dus niet. We werden aan het lijntje gehouden. De wethouder was blijkbaar kopje onder gegaan en niet meer boven komen drijven.

Maar we hielden vol. Bij de begrotingsraad van 8 november 2005 werd onze motie voor een Spoornota unaniem door de gemeenteraad aangenomen. We dachten “eindelijk wordt deze problematiek serieus genomen”.

Het is triest maar daarin heb ik me kennelijk vergist. Want nu zijn we ’n dikke twee jaar verder maar er is nog niets gebeurd. Geen spoornota, niks.

De SP ('n credit voor de SP) heeft er nog eens aan herinnerd maar wat er ook gebeurt, een spoornota is er in ieder geval nog steeds niet. De noordoost-verbinding heeft voor alle aan de spoorweg gelegen dorpen gevolgen op vele terreinen. Denk aan milieu, verkeer, wonen, veiligheid en welzijn. Dat roept om een integrale visie op deze spoorweg.

Onlangs heeft de stichting TAK (Tijdelijke Aftakking Katastrofaal) waarin de Belangenvereniging Spankeren, Comité Dieren-Zuid, Belangengemeenschap De Steeg en Havikerwaard, Rhedens Dorpsbelang en Geen Noordtak Velp zich verenigd hebben hierover een brief aan de gemeenteraad geschreven waarin ze dringend vraagt om alsnog gevolg te geven aan de motie.

TAK motiveert haar dringende verzoek als volgt:

- Alle prognoses rondom de Betuwelijn, de aftakkingen en alle daarbij behorende plannen dateren van omstreeks 1990 en waren gemaakt tot 2015. Dat jaar komt snel naderbij. Meer dan 15 jaren heeft men nodig gehad om de plannen voor de Betuweijn rond te krijgen.

- Het voorlopig mislukt lijken van project Het Hart van Dieren.

- Het toenemende autoverkeer, waaronder steeds meer vrachtwagens.

- De lightrail plannen die binnen het KAN gemaakt worden en die ook voor veel inwoners in uw gemeente aantrekkelijk kunnen zijn.

- De nieuwbouwplannen in Velp langs het spoor waarbij bestaande geluidoverlast als een nauwelijks te bemvioed gegeven wordt beschouwd.

- Het innovatieprogramma geluid, dat nieuwe mogelijkheden biedt voor geluidbeperking aan de bron.

- De discussie, onderzoeken betreffende de vorming van een hasisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen

Prima!
Het college van B&W is tot nu toe ernstig in gebreke gebleven en de gemeenteraad dient het college hierop aan te spreken. Nu eindelijk eens doorpakken. Een integrale kijk op de spoorlijn en al wat daarmee een relatie heeft is hoogst noodzakelijk.

Ik ben blij dat deze door Leefbaar Rheden ingediende motie nu ook aandacht krijgt vanuit de samenleving. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de raad.


In de motie staat als opleverdatum van de spoornota vermeld de datum 1 juli 2006 vermeld. Tijdens de raadsvergadering is dat nog aangepast naar 1 november 2006.

Motie Spoorlijn (dd 8 november 2005, ingediend door Leefbaar Rheden)
“De raad van de gemeente Rheden, in vergadering bijeen op 8 november 2005;
overwegende dat:

- de noordoost-verbinding van de Betuwelijn voor alle in de gemeente Rheden aan de spoortlijn gelegen dorpen gevolgen zal hebben;

- de gevolgen voor milieu, verkeer, wonen, veiligheid en welzijn extra aandacht behoeven;

- een samenhangend beleid ten aanzien van de noordoost-verbinding in de gemeente ontbreekt;

draagt het college van burgemeester en wethouders op:

- een nota Spoorweg gemeente Rheden op te stellen, waarin alle aspecten die samenhangen met de geplande noordoostelijke verbinding en die niet vallen onder het project ‘Hart van Dieren’ aan de orde komen;

- dat deze nota beleidsvoornemens bevat ten aanzien van de geplande noordoostelijke verbinding;

- deze nota voor 1 juli 2006 aan te bieden aan de raad van de gemeente Rheden;
en gaat over tot de orde van de dag.”

Fractievoorzitter Leefbaar Rheden,
Theo Kooijmans.


Die Kottelaar toch. Hij heeft namens Comité Dieren Zuid de brief medeondertekend. Hoe zit dat nou? 'n tijdje terug noemde ie me nog een "twistziek Kooijmannetje" en nu wil ie dat mijn motie wordt uitgevoerd. Zou ie in de gaten hebben dat die motie van mij, het twistzieke Kooijmannetje, afkomstig is?

Geeft niet hoor Kottelaar. Die spoornota moet er komen. Blij dat je het helemaal met me eens bent.

Grappig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten